Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 487
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 875
  • Мнения: 5 177
Пропускате и момента да се намерят учители по съответния предмет, който 12-те деца били избрали  Crazy

# 1 876
  • sofia
  • Мнения: 9 236
Училището е профилирано (в случая езикова), няма как да няма преподаватели по съответните езици.

От организационна гледна точка е по-трудно изпълнимо.
Важно е как ще бъдат разписани правилата за осъществяването на подобен тип обучение.

# 1 877
  • Мнения: X
Ако наистина намалят часовете по първи чужд език на 2 седмично, това е на практика ликвидиране на ЕГ. Само името им ще остане езикови. Какви езикови с 2 часа език седмично?! Толкова има и в кварталните училища.
Само че има една дребна подробност в проекта на наредбата за новия учебен план, която задължава гимназиите да осигурят определен брой часове по профилиращите предмети поне за втора гимназиална степен. В езиковите гимназии, езикът е профилиращ предмет.
(3) Учебното време за осъществяване на профилирана подготовка във втория гимназиален етап е между 18 и 20 часа седмично, като всеки от профилиращите предмети, определени в съответствие с държавния образователен стандарт за профилирана подготовка, се изучава с не по-малко от 4 учебни часа и не повече от 6 учебни часа седмично през целия етап на обучение.
Като добавим и изискването поне три предмета да се изучат на въпросния език, се оказва, че часовете не са толкова малко.

# 1 878
  • Мнения: 7 683
Ти погледна ли табличките "сега" и "после" от линковете на Дидева и ерна?

Погледнах ги, ама погледнах и какво пише в статията от линка, например:

"Новите планове дават часове за обучение по избираеми предмети, но учениците ще могат да избират само от предметите в задължителната им програма за годината (т.е. само български, математика, език, гражданско образование или спорт). Например ако искат да учат биология и химия, за да се подготвят за изпитите за медицина, няма да могат да посочат тези предмети като задължително-избираеми."

# 1 879
  • Мнения: X
Ти погледна ли табличките "сега" и "после" от линковете на Дидева и ерна?

Погледнах ги, ама погледнах и какво пише в статията от линка, например:
"Новите планове дават часове за обучение по избираеми предмети, но учениците ще могат да избират само от предметите в задължителната им програма за годината (т.е. само български, математика, език, гражданско образование или спорт). Например ако искат да учат биология и химия, за да се подготвят за изпитите за медицина, няма да могат да посочат тези предмети като задължително-избираеми."
А сега погледни същинския проект, да видиш там какво пише.

Чл. 10. (1) В избираемите учебни часове на учебния план може да се осъществява:
1. профилирана подготовка;
5
2. професионална подготовка;
3. разширена подготовка по общообразователни учебни предмети, включени в раздел А в съответния клас;
4. разширена подготовка по общообразователни учебни предмети, които не се изучават в раздел А в съответния клас, но се изучават в процеса на училищно обучение;
5. разширена подготовка по предмети/модули от професионалната подготовка, които не се изучават в раздел Б в съответния клас, но са свързани с новите тенденции в развитието на професиите в съответствие с потребностите на бизнеса;
6. изучаване на чужд език, различен от посочените в държавния образователен стандарт за
общообразователна подготовка и в държавния образователен стандарт за профилирана подготовка;
7. изучаване на майчин език;
8. изучаване на хореография;
9. изучаване на религия;
10. изучаване на учебни предмети в области на науката, изкуството, културата и
практиката, които в училищното обучение не се изучават като отделен учебен предмет, а интегрирано в други учебни предмети.

# 1 880
  • София
  • Мнения: 62 595
Мецане, няма да спре истерията, а дори ще се увеличи, защото наборите са големи, а бройката училища си остава същата.

Каквото пусне училището - това се избира. Проблемът е колко ще са желаещите за определени профили, винаги има един профил, който е фаворит.

# 1 881
  • София
  • Мнения: 17 652

Чл. 10. (1) В избираемите учебни часове на учебния план може да се осъществява:
1. профилирана подготовка;
5
2. професионална подготовка;
3. разширена подготовка по общообразователни учебни предмети, включени в раздел А в съответния клас;
4. разширена подготовка по общообразователни учебни предмети, които не се изучават в раздел А в съответния клас, но се изучават в процеса на училищно обучение;
5. разширена подготовка по предмети/модули от професионалната подготовка, които не се изучават в раздел Б в съответния клас, но са свързани с новите тенденции в развитието на професиите в съответствие с потребностите на бизнеса;
6. изучаване на чужд език, различен от посочените в държавния образователен стандарт за
общообразователна подготовка и в държавния образователен стандарт за профилирана подготовка;
7. изучаване на майчин език;
8. изучаване на хореография;
9. изучаване на религия;
10. изучаване на учебни предмети в области на науката, изкуството, културата и
практиката, които в училищното обучение не се изучават като отделен учебен предмет, а интегрирано в други учебни предмети.


Както е казал шопа... Мой'я да копам - пък мой'я и да не копам.

Никъде не видях, че училищата са ДЛЪЖНИ да осигурят преподаватели и условия за избиране на ... следните предмети, примерно. Ама айде, аз не съм чела всичко. Ти обаче си - знам, че наистина съвестно и внимателно си го прочела. Какво са ДЛЪЖНИ да осигурят? Не ща да знам какво могат. И космически кораби могат да осигурят... до 110%.

