ВТОРИ клас

  • 73 157
  • 739
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 4 035
Ами не знам - помни и разказва. Не забравя подробностите или поне повечето. Критериите са ясни: да е предаден текста възможно най-пълно, да няма правописни грешки, да няма пряка реч и да е в преизказно наклонение. Тя от много време ми разказва това, което е прочела. Първоначално прочиташе един абзац и го разказваше, после следващия и така абзац по-абзац. В последствие на страници и сега вече цялата приказка или глава от роман. Като почна да разказва я поправяк, показваах, давах идеи как да се изрази и постепенно схвана как се конструира речта. Може би сега като почнаха да правят писмените затова й е по-лесно.

# 46
  • Мнения: 958
Добре де, аз пак не разбирам- как правят преразказ. Нашите не са взели нито частите на изречението, нито времена, нито пък правописни правила. Е как тогава да направи било разказ за нещо , било преразказ и да отговаря на горните критерии. newsm78
Вие минали ли сте тези неща в първи клас в училище  или просто ги обяснявате на децата си сами?
И за пореден път се питам по този начин какво научават, не се ли объркват, домашните за родителите ли са?

# 47
  • София
  • Мнения: 4 035
Какви части на изречението, какви правописни правила? Текстовете са елементарни, от прости изречения, кратки и т.н. Не се санкционира пунктоация. Изречения определят още от миналата година. Т.е. текст без припинателни знаци, в който да определят начало и край на изречения. Кое е толкова сложното? Говорим за четене с разбиране и нормално изразяване.
Преразкази в къщи не правят за домашно, преразказът се прави в час с госпожата. Вкъщи ние се упражняваме.

# 48
  • София
  • Мнения: 5 605
Ние до сега сме имали 2 съботи и недели преразкази за домашно, да наистина на елементарни текстове. Обаче дъщерята на дружката ми имаха да преразказват приказката за неволята, а тя е страница и половина. Това определено беше домашно за родителите, не за децата.
~Боряна~ , ще започнете и вие да преразказвате. Според мен разликите идват от различните учебници, по които учат в различните училища.

# 49
  • Мнения: 958
Ние още не сме правили преразказ за домашно.В тетрадката към читанката ни дават задачите за домашно- вече имаше да напише продължение на приказката "Паничка мед" , и да зададе въпроси по "Най-скъпоценният плод"- да не е преразказ, но когато пише само детето допуска точно граматически грешки- голямия вместо големия, не е членувал правилно подлога- това за мен е въпроса- само да му показвам грешките, да му ги обяснявам или да ги оставям.
Вашите деца знаят ли тези правила и допускат ли такива грешки при преразказа?
Сигурно  не мога да се изразя правилно, дано сега да сте ме разбрали какво имам предвид Peace

# 50
  • София
  • Мнения: 4 035
Членуването не се брои за грешки, голЯмия е грешка. Би трябвало да знаят коя е думата - големи, бели и т.н. Идеята на преразказа в момента е да се научат да си структурират речта и  да построяват завършени изречения. А също и да помнят докато четат.

# 51
  • Мнения: 24 467
Добре де, аз пак не разбирам- как правят преразказ. Нашите не са взели нито частите на изречението, нито времена, нито пък правописни правила. ...
Вие минали ли сте тези неща в първи клас в училище  или просто ги обяснявате на децата си сами?
И за пореден път се питам по този начин какво научават, не се ли объркват, домашните за родителите ли са?
Слава Богу преразказите ни не са били за домашно, както вече писах. За мен това е лош подход, родителите ще се месят и децата нищо няма да научат, разбира се. Как се прави преразказ им го е обяснила учителката преди да си направят първия. После, като им ги върнат, правят и поправка. Така ще се научат, не виждам друг начин.
Не е нужно да се вземат части на изречение, за да се преразкаже елементарен кратък текст. Основни правописни правила са взети още в І клас- как се прави проверка за звучна и беззвучна съгласна или за тясна и широка гласна и това си влиза в задължителната програма, писане на "малките думички" /си, ми, ли, не, предлози/, обособяване на изречения, точка и въпросителен знак, главни букви.
Грешка на невзето правило не следва да се отчита като такава, но и това го обсъдихме преди няколко дни: пълен член, пунктуация, сложни думи /но в текстовете им няма такива/. 

