Децата и оценките

  • 13 172
  • 187
  •   1
Отговори
# 15
  • Пловдив
  • Мнения: 9 759
И с бележник, и без бележник, оценяване трябва да има. Дали ще са точки, запетайки, усмивки или цифри, няма никакво значение.
Даже като в някои страни - класиране - еди кой си е пръв, кой втори и така до този, който е последен в съответния клас. Даже съм виждала и класирания на ниво училище, на ниво град, на ниво провинция - дават ти процент на успеваемост спрямо другите деца на съответната възраст и за съответния изучаван материал.

# 16
  • Мнения: 9 990
Т.е. проблемът не е в оценките като такива, а в реалистичното и безпристрастно поставяне.

# 17
  • София
  • Мнения: 417
Дзвер, подкрепям те, че бележници във втори клас е прекалено рано. И си мисля, че с оценки толкова малки деца...просто в един момент могат да се окажат излъгани и родителите и децата. Най-малкото, защото в пети клас са с нови учители, които имат различни изсквания и може оценка "Отличен" в края на 4 клас да отговаря на "Добър" в пети.

# 18
  • Мнения: 24 467
...
Даже като в някои страни - класиране - еди кой си е пръв, кой втори и така до този, който е последен в съответния клас. Даже съм виждала и класирания на ниво училище, на ниво град, на ниво провинция - дават ти процент на успеваемост спрямо другите деца на съответната възраст и за съответния изучаван материал.

Лично аз много се радвам, че тази мода не се е допъплила още до у нас и се надявам това да не се случва.
Оценяването следва да цели информиране къде е детето спрямо материала по отделни дисциплини, а не спрямо другите деца. Последното е много необективно /още повече като се има предвид огромната разлика в критериите между училищата и отделните класове дори в едно и също училище/ и измества фокусът и целта на самото оценяване, а и на образованието по принцип. Би свършило работа за начесване на нечие его, нищо повече. А не всеки има тези нужди. И слава Богу.  Grinning
НВО и матурите също не могат да свършат тази работа, с оглед еднократността на явяването, различните възможности за преписване и подсказване у нас. Та бих предпочела никога децата ми да не достигат до  такива класации. Къде ги били въвели не е довод да се прави извод за правилност на решението. Който има нужди от начесвания- нека си ходи по състезания и олимпиади.

Последна редакция: чт, 12 сеп 2013, 14:13 от Judy

# 19
  • Мнения: 289
Още в първи клас на всички тестове учителките поставяха оценки - добър, мн. добър, отличен. когато нямаше отличен моето дете следващия път полагаше по-голямо старание.
Аз лично мисля, че за бележници във втори клас е рано.  Оценяването на конкретните писмени работи действуваше по-малко стресиращо на децата.

# 20
  • Пловдив
  • Мнения: 9 759
Още в първи клас на всички тестове учителките поставяха оценки - добър, мн. добър, отличен. когато нямаше отличен моето дете следващия път полагаше по-голямо старание.
Аз лично мисля, че за бележници във втори клас е рано.  Оценяването на конкретните писмени работи действуваше по-малко стресиращо на децата.

Значи единствената разлика с първи клас ще е това, че добър, мн. добър и отличен ще влязат в бележника на ученика, а не само в този на учителя.

Джуди, искаш или не, децата ти ще влязат в някакви класирания рано или късно и то на базата на оценки, получени на НВО, матури или състезания ... Ама там никой няма да те пита дали оценката е била субективна, дали някой е преписал или са му подсказали. И точно там се вижда успеваемостта спрямо другите кандидати и изучения до този момент материал.

И защо да не е важно да знаеш примерно, че детето ти е усвоило даден материал по-добре или по-зле от другите деца от класа, от випуска, та ако щеш от целия град? Изобщо не става въпрос за начесване, а за реална представа къде се намира в момента и върху какво трябва да се работи.

# 21
  • Мнения: 24 467
В някакви класации те влизат- където трябва и смятам, че е достатъчно до тук. Задълбаване в нескончаеми и безсмислени, а и необективни, класации, като дадените в примера от цитата, се моля да няма за тях.
Не ме касаят равнисите по другите, етапа го минах нейде през 89-та. Предпочитам тежестта на образованието да е другаде. Да не повтарям къде- писах го вече. Върху какво трябва да работи детето ми ще науча и ми е достатъчно това да ми бъде посочено на конкретната писмена работа или при устно изпитване- с рецензийка. Къде бил измежду редиците не ме снабдява по никой начин с нужната ми в тази насока информация.

Важно ми е и не просто някой да ни накльопа в бележника някакви оценки /а това е честа практика у нас/, а да видя точно рецензия. До четвърти клас класната го правеше. След това почна една изключително порочна практика да се нанасят по 3-4 оценки и в края на месеца- един куп наведнъж, за които децата не помнят от къде са и що са, за някои дори не са наясно, че са ги имали. Не е като да не си носят бележниците, нито пък моят има причини да го крие. Нямали време- това бе оправданието. Така оценката напълно губи смисъл.

