Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 83 041
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 5 451
Да, познавам как се учи език. Не е сложно.
О, толкова добре са го научили, че няма нито един класиран на националното лингвистично Кенгуру след 8 клас. Или след 8 клас няма ЧО? Или може би подгответата в ДУ са ги изпреварили само за една година?


Ученето на език може да не е сложно, но отнема време.
В подготвителен клас /сега 8-ми се води/ в езикова гимназия среден брой часове на седмица по езика: 20
Учебни седмици: 36 /не съм напълно сигурна/
Общо: около 720 часа

В езикова школа: може би 4 часа седмично /не съм запозната точно/
Учебни седмици: 30 /не съм сигурна, но горе-долу от началото на октомври до края на май/
Общо: около 120 часа

Извод:  Подготвителен клас = 5- 6 години в школа, т.е. нищо ново в твърдението на Андариел, че
"В подготвителен клас в езикова  гимназия, децата, които никога не са учили съответния чужд език, успяват да наваксат това, което децата, които са започнали в начална степен са научили за няколко години. Просто зрелостта на 14-15-годишните си казва думата."

В ЧУ: средно 8 часа на седмица Х средно 33 учебни седмици х 7 години обучение = около 1850 часа. Зрелостта наистина има значение, както и индивидуалните качества на детето. Затова в 7-ми клас повечето деца от ЧУ завършват с ниво на езика над ниво на подготвителен клас в езикова гимназия, а единици - с ниво може би 9-10 клас на езикова гимназия /трябва да се отчете, че в езиковите гимназии от 9-ти клас нататък  редица предмети се изучават на чужд език, както и се изучава английска и американска литература, правят се анализи, т.е. терминологията + боравенето с езика е на друго ниво./ Това за английския. За немския, като по-труден език, децата завършват с ниво B1 7-ми клас /мисля, че и Веда, и Увекинд, и Ерих Кестнер са така/, което  може би се равнява на завършен 8-ми клас в НЕГ.

Моят извод: 7 години в ЧУ спестява нуждата от езикова гимназия по изучавания език. Той може да бъде надграден с някакви сертифициращи или пък специфични курсове /медицински, финансов, юридически и т.н./. Така за гимназия може да бъде избрана езикова, но по друг език или пък математическа гимназия, но с паралека по друг език.

Колкото до лингвистичното кенгуру - впечатленията ми са само върху темите за 3-ти - 4-ти клас. Има въпроси, които изискват концентрация или знания, които не са свързани с езика и в този смисъл не е състезание, което е мерило за езиковите компетенции непременно.

Последна редакция: чт, 08 авг 2013, 00:04 от Prizma

# 61
  • София
  • Мнения: 19 925
Да, познавам как се учи език. Не е сложно.
О, толкова добре са го научили, че няма нито един класиран на националното лингвистично Кенгуру след 8 клас. Или след 8 клас няма ЧО? Или може би подгответата в ДУ са ги изпреварили само за една година?




В ЧУ: средно 8 часа на седмица Х средно 33 учебни седмици х 7 години обучение = около 1850 часа. Зрелостта наистина има значение, както и индивидуалните качества на детето. Затова в 7-ми клас повечето деца от ЧУ завършват с ниво на езика над ниво на подготвителен клас в езикова гимназия, а единици - с ниво може би 9-10 клас на езикова гимназия /трябва да се отчете, че в езиковите гимназии от 9-ти клас нататък  редица предмети се изучават на чужд език, както и се изучава английска и американска литература, правят се анализи, т.е. терминологията + боравенето с езика е на друго ниво./ За немския, като по-труден език, децата завършват с ниво B1 7-ми клас /мисля, че и Веда, и Увекинд, и Ерих Кестнер са така/, което  може би се равнява на завършен 8-ми клас в НЕГ.

Моят извод: 7 години в ЧУ спестява нуждата от езикова гимназия по изучавания език. Той може да бъде надграден с някакви сертифициращи или пък специфични курсове /медицински, финансов, юридически и т.н./. Така за гимназия може да бъде избрана езикова, но по друг език или пък математическа гимназия, но с паралека по друг език.



