Математика (състезателна) - мнения и подготовка

  • 49 145
  • 468
  •   1
Отговори
# 375
  • Мнения: 2 124
Иначе- от скромен опит- и аз не харесвам ЧХ. Не зная има ли др. подобни състезания.

Регламентът на ЕК за Германия гласи:
Всеки участник получава 24 точки в началото на състезанието. При посочен верен отговор към тези точки се добавят предвидените за съответната задача 3, 4 или 5 точки (при тях, както и в другите страни задачите са разделени на три нива на трудност, които се оценяват с различен брой точки).
Ако не се посочи отговор, за съответната задача се присъждат 0 т. Ако даденият отговор е грешен, се отнемат съотв. 3/4, 4/4, 4/5 от предвидените за задачата точки. Максималният възможен резултат е 120 т., а най-ниският - 0 т.

Това по повод точкуването.

На мен ми е по-интересно защо има такива разминавания в регламента на самото състезание в различните държави.

Както вече писах преди няколко дни - в Германия първа група включва 3. и 4. клас. Първите 8 задачи се оценяват с по 3 т., следващите 8 с по 4 т. и последните 8 с по 5 т., т.е. 24 задачи общо, а не 30 зад. като при нас - време за решаване - 75 мин.

В Украйна за 3. и 4. клас задачите също са 24 за 75 мин, също три нива на трудност, за които се полагат 3,4 или 5 точки, за нерешена/сгрешена - 0 т.

Украйна - 2 кл. - 15 задачи за 60 мин.

В темата за 2ри клас от 2014 г. в България е включена задача, която в Германия е дадена на децата в групата 3. и 4. клас - става дума за зад. 19; на задача 15. от същата тема при нас е със сиви лентички, в Украйна всяка е в различен цвят, т.е. ориентирането относно поредността на поставянето е значително улеснено...., а това че в Германия таксата за участие е 2 евро, все едно при нас да е 0,50 лв. предвид покупателната им стойност.

Последна редакция: пт, 26 дек 2014, 17:43 от mariposa de noche

# 376
  • Мнения: 8 289
Вкъщи медалите не са повод за гордост. Вземат се и толкоз. Или няма медал и пак толкоз.
Има, няма, какъв цвят е - няма значение. Не те са целта.
 

Вкъщи ситуацията е подобна, което не знам всъщност дали е добре или не. Синът ми е печелил златен медал или грамоти за първо място от някои състезания (градски или областен първенец от не чак толкова голям град, така че не е талант невиждан, но все пак си е повод за някаква гордост). Радва се точно един ден и след това е забравил. На последните две състезания се издъни с някои задачи от чист заплес. И му е все тая. Грам не се ядосва или съжалява. При него състезателната страст напълно липсва, не само за математиката, като цяло липсва.
За мен точното класиране не е от значение. Състезател нито искам, нито имам възможност да го правя. Реално има много добре развито математическо мислене, но му липсват маса други качества, без които просто няма как да стане.

# 377
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Vache, според мен ти насърчаваш конкурентност и съответно ти се получава.
Аз не се опитвам да направлявам ценостната система по отношение на резултати.
Липсата на ентусиазъм не е мое дело. Аз си се радвам на някои постижения повече от човека в класирането.

Ston,
merci, че сподели. Тук флуктуациите са много малки. Ако се заработи, теоретично може да се получи нещо. Но аз изобщо нямам идея защо би го направило дете или защо аз да подтиквам. Предполагам, че това е основно поради моето си мислене, много хора явно намират причина. А самото то не се е засилило естествено.

Очаквам мнения на родители/наблюдатели на деца с масови първи/челни места - Губи ли се целта когато те станат закономерни? И ако не, каква е тя?

# 378
  • София
  • Мнения: 13 239
Скрит текст:
И аз се опитвам да обяснявам, на състезания, в които по регламент се дават точки за непопълнен отговор, че видиш ли тя е решавала повече задачи и примерно е сбъркала нещо в сметките, ама знае как се решават. Да, ама някой е получил повече точки, без изобщо да може да реши задачата.

