Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 83 282
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 1 050
  • Мнения: 1 007

Например така изтъкваните предимства "10 часа БЕЛ, 10 часа математика, 20 часа език, че и втори до седми клас" аз си го превеждам като "неглижиране на останалите предмети -> ощетяване на ученика откъм общо образование".
Многото часове по БЕЛ и математика не са за сметка на други предмети. От това, което видях в обиколката си по училищата, е практика да се учат по 8-9 часа на ден. И без това са целодневно.
Математиката може да не изисква допълнително учене още от първи клас, но има голяма разлика дали ще даваш на децата задачи от типа на 5+3=? или
Скрит текст:
Една слива се заменя за една ягода и една череша.
Една слива и една череша се заменят за две ягоди.
С какво могат да се заменят
една ягода и една слива?
И в двата случая е все по материал "Събиране и изваждане до 20".
Има разлика дали по БЕЛ като се вземе нова буква, се пишат 5 реда с буквата и 5 реда с думи, които я съдържат или диктовка с всевъзможни сложни думи и пунтуация. И пак е върху същия материал.
Въпросът е защо. Все пак детето не е съд, в който колкото повече часове се налива, по-пълен ще става. То трябва да остане насаме с новата информация (хапнало и отпочинало), да я смели, да се затрудни, да се справи, да поиска помощ, да зададе адекватен въпрос. Как ще стане това в деветия час на деня, прекаран в училище? За мен учебният процес има три етапа: 1. преподаване, 2. усвояване, 3. проверка. Ролята на училището се свежда само до 1. и 3. А ЧУ се опитват да обсебят и 2. Няма как да стане. Училището не може да учи вместо ученика или едновременно с него. Нали затова са домашните (другото, с което се гордеят много ЧУ, че домашни не дават, а трябва!)? Но за тези домашни се иска време. Нека да е по-високо нивото, ако учителят и учениците го позволяват, но не е въпросът само да се преподаде материалът, трябва и да се усвои, да се помисли върху него, да се породят въпроси..., което вече си е лична работа на ученика.

Последна редакция: пт, 21 фев 2014, 15:22 от Химикал

# 1 051
  • Мнения: 368
На частните гимназии им е по-трудно, защото някои предимства, които биха наклонили везните в първи клас - например по-щадящата среда, по - малкото деца, храна, база, обгрижване, охрана, наблюдение - които биха накарали родителите да предпочетат ЧУ дори да приемем, че нивото на обучение е еднакво, вече нямат такава тежест, когато говорим за големи деца. И при наличието на традиционно елитни държавни гимназии - естествено е човек да предпочете да си спести парите. Затова те трябва да се преборят единствено с образованието, което предлагат и да търсят уникален продукт, който да предложат в това отношение. Ще видим как ще изглеждат нещата след няколко години.

Абсолютно подкрепям всяка дума!   bouquet

# 1 052
  • Мнения: X
а дали ще даваш на децата задачи от типа на 5+3=? или
Скрит текст:
Една слива се заменя за една ягода и една череша.
Една слива и една череша се заменят за две ягоди.
С какво могат да се заменят
една ягода и една слива?
И в двата случая е все по материал "Събиране и изваждане до 20".
Има разлика дали по БЕЛ като се вземе нова буква, се пишат 5 реда с буквата и 5 реда с думи, които я съдържат или диктовка с всевъзможни сложни думи и пунтуация. И пак е върху същия материал.

По отношение на примера с математиката - задачата, която си цитирала е състезателна и като такава не е подходяща за решаване с всички първокласници от един клас.
По отношение на примера с българския - щом се преподава пунктуация, значи надхвърля рамките на материала за първи клас.
И изобщо, описаното ми прилича на своеобразното състезание между предучилищните групи ( класове). Децата се учат да четат, пишат и решават писмено математически задачи в първи клас, което не пречи на много места да ги напъват да го правят от петгодишни. Ще уточня, че не говоря за деца с интерес в изброените области, а цели групи и класове.

