Задачка май те затруднява, спецотрядът се явява и веднага я решава

  • 63 382
  • 742
  •   1
Отговори
# 165
  • София
  • Мнения: 5 557
Комбинаториката не е най-силната ми страна, но ще се пробвам  Embarassed
Мастър, относно хората..
1) Първо да видим, по колко начина може да изберем 4 човека за първото хоро от 9.
Това е комбинация и ще стане по С94=(9.8.7.6.)/(1.2.3.4.)=252
Нека разгледаме една фиксирана четворка. В нея на кръг (хоро) четиримата могат да се разположат по 3! начина. (Ако фиксираме един условно като начало и край, останалите се нареждат по 6=3! начина). НА всеки такъв избор хората от второто хоро, които са 5 могат да се наредят по 4! начина. Тогава всички възможности са 252.3!.4!   Embarassed

# 166
  • Мнения: 40
Викам силно за помощ - десета задачка от основните задачи на Ганис и 24 задача от варненското МГ /9.3.14г/:

10.В триъгълник АВС точка Р е пресечната точка на външните ъглополовящи на ъглите А и В и <АРВ=45. Намерете разликата на <АСР и <АРВ.

а)15 ; б) 45 ; в)0 ; г)30

24.Даден е триъгълник АВС /<C=60*/. Върху страните АС и ВС вън от триъгълника са построени равностранните триъгълници ВСА1 и АСВ1, като О е пресечната точка на АА1 и ВВ1. Да се докаже,че АА1=ВВ1 и да се намери мярката на ълъг АОВ.

# 167
  • Мнения: 105
Викам силно за помощ - десета задачка от основните задачи на Ганис и 24 задача от варненското МГ /9.3.14г/:

10.В триъгълник АВС точка Р е пресечната точка на външните ъглополовящи на ъглите А и В и <АРВ=45. Намерете разликата на <АСР и <АРВ.

а)15 ; б) 45 ; в)0 ; г)30

24.Даден е триъгълник АВС /<C=60*/. Върху страните АС и ВС вън от триъгълника са построени равностранните триъгълници ВСА1 и АСВ1, като О е пресечната точка на АА1 и ВВ1. Да се докаже,че АА1=ВВ1 и да се намери мярката на ълъг АОВ.


Е каква е идеята да помагаме.Нали уж децата трябва да се пробват сами Simple Smile
Мога да напиша набързо решение ама..........

# 168
  • Мнения: 40
Нали не мислиш, че аз се пробвам от скука да решавам или пък, че ще давам готово решение?
Детето не може да ги реши, аз не мога да помогна и за това търся помощ тук. Поне с такова впечатление останах, че това е идеята на темата...

# 169
  • Мнения: 105
Ок, сега ще драсна едно решение.Нямах идея да обидя никой Simple Smile

# 170
  • София
  • Мнения: 5 557
XiXibg, това не ти е МАТ.10 Mr. Green

Zazo, по повод моята задача, която ползва две основни:
а)<APB=90-<ACB/2=>45=90-<ACB/2=><ACB/2=45=><ACB=90.
б)Двете външни ъглополовящи в триъгълник и вътрешната ъглополовяща на третия ъгъл се пресичат в една точка (доказва се със свойството на ъглополовящата). =>СР- ъглополовяща на <АСВ=> <АСР=45=><АРВ-<АСР=0

другата задача. Докажи еднаквост на триъгълниците АСА1 и ВСВ1 (какво следва от това?). Въведи означение например за СВС1=алфа и изрази чрез алфа другите ъгли .Ползвай, че <АОВ е външен за триъгълник ОВА1.