Не е съвсем така.
Възможно е някой да е пропуснал задачата, защото не е убеден в решението, а иначе идеята му е била правилна.Или просто е по-разсеян и не му е стигнало времето.А друг, който е сбъркал - най-вероятно не само в сметките, изобщо да е нямал правилната идея за решаване.

Иначе- от скромен опит- и аз не харесвам ЧХ.Не зная има ли др. подобни състезания.
Е, аз дадох само един от примерите, който в голяма част от случаите е най-възможният, защото децата гледат, разглеждат и подминават каквото не могат да решат. После се връщат. Голяма част от децата, които вече имат опит постъпват така  Wink И колкото по-нагоре отиват в класовете, толкова по-вероятно е непопълнени задачи да са ги затруднили в момента, т.е. да са нерешими за тях към момента.
В случая нямах за цел да се фокусираме въху регламента, а дадох пример как може някой с по-големи възможности да има по-малко точки.

Има и други състезания като ЧХ, което пък аз по принцип много харесвам  Wink и то е едно от силните на детето ми.

Не искам да се тълкува погрешно, обаче все пак пишем в темата за СЪСТЕЗАТЕЛНАТА математика. Всеки има своето право и възможност да пише, но ако едно дете се състезава защо го прави ако не е състезател. Нещо има противоречие. Хем си пращам детето по състезания, хем не ми е важно да бъде по-напред.. странно ми е... Rolling Eyes
П.С. Да, разбира се, че насърчавам конкурентност.  Wink Резултатите са важни. И ние работим, за да получим повече пари. Защо за децата да е различно?

# 379
  • Мнения: X
Вие не харесвате ЧХ, но има пък други турнири, където за гадаене на отговорите не дават наказателни точки, например Салабашев и СМТ. Там пък може да не знаеш, а да имаш късмет с играта на спорт тото. Не знам кое е по-лошо.

# 380
  • София
  • Мнения: 7 673
Вие не харесвате ЧХ, но има пък други турнири, където за гадаене на отговорите не дават наказателни точки, например Салабашев и СМТ. Там пък може да не знаеш, а да имаш късмет с играта на спорт тото. Не знам кое е по-лошо.
На СМТ също има точки за ненопълнени задачи, както на ЧХ.

# 381
  • Мнения: X
Вярно, че не беше СМТ. Но толкова много математически състезания имаше тази година, че вече им бъркам регламентите.  Crazy
Може би ако всички задачи са с отворени отговори, оценяването ще е най-точно. Тогава нито можеш да нацелиш отговор, нито да получиш точки за непопълнен.

Последна редакция: сб, 27 дек 2014, 00:37 от Анонимен

# 382
  • София
  • Мнения: 7 673
Вярно, че не беше СМТ. Но толкова много математически състезания имаше тази година, че вече им бъркам регламентите.  Crazy
Може би ако всички задачи са с отворени отговори, оценяването ще е най-точно. Тогава нито можеш да нацелиш отговор, нито да получих точки за непопълнен.
Подкрепям напълно.  Peace Много против тестовете съм. Според мен всички задачи трябва да се решават и описват подробно. Като на ОЛИ-то

# 383
  • София
  • Мнения: 13 239
Може би ако всички задачи са с отворени отговори, оценяването ще е най-точно. Тогава нито можеш да нацелиш отговор, нито да получиш точки за непопълнен.

Ей това беше приказка!  Hug
Аз също смятам, че състезание само с отворени отговори би било по-хубаво.

