Децата и оценките

  • 13 172
  • 187
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 41 961
Има много голяма разлика между оценката в училище и оценките на изпит.
Оценката в училище съответства на предварително дефинирано ниво на знания. Теоретично, понеже нивото е предварително дефинирано, може да се случи всички деца да имат шестици или всички да са тройка. Тази оценка не сравнява конкретно дете спрямо другите, а спрямо стандартизирани нива на знание.
Оценката от изпит (НВО след 7 клас например) е съвсем различна. Там децата се състезават помежду си и нивото се определя така, че да не е възможно всички деца да имат шестици. Ако децата много надобреят летвата се вдига, респективно шестица на такъв изпит може да съответства на много повече знания от шестица в училище.

# 31
  • Мнения: 24 467
Темата е за оценките на децата в училище, т.е. за текущите оценки.

След традиционната родителска среща и след като вече бележникът е закупен, признавам си, леко започнах да се притеснявам по темата "оценки".Нашата госпожа ни предупреди, че това, което ще видим в бележника често няма да ни харесва, а най-вероятно- и на децата.Даде ни някои традиционни съвети, но имаше и др. теми за обсъждане.

Как стимулирате децата към трупане на знания, но с игнориране на "бележкарството".
Как им помагате да преодолеят разочарованията от ниските оценки и как прикривате своето разочарование от по-ниски оценки?И трябва ли да се прикрива?

Споделете, моля всичко за отношението ви към оценяването в училище?

Иначе ако преминем на тема изпитни оценки за кандидатстване- там си има точно определена цел и няма като как.
Аз пиша за безсмисленото класиране и дадох в цитат какво имам предвид- това, дето децата принципно биват нареждани по класове, по училища, градове и т.н. всяка година по предмети и т.н. Цитатът е даден вече, да не преразказвам.

В някакви класации те влизат- където трябва и смятам, че е достатъчно до тук. Задълбаване в нескончаеми и безсмислени, а и необективни, класации, като дадените в примера от цитата, се моля да няма за тях.

# 32
  • София
  • Мнения: 9 519
уф, аз наистина не мога да разбера, за какво са ви оценки във втори клас и това си е...

Светкавица, казваш че искаш оценки по отделните предмети, за да разбереш, защо общата оценка на детето е по-ниска например. Ами не са ти нужни оценки - има родителски срещи, има часове за консултация с учителката на детето - отиваш при нея и говориш, питаш, обменяш информация. Нашата класна например винаги ми звъни, когато има някакъв проблем със сина ми - дали с дисциплина, държание или възприемане на материала, отпускане, разсейване и т.н. Не е нужно да чакам да направи контролно или тест, за да разбера, че детето е забавило оборотите, защото тогава може да бъде и късно.

Та моето мнение е, че много по-добро от оценките, би било да се работи в посока контакт между преподавателите и родителите. Да има някаква характеристика на децата примерно всяка седмица или всеки месец - нещо от сорта - Иванчо тази седмица изостана с математиката, поработете по таблицата за умножение, или пък Лиляна бърка при изписване на буквата я. Това са все неща, които ние като родители можем много лесно да забележим, проверявайки работата на децата си през деня - нещо, което отнема не повече от 30 минути на ден, но наистина би било по-добре да го чуем и от учителите...

И, да - вярно е, че учителите са затрупани с бумащина, но смятам, че правенето на характеристика на децата на някакъв период от време би им било доста по-приятно от оценяването с 3, 4 или 5.

