Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 78 543
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 1 185
  • София
  • Мнения: 5 054
Като човек, завършил английска гимназия, твърдя, че нивото на АЕ в колежа е ужасно трудно постижимо в условия извън него. Дори и затова, че предмети като математика, физика и музика напр. се учат на езика. Това в АЕГ не е така. И не е само това. Учебниците по предметите не са писани от българи. Това има огромно значение. Тези дни ми попадна книга на АЕ от български автор отн. писането на есета. Дори и да не знаех, че авторът е българин, пак щях да го разбeра по стила на писане.
Да спомена и  онези 5000 или 5500 думи за SAT и др. подобни изпити, голямата част от които никога никъде не съм срещала.
Друг е въпросът дали усилията  и времето да овладееш езика на такова ниво са оправдани за всеки.
Но един перфекционист не може да не си поиска възможно най-доброто.
За да се избегнат спорове, достатъчно е човек да погледне примерния тест за прием в колежа след 8-ми или 9-ти клас /Upper Level/ и ще разбере степента на овладяване на езика там. Не съм сигурна, че е по силите на повечето 9-токласници от АЕГ. За 8-мокласниците съм категорична, е не че по силите им.

Последна редакция: пн, 24 фев 2014, 21:15 от Prizma

# 1 186
  • Мнения: 41 769
Да спомена и  онези 5000 или 5500 думи за SAT и др. подобни изпити, голямата част от които никога никъде не съм срещала.
Друг е въпросът дали усилията  и времето да овладееш езика на такова ниво са оправдани за всеки.
Но един перфекционист не може да не си поиска възможно най-доброто.
За да се избегнат спорове, достатъчно е човек да погледне примерния тест за прием в колежа след 8-ми или 9-ти клас /Upper Level/ и ще разбере степента на овладяване на езика там. Не съм сигурна, че е по силите на повечето 9-токласници от АЕГ. За 8-мокласниците съм категорична, е не е по силите им.

За мен езикът е инструмент, а не самоцел. Не отричам на децата от АК супер ниво (макар да не е  два пъти по-добро, защото просто това не може да се измери), но както казват англичаните "enough is as good as a feast". Каква е ползата от думи, които никъде няма да срещнеш, ако няма да ставаш филолог? В края на краищата когато следваш физика, математика или инженерни науки ще те оценяват по съдържанието на тезите ти, а не по формата им, стига тезите да са изложени достатъчно грамотно и разбираемо.

Последна редакция: пн, 24 фев 2014, 21:58 от Черна станция

# 1 187
  • София
  • Мнения: 5 054
Каква е ползата от думи, които никъде няма да срещнеш, ако няма да ставаш филолог?

Нямам предства. Никога не съм учила в чужд университет, за да мога да кажа дали там щях да се оправя без тях или пък щях да ги науча "в движение", без това да бъде сериозно затруднение или пречка за следването ми.

Няма смисъл да повтарям, че и за мен е по-добре детето да има някаква своя насоченост и езикът да е само средство за постигане на целта.
Но има и деца, за които именно високата степен на владеене на език е трамплинът за тяхното бъдеще.

# 1 188
  • София
  • Мнения: 18 188
Призма, всичко написано е така... Но аз поне не срещнах някой някъде да каза тук, че в АК децата не научават английския на наистина много високо ниво. По повод езика  се каза съвсем друго,  а именно, че нивото на овладяването му   не винаги  е водеща причина при избор на училище.  Ако едно дете е топ състезател по математика и  постави на кантар подготовката си по мат и  тази по английски и след кантара предпочете езика, има вероятност нивото му по мат да спадне с годините . И това не е нападка срещу АК, той все пак въпреки много добрите постижения на учениците си по предмета не е МГ.. Докато , ако детето  предпочете  СМГ, неминуемо нивото му по английски ще е по-ниско от това на децата в АК, но въпросът е доколко този  факт  следва да се приема като проблем. Ще е научило предостатъчно, ще има нужните сертификати след курсове , за да  успее в следването си навън.  Езикът ще е средство за постигане на целите му, предимно свързани с математиката, информатиката или т.н.. Тоест просто е решило акцентът да е другаде.

Междувременно си написала почти същото Simple Smile

Последна редакция: пн, 24 фев 2014, 21:58 от пенсионирана русалка

# 1 189
  • Мнения: 3 181
но позволете и на другите хора да имат мнение и позволете на човек, дето е и по-голям от вас на години и  ви е поне равен по образование /две ги имам, и двете с отличен/, да има и той някакъв житейски опит и познания и някакво сиво вещество за коментари, а не да ми говорите така, все едно съм 10 годишно дете.


