Истината ви приказвам! - куриози и безумия от учебници и подобни

  • 32 203
  • 295
  •   1
Отговори
# 270
  • Мнения: 24 467
Цитат на:  link=topic=777071.msg28033773#msg28033773 date=1398406869
...не мога подробно да изброя, нито съм компетентна да го направя, но ако има тук някой от по-възрастните начални учители, който е ограмотявал по едната и по другата система, да изкаже своите наблюдения и изводи.
Поне това съм чела в коментари на специалисти - например точно това излишно вторачване в звуковия състав на думата се изтъква като една от причините за нашествието на римските сенатори, с две думи - на заместването на И с Й.

Аз бях по системата след реформата при първи набор '74. Повечето от нещата в начален курс по БЕЛ при децата са като при мен. И ние правехме звукови анализи на думи по същия начин, например. С изкл. на правилата за "я" и "ю" другото беше май почти еднакво. Намирам, че е налице "излишно вторачване в звуковия състав на думата", но го търпяввам, точно защото е просто.
Определено, обаче, пишехме много повече- в І-ІІ клас диктовки, в ІІІ-ІV клас съчинения. Но май е било до учител, не до система. Не съм сигурна.
Текстовете по литература бяха различни вече в по- голяма степен.
....
Изтървала съм ги тези сенатори, обаче се сещам за един римски поет /Енеида/. Й е поетично.  Laughing Може и отровно да е, обаче.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D0%B8%D0%B9

Последна редакция: пт, 25 апр 2014, 10:28 от Judy

# 271
  • Мнения: 28 743
Никой не отрича нуждата да се прави звуков анализ на думата. Проблемът е в начина, по който се прави, и излишното задълбаване по въпроса.
Когато детето за всичките 4 години в началното училище е писало по-често звуковия модел на думата ютия, т.е. ЙУТИЙА, вместо самата дума в диктовки, съчинения и преразкази, нормално е да я запамети и да я изписва погрешно.

# 272
  • София
  • Мнения: 62 595
Наистина повече се е наблягало на диктовките и съчиненията, а не на тестовете тип абвгз и някакви шарени тетрадки. Аз още си спомням как в начална степен всеки вторник имахме диктовка, а всеки петък съчинение (омразното ми Есен е). И после играе червеният химикал. На едното ми дете едната учителка (слава Богу, бе беше само година) ни задължаваше нас, родителите, да правим всяка седмица определен обим диктовки на децата, обаче и ние да ги проверяваме, а на нея оставаше само минаването между чиновете да види кой има и кой не писано в тетрадката, и да пише двойки.

# 273
  • sofia
  • Мнения: 9 235
Звуковия анализ не е болка за умиране, но като чета какво се учи по БЕЛ в прогимназията и почвам да се чувствам неграмотна.....за това иде реч. Да се упражняват върху създаването на собствен текст и по този начин да се усвои материала. Все едно да рецитираш някоя теорема по математика, но изобщо да не разбираш какво означава и да не можеш да я приложиш на практика.

Или друг пример са учебниците по ЧО за 3 и 4- ти клас ......наблъскани с някакви случки, дати, имена на хора ..... как да научиш и разбереш нещо от справочник? И защо е нужно целия период от траките до днес да се повтори в две последователни години по гореописаната схема?
Цялостното структуриране на материала е безумно.

ПП: Нашата госпожа прави много диктовки, но не са по "програма". В помагалата имат преразкази и съчинения. Предишната ни госпожа изобщо не правеше диктовки, т.е. това е оставено по желание на учителя.

# 274
  • София
  • Мнения: 62 595
А това, че няма диктовки е грешно, защото децата не се научават да съотнасят звукове към букви, в същот овреме да съобразят и правилата на езика, т.е. дори да не чуят правилно думата, да могат да се сетят коя е, също да не сливат думи, нито да разделят една дума. Не е лесно, ако човек се поразрови да види какво всъщност стои под една проста диктовка, започва да разбира колко сложно нещо е ограмотяването.Преписването е за автоматизиране на процеса на писане. Дикновката е по-висше ниво, а съчинението като създаване на собствен текст е най-висшето ниво.

# 275
  • sofia
  • Мнения: 9 235
Андариел, така е. Сега виждам разликата, защото малкия е първи клас и всеки ден имат диктовка. С големия нямаше такова нещо.

# 276
  • Мнения: 7 171
А ти преди да ми се караш виж на какво се подигравам..... прекрасно знам какво е базедова болест (гуша) и чудесно знам защо се слага йод в солта в някои райони, сред които е и България.
А след това питай гугъл какво означава "епидемия", а именно инфекциозно заболяване, каквото гушата определено не е



Оф топик:

Извинявай, обаче много грешиш и в двете си определения. Първо, ендемичната гуша не е идентична с Базедова болест. Второ, понятието епидемия не се отнася само за инфекциозни заболявания. Всъщност, по-горе го написах, но явно не си прочела. И не си базирам знанията на Гугъл-търсачката.

