Ще заговори ли София на мьеко?

  • 99 638
  • 1 987
  •   1
Отговори
# 615
  • Мнения: 8 999
Извинявам се предварително, ама ана каренина ме провокира и се налага да отговоря. В София няма как да има бурна революционна дейност, защото тя е столица на бейлерберство Румелия /европейската част на Османската империя/, а по-късно на Румелийски еялет. Там е съсредоточена цялата военна, административна и верска турска машина. Все едно да попиташ защо в Цариград няма революционен комитет.
Но това не е повод да нападаш нито днешните, нито тогавашните софиянци. По стечение на обстоятелствата след Освобождението и избирането на София за столица на Княжество България в нея се стича освен местния, но и много голяма част от елита на други градове и села. Хора, които са образовани и които се стараят да внедрят нововъведените книжовни правописни и правоговорни правила, които са усвоили в училище и в университети, в ежедневната реч. Някак нормално става повечето хора в София да говорят, спазвайки тези правила. Така говорят и на децата си вкъщи. Затова и поколенията след тях наследствено са по-близки като изговор до литературния език, отколкото до местните диалекти /включително и шопския/. Но този говор НЕ Е СОФИЙСКИ. Той просто е книжовен. Всяко дете в България има възможност да го усвои, ако внимава в часовете по БЕЛ.
Вземи прочети малко история, защото ти липсват знания. Ще ти помогна малко с кратък цитат от Уикипедия /но има още много и много по-задълбочени изследвания и анализи на тази тема/:
Във втората половина на 15 и в 16 век в София и околните селища и манастири от Софийската света гора се развивива едно от най-значимите книжовно-просветни български средища след падането на България под турско робство - Софийската книжовна школа. В тъмната епоха на робството София дава 9 християнски светци. Първи просиява Св. мъченик Георги Стари Софийский Българский в 1437 г., след него просиява Св. мъченик Георги Нови Софийски Кратовски и Български, изгорен от турците на 11 февруари 1515 г., трети просиява Св. преподобни Софроний Софийски и Български в 1515 г., четвърти Св. мъченик Георги Най-нови Софийски на 26 май 1530 г., пети Св. великомъченик Николай Нови Софийски - 17 май 1555 година, шести Св. свещеномъченик Терапонтий Софийски - 1555 г., седми Св. преподобни Пимен Зографски, осми Св. мъченик Константин Софийски - 1737 г.

Bъстанието на архиереите в Софийско и Самоковско избухва в 1737 г., при подавянето му в края на юли и началото на август 1737 г. по заповед на Али паша Кюпрюлюоглу са избити около 350 софийски граждани, свещеници, монаси и хора от околните села, включително самоковският митрополит Св. мъченик Симеон Самоковски и Софийски, обесен в София от турците на 21 август 1773 г. - той е деветият софийски светец.

От 17 век градът постепенно започва да запада със западането на самата Турция, освобождението на Сърбия и приближаването на границата до София, в резултат на което изостава в развитието си. Към всичко това се прибавя големият пожар от 1816 г., чумата от 1857 г. и две земетресения — съответно през 1818 и 1858 г. Въпреки това София остава един от големите български градове. В града има консули на Франция, Италия и Австро-Унгария. В 1864 г. градът е център на Софийския санджак в новосъздадения Дунавски вилает, който замества Румелийския такъв, а в 1876 г. градът става център на Софийския вилает, който обхваща цяла централна Западна България от Копривщица до Ниш и от Горна Джумая до Пирот с Орхание, Враня, Самоков, Прокупле.

Българите в София в ХІХ век имат своя община, 7 църкви и 2 светски училища — взаимно (основано в 1825 г.) и класно, а килийни при църквите и манастирите има още от времето на Софийската книжовна школа. В 1867 г. е основано читалище „Цвят``, българското женско дружество „Майка`` е от 1869 г., в 1874 г. е създадена ученическата дружина „Напредък``. Борбата срещу гръцкото духовенство започва още в 1818 г.[19] Тук Баба Неделя основава първото девическо учиище в българските земи. От 1859 г. започват празненствата в чест на славянските първоучители св. Кирил и Методий. На 15.10.1872 г. в храма „Св. Стефан” в Цариград българският екзарх Антим I хиротонисва Първия екзархийски Софийски митрополит Мелетий, в 1877 г. владиката е подгонен, че укрива ботеви четници и изпраща сведения за турските зверства през Априлското въстание, но след кратък престой в Цариград се връща и участва в организирането на Кресненско-Разложкото въстание, той е депутат в Учредителното събрание във Велико Търново в 1879 г., член-кореспондент на БАН, богатата си лична библиотека и 70 000 лв. завещава на Българската гимназия в Солун и на Св. Синод на БПЦ за издателска и просветна дейност.

