Какво значи думата "дарение"?

  • 8 345
  • 171
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 2 530
Поддържането на училището е ЗАДЪЛЖЕНИЕ на директора. Обаче той си спестява тези пари, защото може да изсурвака родителите. Ако в стаята на детето ми има подобни надписи, ще си пусна жалбата до инспектората и до министерството. Задължение на училището е да подсигури нормална среда за провеждане на учебни занятия, както и топла вода на чешмите в тоалетната, така и тоалетна хартия, а не за това да рекетират родителите.

Директор, който не може да се справи с делегирания си бюджет, да си взима шапката и да си ходи. Все ще се намери някой, който да се справи. Ама никой не иска да пусне кокала. Защо да дава пари за ремонт, като може на 15 септември да изтупа и без друго изтънелия джоб на родителите, а остатъка от бюджета да разпредели като премия. Нямам против учителите да взимат премии, имам против аз да плащам за неща, които не са мое задължение. Достатъчно данъци и осигуровки плащам.

А който иска доброволно да боядисва, да цикли паркет, да слага щори, моля, нямам нищо против. Но де не ми вменява вина, че не съм се включила финансово или по какъвто и да е било друг начин. Не съм длъжна да го правя.
Както аз не питам кой какви пари печели и за какво ги харчи, така никой няма право да ми държи сметка на мен.  
Евала newsm20! Най-смисленото изказване в спора. Между другото, преди да започне учебната година мъжът ми ходи да монтира табла в училището, местихме шкафове, занесох един плик с играчки (за подготвителна). Така че не съм за абсолютната забрана да се помага, но не и да се рекитира

# 46
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
И какво излезе сега, че ако няма спонсорства, стените и чиновете са надраскани.
Ми това просто не е вярно.
Има училища, в които не се дават пари от родители и пак имат приличен вид и то доста добър.
Както ги научите директорите.
И аз съм напълно съгласна с мнението на dundi73.

# 47
  • Мнения: 54 884
dundi73 принципно е права , но съм сигурна , че все пак е дала 20 лв. за дарение . Peace

# 48
  • Мнения: 15
dundi73 принципно е права , но съм сигурна , че все пак е дала 20 лв. за дарение . Peace

късметлийка ако е така Sick дотук претенциите са за 120... но както върви, ще гоним 200-те, а за УН още не са продумали но и там ставката е към 10-20 мес. като гледам

# 49
  • Пловдив
  • Мнения: 9 748
dundi73 принципно е права , но съм сигурна , че все пак е дала 20 лв. за дарение . Peace

Не позна, към този момент съм платила само охраната и помагалата.  Peace
Но и класната не е казала, че дарението е задължително.

# 50
  • Мнения: 2 530
dundi73 принципно е права , но съм сигурна , че все пак е дала 20 лв. за дарение . Peace

късметлийка ако е така Sick дотук претенциите са за 120... но както върви, ще гоним 200-те, а за УН още не са продумали но и там ставката е към 10-20 мес. като гледам
Е 120 лв или повече няма да им дам, независимо от финансовите ми възможности.   

# 51
  • Мнения: 4 841
Член съм на Училищното настоятелство. Трактати мога да напиша по темата - за безобразията, които могат да се вършат, или се вършат, съвсем законно, поради случайни или нарочни недомислия в законите. Но също толкова мога да разкажа и за полезните неща, които се случиха в училището ни само за една година. Затова ще кажа само - кой както си го направи.

Сблъсках се с настоятелства, които са марионетки в ръцете на директора/директорката, правят на 100% това, което тя им нареди, и не се интересуват нито от нормативни документи, нито от нищо. Дейността им приключва с подписване на протоколите от събранията и решенията, и груповото "Дайте да дадем"... Няма яснота, няма дебат, няма реална отчетност... Грозна история.

В нашето училище, възмутени от една явна далавера с униформите (бях писала доста подробно в една тема), първо предизвикахме редица проверки (зад които застанахме с имената си), а след това дадохме ясно да се разбере, че няма да разрешим да ни правят на маймуни.
Да, събираме пари и имаме участие в облагородяването на училищната среда, но при спазване на няколко условия:
- Поемаме само разходи, които са ИЗВЪН нормативно заложените ангажименти на училището
- Подобренията, които правим, се съгласуват с голям кръг родители
- За всяка конкретна покупка се прави проучване на пазара, сравняват се оферти и т.н., не се работи с вуйчо, който дава отстъпка или стринка, която по случайност има фирмичка за същото
- Отчетността е на разположение на всеки, който проявява интерес, и при недоволство или несъгласие с водената политика, всеки може да си вземе "огромната" вноска от 20 лв обратно (случвало се е един единствен път за изминалата  година).