Да, с това съм съгласна. Дори ми се струва похвално човек да се интересува толкова много за детето си - малко бащи са така. А ММ свежда всичко до следното - "В АК ще му промият мозъка на детето", "Ааа, немската, зарежи ги тези нацисти", "Ти пък СМГ за момиче, математиката не е за жени" и дотам, аз си блъскам главата накъде и как. Според него, малкият трябва да учи в училище като ТУЕС, но в частен вариант, само дето такова няма, а каката - в училище по изкуства, което пак не съществува. Но ето, има и бащи, евала за което, идват и прекарват месеци в женски форум, защото се интересуват от образованието на децата си.
JoyИзвинявай, че се смея, но мислех, че съм единствена...... Wink

# 1 190
  • Мнения: X
Е, сега. Човекът е проявил интерес - ТУЕС за момче и в никакъв случай СМГ за момиче.  Grinning
А защо един баща прекарва месеци в женски форум не бих се наела да коментирам.

# 1 191
  • София
  • Мнения: 5 054
По повод езика  се каза съвсем друго,  а именно, че нивото на овладяването му   не винаги  е водеща причина при избор на училище.  

Водещи могат да бъдат учебниците, по които се учи, преподавателите, базата /вкл. лаборатории/, писането на проекти, рапорти, есета, използавнето на ИТ в ежедневната работа по домашните,  допълнителните дейности, съветник отн. следване в чужбина ... сигурно и други неща ... + езика.
Не може всеки да е състезател по математика.
На мен ми прави впечатление още нещо: дъщерята на Рос учи нещо, свързано с химия и биология в САЩ. На наши познати дъщерята, също възпитаник на колежа, учи нещо подобно в UK.
Предполагам, че в колежа базата /лаборатории вероятно/ + обучението по тези предмети функционират добре. Не знам дали тези деца предварително са били така ориентирани или това  е основно принос и на колежа, но ако е второто, за мен също е много голям плюс в полза на колежа.

# 1 192
  • София
  • Мнения: 2 361

Не мога да кажа, че има еднозначно омаловажаване. По-скоро е въпрос на настройка кой как ще възприеме постинга. Говореше се за настройка на скалата за изпита. Ми това не е нито подценяване, нито надценяване, а нещо различно.
В други постинги пък се казваше, че децата от АК знаели пъти повече. Ми и това не е вярно и звучи пък като омаловажаване на децата от другите училища, които знаят два пъти по-малко от тези в АК.

Но дори да има подценяване в един пост, на фона на целия спор не е нещо кой знае какво. 
Така съм го почувствала, така съм го написала.
Нямам претенции детето ми да знае 2 пъти повече от връстниците си от други училища.
АК за мен не е само английски език, а съвкупност от възможности за развитие, които дава. Харесва ми , че ги учат как се прави научна разработка - да направят проучване на няколко източника ( Уикипедия се изключва), да формулират своя теза , да приведат аргументи за защитата й, да посочат източници и в зависимост от предмета може да има и опитна постановка.
Но мисля, ча каквото и да разкажа винаги ще има, а при нас така и така   Grinning
А за мен най-важното е, че и моето и вашите деца ходят с желание. Тогава има развитие и резултати в обучението. И няма да успеем да решим кой е по-по-най. Simple Smile
Скрит текст:
Разговорът ми напомня на мъжките разговори, когато си сравняват колите. Това явно е женският вариант "моето дете учи в най-доброто училище". А в бебешката възраст е "моето бебе е най-умно на 3 месеца каза "мама". Ние вече сме минали този етап и сме открили, че не сме родили втори Айнщайн и сме променили скалата на оценяване. Laughing

# 1 193
  • Мнения: 1 007

Не мога да кажа, че има еднозначно омаловажаване. По-скоро е въпрос на настройка кой как ще възприеме постинга. Говореше се за настройка на скалата за изпита. Ми това не е нито подценяване, нито надценяване, а нещо различно.
В други постинги пък се казваше, че децата от АК знаели пъти повече. Ми и това не е вярно и звучи пък като омаловажаване на децата от другите училища, които знаят два пъти по-малко от тези в АК.

Но дори да има подценяване в един пост, на фона на целия спор не е нещо кой знае какво. 

Понеже постът е мой, да внеса разяснение: Нищо не омаловажавам! Още по-малко пък английския - как ти хрумна, Зури? Коментирах изцяло ситуацията с БЕЛ и заключих, че на АК нищо човешко/училищно не му е чуждо. Подобно на много други училища. Дори в предишен пост казах, че според мен АК дава не по-малко на учениците си, отколкото НЕГ на своите. Това омаловажаване ли е? Но че образованието като цяло (не конкретно за което и да е училище) се нагажда към удобството на учениците, вместо да отрази истинското положение на нещата, си е вярно. Дадох пример с НВО. Това не е критика към АК, а изобщо, че така се получава.