B 1870 г. Васил Левски основава революционни комитети не само в града, но и в околните села. Видни софийски възрожденци са Димитър Трайкович - член на Софийския рев. комитет, Иван Денкоглу, Сава Филаретов, Йорданка Филаретова, Захари Икономович - Круша, революционерът книжар Никола Вардев, йеромонах Генадий Скитник (Иван Ихтимански) - член на Софийския Рев. К. и игумен на Драгалевския манастир, където Левски често отсяда и прави заседания на комитета, Никола Стефанов Крушкин - Чолака, съратник на Левски, член на Софийския Рев. К., обесен от турците, Георги Абаджията - книжар, куриер на Софийския Рев. К. обесен от турците заедно с Чолака, Киро Геошев (Киро Кафеджи), съратник и ятак на Левски, обесен от турците, хаджи Стоян Книжар обесен от турците, Христо Ковачев член на Софийския Рев. К., заточен в Диарбекир, участниците в Априлското въстание Стойчо Рашков и Тодор Малеев са обесени от турците на Лъвов мост и т.н.

Българите активно съдействат с разузнавателни сведения и водачи на руските войски в Освободителната война. Палачът на Стара Загора - Сюлейман паша, подготвя грозно отмъщение - той дадва заповед градът да бъде изгорен, при което разправата с християнското население е неминуема. Само категоричната намеса на консулите Леандър Льоге и Вито Позитано, a по непотвърдени данни - и застъпничеството на софийския равин Габриел Меркадо Алмоснино спасяват града. Австро-унгарският консул Йозеф Валхард също подкрепя действията в защита на града. Това спасение обаче не се отнася за обикновените българи, над които започват екзекуции. Русите и чуждите кореспонденти заварват 16 бесилки, на които са екзекутирани българи до поседния момент преди навлизането на освободителните войски


Много обичам думите фъркулица, копанче, лобуть, хайванче, въртОглав, прифатничав /обикновено за жена/. Употребявам ги често и изпитвам физическо удоволствие, когато ги изговарям.

# 616
  • В Космоса
  • Мнения: 10 109
Т.е, нямам право да се оплаквам хич от нищо, щом съм избрала да живея някъде, това ли искаш да кажеш? Не мисля. В Рая няма как да попадна приживе. Навсякъде където отида ще има неща, които не ме удовлетворяват. Но не смятам да ги премълчавам и да се правя, че не съществуват.

# 617
  • Мнения: 12 722
Акаша , настина ли не разбираш или се правиш?

# 618
  • Мнения: 3 242
Вуйчо ми в забутано село, за да кара трактор взима почти двойна на моята заплата, а работя в офис  Peace


Да караш трактор е по-трудно и има по-малко желаещи от това да работиш в офис.

От кога само защото някой работи в офис в София и трябва да получава по висока заплата  от един тракторист ? Пък и от офис до офис работа разлика от тук до небето Simple Smile

# 619
  • София
  • Мнения: 15 167
О, не, щом пак започнахме да сравняваме трудността, важността и заплащането на физическия и умствен труд не сме мръднали и на йота отпреди 25 години. Ужас.

# 620
  • София
  • Мнения: 62 595
Бел бърка туризма с емирацията - където и да отиде човек за броени дни, изтърпява и е положително настроен, но когато тряябва да пренесе ежедневието си там, вече нещата започват да изглеждат по друг начин. Роден-нероден, това важи за всеки град. На мен в родния ми град ми е кеф каато отида за някакви дни или седмици, идеално място е човек да гледа деца, защото има много зеленина и хубави градинки. Но в момента, в който се сблъскам с фактите относно безработицата, ниските заплатти и същите цени като в София, вече хич не ми е кеф. Не е нужно да съм безкритична към мястото където живея - просто плащам цената и щом я плащам до момента, значи съм решила, че сделката си заслужава.