Няма да се разпростирам в повече подробности, просто когато има желание за работа, нещата се получават.
Отнема време, нерви и усилия, но резултатът си заслужава. Поне аз не се чувствам по никакъв начин ощетена от това, че правя нещо, с което да подпомогна средата, в която детето ми прекарва част от времето си.

И за родителите мога много да говоря - и за тези, които се пъчат и перчат по форумите и по кьошетата, а на живо са кротки мишчици-гризанки, и за другите - бабаитите, дето се репчат на всеки и всичко, без да имат грам основание за това, но важното е винаги да са "контра", и за тези, които казват "Абе не ми се обяснявайте, кажете колко пари искате и ме оставете на мира"... Но не е за това темата.

# 52
  • Мнения: 2 530
Хайде като си член на УН да разискваме моя частен случай (единият от всички) : Влизаме в гола класна стая - шкафове, маси и столчета за децата, овехтяло бюро без чекмеджета за учителката. "Гласували" сме по 50 лева да се събират от родителите, от които 10 лева са задължителното дарение за Училищното настоятелство. Искахме да си оставим тия 10 лева, правещи общо 210 лева, с които да купим килим за децата, защото са в подготвителна група и играят и той да е достатъчно голям и/или бюро за учителката. Тия неща няма да си ги нося в къщи след като детето ми завърши подгответо. Е не можело, защото УН ни било изциклило паркета и боядисало стаята. Това не се ли заплаща от общината  и/или да се включва в издръжката на брой ученик по чл. 41б ЗНП по съответната формула?

Много ще ти благодаря за отговора, не се заяждам, а искам да си сверя часовника. 

# 53
  • Мнения: 4 841
Много ще ти благодаря за отговора, не се заяждам, а искам да си сверя часовника. 

Не съм запозната с конкретния ви случай, нито пък съм правен консултант, така че рискувам да те подведа. Говоря само от собствения си опит, който пък е обвързан с обстоятелствата в нашето училище. Трябва да се види какво е предвидено в бюджета на училището, после какво е предвидено в плана на УН. Но честно казано не виждам защо училището или УН трябва да осигури килим. Да, децата са в ПГ, но по тази логика някой може да поиска биде, друг - подово отопление, трети - звукоизолирани стени...

А и нещо грешиш члена, чл. 41 от ЗНП няма алинеи, точки и подточки.

# 54
  • София
  • Мнения: 9 517


А и нещо грешиш члена, чл. 41 от ЗНП няма алинеи, точки и подточки.

извинявам се, че се намесвам, но тя говори за чл. 41б от ЗНП, а не чл. 41

# 55
  • Мнения: 4 841


А и нещо грешиш члена, чл. 41 от ЗНП няма алинеи, точки и подточки.

извинявам се, че се намесвам, но тя говори за чл. 41б от ЗНП, а не чл. 41

Много хубаво, но ЗНП съдържа само 49 члена. Някои от тях имат а, б, в, г и т.н., затова предположих, че има предвид 41б, а такъв няма. Член 41 гласи просто:

Чл. 41. Средствата за издръжка и развитие на просветата се определят с
държавния бюджет, приет от Народното събрание, и с бюджетите на общините.

