Кои са трудните неща в учебния материал?

  • 5 547
  • 45
  •   1
Отговори
  • Мнения: 5 259
Здравейте!
Налага ми се спешно да взема едно решение и имам нужда от информация, за да обмисля по-добре нещата.
Интересува ме какво в учебния материал до момента смятате за трудно? В кой клас и по кои предмети/теми на децата ви им беше трудно и се е налагала допълнителна работа, помощ от ваша страна, уроци?
Сега преглеждам тестовете за външно оценяване след 4-ти и 7-ми клас, но всичко ми се струва елементарно. Явно преценката ми не е адекватна, затова имам нужда от реални примери.
Много благодаря на всеки, който ще си даде труд да ми отговори!

# 1
  • Мнения: 41 811
Нищо не е трудно. Трудни могат да бъдат само зубраческите (разказвателните) предмети, ако учителите се вманиачават да изискват твърде много детайли научени наизуст. Имам предвид география и история най-вече. Но това са  отклонения по места. Със сигурност до 4 клас всичко е елементарно. До 7 клас също с малките изключения, споменати вече. В горния курс на гимназията досадна може да бъде и биологията, ако трябва да се назубрят всички ензими и пр. детайли - напълно ненужни после в живота.
Аз имам конкретни впечатления от историята - материалът беше съкратен под критичния минимум и в резултат беше станал неразбираем. Дъщеря ми и се плашеше и не я харесваше. Опитах се да помогна и .... разширих нещата с допълнителна информация от нета + малко анализ на движещите сили зад събитията. И всичко стана лесно, а историята едва ли не любим предмет. Но и това по принцип е работа на учителя.
Та не бих се включила в общия хор за трудния материал, неразбираемите учебници и пр.

# 2
  • София
  • Мнения: 9 517
имам само 2 годишен опит - принципно изходящите тестове при нас са доста по-елементарни от изучавания материал - поне това е моето мнение.

Нищо не е трудно по принцип, но си зависи от детето. На моя син му е труден преразказа, но при него много държат на всеки детайл, направо си е като учене на изуст, трудно му е и разказването на уроците по околен свят пак поради същата причина, освен това текстовете не са написани така, че да могат да се преразкажат, по-скоро стимулират към зубрене. Помагала съм по всичко - и с преразказите, и с диктовките, и с текстовите задачи по математика, и с таблица за умножение, както и с уроците по ОС. Проблемът според мен е, че начина на преподаване не стимулира мисленето на децата, поне на моето дете, а заучаване на информация, поднесена на готово. Лично мнение  Peace

# 3
  • Мнения: 24 467
Като оставя настрана конкретиката с личните гарджета, ще ти споделя това, което изведох за себе си от наблюденията ми върху различни деца, учещи в различни класове и училища.

След V клас математиката им е трудна масово, т.к. се кара нов урок след нов урок, няма достатъчно упражнения. В края на даден урок има някакви елементарни задачки, твърде малко на брой. Самият материал не е труден, сам по себе си, но липсата на достатъчно упражнения и излишно препускане в масовите паралелки през материята боде очи, а не изписва вежди- децата потъват и не съумяват да овладеят дори основата.Ходи се по уроци за поясняване на основни неща. Ако не се готвят нейде допълнително, децата много често остават със знанията си, натрупани предимно до V клас и откъслечно с някои такива от по- горни класове.

По БЕЛ има не толкова трудни, колкото излишни неща- прекомерно задълбаване в граматиката, което прави от децата папагали, а то е за сметка на нужното житейски- развиване на умението децата да четат с разбиране, да анализират чужд текст, сами да се изразяват устно и писмено. На това следва да се набляга, а не на зубраческата и често твърде излишна теория. Нея нека си я изучават във филологията и да се помогне на децата в нужното. Децата масово днес не могат да пишат свързани текстове и да изразяват позиция. До VІІ клас, вкл., тъпчат с преразказ, което е умение за ІV, максимум V клас. ІV клас матурата им бе с диктовка /умение за ІІ-ІІІ клас/.
 
По ИТ и английски лично аз намирам, че просто няма подготвени достатъчно учители. Не че материалът е труден. Това се отразява изключително негативно върху общата картинка по тези предмети.
 