# 1 882
  • Мнения: X
Ама айде, аз не съм чела всичко. Ти обаче си - знам, че наистина съвестно и внимателно си го прочела. Какво са ДЛЪЖНИ да осигурят? Не ща да знам какво могат. И космически кораби могат да осигурят... до 110%.
Длъжни са да осигурят това, което го пише малко по-надолу в същия проект и което съм цитирала малко по-нагоре  в тази тема. Може да се пробваш да го намериш и да го прочетеш с разбиране.

# 1 883
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....Може да се пробваш да го намериш и да го прочетеш с разбиране.
Надежда всяка ти тука остави.
Никакъв шанс.

# 1 884
  • София
  • Мнения: 3 824
Училището е длъжно да осигури "избираеми" предмети според възможностите си, освен ако не пропускам нещо:

Скрит текст:
 (2) Училищният учебен план се съобразява с интересите на учениците и с възможностите
на училището, като за тази цел всяка учебна година училището предлага списък с учебни
предмети за всеки един от класовете, от които учениците и техните родители/настойници
посочват в низходящ ред избраните от тях учебни предмети чрез попълване на декларации в
края на предходната учебна година или преди постъпването на ученика в училището.

Училището може да предложи толкова ограничен избор на предмети за дадена паралелка, че практически да няма избор.

Последна редакция: чт, 12 ное 2015, 07:23 от Елл

# 1 885
  • София
  • Мнения: 17 652
Ама айде, аз не съм чела всичко. Ти обаче си - знам, че наистина съвестно и внимателно си го прочела. Какво са ДЛЪЖНИ да осигурят? Не ща да знам какво могат. И космически кораби могат да осигурят... до 110%.
Длъжни са да осигурят това, което го пише малко по-надолу в същия проект и което съм цитирала малко по-нагоре  в тази тема. Може да се пробваш да го намериш и да го прочетеш с разбиране.

Каскво, всяко училище е длъжно да осигури изучаване на хореография, майчин език, избрана религия... това и да го видя няма да го повярвам.

# 1 886
  • Мнения: X
Ама айде, аз не съм чела всичко. Ти обаче си - знам, че наистина съвестно и внимателно си го прочела. Какво са ДЛЪЖНИ да осигурят? Не ща да знам какво могат. И космически кораби могат да осигурят... до 110%.
Длъжни са да осигурят това, което го пише малко по-надолу в същия проект и което съм цитирала малко по-нагоре  в тази тема. Може да се пробваш да го намериш и да го прочетеш с разбиране.

Каскво, всяко училище е длъжно да осигури изучаване на хореография, майчин език, избрана религия... това и да го видя няма да го повярвам.
Очевидно е, че не можеш да четеш с разбиране. Даже мисля, че изобщо не четеш. Нямах предвид изброените в чл. 10 от проектонаредбата възможности.
" Малко по-надолу в същия проект" означава, малко по-надолу от това, което съм цитирала ( за целта ще трябва да намериш проекта, да откриеш къде в него е това " по-надолу", да го прочетеш и евентуално да го разбереш.)
Искрено се надявам, че не е необходимо да обяснявам какво означава" малко по-нагоре в тази тема".

# 1 887
  • София
  • Мнения: 17 652

Е, може би все пак не си го чела толкова внимателно, колкото си мислех.
Иначе със сигурност щеше да забележиш рекурсията - а може би пък не, знам ли.


Учебните предмети, изучавани в избираемите учебни часове, и разпределението м/у отделните предмети се определя на училищно равнище в засвисимост от желанията на учениците и възможностите на училището , при спазване на изискванията по чл. 10


Сега, аз не знам доколко ти си подготвена да четеш с разбиране юридически текстове, може би не, но по принцип в тях се спазва Булевата логика.

Ще преведа този текст: училищата осигуряват такива избираеми часове, каквито пожелаят, така щото да се запълни хорариумът на наличните учители, без да се превиши и да се налага търсенето на нови. Желанията на учениците са пожелателни. Не са ДЛЪЖНИ да се съобразяват с тях по какъвто и да било начин. Длъжни са единствено да осигурят определения БРОЙ часове за всички - без значение по какво.

# 1 888
  • София
  • Мнения: 62 595
именно! Става като в онзи виц "няма не искам - две бири".

# 1 889
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
Ще преведа този текст: училищата осигуряват такива избираеми часове, каквито пожелаят, така щото да се запълни хорариумът на наличните учители, без да се превиши и да се налага търсенето на нови. Желанията на учениците са пожелателни. Не са ДЛЪЖНИ да се съобразяват с тях по какъвто и да било начин. Длъжни са единствено да осигурят определения БРОЙ часове за всички - без значение по какво.
Не само че текст не можеш да разбереш, а и булевата логика не ти е сила. Желанията на учениците са точно толкова пожелателни, колкото и възможностите на училището, защото между тях е съюзът "и", т.е. имаме сечение на множеството на желанията на учениците и множеството на възможностите на училището. Любимата ти хореография не е според възможностите на една професионална гимназия по транспорт, но може да е във възможностите на спортно училище или друго по изкуства. Ако една математическа гимназия не може да предложи учители по основни общообразователни часове и предимнов областта на точните и природните науки, то е много вероятно да си загуби статута на такава гимназия. Така че съчиненията може да си ги правиш за упражнение в къщи, законите не се четат както теб.

Общи условия

Активация на акаунт