И каква информация ще ми достави тест с 3-4 объркани отговора и оценка, поставена по критерии за теста, ако аз не видя, точно кои отговори е объркало детето /за да поработим по тях/ - нещо което така или иначе мога да направя, без да е необходимо да правим 8-годишните деца бележкари  Peace /да не говорим, че по някога не ги правим бележкари, а преписвачи  ooooh!/

# 33
  • Мнения: 9 990
Ние си имаме характеристиките, срещите и разговорите въпреки оценките. Тези срещи и разговори не са всяка седмица, няма как да са всяка седмица.На консултации се вика, след като се види, че не са взети мерки след първата тройка, например. Изпуснат материал, неразбран, може да се улови с една тройка, а не след месец при срещата, когато ще е късно.Тестовете и контролните се носят у дома за подпис от родител и сверка Кое Точно е Сгрешено-не е само голата оценка.
Това е мое мнение и 4-годишен опит до тук.

# 34
  • Мнения: 12 032
Миналата година имахме ежедневни срещи, при вземане на децата госпожата отделяше време да ни уведоми за важните неща.Но това се случва за не повече от 10мин, макар и ежедневно не е достатъчно като обмен на информация.

Но в първи клас повечето въпроси засягаха дисциплината и навиците на децата.


# 35
  • София
  • Мнения: 5 499
бележката е временна субективна преценка на това, което те са показали по даден предмет към определен момент. Тя не изразява стойността им като хора изобщо, нито дори е оценка за общия им интелект и развитие като цяло. Дори и деца и те са виждали лично отличници- неудачници и неотличници, справили се твърде добре извън школото. Добре е отрано тези неща да не бъдат смесвани. Когато не се объркват представите им за стойността им като хора по този начин, то и оценките в училище няма да бъдат и не са проблем.

Донякъде не съм съгласна. Има свръхамбициозни деца, каквото бях и аз, които учат просто, за да се докажат, че могат да са най-добрите. Моите родители нямаха пръст в тази работа. За тези отличници имам предвид, че им е много трудно впоследствие, защото всичко им върви. А иначе, пълното отличие ако не друго, поне показва постоянство, упоритост и вътрешна дисциплина, да не кажа и интелигентност, за да не се обиди някой - качества много важни в живота. Трудно ще намериш провалили се в живота пълни отличници, (завършили със златни медали гимназия - в днешно време има ли медали?).  Wink Примерно моят проблем винаги е бил, а не мога ли да постигна още?

# 36
  • София
  • Мнения: 9 519
Трудно ще намериш провалили се в живота пълни отличници, (завършили със златни медали гимназия - в днешно време има ли медали?).  Wink
да изясним какво означава "провалили се в живота", щото имам много примери  Mr. Green

# 37
  • Мнения: 24 467
И аз понаимвам примери различни.  Laughing
Уча децата да не изпадат в крайности. Дано успея.

# 38
  • Мнения: 7 837
...
Даже като в някои страни - класиране - еди кой си е пръв, кой втори и така до този, който е последен в съответния клас. Даже съм виждала и класирания на ниво училище, на ниво град, на ниво провинция - дават ти процент на успеваемост спрямо другите деца на съответната възраст и за съответния изучаван материал.

Лично аз много се радвам, че тази мода не се е допъплила още до у нас и се надявам това да не се случва.
Оценяването следва да цели информиране къде е детето спрямо материала по отделни дисциплини, а не спрямо другите деца. Последното е много необективно /още повече като се има предвид огромната разлика в критериите между училищата и отделните класове дори в едно и също училище/ и измества фокусът и целта на самото оценяване, а и на образованието по принцип. Би свършило работа за начесване на нечие его, нищо повече. А не всеки има тези нужди. И слава Богу.  Grinning


Всъщност, тези тестове и класации, за които говорите, са много по-обхватни и да, имат процентния еквивалент на успеваемост, спрямо други деца, минали същия тест, но имат и поне още 10 точки, които определят индивидуалната успеваемост на детето, не на база другите, а на база материал за съответния или по-горен/долен клас. Тестовете не са еднакви за всички деца, а адаптивни и всеки следващ въпрос зависи от това, как си отговорил на предния.
Аз получих рапорта на сина ми оня ден, свързан с тестовете в началото на годината, на база които се правят някакви групирания на децата, за да получават специфични инструкции.