# 384
  • Мнения: 12 071
На същото мнение съм.Мисля,че във Варна имаше такова състезание,но не съм сигурна.

# 385
  • Мнения: 163
Аз пък съм за фиксираните отговори, защото там няма субективно оценяване.

# 386
  • Мнения: X
Ако са с отворени отговори и не се изисква описание, само отговор, какъв субективизъм може да има при оценяването? Например, пак да са 20-25 задачи, но с отворени отговори.
Но си мисля, че се дават тестове, защото са по-лесни за проверка, налага се шаблонът и се вижда правилно ли е заграден отговорът. Че с толкова много участници, няма проверяване иначе. В тази насока ми стана интересно, в какъв ли формат се провеждат състезанията в Китай?  Crazy

# 387
  • Мнения: 2 124
Вчера дъщеря ми решава една тема от тези на Малешков - там по-голямата част са на тестови принцип, а тези към края с отворен отговор. Аз обаче на последните изисквам пълно описване от нея. И какво се получава, стигнала до верния отговор, но съвсем случайно, уравнението й е сбъркано, просто като стигнала доникъде с уравнението, решила да кара чрез допускане и така... На състезание би си получила точките, но за мен е по-важно да може да решава задачите.

Иначе има много други причини едно дете да се явява на състезания без причината да е да става медалист или да се цели в математическа гимназия или другите "математически" придобивки като развиване на логическо мислене и съобразителност.

Както не всяко дете, което тренира спорт е с цел да става олимпиец - явяването по състезания възпитава много други качества, които са нужни по-късно в реалния живот - концентрация, самообладание, да даваш максимума от себе си, защото няма никакво значение колко можеш и знаеш, ако когато ти е нужно блокираш - важи и при интервю за работа и при реагиране в екстремна ситуация и т.н.

И от чиста прагматична точка дете, ходило по състезания, няма да е под същото напрежение при матури/приемни изпити и вече ще е изчистило грешките на новобранеца.

# 388
  • София
  • Мнения: 13 239
В тази насока ми стана интересно, в какъв ли формат се провеждат състезанията в Китай?  Crazy

Десет описателни задачи с по 2 подусловия... Joy Joy Joy И резултатите ще са готови...догодина по същото време Crazy

Всички сме съгласни за ползите от спортовете и качествата, които възпитават. Естествено, че само 3 места получават медали, но в крайна сметка всички тичат с цел да ги стигнат. Не познавам деца, които имат отличия, грамоти и пр. да не седят на видно място в стаята им. Може и да има такива, но това е странно за мен. Човек сам да не зачита успехите си. Тази моя теория изобщо не изключва съгласието ми с вашите думи за важните неща в живота  Wink. Но аз продължавам да смятам, че целта на всеки състезател е и трябва да бъде призовото място. Иначе няма смисъл да се явява на състезания. В нета има всички задачи, може у дома да си се занимава с цел усъвършенстване. Да не говорим, че в някои сборници има далеч по-хубави задачи от тези дето се дават на състезания. Това важи за всички спортове. Олимпийските шампиони са станали такива, защото са се стремили точно към тази победа.
Както не всяко дете, което тренира спорт е с цел да става олимпиец - явяването по състезания възпитава много други качества, които са нужни по-късно в реалния живот - концентрация, самообладание, да даваш максимума от себе си, защото няма никакво значение колко можеш и знаеш, ако когато ти е нужно блокираш - важи и при интервю за работа и при реагиране в екстремна ситуация и т.н.

Е, всичко това не става безцелно. Явяването на състезание само по себе си не учи на нищо. Всички усилия състезателят прави с цел да достигне призово място. Затова последователността и стремежа към него възпитават посочените качества. Ако ходиш на състезания ей така просто да се явиш там не каляваш абсолютно нищо, защото резултатът ти е безразличен. Получаваш медал, хвърлящ го в някой ъгъл, защото е без значение. Губиш... еее, голяма работа!  Wink Какво калява това? Нищо!

Последна редакция: сб, 27 дек 2014, 11:18 от Vache

# 389
  • Мнения: X
И резултатите ще са готови...догодина по същото време Crazy

Я, това като нашия Салабашев.  Rolling Eyes Laughing

Общи условия

Активация на акаунт