Източник: ТУК

# 56
  • Мнения: 2 530
Четеш стара редакция, но действително членът е 41А вместо буква Б. Ето всички норми, които имат отношения по "даренията":
Чл. 41а. (Нов - ДВ, бр. 102 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) (1) Средствата от държавния бюджет за дейностите по възпитанието, подготовката и обучението на деца и ученици в държавните и общинските училища, детски градини и обслужващи звена в системата на народната просвета се определят по първостепенните разпоредители с бюджетни кредити на базата на единни разходни стандарти за едно дете и един ученик, одобрени с акт на Министерския съвет.
(2) Първостепенните разпоредители с бюджетни кредити разпределят средствата, получени по единни разходни стандарти, между училищата, детските градини и обслужващите звена въз основа на формули за всяка отделна дейност.
(3) Първостепенният разпоредител с бюджетни кредити утвърждава формулите по ал. 2 в срок до 28 февруари на текущата година след обсъждане с директорите на детските градини, училищата и обслужващите звена от съответната дейност. Утвърдените формули се прилагат от началото на бюджетната година и не могат да бъдат променяни до края й.
(4) Основни компоненти на всяка формула по ал. 2 са единният разходен стандарт и броят на децата и учениците в детските градини, училищата и обслужващите звена за съответната дейност. Допълнителни компоненти на формулата могат да бъдат обективни географски, демографски и инфраструктурни показатели, определящи различия в разходите за едно дете или един ученик, или показатели, отразяващи националната и общинската образователна политика. Не могат да бъдат компоненти на формулите по ал. 2 числеността на персонала и броят на групите и паралелките.
(5) Средствата по ал. 2 за всяка дейност се разпределят:
1. не по-малко от 80 на сто - на базата на основните компоненти на формулата;
2. останалите до 20 на сто - въз основа на допълнителни компоненти на формулата.
(6) Първостепенните разпоредители с бюджетни кредити, финансиращи училища, детски градини и обслужващи звена, като част от допълнителните компоненти на формулата за съответната дейност могат да предвидят резерв за нерегулярни разходи в размер до 3 на сто от средствата по съответната дейност. Неразпределените към 15 ноември на текущата година средства от резерва се предоставят на училищата, детските градини и обслужващите звена по съответната дейност, като се разпределят пропорционално на броя на децата и учениците.
(7) Първостепенните разпоредители с бюджетни кредити като част от допълнителните компоненти на формулите могат да предвидят средства в размер до 0,5 на сто за финансиране на логопедични кабинети.
(Sunglasses Като част от формулите за разпределение на средствата първостепенните разпоредители с бюджетни кредити утвърждават и:
1. условията и реда за разпределение на средствата по отделните допълнителни компоненти, включени в съответната формула, в т.ч. резерва;
2. правила за промени в разпределението на средствата между училища, детски градини и обслужващи звена при изменение на броя на децата и учениците или на стойностите по някой от другите компоненти на формулата, въз основа на които се разпределят средствата.
(9) Освен средствата по ал. 2 първостепенните разпоредители с бюджетни кредити включват в бюджетите на училищата за съответната бюджетна година и разходи за сметка на:
1. установеното към края на предходната година превишение на постъпленията над плащанията по бюджета на съответното училище;
2. собствените приходи на училището;
3. (изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) допълнителното финансиране за маломерни и слети паралелки, определено като размер с акт на министъра на образованието и науката;
4. дължимите към бюджета на училището средства, непреведени от първостепенния разпоредител с бюджетни кредити към 31 декември на предходната година.
(10) (Изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Средствата по ал. 9, т. 1 за държавните училища, финансирани по единните разходни стандарти, се предоставят по реда на чл. 34, ал. 2 от Закона за устройството на държавния бюджет от бюджета на Министерството на образованието и науката в срок до 31 март на текущата година.
(11) Първостепенният разпоредител с бюджетни кредити не утвърждава формули за дейности, по които получател на средства е само едно училище, детска градина или обслужващо звено.
(12) Освен средствата по ал. 1 допълнително финансиране за дейностите по обучението на ученици в задължителна училищна възраст получават защитени училища, определени съгласно § 6е от допълнителните разпоредби.
(13) (Изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) До 31 януари на текущата година Министерството на образованието и науката публикува на интернет страницата си информация по видове единни разходни стандарти и целеви средства по първостепенни разпоредители с бюджетни кредити за:
1. броя на децата и учениците към 1 януари на текущата година съгласно информационната система на министерството "АдминМ";
2. броя на децата и учениците, по които са разчетени средствата за образование, получени от първостепенните разпоредители с бюджетни кредити съгласно закона за държавния бюджет за съответната година.