Класиранията пък на ниво училище, спомагат за формиране на класовете през следващата година. Изобщо, трудно е да се обясни, защото е разлчина система на преподаване, затова и имат подобни диагностични тестове.

# 39
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 360
Тестовете не са еднакви за всички деца, а адаптивни и всеки следващ въпрос зависи от това, как си отговорил на предния.
Хитро! Ако правилно съм разбрала, има жокер в предходния въпрос.

# 40
  • Мнения: 7 837
Тестовете не са еднакви за всички деца, а адаптивни и всеки следващ въпрос зависи от това, как си отговорил на предния.
Хитро! Ако правилно съм разбрала, има жокер в предходния въпрос.

Не точно. Аз не съм виждала пример за тези тестове, но това, което знам е, че ако отговориш грешно, следващият въпрос е с по-ниска трудност и обратно и така, докато в някакви рамки се определи настоящото ниво на детето. Не всички въпроси са с избиране на отговор, на някои трябва да се попълни отговора.

# 41
  • София
  • Мнения: 5 499
Трудно ще намериш провалили се в живота пълни отличници, (завършили със златни медали гимназия - в днешно време има ли медали?).  Wink
да изясним какво означава "провалили се в живота", щото имам много примери  Mr. Green

Аз имам предвид професионално поприще. Все пак, човек учи, за да се научи да мисли и прави (работи) нещо впоследствие. В това отношение истинските пълни отличници (не тези, които са си купили или получили оценките без пот на челото) не се провалят. Колкото до личния живот, това е друга тема.

# 42
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 360
Тестовете не са еднакви за всички деца, а адаптивни и всеки следващ въпрос зависи от това, как си отговорил на предния.
Хитро! Ако правилно съм разбрала, има жокер в предходния въпрос.

Не точно. Аз не съм виждала пример за тези тестове, но това, което знам е, че ако отговориш грешно, следващият въпрос е с по-ниска трудност и обратно и така, докато в някакви рамки се определи настоящото ниво на детето. Не всички въпроси са с избиране на отговор, на някои трябва да се попълни отговора.


И на мен ми допада този начин на тестване: едно и също правило да се приложи във въпроси с различна трудност. Проблемът при нас е, че учебният материал е много обемист и няма как за един-два учебни часа да се даде входящо или изходящо ниво, структурирано на този принцип, че и върху цял учебник. Оценката от такъв тест би била наистина обективна.

# 43
  • Мнения: 7 837
Да, разбира се, при нас също има ежеседмични тестове и оценяване. Входящото ниво е важно за оформяне на групите и подхода на преподаване. От там нататък, всяко дете се следи как се развива през годината. Диагностичен тест освен в началото, се прави в средата и в края на годината. В по-г-рните класове, може и да е по-често, не съм запозната.

Примерно, по математика, синът ми взима материала  по програма, но отделно има и индивидуални занимания, според нивото. Същото е и с четенето.

# 44
  • София
  • Мнения: 9 519
Трудно ще намериш провалили се в живота пълни отличници, (завършили със златни медали гимназия - в днешно време има ли медали?).  Wink
да изясним какво означава "провалили се в живота", щото имам много примери  Mr. Green

Аз имам предвид професионално поприще. Все пак, човек учи, за да се научи да мисли и прави (работи) нещо впоследствие. В това отношение истинските пълни отличници (не тези, които са си купили или получили оценките без пот на челото) не се провалят. Колкото до личния живот, това е друга тема.
да станеш учител и едва да свързваш двата края се брои за успял в професионалното поприще или провалил се /сега да не решите, че говоря за всички учители, просто говоря за конкретен пример/  newsm78

Кейси, това което обясняваш е съвсем различно от това, което подхвърли Дунди. И понеже сме в една тема за наборите съм получила бегла представа за вашия начин на обучение и оценяване, който много ми допада, защото оценява индивидуалността на детето  Peace

Общи условия

Активация на акаунт