# 52
  • Мнения: 4 208
Здравейте майчета на второкласници!
Чета темичката от няколко дни, чудих се да ли да пиша или не, ама накрая се реших.
Моля, не приемайте поста ми като заяждане, а като споделяне на пълното ми изумление.
Чета, чета и от време на време поглеждам аджеба в темата за втори клас ли съм или за четвърти.
Защото това, което вие пишете и аз чета е точно това, което правят четвъртокласниците.
Аз имам двама сина - във втори и в четвърти клас.
Възможно е да има огромно разминаване в програмата, възможно е децата ви да учат в елитни училища в големи градове, възможно е да са изключително интелигентни и развити за възрастта си, ама пак не мога да проумея.
Следя програмата на моите синове изкъсо. Да, доста са разсеяни и нямат огромното желание да учат, но и аз не съм майка максималист. В първи клас учиха правописа на думите, в които има разминаване между това, което се чува и това, което се пише. Началото на изречението започва с главна буква, личните имена също се пишат с главна буква. Четоха и правиха диктовки. Изобщо още не са им обяснявали как се прави преразказ, нито пък са ги занимавали с текстове за четене с разбиране. Купихме към комплекта учебници едно помагало "Четене с разбиране", което г-жата каза, че ще ползват през втория срок. Големият ми син, четвъртокласника, изобщо не са ползвали подобно помагало. Едва в края на трети клас, в тетрадката по КРУ започнаха да правят самостоятелно преразкази. До тогава в часа обсъждат групово, г-жата записва на дъската, а децата преписват в тетрадките си. Естествено, ако някой прояви желание да бъде оригинален се адмирира. Освен учебника и учебните тетрадки по БЕЛ сме взели едно помагало ТУД. В него работят както в часовете по БЕЛ, така и в часовете по ЗИП БЕЛ.
По математика същата работа - едно помагало допълнително, което ползват в часовете по ММ и по ЗИП ММ.
Пълният член на подлога, пунктоацията я взеха тъкмо сега, в четвърти клас.
Изумявам се и от тоталното разминаване на програмата по предметите в един клас.
Например, големият взеха първо сегашно просто и сегашно продължително време по английски език и спрежението на глагола имам, преди да вземат клаголните времена на български. Дори преди да се обясни какво точно е глагол. Знаеха само, че с глагола се означава действието. Не бяха взели също на български език и личните местоимения.
По математика все още не са учили дробите, но по музика се слагат тактовите черти на примерно 3/4 такт. Няма как да бъде обяснено на детето това.
Оф, стана много дълъг пост, извинете ме.

# 53
  • Мнения: 24 467
Цитат
Изобщо още не са им обяснявали как се прави преразказ, нито пък са ги занимавали с текстове за четене с разбиране.
Значи учителката им нещо не е в час. По програма преразказът си почва от втори клас точно и се обяснява. Няма как да го направят, без обяснение. Така бе и при големия син, който сега е в ІХ клас.

Виж, напр., тук:

http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=28
Стандартът за ІІ клас по БЕЛ.
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Kirova/My%20Documents/Downloads/bl_2kl.pdf
"Ученикът разказва свързано, предава чута история и може да я коментира. "
В раздела "Писане" е посочено следното: "Ученикът създава съчинение по преживяване, може да напише и адресира лично писмо, създава текст, в който предава съдържанието на чужд повествователен текст /което си е жив преразказ точно/."