Последна редакция: чт, 12 сеп 2013, 14:48 от Judy

# 22
  • София
  • Мнения: 9 519
И защо да не е важно да знаеш примерно, че детето ти е усвоило даден материал по-добре или по-зле от другите деца от класа, от випуска, та ако щеш от целия град? Изобщо не става въпрос за начесване, а за реална представа къде се намира в момента и върху какво трябва да се работи.
защото няма никакво значение, дали Иванчо е усвоил матеиала по-добре от Марийка, Пешо и Снежа, защото те може изобщо да не са го усвоили, когава голям праз, че Иванчо е по-добър от тях  Wink

Реалната представа не се изгражда на база сравнение с други деца. Оценката трябва да показва, каква част е усвоил Иванчо от материала - 100% или 88%, а не каква част не са усвоили останалите  Peace

дали е разбираемо?

# 23
  • Пловдив
  • Мнения: 9 759
И в крайна сметка трябва да има някакво оценяване.
Още от самото начало.

Сравняването с другите : ако Иванчо, Марийка и Снежа са покрили 88 %, а Петърчо едва 50%, то значи 88% са достъпни за голяма част от децата т.е. Петърчо трябва доста да се потруди.
и обратно, ако Петърчо е покрил 88%, а множеството е на около 50 %, това означава, че нещо куца в преподаването, в ученето и не знам си там къде. Или просто Петърчо е добър в тази сфера, има определен интерес към материята и е добре да бъде насочен в тази посока за по-нататъшно обучение и развитие.

А за равниса по другите - всяко едно класиране, след 4, 7 или 12 клас е такова.
Ако не се сравняваш, рискуваш да нямаш критерии за собствените си знания и да останеш извън класирането.   

# 24
  • Мнения: 12 032
От една страна се радвам, че имат оценки, за да се види формираният краен резултат от какво следва.
Моето дете, вероятно никога няма да има оценка, по-различна от "среден" по рисуване или ДБТ или както там се казва днес обучението по труд.

И когато крайният общ успех не е отличен, нека да се види точно в резултат на кой предмет не е.

Да разбирам ли, че едва ли не всеки ден изпитват децата, както някога се правеше от V клас?
Защото ако в бележника се нанасят оценки само от контролни, то няма да има особена разлика с първи клас.

# 25
  • Мнения: 24 467
А за равниса по другите - всяко едно класиране, след 4, 7 или 12 клас е такова.
Ако не се сравняваш, рискуваш да нямаш критерии за собствените си знания и да останеш извън класирането.   


Не е класиране това точно. В четвърти клас отличниците са огромен брой и е безсмислено. В седми клас има съпоставка най- вече по математика и БЕЛ, другото не се отчита. Съпоставката е на база един изпит, а това не е кой знае какъв обективизъм, като се има предвид и как се провеждат по места препитванията /даже децата не си го и крият/. В ХІІ клас- само по БЕЛ за всички, останалото- по избор. Обективизмът и там е същият, като след седми клас. Имам си личен пример за човече, едва докопващо се до тромбе в редови час с мн. д. 5 и нещо си на матура по математика, само си казва и на кого е благодарно. И? Да го класираме ли тоя в челните редици?
Няма класации у нас, поне не и такива, кореспондиращи с примера, който за мен е порочна практика там, където е въведена.
Какво ме грее, като ме сравняват с 20 неграмотни, да речем и ме пишат нъмраб уан?Или Пешка и Снежка, големите отличнички на енското училище с мами- учителки или с надути оценки, ще ми се равнят с Митко, чиято шестица е наистина заслужена? Това що за обективност при преценка на знанията ще е? И що за информация ми дава за това, какво реално аз знам или не знам?

# 26
  • Пловдив
  • Мнения: 9 759
То не знам по колко предмета остана устно изпитване. Поне при нас оценките са масово от тестове.

След 4 клас класиранията са обикновено на база състезания, без да се гледат отличните дипломи.
След 7 - порочно или не, това е положението, нямаме избор.
след 12 - като не те класират с матура, отиваш на кандидат-студентски изпит по определена дисциплина и там пак те сравняват с другия на база постигнат резултат.
А като те сравняват с 20 неграмотни, греенето е в това, че ти печелиш от грамотността си /примерно взимат теб на работа/  Peace
Лошото е, ако си от неграмотните, а се яви един грамотен, дето да е намбър уан, ти оставаш на секънд плейс, т.е. не те взимат на работа примерно. Та и там става сравняване и класиране.

# 27
  • Мнения: 9 990
Неграмотната Снежка следва да е с оценка 2, 3 или 4 в най-добър случай.
А грамотната Джуди- с 5 или 6.
Не в оценката е проблема.

# 28
  • Мнения: 24 467
Неграмотната Снежка следва да е с оценка 2, 3 или 4 в най-добър случай.


Добре е, че си писала "следва".  Sunglasses Щото практиката обезсмисля иначе начинанието. Simple Smile Знаш кви утличници има...дънтийрабута...

Нищо не печеля, Дънди, от подобни класации- нито аз, нито който и да било друг. Току виж съм решила, че съм гений, с всичките му последици от това, понеже ме сравнили и класирали челно с 20-те неграмотници. Пък то не било така. И пак питам- що е таз класация? Освен да си начешем писахме вече какво.

Нека има оценки, няма лошо. Такива класации безсмислени да няма. И да е ясно какво е било оценено, как, информацията да се връща навреме.

Последна редакция: чт, 12 сеп 2013, 15:22 от Judy

# 29
  • София
  • Мнения: 417
dundi73, мисля, че сама стигна до извода, че не са най-важни оценките, а самите знания и грамотността. Защото в различните училища изискванията са съвсем различни и знанията, които стоят зад съответните оценки също са различни.

Общи условия

Активация на акаунт