Призма , маркираното на собствени наблюдения ли се базира? Във всяко едно държавно ОУ с интензивен немски  като 20 ОУ, 73 СОУ или  това към фондация Шилер, се взимат същите сертификати В1. А хем имат по-малко часове... По твоята логика, сведена само до часовете, трябва от частното да излизат  направо със С2. Но забележи - Goethe-Zertifikat B1 е с уточнението   fuer Jugendliche, тоест за  младежи. Защо ли го има това уточнение? Виж какво стои като компетенции срещу такова  ниво (това е , което могат седмокласниците от ДУ и ЧУ с немски):
-да разбираш  важна информация при разговор в ситуации от ежедневието, от съобщения по високоговорител на обществени места и от съобщения по радиото,
-да пишеш свързан текст - лични или полуофициални съобщения
- да водиш елементарен разговор по тема, която лично те интересува, да изказваш кратко мнение по нея и да реагираш подобаващо на мнението, изказано от твоя партньор в разговора
- да разказваш накратко за нещо, да правиш предложения или уговорки за неща от ежедневието .

Да, В1 е нивото  на документ, но е несъизмеримо като лексика и овладяна граматика от един съвестен осмокласник в ЕГ. Ако беше иначе, такива деца от ЧУ  щяха да си клатят краката в ЕГ в 8 клас. Но познай от  три пъти дали е така. Заблуда  е това с овладяния на супер ниво немски до 7 клас. В класа на дъщеря ми в 8 клас имаше деца от държавните и частните немски училища, до едно с упоменатите от теб сертификати. Защо ли толкова интензивното учене 7 години преди това не ги изстреля автоматично в орбита? Голяма част от тях имаха дори по-ниски оценки от връстниците си на НВО, не влязоха в специалните паралелки и всичко е именно от подхранваните изкуствено  убеждения, че са наистина на  ТИ с езика. А не са.. Говоря ти не по мои субективни наблюдения, въпреки, че има доста каква да кажа на тема немски, а от споделеното от учител в едно от частните немски училища. Върви обори и него след 25 годишен опит точно в тази област.. И някои хора са го разбрали и не се предоверяват на тези сертификати. Да, детето има основа и е хубаво да избере друг език, а първия да доразвива, но далеч не на специализиран курс както си мислиш ти, а на съвсем естествено продължение  на достигнатото като граматика и лексика. Много е далече още от специализирани курсове като знания и умения такова дете. И не заради ДУ или ЧУ, а заради спецификата на езика. Едно дете в периода 1-4 клас по немски учи на база запаметяване, наизустяване на лексика и граматични конструкции. Трудно би станало иначе. То не познава  бг граматиката, за да се опре на нея при ученето на немската. А без да знае  какво е  пряко или непряко допълнение , какво е обстоятелство, е немислимо  прецизно да научи падежите.. А накъде добър немски без тях?  Да не говорим за  Konjunktiv 1 und 2 - условно наклонение, което трудно се усвоява от големите, какво остава за малките. Та е несеризоно да се говори за някакви супер нива на езика, имат само база такива деца. И изберат ли същия, а не нов език, повярвай ми има  МНОГО, ама наистина МНОГО  какво да научат още в 8 клас.   По неписано правило с немския в края на 8 клас се справят по-добре  предимно неучилите го преди това. Залягат сериозно над новото, учат по система за възрастни, не си позволяват да пропускат нещо.. Другите лежат на кълката, че си знаят , че имат сертификати,  пропускат неусетно момента, в който  следва сериозно да си седнат на задните части и да учат, в резултат  на  което изостават. Оборвай  го този факт колкото искаш. Около дъщеря ми има деца, учили до 7 клас в Евростар, в Ерих Кестнер,   в това към Яилер (май 55-то), в 20 ОУ, в 73 СОУ.. Ами немският им , въпреки сертификатите, въпреки не знам си какви хорариуми,  с нищо не превъзхожда този на осмокласник, учил старателно от АВ през годината - подготве. Не ви се нрави казаното от Андариел, но е точно така. Зрелостта на едно 14 годишно дете прави ученето на език коренно  различно и в пъти по-ефективно. Не е да се мерят само едните часове..  има  натрупване на още толкова фактори, сред които и упоменатите от Химикал - практика с  Muttersprachler, четене на неадаптирани книги,  гледане и обсъждане на филми в часовете с немец..  все неща, които не са налице при малките предвид възрастта им, дори и при повече часове по езика.