Естествено писаното от децата далеч не е идеално, и ако някой се надява то да е такова, наистина е генерално сбъркал адреса, но повечето учители са наясно какво могат да очакват от осемгодишни деца.

Иначе си напълно права за наличното разминаване в програмите по отделни предмети.

# 54
  • Мнения: 47 973
При нас при преразказа госпожата им е дала до 3 пъти да си погледнат текста, за да се подсетят
Едната седмица се прави преразказа, другата- поправката
На устен преразказ синът ми криво-ляво се справя, но план например, или да измисли заглавие на текст- абсурд. Има доста да учи.

# 55
  • София
  • Мнения: 4 035
А това пък че не са говорили за четене с разбиране е още по-голямо доказателство, че не е в час учителката. Още в края на първи клас си четат сами условията на задачите, така че е крайно наложително да четат с разбиране.
За това, че взимат времена на английски, а на български още не са, до голяма степен е обусловено от модата да проговарят английски преди да говорят български. Въпрос на избор.
Липсата на координация по отделните предмети е очевидна, за съжаление май никой не работи в посока изравняване.
Лост, на наще също не им взимат текста.

# 56
  • Мнения: 7 947
Еее, извинявам се, но ако текста е пред детето - то проблем надали ще има за повечето  Wink
НО преразказ аз лично не го разбирам така и затова попитах как точно го правите вкъщи и как в у-ще изискват от децата?

Пример за нас: Прочетох текста аз / В гнездото май се казваше  Embarassed/ - супер кратък и с кратки и ясни изречения. После му дадох да го прочете сам на глас. С въпроси от моя страна - направи плана - но аз го насочвах - сега да отделим действията, кое е първо, кога се случва, как точно и т.н. След това му дадох да го прочете пак на ум и му дадох листа да пише.
1. Написа, че валяло от самото начало, а в тукста заваля след намирането на птичето.
2. Втора точка от плана, която беше - намирането на птичето от майката - предаде само с едно изречение.
Вярно, запомнил и използвал "голокрило" - явно му е направило впечатление това описание, както и още няколко думи от текста, но реално го прави с моя помощ, факт.

В училище - госпожата го прави устно с децата в час. После го пишат на дъската пак заедно с помощ от нейна страна и доста насоки. Накрая го преписват в тетрадката. За домашно имаше да го препишат пак.Това знам за първия им преразказ, за втория - отсъствахме и не зная как е протекло.

# 57
  • Мнения: 4 967
Ние днес ще пропуснем писмените упражнения. Най-накрая вчера извадихме проблемния зъб и дано това сложи край на мъките. След повече от две седмици отваряне и затваряне, антибиотик, температури и болки, вчера пак се беше издула. Пратиха ни на хирург, зъбът беше със сериозни корени. Големичък ми се видя. Измъчи ми се миличкото мъниче. Днес го оставихме да почива вкъщи, с госпожата бяхме единодушни.
Днес е и родителската среща. Снощи след драмата със зъбчето бях на родителска и на баткото.

# 58
  • Мнения: 4 370
Аз не съм разбрала, че говорите за писмен преразказ. Писмен още не са правили. Но устен  - да! Преразказа е на текст, който са чели в училище и не е непознат. Карам го да го прочете, после да си го разкаже докато поглежда малко и после да го разкаже без да поглежда. След това идва да го разкаже на мен. Ако го пише, сигурно няма да му тече толкова гладко мисълта понеже ще става по бавно и ще позабрави до къде е бил. Отделно че ще има много правописни грешки.

# 59
  • Мнения: 24 467
Знам, че не им се дава текстът докато пишат в клас. Поне така ми каза моят. Ще го питам пак, обаче. За мен това е по- добре, т.к. след това по изпити и матури никой не им дава да преразказват текстове с оригинала, наличен до децата.

Ани, зависи, когато пиша, моята мисъл определено тече по- бързо и ясно. Когато говоря ми е по- трудно.

Общи условия

Активация на акаунт