# 1 053
  • Мнения: 50 941
Нека си го кажем честно - в гимназиалния етап важно е само едно - перспективата за продължаване в университет. И принос към тази цел имат:
- средата
- качеството на образованието
- репутацията на училището и традициите
- езиковата подготовка

За момента в ЧУ са явно по-добре само с езиковата подготовка и то ако не става дума за ЕГ. За да изместят ДУ на ЧУ им трябва и репутация, и success story, и среда, и добро образование.
А тези неща стават бавно и трудно - не можеш насила да закараш най-добрите деца в ЧУ за да осигуриш среда. Не можеш за една година да направиш репутация. Можеш само да събереш добри учители и да чакаш нещата да се случат. Но докато се случат повечето хора ще предпочитат да вземат същото качества за без пари.

# 1 054
  • Мнения: 5 259
За мен учебният процес има три етапа: 1. преподаване, 2. усвояване, 3. проверка. Ролята на училището се свежда само до 1. и 3. А ЧУ се опитват да обсебят и 2. Няма как да стане. Училището не може да учи вместо ученика или едновременно с него. Нали затова са домашните (другото, с което се гордеят много ЧУ, че домашни не дават, а трябва!)? Но за тези домашни се иска време. Нека да е по-високо нивото, ако учителят и учениците го позволяват, но не е въпросът само да се преподаде материалът, трябва и да се усвои, да се помисли върху него, да се породят въпроси..., което вече си е лична работа на ученика.
Не знам доколко си запозната с образователните системи в чужбина, но почти навсякъде няма домашни и не се учи вкъщи. Това е типично за нас и за руснаците, от които сме го прекопирали.

В чужбина се учи по начина, по който се опитват да го правят в ЧУ. Целодневно училище и цялото учене се случва на място, а вкъщи си почиваш и имаш свободно време. В чужбина обучението е много по-ангажиращо. Децата не са просто слушатели и наизустватели на материала, а много по-активни участници. Възлага им се тема, по която да отидат в библиотеката (едно време) или в Интернет и да намеря материали, да подготвят и разкажат пред останалите нещо. Много по-рядко се използва тази форма, която е при нас - учителят да преподаде урока, а от децата нищо да не се иска в този момент, поради което и те не внимават кой знае колко в час и след това да се налага да се борят с урока сами вкъщи или да търсят частни учители. В чужбина урокът е интерактивен, децата на момента демонстрират внимават ли, разбират ли, нещата се разделят на малки стъпки и се редува подаване на информация и нейното затвърждаване и упражняване. Всичко в реално време.А не "ще си го науча другата седмица вкъщи". Много по-трудно се поддържа концентрация, когато се изисква само да слушаш, отколкото ако се налага да участваш активно.
Това, че при нас обучението е тип "домашно" и че основното учене се извършва вкъщи и насаме над учебника, изобщо не значи, че това е единственият начин да се придобиват знания. Даже напротив, другата система се е доказала като много по-ефективна.

# 1 055
  • Мнения: 5 259
По отношение на примера с математиката - задачата, която си цитирала е състезателна и като такава не е подходяща за решаване с всички първокласници от един клас.
По отношение на примера с българския - щом се преподава пунктуация, значи надхвърля рамките на материала за първи клас.
Въпросът, на който отговорих, беше какво се прави в допълнителните часове по математика, които в частните училища са по 8-10 на седмица и аз отговори - ето това се прави.
Например в "Климент Охридски"  още в предучилищната решаваха задачи от типа 2 _ 6 _ 3 _  1 = 6 (да се поставят + или -) и 6 + 3 _ 9 - 1 (да се постави  >, < или = ), a в първи клас вече си имат състезателна матикатика и решават задачи от състезания. Имат ЗИП по математика и "Забавна математика", от които им идват и допълнителните часове. В "Шилер" положението е подобно, макар да не са им толкова много допълнителните часове.