А за английския, който  въпреки, че е около нас и децата ни като литература, филми, комуникация в нета, нещата не са много по- различни. Познавам дете от Света София, влязло в АК   и дете от обикновено ДУ, учило английски  8 години навън (от предучилищната), постъпило в АК през същата година . Ами след тестовия период през първите учебни дни второто дете  беше сложено в паралелка с по-високо владеене на езика.  Та гаранция Франция са разните сертификати и хорариум в по-малка възраст. Нещата са толкова индивидуални. Представи си, че това в частното не е с нагласа към езиците и повече му върви друг предмет , въпреки напъните и многото часове. Съвсем реално, не само теоретично, дете, учило езика навън,  може да го изпревари, ако то самото пък е предразположено баш към езиците. Всичко е и до самия ученик, нима после по езиковите няма хора, които изпитват затруднения с езика и овладяването му и така и не достигат нивото на отличниците? Има и още как. Така е и при малките. И най-доброто частно не дава по равно на всички като финален резултат. Всъщност дава равно количество предадени знания и умения, но всеки взима от това толкова, колкото съумее. Там равенството вече се губи.

А по повод нива и сертификати - напълно подкрепям написаното от Химикал по-долу. Практика е нужна най-вече при овладяването на език. Хартията е само необходимо зло . Знаете ли колко гимназисти от училища без немски са взели след интензивни  2 годишни курсове  С1 - ниво, предостатъчно им за следване в Германия? Много.. Това поне на документ ги поставя на равна нога със завършилите немски гимназии  със сертификат  на ниво С1. Но  съберете отзиви как се адаптира с езика студент от  единия тип  и как другият. Иначе обаче по сертификат са равни.. Та така  е горе -долу и с В1 на седмокласника, и В1 на гимназиста след завършен 8 клас.  Равни са уж, ама не съвсем.. И дебело подчертавам, че в написаното  не става дума само за малките от ЧУ, а и за тези от  всички ДУ с интензивно изучаване на език.

Последна редакция: чт, 08 авг 2013, 04:15 от пенсионирана русалка

# 62
  • Мнения: 1 007

И съвсем по темата - едно от големите предимства на ЧУ още от 1 клас е именно засиленото чуждоезиково обучение. В глобалния свят, в който живеем, без езици не може. За съжаление сме жители на малка страна без особена тежест в света и никой по света не говори нашият език. Освен това езикът ни не е хич близък до тези, говорени от развитите страни и считани за световни, а е близък до този на държави без особено влияние и значение в света, в които никой от нас не вижда бъдещето на децата си - Сърбия, Русия:)

Аз не виждам в началното образование аналог на ЧУ, където учат здраво език от 1 клас и от 4-5 клас втори език и завършват 7 клас с В1 или В2 по единия и А2 или В1 по другия. Само това да е, ми е достатъчно. Език се учи трудно. Аз не съм бил в езикова гимназия и цял живот уча английски и съм далеч от съвършенството. Не става въпрос да водиш кухненски разговор, а за сериозно владеене.


Аз съм съгласна с това. Но дъщеря ми учи не от 1-ви клас, а от 1-ва група на детската градина английски Simple Smile (държавна детска градина) После от 1-ви до 7-ми клас. В четвърти само за една година учеше японски (в училище), а от 5-ти до 7-ми - немски като втори език. Сега учи в немска гимназия, вторият език ще е английски, записа се и на трети - руски. Лично аз мога да й преподавам още два езика, изучавани от мен в университета - стига да иска  Laughing Така че за езиците съм съгласна, че са важни и че трябва да се учат сериозно. Само не съм съгласна цялото основно образование да мине под знака на тях, на БЕЛ (във вид на преразкази и тестове) и на математика. При положение че сега им е времето да опитат от всичко и да се запознаят с повечето аспекти на знанието. Очаквам да излезе от гимназията с два езика, евентуално да си служи и с трети. Но очаквам да излезе и със стабилно средно образование, за да овладее по-добре висшето след време, където ще задълбава и специализира наволя. Относно талантите, засега се занимава с пиано, но няма да й стане професия, а просто е нещо, което умее и което й е приятно (от моя гледна точка - още едно допълнение към общата култура).
И друго за езика - той се усвоява и поддържа с практика. И 2000 часа да имаш, ако не го практикуваш извън класната стая, не върши работа. Дори сега в немската формално са покрили В1 (Русалката да каже, май така се води). Но това ниво и 23-те часа седмично не биха стрували и пукната пара, ако се не се четат книги или не се упражнява по друг начин.

