Математически турнири - 25

  • 76 968
  • 702
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 1 996
И за мен текстът на задачата с кебапчетата е отвратителна шега.

# 91
  • Мнения: 30
Изключителен не професионализъм при подготовката на задачите. Не изпипана работа- през 5 минути си проверявям пощата, да не би пак да има промяна в условията или отговорите на задачите.
Организаторите и проверяващите бяхме изправени на нокти от не коректното задаване на задачите. Мисля, че това е практика на екипа на състезанието. Всяка година нещо не им е на ред. Ако така продължават ще загубят доста от състезателите си.

# 92
  • Мнения: 980
Бъци, има си тема за решаване на задачи. Тази е за състезания. Но може би, преди да коментираш състезателните задачи е добре да се запознаеш в детайли със самите състезания и техните регламенти за отделните класове. Това, че системи уравнения не се изучават в четвърти клас не пречи задачата да може да бъде решена от четвъртокласник.
kodbg ти е обяснил добре как стоят нещата.


В подкрепа на мненията на kodbg & Дидева бих искал да добавя, че хубавите състезателни задачи са именно тези, в които добре известни или елементарни математически факти се използват по „хитър” или необичаен начин или пък се комбинират две или повече на пръв поглед далечни математически концепции.

За разлика от училищната математика, в състезателната математика липсата на очевиден алгоритъм за решение на дадена задача е именно това, което се търси.

Състезателните задачи често се базират на специфично свойство на дадено число или някакъв особен частен случай, за който трябва да се сетиш, а не на добре утъпкан и познат път за решение.

# 93
  • Мнения: 1 782
Изключителен не професионализъм при подготовката на задачите. Не изпипана работа- през 5 минути си проверявям пощата, да не би пак да има промяна в условията или отговорите на задачите.
Организаторите и проверяващите бяхме изправени на нокти от не коректното задаване на задачите. Мисля, че това е практика на екипа на състезанието. Всяка година нещо не им е на ред. Ако така продължават ще загубят доста от състезателите си.


Доста неточности се виждат и сигурно са ви скъсали нервите Simple Smile
Но за сметка на това, не може да се отрече, че задачите бяха много интересни, от гледна точка на участие - хубаво състезание.
ПС - така и така си се появила, би ли си припомнила предпоследния си пост Simple Smile Ваканционното настроение отлетя и е време да видим ината или съпричастността и добрата организация ще надделеят?

# 94
  • Мнения: 980

Но за сметка на това, не може да се отрече, че задачите бяха много интересни, от гледна точка на участие - хубаво състезание.


В частност за 7-ми клас, както на Черноризеца, така и на Салабашев, тази година, според мен, задачите са "добре направени".

# 95
  • Варна
  • Мнения: 346
http://npmg.org/2013/12/08/%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D0%B8% … A%D0%B0-5-1-2014/


Като че ли Danybon питаше за възможно явяване от майсторски клас по математика и на олимпиадата по информатика.


Благодаря за полезната информация

# 96
  • София
  • Мнения: 531
Бъци, има си тема за решаване на задачи. Тази е за състезания. Но може би, преди да коментираш състезателните задачи е добре да се запознаеш в детайли със самите състезания и техните регламенти за отделните класове. Това, че системи уравнения не се изучават в четвърти клас не пречи задачата да може да бъде решена от четвъртокласник.
kodbg ти е обяснил добре как стоят нещата.


В подкрепа на мненията на kodbg & Дидева бих искал да добавя, че хубавите състезателни задачи са именно тези, в които добре известни или елементарни математически факти се използват по „хитър” или необичаен начин или пък се комбинират две или повече на пръв поглед далечни математически концепции.

За разлика от училищната математика, в състезателната математика липсата на очевиден алгоритъм за решение на дадена задача е именно това, което се търси.

Състезателните задачи често се базират на специфично свойство на дадено число или някакъв особен частен случай, за който трябва да се сетиш, а не на добре утъпкан и познат път за решение.


Това е много добре обобщено и според мен казано най-важното.  Peace Именно в тази връзка бих помолила за съвет: какво е вашето мнение за това, трябва ли да предприемам допълнителни занятия по математика, след като виждам, че детето ми (2 клас) с лекота се справя с този тип задачи (състезателните) без да е посещавала курсове, СИПове и под.?  Принципно положение - не къде, откога, при кого. А чисто и просто се лашкам между "да" и "не": да я оставя на интуиция & логика или да подсилвам и с теория? newsm12
Благодаря!

# 97
  • София
  • Мнения: 4 100
mimiska, моето мнение е - не , което не изключва решаване вкъщи от време на време на задачки от предни години на състезания за 2-класници, както и 'Математика за бързоуспяващи ученици' - пак от време на време

# 98
  • Мнения: 4 877
http://npmg.org/2013/12/08/%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D0%B8% … A%D0%B0-5-1-2014/


Като че ли Danybon питаше за възможно явяване от майсторски клас по математика и на олимпиадата по информатика.


Много благодаря!