# 1 194
  • София
  • Мнения: 18 188
Не си съвсем права , Зури... Hug Темата все пак не е тази само за частните училища,  тази е коментарната, очаква се точно да е изградена на база   сравнения.. Нито е темата на АК, нито тази на НЕГ, нито на СМГ или друго училище..А такива сравнения, особено  за гимназиален етап , предварително се знае, че ще са  малко или повече субективни. Колко от пишещите тук мами на гимназисти имат едновременно  поглед и над двата типа гимназии. Единици, броят се на пръсти.. сещам се единственоа за Ironic и foxysilver.  Затова и се наблюдава съвсем естествена реакция под формата на волно или неволно изтъкване на плюсовете на познатото. И съответно  е нормално всеки да изкаже мнението си, стига да не  прекрачва границите  на мирния диалог и приличието. 
Но ето, че Мецан  го направи.  Peace  В поста му прозират  и раздразнение,  и нетолерантност,  и грубост. И  ти хубаво сподели, че си написала нещо, така както си го почувствала..Значи спокойно бих могла също да кажа , че наистина се почувствах някак  гадно, и то не заради мен самата..Докато уж го интересуваха немските училища и по негови лични думи се лашкаше между това и онова сред тях  заради неинформираността си  и непознаването на учители и хора с децa там, учителката от Веда  вършеше  работа като свързващо звено. Бях достатъчно отзивчива да му помогна, многократно с отговори на лични,  без да го познавам, впечатлена донякъде именно от заинтересоваността му за образованието на детето от толкова рано.  Дадох  му номер , на който да звънне, като преди това специално заради  него се свързах с жената и помолих за съдействие, представяйки го за мой познат.. Тя ми даде зелена светлина той да се  обади от нейно  име и да разучи в детайли всичко онова, което го интересува. Дали го е направил или не ,не е от особено значение ,  според мен е по- важен жестът... Ангажирах се с най-искреното  желание да съм  му в помощ и замесих така  и чужд човек. Ама пуст нашенски манталитет, какво да се прави,  бързо и услужливо  забравяме.. На на него, видите ли, му било омръзнало едикакво си,  идвало му в повече.  Е , и на мен реакциите му ми се виждат неадекватни и ми дойдоха в повече.

И за да не остане  постът ти  без отговор, Мецане,  познавам много повече от една учителка по немски и  в ЧУ, и в ДУ (пак напомням, че за разлика от други частни училища,  в някои  немски  в гимназиален курс  преподават в обратната смяна именно  действащи учители от   ДУ, пък ти си отричай колкото искаш... и  в държавното са изостанали лелки , апатични и със соц мислене, а няколко часа по-късно в частното се трансформират  с магия в  иновативни, разчупени  и стимулиращи мисленето на децата преподаватели), но се свързах, а оттам  и теб с най-добрата според мен, както като източник на инфо, така и като опит и  знание. А по този параграф, извини ме, но преценката ми е доста по-меродавна от твоята. И като си имал познати учители, за наличието  на които, съгласи се, аз няма как и да подозирам, при положение, че ми написа изрично, че не познаваш никого,  защо въобще потърси контакт  и с мен самата, и с познатите ми... Колкото до АК - бъди спокоен, много пъти съм влизала там, не ме мисли.. И представи си, правя го с неимоверно удоволствие, оценявайки и радвайки се на показаното от децата. 

Ааа, Дидева, недей така. Simple Smile  Мъжкото присъствие във  форума е друго нещо , свеж полъх е, разнообразие, друга,  често доста по-рационална гледна точка.. Аз лично с много голям интерес чета някои татковци във  форума , сред пишещите в тази тема такива са код.бг и СтефанБ.

Последна редакция: вт, 25 фев 2014, 03:16 от пенсионирана русалка

# 1 195
  • В офиса
  • Мнения: 4 033
Eй значи, човек трябва да си вземе отпуска, за да ви изчете Simple Smile

Колкото и да се предъвква тази тема - АК vs МГ/НЕГ, винаги е интересно и полезно.

Не харесвам американските университети (изключвам Ivy League + MIT, но едва ли точно моето дете ще учи един ден там) Не харесвам и част от нещата, които чета за АК тук. Не харесвам и размера на таксата му. До тази година това, че мое дете там няма да кандидатства, не съм го подлагала на съмнение. Но сега вече не мисля така. За един срок голямото ми дете си промени драстично желанията какво иска да учи - тръгна от СМГ, мина през химия в НПМГ и в момента е на история в НГДЕК. Единственото средно училище, което може да остави всички тези врати еднакво отворени, е АК.
 