Пиша този пост, за да не излезе, че в ДУ не учат по 2-3 езика. Учат и дори ги научават - въпрос на желание и цели  Simple Smile

# 63
  • Мнения: 7 681
Чушки научават в държавните училища - и колко английски е научила дъщеря ти за тези 7 години? На бас се хващам, че не е научила и 15-20% от това, което знаят децата в Света София в 7 клас.

Аргументите на Призма са железни, тя го е обяснила изключително добре.

Само не съм съгласна цялото основно образование да мине под знака на тях, на БЕЛ (във вид на преразкази и тестове) и на математика.

А защо да не мине основно под знака на тях? Едва ли на всички ви децата са вундеркинди и гении, че да знаят от всичко по много. Нищичко не остава в главата после, човек става добър в една професия и ако е истински добър в нея, говорим за интелектуална професия, тя му отнема повечето от времето за четене, чете предимно професионална литература и не е в състояние да поддържа енциклопедични знания в различни области.


Мен например сега, от висотата на годините, ме е яд, че учих толкова много в гимназията и бях пълен отличник по всичко. Времето, което изгубих да уча по разказвателните предмети, никой от които никога за нищо не ми е потрябвал в живота, можех да го оползотворя по много по-смислен начин и да науча други неща, които щяха да са ми полезни сега. А тези шестици и пълното шест диплома също за нищо не са ми изтрябвали, в университет се влиза и с по-нисък успех, хеле пък в български ВУЗ който не е поискал, само той не е влязъл. И тройкаджии влизат, па завършат по някой измислен университет и после ги гледаш станали началници, политици и т.н.Simple Smile

# 64
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....

Колкото до лингвистичното кенгуру - впечатленията ми са само върху темите за 3-ти - 4-ти клас. Има въпроси, които изискват концентрация или знания, които не са свързани с езика и в този смисъл не е състезание, което е мерило за езиковите компетенции непременно.

ОК. Кое е мерило, тогава, Татко Мецан?
Ето резултатите от олимпиада: http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … /2013pr_eng-1.pdf
Да виждате някъде ЧУ?
По думите на Таткото и твоите излиза, че нивото в ЧУ било високо на "сложния" английски. Къде са?

# 65
  • Мнения: 7 681
Лиляна, ако ти знаеш добре английски, аз ще си изям шапката. Колко съм ги виждал такива. Лесен бил. Само като каже някой, че е лесен, и веднага ти става ясно нивото му.
В началното ниво да, английския е по-лесен в пъти примерно от немски или френски, няма падежи, няма родове и т.н., но на високо ниво е труден, та дрънка. Я се опитай да прочетеш Фокнър в оригинал, например. Или просто да решиш тестовете за ТОЕFL.
И въобще, лесен език няма. Това, че можеш да кажеш 5 фрази с отвратително българско произношение и български словоред, нямащ нищо общо с правилния на съответния език, и че ще те разберат, изобщо не значи, че знаеш някакъв език. Освен това думи се зубрят, а за мен например зубренето е в пъти по-трудно от ученето с разбиране на нещо, което има логика.
По математика и физика във висшето как се учат цели страници дълги по няколко реда формули и доказателства? Аз например никога не съм ги зубрел. Помнех първия ред, откъде се тръгва, и какво искаме да получим като краен резултат. Всички междинни писаници, които могат да бъдат страници наред, се получават по логичен път, всеки ред от предходния. Ако разбираш материята и можеш да мислиш, това е в пъти по-лесно от зубренето на думи.
А в английския трябва да зубриш и правописа, освен всичко останало, щото пишеш едно, а произнасяш съвсем друго и всяка буква се чете по пет различни начина в различните думи:)

# 66
  • София
  • Мнения: 5 451
Разсъжденията ми се базират на това, че съм завършила АЕГ, а детето ми учи английски език в ЧУ.
Бях направила уговорката, че изучаването на езика зависи и от възрастта (зрелостта), и от индивидуалните качества на детето, и от езика /трудно се сравнява изучаване на немски с английски/.

Има ЧУ, които дават възможност да се изучи английски език на ниво 8-ми или 9-ти клас на езикова гимназия. Дали тези възможности ще се реализрат зависи и от качествата на детето.
/То и нивото на гимназистите не е едно и също, а зависи от това, доколко си "налягат парцалите"/

За нивото на немския информация имам единствено от сайтовете на училищата. Тъй като съм учила и немски, напълно се доверявам на преценката ти за разликите на овладяване на езика в ЧУ до 7-ми клас и 8-ми клас в НЕГ. Знам какво е нужно за един добър немски.