Чл. 41б. (Нов - ДВ, бр. 102 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) (1) Училищата в системата на народната просвета прилагат система на делегиран бюджет, която дава право на директора на училището:
1. на второстепенен разпоредител с бюджетни кредити, а в общините с районно деление - второстепенен или третостепенен разпоредител с бюджетни кредити по решение на кмета на общината, при условие че второстепенен разпоредител с бюджетни кредити е кметът на район;
2. да извършва компенсирани промени по плана на приходите и разходите, в т.ч. и между дейности, като уведомява първостепенния разпоредител с бюджетни кредити за това;
3. да се разпорежда със средствата на училището;
4. да определя индивидуалните възнаграждения, преподавателската натовареност и броя на учениците в групи и паралелки съобразно нормите, определени в подзаконовите нормативни актове;
5. самостоятелно да определя числеността на персонала, осигурявайки прилагането на учебния план и съобразно утвърдения бюджет на училището.
(2) Първостепенните разпоредители с бюджетни кредити делегират права на директорите на училищата да реализират собствени приходи, включително приходи от собственост. По изключение първостепенният разпоредител с бюджетни кредити може да не делегира приходи от собственост, когато имотът е относително териториално обособена единица, която има самостоятелно отчитане на разходите и не представлява част от присъщата за училището дейност.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) По предложение на министъра на образованието и науката и на министъра на финансите съгласувано с Националното сдружение на общините в Република България Министерският съвет може да одобри допълнителни изисквания, на които трябва да отговарят системите на делегираните бюджети.
(4) Първостепенните разпоредители с бюджетни кредити не могат да финансират разходи на звена извън системата на народната просвета за сметка на средствата, които са получили по единни разходни стандарти.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Министърът на финансите по предложение на министъра на образованието и науката може да намали със съответната сума на неизпълнението размера на трансфера от централния бюджет към бюджета на първостепенния разпоредител с бюджетни кредити при:
1. установени случаи на невъзстановяване превишението на постъпленията над плащанията по бюджетите на държавни и общински училища, детски градини и обслужващи звена;
2. неизпълнение на целеви средства и/или на делегирани средства с източник единни разходни стандарти;
3. невъзстановяване на собствени приходи на училищата, детските градини и обслужващите звена.
(6) (Изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Министърът на финансите по предложение на министъра на образованието и науката може да предостави по бюджета на училището, детската градина или обслужващото звено, което не е получило дължимия трансфер от първостепенния разпоредител с бюджетни кредити, освободените в резултат на прилагането на ал. 5 средства. Средствата се предоставят като трансфер чрез бюджета на Министерството на образованието и науката.
(7) По решение на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити детските градини и обслужващите звена могат да прилагат системата на делегирани бюджети при спазване на условията на ал. 1 и 2.



Чл. 42. (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Издръжката за всяка година на дете и на ученик в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена се определя от Министерството на образованието и науката, съгласувано с Министерството на финансите, в съответствие с държавното образователно изискване по чл. 16, т. 8 и 17.
(2) (Нова - ДВ, бр. 50 от 2008 г.) Защитените училища получават допълнително финансиране, определено по реда на § 6е, ал. 6, което осигурява протичането на пълноценен учебен процес.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., предишна ал. 2 - ДВ, бр. 50 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) След утвърждаване на средствата по чл. 41 Министерството на образованието и науката отделя бюджетните средства за капиталовложения, за субсидиране на научни изследвания в областта на образованието и за квалификация на учителите и директорите.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., предишна ал. 3 - ДВ, бр. 50 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Министерството на образованието и науката и Министерството на финансите одобряват нормативите и осигуряват регулаторите и другите икономически условия за осъществяване на дейностите в системата на народната просвета.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., предишна ал. 4 - ДВ, бр. 50 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Средствата за издръжка и за работна заплата се посочват на отделен ред за просветата в бюджета на общините и на Министерството на образованието и науката.
(6) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., предишна ал. 5 - ДВ, бр. 50 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Министърът на образованието и науката осъществява контрол по разходването на средствата за работна заплата и издръжка.
(7) (Нова - ДВ, бр. 36 от 1998 г., предишна ал. 6 - ДВ, бр. 50 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Професиите и специалностите, които се придобиват в училищата, се определят по списък, утвърден от министъра на образованието и науката, съгласувано със съответните министри и ръководители на ведомства.

Чл. 49. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) Министерството на образованието и науката съвместно с Министерството на финансите упражнява контрол за изразходването на бюджетни и извънбюджетни средства, предназначени за обучение на учениците, за изграждане, реконструкция и модернизация на материално-техническата база на училищата, както и за други дейности в системата на народната просвета.