Много благодаря и на НПМГ-админа и на Яшу! Както винаги са железни! Остава и програмистите-математици да се представят на ниво. Всички им осигуриха предостатъчно възможности. Simple Smile

# 99
  • Мнения: 980
Относно досетливостта - нямам нищо против нея, но в реалния свят рядко нещата са  така удобно нагласени, че просто с едно досещане да се решават или преодоляват проблемите. За мен по-градивният и надежден подход е аналитичността, тоест учениците трябва да се учат да анализират и синтезират след това, така никога няма да зависят от това дали за момента ти е дошла някаква гениална идея или пък си пропуснал златен шанс, понеже не можеш да анализираш в дълбочина и разчиташ само на мотото "малко акъл, но навреме".

Зависи какво разбираш под аналитичност. Не вярвям на някой от добрите състезатели по математика да му липсва аналитичен ум и да разчита основно на хаотични проблясъци на гениалност. По-скоро е обратното, аналитичният ум е задължителна предпоставка за един добър състезател, а „проблясъците” правят разликата между добрите и най-добрите.

Има различни състезания. Това например е 15 сравнително трудни задачи за 2 часа, има и с 30 задачи за 75 минути, където кой знае за каква задълбоченост и аналитичност няма много време, а има и с по 3-4 наистина трудни задачи за 4-4.5 часа, където без аналитичност няма как да стане.

Аналитичността, обаче, аз я разбирам така:
А) Да си способен да „видиш” и изследваш различни начини, по които да „атакуваш” задачата. Да я разгледаш от възможно най-голям брой  различни ъгли. Един от основните проблеми, особено при по-малките състезатели, е че опитват по един-два различни начина и след това се отказват;
Б) След като имаш идея, откъде ще подхванеш задачата, да си способен да я развиеш и да я завършиш. Доста от т.нар. аналитични задачи изискват по 5-6 страници решение.

Интересното е че като погледнеш резултатите и на „скоростните” и на „дълбокомислените” състезания, общо-взето на първите места са едни и същи деца, т.е. едното си върви с другото.

По времето на социализЪма аз се състезавах, смея да кажа успешно, а пък сега се състезава и сина ми, мисля също доста успешно. Децата на повечето от родителите пишещи в темата също се състезават, така че нещата, които споделяме в повечето случаи са резултат от няколкогодишен опит със състезанията по математика, а не защото просто така си мислим.

Последна редакция: нд, 08 дек 2013, 18:01 от Ant12

# 100
  • София
  • Мнения: 1 233
И при нас в 125-то при 11-та задача за 5-ти клас от "Салабашев", в "поправката" са пропуснали първата стойност и са я оставили 9. Няма да му е единствената грешна задача, нито има някакво кой знае какво значение  това състезание, но все пак това е задача за 6 точки и въпросът е принципен. Чудно откъде е дошъл вторият вариант в 125-то, не се ли изпраща общ файл за всички, който се печата в колкото трябва екземпляра?

# 101
  • Мнения: 50 771
Именно в тази връзка бих помолила за съвет: какво е вашето мнение за това, трябва ли да предприемам допълнителни занятия по математика, след като виждам, че детето ми (2 клас) с лекота се справя с този тип задачи (състезателните) без да е посещавала курсове, СИПове и под.?  Принципно положение - не къде, откога, при кого. А чисто и просто се лашкам между "да" и "не": да я оставя на интуиция & логика или да подсилвам и с теория? newsm12
Благодаря!

Във 2 клас няма нужда - работа у дома е предостатъчна. От 3 клас вече е добре, а в 4 трябва иначе ще изостанете.

# 102
  • София
  • Мнения: 7 673
Именно в тази връзка бих помолила за съвет: какво е вашето мнение за това, трябва ли да предприемам допълнителни занятия по математика, след като виждам, че детето ми (2 клас) с лекота се справя с този тип задачи (състезателните) без да е посещавала курсове, СИПове и под.?  Принципно положение - не къде, откога, при кого. А чисто и просто се лашкам между "да" и "не": да я оставя на интуиция & логика или да подсилвам и с теория? newsm12
Благодаря!

Във 2 клас няма нужда - работа у дома е предостатъчна. От 3 клас вече е добре, а в 4 трябва иначе ще изостанете.
Това е и моето мнение.

# 103
  • Мнения: 30
Драги ми kodbg, нещо не си спомням за ваканционно настроение, но за твоя информация и за всички, които четат този форум ще съобщя, че състезанието "Академик Кирил Попов" ще се проведе в последната седмица на април- 25-27

# 104
  • Мнения: 123
И при нас в 125-то при 11-та задача за 5-ти клас от "Салабашев", в "поправката" са пропуснали първата стойност и са я оставили 9. Няма да му е единствената грешна задача, нито има някакво кой знае какво значение  това състезание, но все пак това е задача за 6 точки и въпросът е принципен. Чудно откъде е дошъл вторият вариант в 125-то, не се ли изпраща общ файл за всички, който се печата в колкото трябва екземпляра?
Точно се чудех дали не сме проспали че е 7 а не 9 на 11 задача, но се успокоих грешката не е в нашия телевизор

Общи условия

Активация на акаунт