# 171
  • София
  • Мнения: 1 154
Комбинаториката не е най-силната ми страна, но ще се пробвам  Embarassed
Мастър, относно хората..
1) Първо да видим, по колко начина може да изберем 4 човека за първото хоро от 9.
Това е комбинация и ще стане по С94=(9.8.7.6.)/(1.2.3.4.)=252
Нека разгледаме една фиксирана четворка. В нея на кръг (хоро) четиримата могат да се разположат по 3! начина. (Ако фиксираме един условно като начало и край, останалите се нареждат по 6=3! начина). НА всеки такъв избор хората от второто хоро, които са 5 могат да се наредят по 4! начина. Тогава всички възможности са 252.3!.4!   Embarassed
Благодаря за решението. Аз нищо не разбирам от комбинаторика и не ми е ясно защо подредбата на петимата на хорото е4! , а не 5! ?
А някаква насока за първата задача може ли някой да даде!?

# 172
  • София
  • Мнения: 5 557
Мастер, давам ти пример с трима.
Ако трябва да ги подредим в редица, ще имаме възможни шест подредби (3!):
1,2,3
1,3,2
2,1,3
2,3,1
3,2,1
3,1,2

Когато имаме кръгче, нямаме начало и край. Нека 1 е фиксиран. Тогава 2 може да е отляво на 1, а 3 отдясно или 2 да е отдясно на 1, а 3 - отляво. Това са две положения или 2!

Правило: n  човека могат да се подредят в редица по n! начина, а в кръгче- по (n-1)! начина.

# 173
  • Мнения: 105

24.Даден е триъгълник АВС /<C=60*/. Върху страните АС и ВС вън от триъгълника са построени равностранните триъгълници ВСА1 и АСВ1, като О е пресечната точка на АА1 и ВВ1. Да се докаже,че АА1=ВВ1 и да се намери мярката на ълъг АОВ.


http://postimg.org/image/5otxazq4f/

# 174
  • София
  • Мнения: 5 766
Срам не срам и аз да питам за една задача за първи клас  Embarassed
http://math-bg.com/wp-content/uploads/2013/04/KENGURU_1-klass_2013-U.pdf
Иттук задача 15.

# 175
  • Мнения: 105
Срам не срам и аз да питам за една задача за първи клас  Embarassed
http://math-bg.com/wp-content/uploads/2013/04/KENGURU_1-klass_2013-U.pdf
Иттук задача 15.

1 ягода = 2 череши
1 слива = 3 череши
1 ягода и 1 слива = 5 череши
Получава се така:Заместваме на 2-рото място сливата с 1 ягода и 1 череша.Сега получаваме от едната страна 1 ягода и 2 череши , а от другата 2 ягоди.Сега като махнем по 1 ягода от всяка от страните ще останат 2 череши = 1 ягода.Отиваме в 1-вото равенство и вместо 1 ягода слагаме 2 череши.Така 1 слива = 3 череши.Сега в 3-тото равенство заменяме  сливата с 3 череши , а ягодата с 2 череши и получаваме общо 5 череши

# 176
  • Мнения: 982
Здравейте, може ли помощ по една задачка от комбинаторика. http://dox.bg/files/dw?a=cac4c48406


Отговор – 26

Задачата се съобразява доста бързо, ако само трябва да се даде отговор, но за описание е доста „тегава”.

Ще наречем „ход” придвижване между две съседни точки. Според диаграмата, имаме 6 възможни хода: на север; на юг; на изток; на запад; на североизток и на югозапад. Трябва да се придвижим от А до В, т.е. трябва да се придвижим 3 позиции на север и 3 позиции на изток. Нека означим със:
С – броя ходове на север (всеки ход ни придвижва 1 позиция на север);
Ю – броя ходове на юг (всеки ход ни придвижва 1 позиция на юг);
И – броя ходове на изток (всеки ход ни придвижва 1 позиция на изток);
З – броя ходове на запад (всеки ход ни придвижва 1 позиция на запад);
СИ – броя ходове на североизток (всеки ход ни придвижва 1 позиция на север и 1 позиция на изток);   
ЮЗ – броя ходове на югозапад (всеки ход ни придвижва 1 позиция на юг и 1 позиция на запад).