# 57
  • Мнения: 4 841
Чудесно. Хубаво е да се познават законите и нормативната база.

Не разбирам обаче каква е връзката с поставения въпрос. Какво от така разписаните задължения не е изпълнил директорът на Вашето училище, с което е накърнил правата ви, и как точно кореспондира това с даренията? И какво общо има точно с тези цитирани норми УН? Какво точно оспорвате?
Съжалявам, не разбирам.

# 58
  • Мнения: 2 530
Спя още и незнам дали ще го обясня правилно: Според горецитираните разпоредби делегирания бюджет се формира на база брой деца, като за едно дете се формира издръжка по формула от основни и допълнителни компонените. В тези допълнителни компоненти (има конкретна нардеба за издръжката) се включва и осигуравяне и поддържане на материално-техническа база. Тоест не е роля на УН, а на Директора да задели средства и да извърши изциклене на паркет и боядисване на класни стаи, а не да ми се оправдават, че това вече било извършено от УН и съм трябвало да го платя под формата на дарение като вече нещо свършено.

Килимът е прост пример, за това, което искаме да купим. В другите два подготвителни класа има, тъй като по ДОИ има предвидени не само учебни часове, но и час за игра. Бюрото на учителката по-скоро е маса, тя няма къде да си сложи дори училищната документация като дневници, списъци и прочие.  В най-обощен вид искаме с тези пари, които са 210 лева и по задължените трябва да дарим на УН ,  да направим НАШАТА стая приветлива за децата, като тези придобивки ще останат и за следващите класове, защото в края на учебната година децата ни ще напуснат ПК. 

# 59
  • Мнения: 4 841
Тоест не е роля на УН, а на Директора да задели средства и да извърши изциклене на паркет и боядисване на класни стаи, а не да ми се оправдават, че това вече било извършено от УН и съм трябвало да го платя под формата на дарение като вече нещо свършено.

Сега те разбрах  Simple Smile
Пак ще дам пример как е при нас - първо правим дискусия за предложения и идеи, после съставяме плана (събиране на оферти, срокове, и т.н.), и накрая събираме парите с ясен ангажимент какво ще се прави, и с възможност за връщане, ако не се изпълни (както казах, през изминалата година един родител се възползва от тази възможност). И да, с пренебрежимо малки изключения не се занимаваме с плащания на неща, които директорката би трябвало предвидвило да включи в бюджета.

Реално при даренията няма "трябва", никой не може да ви задължи да дадете тези пари. Колкото повече родители го разберат и спрат да дават, толкова по-бързо ще се осъзнаят настоятелствата, че ролята им не е на марионетки. Виждам с очите си, че могат да се свършат много неща, които да помогнат училищната среда да стане едно по-добро място за децата  Peace Но за целта е необходима и известна доза приемственост и да загуби човек от времето си.

Пак ще дам пример, от детската градина - и там бях в Настоятелството, за 5 години успяхме с дружни усилия да обновим стаите напълно - дограма, паркет, нови креватчета, нови шкафчета, пердета, щори (по избор  Simple Smile ), да не говорим за лично положения труд - колко пъти сме боядисвали, освежавали, и т.н. И при това най-голямата сума, която сме събирали, е ... 50 лв, (вкл. помагалата, съответно на ПГ събирахме по 20) и имаше редица отстъпки и намаления (за родители с две и повече деца, аз самотни родители, за затруднени родители). След като синът ми тръгна на училище, на втората година Настоятелството се смени изцяло, и... тази година събират по... 80 лв, от всяко дете  Shocked За какво? - "Директорката ще прави разни ремонти, и толкова трябват".... А реално градината е в прекрасно състояние, и толкова пари просто няма къде да отидат, ако се разходват правилно и отговорно. В училищата е същото.

Извинявам се за многословието, но темата ми е близка и болна. И ще призова всички, четящи темата: Не давайте пари, за които не сте сигурни за какво отиват! Изисквайте от УН да се мотивират и аргументират, имате ли и най-малки съмнения. 
И най-важното - бъдете активни, отделете от времето си, запознайте се с тези хора, седнете с тях, поговорете... Нещата не винаги са такива, каквито изглеждат, затова трябва да има комуникация, във всички посоки.
Системата няма да се промени без нашите усилия.

Общи условия

Активация на акаунт