Математици стоят готови за помощ по задачи нови

  • 74 655
  • 747
  •   1
Отговори
# 705
  • София
  • Мнения: 5 552
EliG, благодаря ти.   bouquet

Още една препъни задачка:

Намерете стойността на израза x2+y2+z2[/b] ако x+y+z=1 и 1/x+1/y+1/z=0
1/x+1/y+1/z=0<=>yz+xz+xy=0 (x; y; z са различни от 0)(привеждаме към НОЗ=xyz)

Да образуваме

(x+y+z)2=x2+y2+z2+2(xy+yz+zy)=>

1=x2+y2+z2+2.0=> x2+y2+z2=1

# 706
  • Мнения: 79
Благодаря, ganis   bouquet
 (a + b + c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2ac + 2bc
С тази формулка за съкратено умножение на 7класен материал отива решението, но в условието никъде не е казано, че е за български 6 класници  Grinning.

# 707
  • София
  • Мнения: 5 552
Благодаря, ganis   bouquet
 (a + b + c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2ac + 2bc
С тази формулка за съкратено умножение на 7класен материал отива решението, но в условието никъде не е казано, че е за български 6 класници  Grinning.
Oпасявам  се, че не разбрах казаното от теб.

# 708
  • Варна
  • Мнения: 346
Здравейте, искам да помоля за помощ за 3-та задача от ПМС 2013 за 5 клас. Проблема е, че гледаме авторското решение и нещо и него не го разбираме.
Дадени са 4 последователни естеств. Числа , по-малки от 3000. Най-малкото от тях се дели на 4, следващото на 7, третото на 10 и най-голямото на 13. Кое може да бъде най-малкото от тези числа?

Ще съм благодарна, ако някой ни помогне  Praynig

# 709
  • София
  • Мнения: 1 659
Здравейте, искам да помоля за помощ за 3-та задача от ПМС 2013 за 5 клас. Проблема е, че гледаме авторското решение и нещо и него не го разбираме.
Дадени са 4 последователни естеств. Числа , по-малки от 3000. Най-малкото от тях се дели на 4, следващото на 7, третото на 10 и най-голямото на 13. Кое може да бъде най-малкото от тези числа?

Ще съм благодарна, ако някой ни помогне  Praynig

Прегледах авторското решение, предполагам въпросът е откъде се взема това 3х - 4.
Ще се опитам да дам едно доста тромаво решение, може би ще се появят и по-елегантни.

Нека х, х+1, х+2, х+3 са четирите естествени числа.
Дадено е, че:
х = 4к1х+ 1 = 7к2х+2 = 10к3х+3 = 13к4,
където, к1234 са естествени числа.

Да разгледаме първите две равенства:
х = 4к1 / *7       => 7х = 4.7.к1х+ 1 = 7к2 / *4  => 4х + 4 = 4.7.к2Получихме две числа, които се делят на 4 и 7 -> и разликата им ще се дели на 4 и 7
3 х - 4 = 4.7. (к1-к2), т.е. (3х-4) се дели на 4 и 7.

Тъй като за 4, 7, 10 и 13 веднага се вижда, че всяко се получава от предходното + 3,
същият резултат ще получим, ако приложим горния метод за всеки две съседни равенства.

х+2 = 10к3 /*13 -> 13х + 26 = 10.13.к3
х+3 = 13к4 / *10 -> 10х + 30 = 10.13.к4
3 х -4 = 10.13. (к3-к4) -> 3х - 4 се дели на 10 и 13.

т.е. (3х-4) се дели на 4, 7, 10 и 13 => се дели и на НОК (4,7,10,13) = 1820.
Нататък решението е описано съвсем ясно - разглежда се (3х - 4) като кратно на 1820.

# 710
  • Варна
  • Мнения: 346
Carmela Biscuit благодаря ти много от името на детето - точно това 3х-4, ни затормози  Peace

# 711
  • Мнения: 200
Здравейте, реших да постна Задача 3 от областния кръг на Олимпиадата по математика за 4клас, да поразсъждаваме малко.

Разполагате с 9 бели и 9 червени еднакво големи кубчета. Трябва да се изберат няколко (повече от едно) и да се сглоби с тях по-голям плътен куб. По колко различни начина може да изглежда новият куб?
Забележка. Два куба не се считат за различни, ако единият може да се получи чрез завъртане на другия.

Решението на синът ми:
Ч + Б
8 + 0 = 1 вариант
7 + 1 = 1 вариант
6 + 2 = 3 варианта
5 + 3 = 4 варианта
4 + 4 = 7 варианта

Така се повтаря и в другата разцветка, т.е 9 + 9 = 18 в двете разцветки + 7 = 25

Споделете вашите отговори!

# 712
  • София
  • Мнения: 3 920
ПИ за 7ми клас в ПЧМГ. Някой да има идея как се решава със знания само от 7ми клас?

В четириъгълника ABCD ъглите се отнасят като 6:7:6:5, AB=АD, BC=16. Симетралите на страните AD и CD се пресичат в т. O, намерете лицето на триъгълник AOC.

Ето до къде я докарахме (без подробности):
1)Ъглите на ABCD: 90, 75, 90, 105.
2)т. О е среда на BD
3)т.ABD-правоъгълен равнобедрен, т. BCD правоъгълен с 30 градуса при върха D .
5)т. BCD- ВС=16=>BD=32 =>АО=DО=ВО=СО=16
6)т.О среда на BD=>АО- височина в т.ABD

До тук стигнах, моля някой да даде едно рамо за задачата само със знания за 7ми клас.

