ВТОРИ клас

  • 73 181
  • 739
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 4 035
Като се упражнява вкъщи, не й давам текста. За първия знам, че госпожата не им го е взела, сега за втория каза, че не им е давала да го ползват.

# 61
  • Мнения: 7 947
За писмен говоря аз, да. Когато правописа и бързината са все още проблем - няма как писмено мисълта да върви по-гладко. Отделянето на моментите, важните подробности от незначимите, описанието с други, но близки думи, подредбата на самите изречения - всичко това няма нищо общо с момента, когато устно нещо разказва едно дете.
И съответно - кое за вас е задоволително за преразказа?
В изречението например:
текст:
Снощи клоните се огъваха от вятъра, пожълтелите есенни листа хвърчаха из въздуха и се усещаше, че съвсем скоро ще застудее  драстично.
преразказ:
Снощи духало вятър и било студено.
Достатъчно правилно ли е?

# 62
  • Мнения: 4 210
В това ТУД имаше едно упражнение от три изречения, едното от които с пряка реч. Да, може да обърне пряката реч в непряка и да нагласи глагола на "-л", "-ла", "-ло", "-ле", "-ли".
Но при т.н. преразказ има да се следва сюжетна линия, да се заменят думи от текста със свои, да се прави редакция. Това става в 4 клас. Във втори - поне при нас - не.
Но пък моя второкласник ми се обади току що по телефона с новината, че се записал на шах. Продиктува ми тел. номер на господина и ме светна за таксата. Като се замисля, май ми преразказа срещата с г-на  Laughing

# 63
  • Мнения: 7 947
Оо  Joy като иде реч за нещо приятно - разказите са къде къде по-пълни, да не кажа идеални...

На мен ми направи впечатление, че имат само 4-5 текста в уч.тетрадка за преразказ/тоест крайно малко/ и се продължава със съчинение, доколкото помня. Което ме навежда на мисълта, че Делиа е много права - това е някакъв бегъл опит да се покаже що е то преразказ, повече информативно.

# 64
  • София
  • Мнения: 4 035
И съответно - кое за вас е задоволително за преразказа?
В изречението например:
текст:
Снощи клоните се огъваха от вятъра, пожълтелите есенни листа хвърчаха из въздуха и се усещаше, че съвсем скоро ще застудее  драстично.
преразказ:
Снощи духало вятър и било студено.
Достатъчно правилно ли е?
Това от кой текст е? Не ми се струва подходящ за преразказ от начинаещи. Към момента двата текста бяха съобразени със способностите им. При първия даже не беше необходимо трансформиране на време.

# 65
  • Мнения: 4 210
А за четенето с разбиране...
Говорили сме с г-жата на големия, че текстовите задачи по метематика много затрудняват децата. Не със сложността на самите математически действия, а с разбирането на прочетеното.
Децата влагат цялото си старание да изчетат текстовата задача като текст, правилно и ясно. При това старание губят нишката на математическия смисъл. Масово като видят две числа в математическа задача ги събират. В трети клас като въведат съкратеното записване на текстовите задачи се появява светлина в тунела.
Г-жата на занималнята винаги е казвала, че втори клас е най-труден. Според мен не като учебен материал, а като преход един вид.

# 66
  • Мнения: 4 210
И като съм заседнала днес в тази тема...
Споделете с какви извънкласни занимания са ангажирани вашите второкласници.
Аз направо вече издъхвам. Всеки ден от седмицата ги влека нанякъде моите младежи.
Малкият още е в гъбите, но големият вече споделя "много съм натоварен".
То, всичко е по тяхно желание, не по мое настояване, ама нали все още времето е хубаво и им се играе навън с приятели.

# 67
  • Мнения: 7 947
Какво значение има от кой текст е? Опитвам се по няколко начина вече да ви попитам кое за вас е правилен преразказ и какви критерии поставяте?

На извънкласни занимания не ходим, достатъчни са ни у-щето и занималнята.
А на спорт - плуване събота и неделя и хип хоп танци два пъти седмично вечер, но не крайно редовно.

# 68
  • Мнения: 4 370
извънкласни занимания:
- два пъти в седмицата преди обед - археология
- два пъти в седмицата преди обед - фехтовка
- два пъти в седмицата вечер - английски
- записал се и на танцова в училище, но не съм разбрала да е ходил
- искаше и на шах събота и неделя, но господина премести групата през седмицата и за съжаление шаха временно отпада

# 69
  • София
  • Мнения: 4 035
Какво значение има от кой текст е? Опитвам се по няколко начина вече да ви попитам кое за вас е правилен преразказ и какви критерии поставяте?

На извънкласни занимания не ходим, достатъчни са ни у-щето и занималнята.
А на спорт - плуване събота и неделя и хип хоп танци два пъти седмично вечер, но не крайно редовно.

Има огромно значение от какъв текст е разбира се. Защото, когато текста е съобразен с възможностите на децата, т.е. както вече писах не се нуждае от трансформиране на време, а само да преразкажат пряка реч, нещата са в пъти по-лесни за децата, остава им само да схванат смисъла и да го предадат.
http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&fr … bv.77412846,d.bGQ
Ето ти една презентация, която може би ще ти покаже какво се цели от един преразказ на току що появили се второкласници.