По БЕЛ дали пунктуацията влиза в материала или не не знам, но в първолашката тема всички споделиха, че децата правят диктовки с пряка реч и препинателни знаци. Така че сигурно влиза в материала, едва ли всички са попаднали на някакви особено амбициозни учителки. И вече ако разполагаш с едни допълнителни часове, можеш да упражняваш тези неща така, че те да бъдат овладяни на по-високо ниво от децата. Едно е диктовка по 3 изречения веднъж в седмицата, друго е по две диктовки на ден от по две страници, пълни с пряка реч, имена на градове и т.н.
Пак е върху същия материал, просто ако го упражняваш повече, шансовете децата да го овладеят на по-високо ниво, са по-големи. Гаранция няма, само вероятност.

# 1 056
  • Мнения: 50 941
Въпросът, на който отговорих, беше какво се прави в допълнителните часове по математика, които в частните училища са по 8-10 на седмица и аз отговори - ето това се прави.
Например в "Климент Охридски"  още в предучилищната решаваха задачи от типа 2 _ 6 _ 3 _  1 = 6 (да се поставят + или -) и 6 + 3 _ 9 - 1 (да се постави  >, < или = ), a в първи клас вече си имат състезателна матикатика и решават задачи от състезания. Имат ЗИП по математика и "Забавна математика", от които им идват и допълнителните часове. В "Шилер" положението е подобно, макар да не са им толкова много допълнителните часове.

А в трети вече се явяват на IMO, пък в пети учат висша математика Grinning
Ако нещата са чак така все трябва да има резултати в по-зряла възраст. А ако няма значи е било самоцел без полза.

# 1 057
  • Мнения: 1 007
Възлага им се тема, по която да отидат в библиотеката (едно време) или в Интернет и да намеря материали, да подготвят и разкажат пред останалите нещо.
За това нещо се изисква време, освен ако не говорим за копи-пейст от уикипедия. Относно интерактивните часове, не съм против. Това е по-добрата форма, а за по-малките - задължителна. Единственият проблем е, че всеки изпит, вкл. НВО, състезание, олимпиада бъка от терминология и фактология. Това налага запаметяване, а на НВО частните училища показват високи резултати. Изпитите от НВО предполагат знаене на конкретни дати, географски наименования, личности, термини, иначе казано, зубрене. Откъде идват тези високи резултати, след като не се предполага зубрене в ЧУ?

# 1 058
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво като в чужбина не пишат домашни? Това по-добро ли е? Според мен е дори по-зле за самия индивид. Знанието е като виното - трябва да си сложил гроздето и да го чакаш да ферментира, за да се получи вино. Гроздето е информацията, подавана в училище от учителя и разясняването й в клас. После идва ферментацията, а тя трябва да започне на спокойствие - в главата на детето. После идва периодичното разбъркване на гроздето, което е проверката с контролните и часовете за затвърждаване на вече наученото. Не трябва да закачаш гроздето в началото на ферментацията. Човек има нужда от врътване на дооста цикли, връщане назад в стари знания, търсене на връзката между старото и ново, а това не става като някой ти се меси през цялото време.

# 1 059
  • Мнения: 1 007
Едно е диктовка по 3 изречения веднъж в седмицата, друго е по две диктовки на ден от по две страници, пълни с пряка реч, имена на градове и т.н.
Пак е върху същия материал, просто ако го упражняваш повече, шансовете децата да го овладеят на по-високо ниво, са по-големи. Гаранция няма, само вероятност.
А колко книжки могат да се прочетат за това време Simple Smile Поставянето на задача да се прочете книжката Х или някоя по избор на детето няма ли да е по-ефективна? Или да напише нещо - бележка, писмо, съчинение, приказка, - което учителката да провери в извънучебно време.

# 1 060
  • Мнения: 5 259
А в трети вече се явяват на IMO, пък в пети учат висша математика Grinning
Това са неща, които са част от материала за първи клас, а не за пети, осми и т.н. Всичко е в рамките на събиране и изваждане до 20. Някак си е логично като имаш повече на брой часове, да можеш да извършиш повече упражнения през тях.