Съгласна съм и с това, че сертификатите са само част от общата картина.
Езикът е не знание, а умение.
Умението е въпрос на опит и практика, в много и различни ситуиации.

Но още по-нелепо звучи в цялата тази картинка да се съпоставя изучаването на език в ЧУ с ходене на школи.

Има и още нещо - целите при овладяване на езика. Ако целта е учене в чужбина с този език, нивото трябва да е академично. Ако обаче целта е  добър работен език, някои езикови висоти са ненужни.

Като обобщение, според мен добро изучаване на  английски език в ЧУ с последващо надграждане е достатъчно за един много добър работен език. Академичен немски се постига с езикова гиманзия.
Обратнят вариант (т.е. добър немски без езикова гимназия на база ЧУ + надграждане + академичен английски) е по-труден, но не невъзможен.

И последно за английския - вече има огромни възможности у нас в тази посока - курсове в малки групи, курсове, провеждани от native speakres, онлaйн курсове, разговорни курсове, летни интензивни курсове, съботно-неделни, вечерни, one-to-one native speaker tutorials...  
При всичко това на мен лично ми се вижда разхищение пребиваването на детето ми 5 години в АЕГ. Въпреки високите ми изисквания по отношение на владеене на езика.
В този смисъл ЧУ с англ. език  дава по-голяма свобода за избор на гимназия след 7-ми клас, тъй като не е нужно тепърва да се мисли английския, щом детето е получило стабилна основа.

# 67
  • Мнения: 1 007
Чушки научават в държавните училища - и колко английски е научила дъщеря ти за тези 7 години? На бас се хващам, че не е научила и 15-20% от това, което знаят децата в Света София в 7 клас.

Аргументите на Призма са железни, тя го е обяснила изключително добре.

Аааа, 11 години (4 в детската градина) - ако ще се борим за стаж  Laughing Laughing Не знам, Мецане, още не е започнала да пише философски трактати на езика, така че има какво още да се желае  Laughing
Само не съм съгласна цялото основно образование да мине под знака на тях, на БЕЛ (във вид на преразкази и тестове) и на математика.

А защо да не мине основно под знака на тях? Едва ли на всички ви децата са вундеркинди и гении, че да знаят от всичко по много. Нищичко не остава в главата после, човек става добър в една професия и ако е истински добър в нея, говорим за интелектуална професия, тя му отнема повечето от времето за четене, чете предимно професионална литература и не е в състояние да поддържа енциклопедични знания в различни области.


Мен например сега, от висотата на годините, ме е яд, че учих толкова много в гимназията и бях пълен отличник по всичко. Времето, което изгубих да уча по разказвателните предмети, никой от които никога за нищо не ми е потрябвал в живота, можех да го оползотворя по много по-смислен начин и да науча други неща, които щяха да са ми полезни сега. А тези шестици и пълното шест диплома също за нищо не са ми изтрябвали, в университет се влиза и с по-нисък успех, хеле пък в български ВУЗ който не е поискал, само той не е влязъл. И тройкаджии влизат, па завършат по някой измислен университет и после ги гледаш станали началници, политици и т.н.Simple Smile

Сега, дали знанието е полезно, или не, е мноооооого дълга тема Simple Smile Ако продължим в този дух, неминуемо ще стигнем до въпроса за смисъла на живота и за относителността на всичко Laughing

# 68
  • Мнения: 376
Искам да добавя още един плюс за изучаването на чужд език в ЧУ. Там той се учи и използва ежедневно, докато на школа/курс детето ходи 2-3 пъти седмично.

# 69
  • София
  • Мнения: 5 451
По думите на Таткото и твоите излиза, че нивото в ЧУ било високо на "сложния" английски. Къде са?

Един добър пример е математическото състезание австралийско кенгуру. Миналата година на първо място в София при третокласниците е било момиче от ЧУ с английски език.
Тази година синът ми се яви на това състезание. Не се е представил много добре, но определено не заради езикови затруднения.
В темата за математическите турнири има линк към задачите и всеки, който се интересува, може да погледне условията на задачите за 3-ти - 4-ти клас.
А в лингвистичното кенгуру въпроси като "Къде е родена Шакира", "В коя държава за първи път е било украсено коледно дърво", "Кой е авторът на "Магьосникът от Оз" наистина не могат да ме убедят, че са критерий точно за езикови компетенции.