# 621
  • Мнения: 3 242
О, не, щом пак започнахме да сравняваме трудността, важността и заплащането на физическия и умствен труд не сме мръднали и на йота отпреди 25 години. Ужас.

Аз пък забелязвам друго Simple Smile спомене ли си за физически труд и мазоли, Андариел веднага изниква Simple Smile

п/с офис работа не значи автоматично високо заплатен интелектуален труд Simple Smile по офисите работят какви ли не хора и не всички са на високи заплати Simple Smile

# 622
  • В Космоса
  • Мнения: 10 109
Акаша , настина ли не разбираш или се правиш?

Ми какво да разбирам, Трещи? Защо били плюели София? Не им харесва нещо - недоволстват. Ако са си мрънкачи, ще мрънкат където и да са. А и немрънкачите също могат да изкажат неудовлетворенията си от всяко място, нали така?

# 623
  • Мнения: 12 722
Акаша, на тях просто не им харесва София. А не нещо. И на мен не ми харесват много неща, боря се и се радвам,  като се оправят. А за тях София е гадна. И софиянци.

# 624
  • Мнения: 4 875
Като не харесваш местожителството си се местиш.

Абе и аз това разправям на жалещите по времената на софийското жителство, ама не щат никъде да ходят. Simple Smile

# 625
  • Мнения: 3 242
Акаша , настина ли не разбираш или се правиш?

Ми какво да разбирам, Трещи? Защо били плюели София? Не им харесва нещо - недоволстват. Ако са си мрънкачи, ще мрънкат където и да са. А и немрънкачите също могат да изкажат неудовлетворенията си от всяко място, нали така?

На мен София не ми харесва и повярвай ми изобщо не съм от мрънкачите Simple Smile На времето имах опцията или да се преместя в София или да замина за Англия и избрах второто макар да беше много по рисковано... просто няма сила, която би ме накарала да живея в София  Mr. Green

# 626
  • Варна
  • Мнения: 6 977
Като не харесваш местожителството си се местиш.
И хващаш пътя за столицата! Laughing Ми не ни щат в София-разваляме правоговора. Laughing

Шегата настрана, но аз наистина временно съм си сменила местожителството.

# 627
  • В Космоса
  • Мнения: 10 109
Акаша, на тях просто не им харесва София. А не нещо. И на мен не ми харесват много неща, боря се и се радвам,  като се оправят. А за тях София е гадна. И софиянци.

Щом са тук все нещо ги задържа и смятам са си преценили плюсовете и минусите по приоритетите си да са тук или някъде другаде.

# 628
  • София
  • Мнения: 37 653
Живяла съм 30 години в София, мага да кажа, че съм потомствена софиянка. Дойде един момент, че направо не издържах, построихме си къща, преместихме се се в много близко село. Така да си обичах квартала - преди да се омъжа, след това смених друг-обичах го още повече. Пак всеки ден съм там, но и обичам и да се излежавам в двора и да спя на тишина!
Не ми пречат хората от провинцията, никак! Пречат ми простаците, които в ресторанта правят разпри на висок диалектичен тон, пречат ми в магазина, когато се разправят с простата касиерка, пречат ми в работата, когато ме натоварват с претенциите си. Само и единствено тогава ги определям като провинциалисти! Иначе, всеки има право да изкарва хляба си и да търси късмета си!
Не го правя с цел да се изтъкна пред тях, просто малкия град или село в един момент крещи, дори ти да се правиш, че не го чуваш!
Не ги разбирам, честно!

# 629
  • Мнения: 39

Съгласна съм с Хубавата звезда, че -ме е по-лесно за употреба. Има логика в тази грешка - така се изравнява окончанието за 1 л. мн. ч. и за трите спрежения и се създава общо правило. Грешките винаги са в посока към генерализиране и опростяване - т.е. към създаване на обща форма. Затова вероятно езикът ще върви натам -  - м да се замени с -ме. Още повече, че новите глаголи в БЕ са най-често от трето спрежение и то практически е най-разпространеното спрежение.


Не мисля, че е по-лесно за употреба. Надявам се да не се приеме мекането за правилно.
Във Варна вместо пеемЕ, казваме пеЙм, сигурно ще започнем да го казваме пеЙмЕ. Laughing
пейми!
и играйми!

Общи условия

Активация на акаунт