За разказвателните предмети нямам мнение- у нас методът по тях масово е също зубрене- зубриш урок и те изпитват какво си запаметил. Няма смисъл да го обсъждам, то е по- скоро метод на преподаване и изпитване, което опира до личностните качества на конкретния учител. А учители има всякакви.
 
Съгласна съм с Дзвер, че до ІV клас текстовете в учебниците по т. нар. разказвателни предмети не стават за разказване. Често свързани текстове изобщо липсват. Това, поне за мен, е огромен минус. Енциклопедиите за деца са по- добре и по- разбираемо написани.
 
Материалът следва да е такъв и часовете- тъй структурирани, че да не се разчита основно на домашната и извънучилищна подготовка, което е масово явление в момента. Защото това не е родителски ангажимент. Ако беше, то нямаше смисъл бадева от бюджета да се харчат пари по училища. Щяхме да се явяваме по изпити само. Освен това е меко казано доста наивно да се смята, че всеки родител има обективната възможност да участва качествено в процеса. Направо е глуповато дори да се мисли такова нещо. 

Последна редакция: чт, 09 май 2013, 09:29 от Judy

# 4
  • Мнения: 8 567
Аз ще се включа в общия хор.  Laughing
Информатика, седми клас , цяла година работят с word. Не ги затруднява, безумно скучно е.
БЕЛ - трябва да научат куп никому ненужни неща - да различават синекдоха от метонимия, например. Продължават въпросите от рода какво е искал да каже авторът, а какво има да каже ученикът - сигурно ще е нейде из по-горните класове, поне така се надявам. Та  итова си е затруднително.
А, да, и любимият ми преразказ- 4,5,6, и 7 клас пишат преразкази. И да, някои деца се затрудняват и след 4 години писане на преразкази, вероятно това занимание не се отдава на всеки редови ученик, ако ще и 8 години само това да прави. Но явно за системата е от жизнено важно значение това умение, след като се отделят четири години за него.
Математика - няма да повтарям Judy,
разказвателните - синът ми учи предимно от интернет по тях,
биология, физика и химия - нито един опит не са правили по тези предмети за три години.
След като на всички стана ясно, че първи чужд език в училище не може да се усвои, въведоха и втори, с поредната неясна за мен цел. Вероятно се затрудняват децата, които разчитат да го учат само в училище, пак е до качество на преподаване.
Децата се затрудняват, или им е неясно, или недостатъчно, или скучно по всеки един предмет, по който няма качествен посредник между тях и учебника - учител, в учебника има много по-малко, по-суха, непоследователна и по-зле поднесена информация от която и да е детска енциклопедия.

# 5
  • София
  • Мнения: 62 595
Аллана, на теб ти се струват елементарни, защото вече си минала оттам, а и едва ли си задълбавала в нещата за седми клас. Колко теста с двата модула за седми клас си изрешавала? Че и ВО по физика, химия, биология и география? За четвърти е фасулска работа, но за деца, които са обучавани качествено, но при седми клас става кошмар. По български не зная от какъв зор им бутат толкова много езикознание, сто вида изречения, разри метафори и анафори и всякакви засукани литературни фигури, като накрая едно просто съчинение или своите впечатления от едно литературно произведение не могат да напишат! Децата имат много теория в главата си, но ужасна езикова компетентност. Затова и не им излизат сметките на отговорните фактори при ВО, защото има много деца, които едва тройка изкарват, а отличниците са принудени да се подготвят допълнително заради кандидатстването в гимназия. Толкова е широка ножицата и толкова отчайващо средното ниво, че е страшно. Съвсем непредставително го виждаме всички и тук - войнстваща неграмотност. Лично аз по български съм тотално изгубена, нищо че съм учила езикознание, такова чудо и в университета не съм видяла като в седми клас.

По математика е както го описва Джуди - сам  по себе си материалът не е труден, но се препуска по него и децата нямат време да усвоят и автоматизират основните схеми на типовете задачи, а за свободни полети на мисълта почти не може да се каже - ако учителят на своя отговорност не се смили над децата да им дава задачи като за втори модул, те съвсем не могат да се справят с някоя по-интересна геометрична задача.

По история е пълна скръб, най-смилаема е древната история, обаче българската е кошмар. Децата ни определено са много умни, щом успяват да зазубрят всички видове години и да ги държат ужасно дългото време от няколко месеца - ние няма да издържим на това, бас хващам!

Химията, физиката и др. природни са по-добре, макар и там стилът да е ужасен, но поне полагат основата.