# 713
  • София
  • Мнения: 5 552
Грета, привет:)

<АОВ=90; <СОВ=60 ( триъгълник ВСО е равностранен)=><АОС=150.
 Изнеси си на отделен чертеж този равнобедрен триъгълник АОС и пусни височина към бедрото СО. Тя е външна и ще пресече продължението на СО например в т.Н Тогава триъгълник АОН е правоъгълен с <АОН=30=>АН=АО/2=8=>S=1/2(AH.CO)=1/2.8.16=64

# 714
  • дядовата ръкавичка
  • Мнения: 3 960
Седмокласникът ми среща затруднения със следните 2 задачи:

1. В остроъгълния триъгълник АВС височината CD е равна на DB. Височината ВК пресича CD в т.Н.
а) да се намерят ъглите на триъгълника, ако AC = 2 AD
б) да се докаже, че АС = ВН
в) да се докаже, че лъчът KD e ъглополовяща на ъгъл АКВ

2. Даден е триъгълникът АВС, в който <C = <A+<B и АС = 9 см.  На страната АВ е взета т.М, така че <MCA = <A. Да се докаже, че СМ е медиана в триъгълника АВС. Ако  <A = 30 градуса, да се намери дължината на ъглополовящата, минаваща през върха В на триъгълника АВС.

Много моля и за мнение за трудността на горните задачи. Трудни ли са в действителност, или той не е усвоил материала и го мързи да мисли?

# 715
  • Мнения: 700
Здравей ganis,
А това
Тогава триъгълник АОН е правоъгълен с <АОН=30=>АН=АО/2=8 ...
че АН=АО/2 не следва ли от sin30, в 7 класния материал учат ли sin, cos...?

# 716
  • София
  • Мнения: 3 920
Мерси, ganis. Това не ми дойде на акъла. Няма смисъл да я обяснявам на детето, много неща има за досещане. Мен все ме избива на ъгли и окръжности и като виждам така решението, не мога да се съсредоточа. Дано такива задачи не се падат на матурата, че само деца от СМГ ще влязат в СМГ.

tsveta_pile, в 7 клас се учи теоремата за 30 градуса и се доказва без синуси.

# 717
  • София
  • Мнения: 5 552
Седмокласникът ми среща затруднения със следните 2 задачи:

1. В остроъгълния триъгълник АВС височината CD е равна на DB. Височината ВК пресича CD в т.Н.
а) да се намерят ъглите на триъгълника, ако AC = 2 AD
б) да се докаже, че АС = ВН
в) да се докаже, че лъчът KD e ъглополовяща на ъгъл АКВ

2. Даден е триъгълникът АВС, в който <C = <A+<B и АС = 9 см.  На страната АВ е взета т.М, така че <MCA = <A. Да се докаже, че СМ е медиана в триъгълника АВС. Ако  <A = 30 градуса, да се намери дължината на ъглополовящата, минаваща през върха В на триъгълника АВС.

Много моля и за мнение за трудността на горните задачи. Трудни ли са в действителност, или той не е усвоил материала и го мързи да мисли?
Задачите са по-скоро рутинни.
1)a)От CD=DB=>CDB- правоъгълен и равнобедрен=<DBC=45;  От AC=2AD=><ACD=30=><CAD=60=><ACB=75

б) Разгледайте триъгълниците ADC ; DHB 1)CD=DB ; 2)<ADC=<BDH ; <ACD=<BHD=90-<CAD=>
AC=BH (СЕЕТ)

в) Постройте перпендикуляри от т.D  към АК и ВК- нека са съответно DP; DF и докажете, че триъгълниците CPD; DFB  са еднакви=>DP=DF=>KD- ъглополовяща.


2)<CAM=<ACM=alfa=>AM=CM; =><MCB=90-alfa и от триъгълник ABC, <ABC=90-alfa=>CM=MB=>AM=CM=BM=>CM- медиана.

Нека BL-ъглополовяща.  От условието=><ABC=<LBC=30; Разгл. триъгълник LCB=>BL=2CL; CL=x=>BL=2x; Триъгълник ALB-равнобедрен=>AL=BL=2x=>3x=9=>x=3=>BL=6

# 718
  • София
  • Мнения: 5 552
Здравей ganis,
А това
Тогава триъгълник АОН е правоъгълен с <АОН=30=>АН=АО/2=8 ...
че АН=АО/2 не следва ли от sin30, в 7 класния материал учат ли sin, cos...?

Цвета, аз ползвам правоъгълен триъгълник с 30 градусов ъгъл. Като забележка sin30=1/2 идва точно от този факт Wink

# 719
  • Мнения: 700
tsveta_pile, в 7 клас се учи теоремата за 30 градуса и се доказва без синуси.
Цвета, аз ползвам правоъгълен триъгълник с 30 градусов ъгъл. Като забележка sin30=1/2 идва точно от този факт Wink
Чудя се дали аз съм учила в 7 клас такива теореми  Confused, ако съм учила то съм ги забравила и в съзнанието ми явно изплуват знания от по-горните класове.

Общи условия

Активация на акаунт