# 70
  • Мнения: 24 467
...
Но пък моя второкласник ми се обади току що по телефона с новината, че се записал на шах. Продиктува ми тел. номер на господина и ме светна за таксата. Като се замисля, май ми преразказа срещата с г-на  Laughing
Бас държа, че се е гафнал с глаголното време, ползвайки минало свършено.  Crossing Arms

Вилико, във втори клас не следва да се дават такива описателни изречения. Принципно изреченията в текстовете за преразказ са кратки и често пъти- прости, ненатоварени с много прилагателни. Много е важен подборът на текстовете, никак не е все едно какви са. Малките преразказват основно кратки приказки или разказчета, в които има сюжет, действие, а не описателни Йовковщини. Аз последните също трудно бих преразказала.

На мен ми направи впечатление, че имат само 4-5 текста в уч.тетрадка за преразказ/тоест крайно малко/ и се продължава със съчинение, доколкото помня. Което ме навежда на мисълта, че Делиа е много права - това е някакъв бегъл опит да се покаже що е то преразказ, повече информативно.
Не съвсем. Не случайно дадох линк към сайта на МОН за това, какво се очаква от учениците. По- скоро за първи път се сблъсквате с изискването нещо да е овладяно при наличието на недостатъчен брой занимания. А това по- нагоре е много често срещано по всякакви предмети.

Говорили сме с г-жата на големия, че текстовите задачи по метематика много затрудняват децата. Не със сложността на самите математически действия, а с разбирането на прочетеното.
Децата влагат цялото си старание да изчетат текстовата задача като текст, правилно и ясно. При това старание губят нишката на математическия смисъл. Масово като видят две числа в математическа задача ги събират. В трети клас като въведат съкратеното записване на текстовите задачи се появява светлина в тунела.
Г-жата на занималнята винаги е казвала, че втори клас е най-труден. Според мен не като учебен материал, а като преход един вид.
Проблемът е, че разписването на задачите с текст не се прави още в началото и децата папагалски правят някакви действия с числата, посочени в задачата. И с двете си деца съм си плюла на пръстите и съм почвала от първи клас точно да разяснявам как се пише /в училище да правят каквото щат, аз държа да се научат наистина/ и те точно тогава разбират какво ги питат и как да го намерят. В много училища в цялата основна степен се изпитва тестово- задача- отговор и не се изисква /нито обяснява/ разписване, което умножава дисциплината математика по нула.

Ани, нашите са следните с посочена бройка през седмицата: математика /1/, шах /1, от другата седмица по два пъти/, английски /1 - засега не го намирам за много важно/, футбол /2- в училище си ходи, не го вземам и водя/, плуване /1- ходи вечер с нас/.

# 71
  • Мнения: 7 947
"Трансформиране на време" го има още във втория текст от учебната тетрадка, а описанията - от първия. Не виждам причина да се захващате за примера, който съм дала. Той беше пореден опит от мен да разбера какво изисквате, за да мога да си сверя часовника - аз какво изисквам и дали не бъркам. Уви, критерии всеки има свои и няма да ги сподели тук.

А за изискванията - същото е с таблицата за умножение и деление, която многократно се повтаря напред в класовете. Преразкази се правят също много и то в по-горните класове. Което следва, че сега изискванията са минимални и са повече опознавателбни уроци, отколкото усвояване. Затова и питах какви са очакванията ви на вас и на учителките ви.

# 72
  • Мнения: 24 467
Моите- като посочените от МОН, понеже те ми казват как трябва да се оценява детето и какво следва да е усвоило на определен етап от образованието си.
Учителката иска вярно и точно пресъздаване на текста- да няма пропуснати съществени моменти и допуснати неточности, да е спазена последователността на повествованието, да няма нарушени правописни правила от тези, които са учени дотук. И да се съобрази детето с поставената му задача- да трансформира текста според нея.
Мога да съм конкретна с конкретен подходящ текст.
А те докато учат, все ще "опознават" и надграждат. Затова и текстовете и изискванията в случая се съобразяват с възрастта и уменията, които следва да са били придобити от "средния ученик" до момента.

# 73
  • Мнения: 7 947
Да, благодаря.

# 74
  • София
  • Мнения: 4 035
Да няма пропуснати основни моменти (например, че птичето е паднало). Да са правилно конструирани изреченията, да е спазена последователността на събитията, да няма пряка реч, да е в преисказно наклонение, да няма правописни грешки (изключения се правят за членуване, пунктоация, стига да не е в края на изреченията или пренасяне), довйно н или неща, касаещи неизучен материал. Ето това са основните изисквания.
За примера се хванах, защото няма как да ти дам критерий за преразказване на конкретното изречение във втори клас, тъй като то не е по силите на втори клас и не може да бъде повод за оценка и преценяване на възможностите.

Общи условия

Активация на акаунт