# 277
# 278
  • София
  • Мнения: 10 825
А ти преди да ми се караш виж на какво се подигравам..... прекрасно знам какво е базедова болест (гуша) и чудесно знам защо се слага йод в солта в някои райони, сред които е и България.
А след това питай гугъл какво означава "епидемия", а именно инфекциозно заболяване, каквото гушата определено не е



Оф топик:

Извинявай, обаче много грешиш и в двете си определения. Първо, ендемичната гуша не е идентична с Базедова болест. Второ, понятието епидемия не се отнася само за инфекциозни заболявания. Всъщност, по-горе го написах, но явно не си прочела. И не си базирам знанията на Гугъл-търсачката.
Не беше към теб, а към Андариел, теб не съм те видяла.... съвета за гугъл беше в отговор на неиния.
Прочетох те вече, така че спокойно Peace

# 279
  • Мнения: 9 992
А ти преди да ми се караш виж на какво се подигравам..... прекрасно знам какво е базедова болест (гуша) и чудесно знам защо се слага йод в солта в някои райони, сред които е и България.
А след това питай гугъл какво означава "епидемия", а именно инфекциозно заболяване, каквото гушата определено не е



Оф топик:

Извинявай, обаче много грешиш и в двете си определения. Първо, ендемичната гуша не е идентична с Базедова болест. Второ, понятието епидемия не се отнася само за инфекциозни заболявания. Всъщност, по-горе го написах, но явно не си прочела. И не си базирам знанията на Гугъл-търсачката.
Не беше към теб, а към Андариел, теб не съм те видяла.... съвета за гугъл беше в отговор на неиния.
Прочетох те вече, така че спокойно Peace

В линка който съм дала , точно пише ЕПИДЕМИЧНА ГУША , пак от гугъл  Sunglasses Wink

# 280
  • Мнения: 7 171
В линка който съм дала , точно пише ЕПИДЕМИЧНА ГУША , пак от гугъл  Sunglasses Wink

Гушата е ЕНДЕМИчНА, не ЕПИДЕМИчНА. Някой е сбъркал у гугъла.  Mr. Green

# 281
  • Мнения: 9 992
В линка който съм дала , точно пише ЕПИДЕМИЧНА ГУША , пак от гугъл  Sunglasses Wink

Гушата е ЕНДЕМИчНА, не ЕПИДЕМИчНА. Някой е сбъркал у гугъла.  Mr. Green



Епидемична гуша

След ендемичната, на второ място по честота стои епидемичната гуша.

Тъй , тъй , да ама не . Още малко ще им изядем хляба на специалистите . Барем отворете линка .

: Епидемичната гуша е добила това наименование от понятието епидемия. Наблюденията (повече в миналото и по-рядко в последните години) говорят, че симптомите на гуша могат да се развият под формата на епидемия в някои колективи: казарми, училища, пансиони, общежития и др. Това не означава, че в тези общежития е попаднал някакъв специфичен причинител, който е причинил типична епидемия. Тук трябва да се има предвид еднаквите условия в общежитието, по–специално – лошите санитарно–хигиенни условия, прекомерното претоварване с умствена и физическа работа, еднообразната и непълноценна храна и др. Последното описано у нас наблюдение на признаци на гуша от епидемичен тип е в едно военно поделение, където за кратък период от време заболели от дифузна гуша 8 войници. Причините, довели до това заболяване били натоварване с дежурства, учение и поради особените условия на хранене през тези месеци – предимно с консервирана храна.


Тъкмо ме убедиха , че греша , то пък се оказа , че съм права .Малко като майката на Малкълм , се чувствам от сериала  Mr. Green

# 282
  • София
  • Мнения: 62 595
Това не го знаех и аз. Чела съм само за ендемична.

# 283
  • Мнения: 9 992
Аз епидемия , знам е бум на заболяване на дадено място , без значение фактора . То ако за всяко нещо гледам в речника , трябва да се отрека от българското си гражданство .

# 284
  • Мнения: 7 171
Никой не отрича нуждата да се прави звуков анализ на думата. Проблемът е в начина, по който се прави, и излишното задълбаване по въпроса.
Когато детето за всичките 4 години в началното училище е писало по-често звуковия модел на думата ютия, т.е. ЙУТИЙА, вместо самата дума в диктовки, съчинения и преразкази, нормално е да я запамети и да я изписва погрешно.

Не зная как е сега, честно казано, не помня в подробности как сме учили ние. Само зная, че имам много солидна основа от началното училище. От над 22 години не живея в България, практически не говоря на български и пописвам само във ФБ и във форум, но освен с пълен/непълен член, където се замислям, нямам проблем с граматиката. Това обаче е повсеместен проблем. Ако ви покажа как пишат някои седмокласници от класа на дъщеря ми (за английски става въпрос, за елитно училище) - същата работа, като българчетата с българския. Сега "решават проблеми", не ги занимават с такива прозаични неща като правопис, граматика, дори на ръкопис не ги учат.

Общи условия

Активация на акаунт