За това нещо се изисква време
Така е, но тези неща се правят в по-горните класове, а не от първи. Дадох го за пример, че информацията се усвоява по по-различен начин, а не чрез разказване на урока в клас и после вкъщи 20 прочитания, за да се запомни. Методите са такива, които провокират детето да бъде по-активно, отколкото е то, ако трябва само да научи урока и да може да го разкаже.

А колко книжки могат да се прочетат за това време Simple Smile Поставянето на задача да се прочете книжката Х или някоя по избор на детето няма ли да е по-ефективна? Или да напише нещо - бележка, писмо, съчинение, приказка, - което учителката да провери в извънучебно време.
При нас не правят диктовки, но четат книжки. Извинявам, се, ако се повтарям или потретвам, това го писах вече поне два пъти, но не знам дали в тази тема. Носят си на училище нижката, която четат в момента и в часа имат за задача, ако искат(! много важна подробност), да прочетат пред класа някой интересен момент от книгата и да разкажат за какво се разказва, какво им харесва и т.н. Това е част от упражнението за четене с разбиране. Учителката задава на децата въпроси във връзка с книгите, хем за да види колко и какво са разбрали, хем за да ги провокира да формулират някакво мнение.
Аз лично го предпочитам пред диктовките. Според мен те са за един малко по-късен етап. Но има училища, в които много се набляга на диктовките, това вече си е виждане на учителя.

Andariel, искам само да ти кажа, че не ти чета мненията и не възнамерявам да отговарям, в случай, че нещо коментираш по мой адрес.

Темата не трябваше да се разцепва, намирам го за много лошо модераторско решение. Това все пак не е справочник "Жълти страници", а който търси информация за конкретно училище, обикновено ползва гугъл или търсачката и написва името на училището, така че му излизат мненията, в които търсеното от него училище се споменава, без да му пречи кой какво друго е коментирал. А пък някой може да го интересуват точно подробностите.

# 1 061
  • София
  • Мнения: 62 595
 Joy  newsm62 (това специално, защото не четеш).
Направо изби рибата!

# 1 062
  • Мнения: X
Темата не трябваше да се разцепва, намирам го за много лошо модераторско решение. Това все пак не е справочник "Жълти страници", а който търси информация за конкретно училище, обикновено ползва гугъл или търсачката и написва името на училището, така че му излизат мненията, в които търсеното от него училище се споменава, без да му пречи кой какво друго е коментирал. А пък някой може да го интересуват точно подробностите.
Темата беше " разцепена" още през лятото, по молба на потребители, които се опитваха да отсеят конкретната информация от чисто коментарните мнения, които най-често не стигат по-далеч от противопоставянето на частните и държавните училища.
По същия начин си има отделни теми за математическите състезания и за самите задачи, макар че все става дума за математика.

# 1 063
  • Мнения: X
Родители искат да открият първото демократично училище: http://www.segabg.com/article.php?id=686481

"За реализацията на начинанието "демократично училище" родителите новатори ще ползват опита на основателя на Института за демократично образование в Израел Яков Хехт, който бе основен лектор на конференцията. "При нашия модел всяко дете избира какво, кога и къде да учи, децата са от различни възрастови групи", разказа Хехт пред участниците в срещата. Той даде за пример, че ако в училището учат 500 ученици, това означава, че има 500 различни учебни плана. "Имаме огромни учебни разписания - по време на един учебен час се провеждат 30 различни урока и всяко дете само избира в кой час да влезе", обясни Хехт. Според него е катастрофално децата да са задължени да стоят по 7 часа на ден, 5 дни в седмицата, без да им разрешават да се движат."

http://www.napraviuchilishte.org/202/

# 1 064
  • Мнения: 13 350
А ей тук има едно интервю на български с Хехт, което на няколко пъти ме разрева...

... обаче се съмнявам, че ще го доживея тоя момент, затова - както казах и по-горе, Марк Твен Grinning

Общи условия

Активация на акаунт