Другото, което ми промени отношението е едно интервю на Кубрат Данаилов. Не знам защо все се изтъква как дете топ математик трябва да избере СМГ. Примерът на Кубрат доказва, че не е съвсем така. Отделно че децата топ-математици от София са по 3-4-5 във випуск. Не трябва да ги мислим толкова, чака ги блестящо бъдеще без значение дали ще завършат СМГ, или АК (стига да не кривнат някъде от правия път) В момента ми е много интересно къде ще продължи да учи топ математикът седмокласник, който безапелационно зае 1-во място и на олимпиадите по химия и физика. И се чудя, без изобщо да го познавам, дали за него и за родителите му, решението е толкова еднозначно.

И още една вметка - не познавам отблизо настоящи възпитаници на колежа, но познавам доста бивши. Всички твърдят, че пребивавнето им в колежа е било най-хубавият етап от живота им. С уговорката, че това са хора от първите випуски, сега може да е различно.


Уикипедия се изключва
Зури, това пък защо?

# 1 196
  • София
  • Мнения: 18 188
Тинкърбел, никой не отрича постиженията на упоменатото от теб момче . И как би могъл?  bouquet Но би ли могла да изброиш набор  от такива имена на деца от АК в областта на математиката  (нямам предвид буквално тук да ги изброиш, тъй като не следва да изнасяме на показ данни по какъвто и да е  повод, но ей така за себе си като статистика), при това далеч не от един випуск, а  просто  с подобни забалежителни постижения  на международни състезания newsm78    И преди да са ме емнали някои потребителки, да подчертая, че това не е никаква  критика към АК и обучението по математика в него.. 

Последна редакция: вт, 25 фев 2014, 03:07 от пенсионирана русалка

# 1 197
  • София
  • Мнения: 62 595
Тъй като се продължава разговорът за Ак, това, което на мен принципно не ми харесва, но явно е огромен плюс за други родители е, че "няма не искам - две бири" - щеш-нещеш, трябва да си в матрицата на клубове и т.н., което капсулира. Колко деца от АК успяват да поддържат и активен извънкласен живот и постижения извън матрицата? Ми, то, ако активно тренира и се състезава, кога ще ходи на тренировки, ако всеки ден стои до 4 следобед и трябва непременно да участва в ен броя минимум клуба или както там им викат? Доколкото зная, в характеристииката се вписват училищните заетости, а не извънучилищните. Може за родителите да е ок, защото не трябва да мислят за свободното време на младежите, но според мен не е много здравословно.

# 1 198
  • Мнения: X
Ми, то, ако активно тренира и се състезава, кога ще ходи на тренировки, ако всеки ден стои до 4 следобед и трябва непременно да участва в ен броя минимум клуба или както там им викат?

Ако детето е изявен спортист, е най-добре да е в спортното, или ако е на някакъв индивидуален план, да е в училище, от което може много да отсъства, защото тренировките и състезанията отнемат страшно много време, ако са наистина на шампионско ниво (нали не говорим за някакви градски състезания?). Познавам доста бивши спортисти от спортни училища, някои от които републикански и европейски шампиони за младежи, разказвали са ми, че в спортното се тренира по няколо часа дневно 2 пъти на ден - сутрин и следобяд, а в почивката се учи. (поне за силовите спортове тренировките бяха около 6-8 часа дневно)
АК може да е преса с учене, но и спортните училища никак не са леки като натоварване, просто е друг тип натоварването.
Но ако става дума за някакви тренировки, които не са тип високо спортно майсторство, 2 пъти седмично по 2 часа, не виждам никаква пречка детето да е в АК.
Русалка, много неприятна история.  Sad
Но това да е като урок - човек никога не бива да се замесва с хора, които познава само виртуално.

# 1 199
  • София
  • Мнения: 62 595
Познавам лично деца, които са активни спортисти, но не са в спортното, а в езикови и математически гимназии. Е, не са олимпийски надежди, но но си работят активно в тази посока и са всеки ден в залата. Или деца, които се занимават с изкуство, но не са нито в музикалното, нито в художественото, нито в балетното. Явно родителите и децата са наясно, че тези занимания са до време, и в един момент трябва стабилно образование. В ученическа възраст дори официално се водят аматьори, независимо, че могат да са картотекирани. На мен едно от нещата, които все още ми допадат в нашенското образование е, че децата са задължително ангажирани само половин ден с учебни занятия. Нататък е хубаво училището да развива извънкласни форми, но участието в тях да е доброволно, а не доброзорно. Изобщо, много съм чувствителна за неща, които действат на принципа на пионерската организация "Димитровче" или комсомолско поръчение и активна учебно-политическа дейност.

Общи условия

Активация на акаунт