Тогава:
С + СИ – Ю – ЮЗ = 3 (3 позиции на север);
И + СИ – З – ЮЗ = 3 (3 позиции на изток);
С + Ю + И + З + СИ + ЮЗ = 6 (общо 6 хода);
С, Ю, И, З, СИ, ЮЗ ≥ 0;
С + И ≥ 2 (първият ход от А, както и последния ход към В е винаги на север или на изток) =>
Ю + З + СИ + ЮЗ ≤ 4.

(С + СИ – Ю – ЮЗ) + (И + СИ – З – ЮЗ) = (С + И) – (Ю + З) + 2СИ – 2ЮЗ = 3 + 3 =6
(С + И) – (Ю + З) + 2СИ – 2ЮЗ = 6 = (С + И) + (Ю + З) + СИ + ЮЗ
СИ = 2(Ю + З) + 3ЮЗ

0 ≤ Ю + З + СИ + ЮЗ ≤ 4
0 ≤ Ю + З + [2(Ю + З) + 3ЮЗ] + ЮЗ ≤ 4
0 ≤ 3(Ю + З) + 4ЮЗ ≤ 4

ЮЗ = 0 или ЮЗ = 1.
Ако ЮЗ = 1   =>   0 ≤ 3(Ю + З) ≤ 0   =>   Ю + З = 0   =>   Ю = З = 0   =>  СИ = 2(Ю + З) + 3ЮЗ = 2.0 + 3.1 = 3   =>   
С + СИ – Ю – ЮЗ = С + 3 – 0 – 1 = 3   =>   С = 1
И + СИ – З – ЮЗ = И + 3 – 0 – 1 = 3   =>   И = 1
Имаме 1 ход на север, 1 ход на изток и 4 диагонални хода – 3 на североизток и 1 на югозапад. Понеже първия и последния ход не могат да са диагонални, то 2-я, 3-я, 4-я и 5-я ход трябва да са диагонални, но както се вижда от диаграмата, не може да имаме два последователни диагонални хода – противоречие.

Следователно ЮЗ = 0. Тогава 0 ≤ 3(Ю + З) ≤ 4   =>   Ю + З = 0 или Ю + З = 1.

Нека Ю + З = 0   =>   Ю = З = 0   => СИ = 2(Ю + З) + 3ЮЗ = 2.0 + 3.0 = 0   =>
С + СИ – Ю – ЮЗ = С + 0 – 0 – 0 = 3   =>   С = 3
И + СИ – З – ЮЗ = И + 0 – 0 – 0 = 3   =>   И = 3

При С = 3, Ю = 0, И = 3, З = 0, СИ = 0, ЮЗ = 0, маршрутите се състоят от 3 хода на север и три хода на изток.

Като вземем предвид, че когато се движим само на север и на изток, броят начини да се стигне до дадена точка е равен на сумата от броя начини, по които може да се стигне до точките непосредствено на юг и на запад от нея, получаваме следната диаграма:
1    4    10    20
1    3     6     10
1    2     3      4
0    1     1      1
Или ако се движим само на север и на изток, броят на маршрутите от А до В е точно 20.

(Може и по друг начин: Броят на всички маршрути с дължина 6, които се състоят от 3 хода на север – С и три хода на изток – И, е равен на броя различни редици от 6 букви, които се състоят от 3 букви С и 3 букви И и този брой е: (6.5.4.3.2.1)/(3.2.1.3.2.1) = 20).

Нека Ю + З = 1   =>   СИ = 2(Ю + З) + 3ЮЗ = 2.1 + 3.0 = 2.
Имаме 2 хода на североизток и 0 хода на югозапад. При всеки от двата хода на североизток започваме от една и съща „източна дължина”, но първия такъв ход увеличава „източната дължина” с една позиция, следователно се нуждаем от поне един ход на запад или югозапад , за да се върнем с една „източна дължина” назад и понеже ЮЗ = 0   =>   З = 1   =>   Ю = 0   =>
С + СИ – Ю – ЮЗ = С + 2 – 0 – 0 = 3   =>   С = 1
И + СИ – З – ЮЗ = И + 2 – 1 – 0 = 3   =>   И = 2

При С = 1, Ю = 0, И = 2, З = 1, СИ = 2, ЮЗ = 0, маршрутите се състоят от 1 ход на север, 2 хода на изток, 1 ход на запад и 2 хода на североизток.