# 70
  • Мнения: 376

А в лингвистичното кенгуру въпроси като "Къде е родена Шакира", "В коя държава за първи път е било украсено коледно дърво", "Кой е авторът на "Магьосникът от Оз" наистина не могат да ме убедят, че са критерий точно за езикови компетенции.

Да, лингвистичното кенгуру не е състезание за езикова компетенция.

# 71
  • Мнения: 3 008
Понякога се чудя на себе си защо продължавам да пиша и то е, Isa, не защото "един човек ми каза", а защото съм търсила редица мнения и споделен опит и считам, че споделянето на опит и на един човек да помогне пак е нещо. Детето ми е преминало и през двете системи и мисля, че съм видяла и плюсовете и минусите им. Както писах ДУ, в което учехме се водеше за мн добро и нямам претенции към учителите, но те имат ангажимент да проверят отсъстващите, да укротят дисциплината, да се занимават с повече деца и да направят разбираем материала спуснат от МОН. Нямат опция за повече часове, за надграждане на материала. От 6ти клас до завършването на 12ти клас в ЧУ детето ми е имало часове от 8 до 15,30, невключващи самостоятелната подготовка за следващия ден, хорариум часове значително по-голям от тези в ДУ. И това не се е отразило негативно на детето, а напротив обичало е и е ходело с желание и в двете ЧУ. Като след 15,30 е имало време за редица допълнителни занимания в различни области, както и спорт със място в национален отбор, както и време за самостоятелната подготовка и всичко правено с желание и никога с отегчение. Мъчно й е за училището и сега, когато заминава, както и на всичките й съученици, както и на много от бившите ученици, които непрестанно идват в училището и правят информационни срещи с настоящите ученици, на които помагат със съвети и информация за университетите , в които учат.
Така наречените разказвателни предмети, които аз никога не наричам така, никога не е трябвало уроците по тях да бъдат преразказвани, а са учени да разсъждават, да доказват, да правят презентации, да отговарят в тест, с логически отговори дори, да анализират, да правят редица лабораторни упражнения. И въпреки че си дете избрало профили по точните науки в края на всеки срок да ти се налага да правиш изпит например по история на целия материал със около 200 въпроса и това да е 20% от оценката ти, като междувременно си имал поне още 5-6 контролни по същия предмет по време на срока. Никога не ти е давана възможността да се скатайваш от контролно и то да те пропусне, ако си бил болен, със връщането си в училище, трябва да намериш удобно време за теб и учителя да си направиш пропуснатото контролно, в противен случай резултатът ти ще бъде по-лош от двойка и със сигурност ще се вземе под внимание. Никога нямаш свободни часове. Нямаш опция за бягство от час. Ценностната ти система се доразвива положително, поне по моите виждания за такава. Отношенията между децата са прекрасни, както и между деца и учители.
И някой преди време беше казал, че така растат в саксия и няма да са подготвени за реалността. Напротив имат съвсем зряла представа за същинската обстановка в България. Но не се съгласяват със нея.  Има неща, които могат да променят, има и такива, които не могат / като да стават свидетели на преписване на олимпиада втори кръг/. Децата ни прекарват повече време в училище и аз мисля, че само родителите не биха били достатъчен фактор за изграждане на принципите му, целите му, ценностната му система, моженето му да анализира, да изказва ясно и доказано съждение не само на учебни теми.

Може и да бъркам, но мисля, че повечето потребители тук, които считат, че ЧУ е ненужно- децата им никога не са били в ЧУ. Те разсъждават само от погледа, който имат върху ДУ.

И не видях кой потребител беше писал, че няма деца от ЧУ на национални състезания, асамо на първи и втори кръг олимпиади. Определено не съм съгласна. И на Данибон детето, както и моето дете са участвали в такива. Дъщеря ми има приятели и съученици, които са златни медалисти от международни олимпиади по математика, физика, астрономия.

И да , Isa, права си, че избора на  ЧУ трябва да е свързан с това да те научи да разсъждаваш, да се справяш, да ОБИЧАШ училището си, но също така според мен, да ти дава и знания на определено високо ниво в различните сфери.