Качеството на обучението извън няколко добри училища във всеки град, е много ниско. Има учители, които не искат да работят в по-желани от хората училища, защото там очакванията на деца и родители са по-високи, самите деца са по-ококорени и знаещи, та щяло да им бъде много трудно и хабящо време да се стараят повече да подготвят уроците. На село и в по-смотаните училища нямало нужда да си дават зор. Явно разчитат на това, че и родителите не са особено образовани и няма как да направят сравнение.

# 6
  • Мнения: 41 811
Напълно съм съгласна за езикознанието. Не, че е толкоз трудно, ама е ужасна безсмислица. Децата не се упражняват къде да слагат запетайки и къде се пише пълен член, а вместо това учат някакви висши пилотажи, които никога няма да им трябват.

# 7
  • София
  • Мнения: 1 783
Най- трудното в учебния материал, за мен,  са безобразните учебници и полуграмотни учители с ниска обща култура.
Напълно съм съгласна за езикознанието. Не, че е толкоз трудно, ама е ужасна безсмислица. Децата не се упражняват къде да слагат запетайки и къде се пише пълен член, а вместо това учат някакви висши пилотажи, които никога няма да им трябват.
По -горе някой писа, че излишна граматика се учела, е без граматика няма чалъм да започнат да слагат запетайките и пълните членове, където им е мястото.

# 8
  • Мнения: 24 467
Граматиката е потребна, никой не твърди противното. Тук бе обсъдена "излишната"- с дадени примери за безсмислено задълбочаване във видове изречения /запетаите се поставят спокойно правилно и без човек да е наясно с наименованията им/, литературни фигури /чието наименование и писателите не знаят, а и не им е нужно/. Това са точно неща, които едно хлапе на съответната възраст зазубря /а повечето- и това не правят/ и след матурата го забравя като излишен баласт.
За сметка на това пък рядко се намира време за написване на текст- израз на лична оценка и разсъждения по зададена тема. Какво говоря, "рядко"! На някои деца изобщо не им се случва. А това е основата на езика, като изразно средство /важи и за чуждите езици/- работа с чужд текст и съставяне на свой.
Ако сте запознати с учебници по Български език за VІ и VІІ клас, както и с конкретни въпроси от изпитните формати в тази връзка ще го установите и сами.

Последна редакция: чт, 09 май 2013, 15:00 от Judy

# 9
  • София
  • Мнения: 1 783
За момента се наслаждавам на тези за пети клас Simple Smile.

# 10
  • Мнения: 24 467
А, сега те разбирам...  Laughing

# 11
  • София
  • Мнения: 62 595
Когато човек учи чужд език, на него му дават един сборник с правила и убражнения, която се казва "практическа граматика". Нашите деца имат нужда от една такава практическа граматика, за да пишат и да се изразяват книжовно и грамотно, а не да им тъпчат в главите сидекдохи и сто вида сложни съставни подчинителни с не-знам-какво-си още засукано име.

# 12
  • Мнения: 6 031
До четвърти клас нищо не е трудно, а за учебниците не ми се пиша даже...

# 13
  • Мнения: 2 898
Най- трудното в учебния материал, за мен,  са безобразните учебници и полуграмотни учители с ниска обща култура.

Не е ли по-добре да запазим добър тон?

Сега преглеждам тестовете за външно оценяване след 4-ти и 7-ми клас, но всичко ми се струва елементарно.

имам само 2 годишен опит - принципно изходящите тестове при нас са доста по-елементарни от изучавания материал - поне това е моето мнение.

Елементарно е от гледната точка на възрастен. За част от децата си е с прилична трудност. Вярно е, че изходните тестове са  доста по-лесни, но това е така, защото те би трябвало да се покрият от всички - и децата в централните училища на най-големите градове, и от циганчетата по забутаните села. Убедена съм, че такаво ниво на подготовка не би задоволило никой пишещ тук родител. Българската граматика е от най-трудните. За някои пълните членове и др. подобни не значат нищо. Но щом ги има и искаме децата ни да са грамотни, длъжни сме да ги учим.

# 14
  • Мнения: 8 567
Какво се влага в израза "да покрият"?
Очаква се масата да ги покрият с отлични оценки и  да няма двойки, независимо, че са заслужени ли?

Елементарните тестове изкривяват истината за нивото на образованието

Общи условия

Активация на акаунт