Сега от диаграмата лесно се вижда, че тези маршрути са 6. За да ги опишем по-лесно, нека приемем, че А е начало на координатна система с координати (0, 0), а В е с координати (3, 3), т.е. имаме:
0;3   1;3   2;3   3;3
0;2   1;2   2;2   3;2
0;1   1;1   2;1   3;1
0;0   1;0   2;0   3;0

Маршрутите са:
0;0 (И) 1;0 (СИ) 2;1 (З) 1;1 (СИ) 2;2 (С) 2;3 (И) 3;3
0;0 (И) 1;0 (СИ) 2;1 (З) 1;1 (СИ) 2;2 (И) 3;2 (С) 3;3
0;0 (И) 1;0 (СИ) 2;1 (З) 1;1 (С) 1;2 (СИ) 2;3 (И) 3;3
0;0 (И) 1;0 (СИ) 2;1 (С) 2;2 (З) 1;2 (СИ) 2;3 (И) 3;3
0;0 (И) 1;0 (С) 1;1 (СИ) 2;2 (З) 1;2 (СИ) 2;3 (И) 3;3
0;0 (С) 0;1 (И) 1;1 (СИ) 2;2 (З) 1;2 (СИ) 2;3 (И) 3;3

Общо маршрути: 20 + 6 = 26.

# 177
  • София
  • Мнения: 5 766
Срам не срам и аз да питам за една задача за първи клас  Embarassed
http://math-bg.com/wp-content/uploads/2013/04/KENGURU_1-klass_2013-U.pdf
Иттук задача 15.

1 ягода = 2 череши
1 слива = 3 череши
1 ягода и 1 слива = 5 череши
Получава се така:Заместваме на 2-рото място сливата с 1 ягода и 1 череша.Сега получаваме от едната страна 1 ягода и 2 череши , а от другата 2 ягоди.Сега като махнем по 1 ягода от всяка от страните ще останат 2 череши = 1 ягода.Отиваме в 1-вото равенство и вместо 1 ягода слагаме 2 череши.Така 1 слива = 3 череши.Сега в 3-тото равенство заменяме  сливата с 3 череши , а ягодата с 2 череши и получаваме общо 5 череши
Не е истина просто колко е лесна задачата, а аз по толкова по-сложен начин я решавам и съответно няма как да обясня на детето и направо го обърквам Simple Smile. Никога няма да си призная къде съм учила  Embarassed
Благодаря за решението!  bouquet

# 178
  • София
  • Мнения: 7 673
Цвети, спокойно, не си сама. Откакто следя подобните теми, това е може би едно от най-обсъжданите задачи.  Laughing

# 179
  • София
  • Мнения: 5 766
Цвети, спокойно, не си сама. Откакто следя подобните теми, това е може би едно от най-обсъжданите задачи.  Laughing
Ами не знам, аз направо се видях в чудо, щом в 1-ви клас не мога да помагам на детето...
А имам още поредица от задачи, с чиито отговори не съм съгласна и един ден седнахме да гледаме 2 от тях с учителката на детето и тя се съгласи, че имат повече от 1 отговор или поне начин за извеждане на отговора, но в 1-ви клас традиционно разсъждавали по определен начин и само съм била обърквала детето, включително и задача от този тест може по поне още 2 начина да се реши.  Вече не смея да й помагам. А от математика винаги съм си мислела, че разбирам доста.
Просто по-често ще притеснявам пишешите в темата, за да мога да се сверявам нещата с вас!   bouquet

Общи условия

Активация на акаунт