Не отричам доброто ниво на 91 НЕГ, сочена за най-добрата заедно със СМГ  в гимназиално ниво от ДУ, но ако бяхме избрали някое от тях: НЕГ - щяхме да имаме добър език, добро ниво по другите предмети, но какво ставаше например с химията, към която прояви, засилен интерес в 9 клас / до този момент считах, че математиката й е любим и водещ предмет/ и успя да стигне до национално ниво, както и с другите фактори и умения. Няма как да знам, само споделям опит, а хората преценяват за себе си, не натрапвам.
Както и езика, дали са 2-3000 часа годишно няма да споря, както и каква лексика е натрупана, но факт е, че на изпити,  изкарва резултати, които не постигат и болшинството деца, на които този език им е роден и точно лексиката е водеща за определяне на оценката.

# 72
  • Мнения: 50 771
Лиляна, ако ти знаеш добре английски, аз ще си изям шапката. Колко съм ги виждал такива. Лесен бил. Само като каже някой, че е лесен, и веднага ти става ясно нивото му.
В началното ниво да, английския е по-лесен в пъти примерно от немски или френски, няма падежи, няма родове и т.н., но на високо ниво е труден, та дрънка. Я се опитай да прочетеш Фокнър в оригинал, например. Или просто да решиш тестовете за ТОЕFL.
Мнозина употребяват думата "перфектно", когато говорят за знаене на езици, но на практика перфектно знаене няма. Може би неколцина езиковеди. Даже хората, за които английският език е роден, не го знаят перфектно, а мнозина знаят даже по-малко думи от чужденците. Но няма да ти хрумне да си помислиш, че един английски работник не знае добре английски, нали? Пък чужденеца ще го караш да се доказва с TOEFL. То затова си има една много хубава думичка "fluent". Тази думичка много добре показва дали си служиш свободно с езика и нямаш проблем да изразиш каквато и да е мисъл. Пък дали произношението е като на сър Лоурънс Оливие или дали знаеш всички думички сродни на "сме я се" е без значение.  Да четеш Шекспир или Чосър в оригинал изобщо не е нужно нито за ежедневна, нито за бизнес комуникация. А научаването на английски на такова ниво, че да си служиш с него без затруднения не е толкова трудно. Факт е, че много деца от 91 НЕГ го учат по курсове и вземат СРА.

# 73
  • Мнения: 3 008

По думите на Таткото и твоите излиза, че нивото в ЧУ било високо на "сложния" английски. Къде са?

Дъщеря ми не се е явила на нито една олимпиада по английски в България. Каза, че това време може да ползва за подготовка и явяване на изпити, които да дават оценка на знанията й на международно ниво и да й носят реална полза при кандидатстване в унив-тет.

# 74
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
По думите на Таткото и твоите излиза, че нивото в ЧУ било високо на "сложния" английски. Къде са?

Един добър пример е математическото състезание австралийско кенгуру. Миналата година на първо място в София при третокласниците е било момиче от ЧУ с английски език.
Тази година синът ми се яви на това състезание. Не се е представил много добре, но определено не заради езикови затруднения.
В темата за математическите турнири има линк към задачите и всеки, който се интересува, може да погледне условията на задачите за 3-ти - 4-ти клас.
А в лингвистичното кенгуру въпроси като "Къде е родена Шакира", "В коя държава за първи път е било украсено коледно дърво", "Кой е авторът на "Магьосникът от Оз" наистина не могат да ме убедят, че са критерий точно за езикови компетенции.

ОК, дадох пример с олимпиадата, ако не ти харесва Кенгуруто. Пак ще ти пусна линка, ако си го пропуснала: http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … /2013pr_eng-1.pdf
Не ме интересуват малките ученици. Искам да видя примери при големите, които е видно, че колкото и пари да си хвърлил до седми клас, съучениците на детето ти в ДУ го настигат и минават в осми и след осми клас. В този смисъл, съм по-доволна да се наблегне на едни други основни предмети и след това да се засили чуждият език.

Пишеш отвратителни фантасмагории, които нямат нищо общо с темата.
Остави ме мен и си върви по темата.
Дай примери за деца от ЧУ, които са се изявили с чужд език след седми клас. За мен най-обективни са състезанията и олимпиадите, понеже там се явяват наистина можещите деца.
Другото е плява и плюнки. Нямам нужда да ми обяснява някой кое как се учи.

Общи условия

Активация на акаунт