Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 499
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 75
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Абсолютно съм съгласна с обяснението на Русалката.

# 76
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Лиляна зависи как го мериш. Аз меря на изхода. Децата учили до 7-ми клас в МГ имат голяма свобода да избират къде да отидат. Не заради уроците платени допълнително.

Децата завършили МГ и други добри гимназии имат избор на университет. И не само в града си или страната си.

За съжаление нивото на цялата образователна система е такова, че не може да се говори за съпоставимост между отделни училища, още по-малко региони. За всяка област /математика-слово и т.н/ си има най-добро и то е доста пред останмалите. За 5-7ми като качество е МГ.

ПП Във всичко написано като обобщения имам предвид за страната, не за определен град. Но дори за вашия град, ако има 3 гимназии с ранен прием /училища 5-12 клас/, вероятно там нивото е по-добро отколкото другаде. Защо те да се тикат назад? Вместо да се дръпнат и други напред също?

# 77
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Ами сравняването на различни плоскости.. това е неточното. На всички ни е ясно защо и какъв подбор има в СМГ. Въпросът е, че предвид този подбор нивото на децата съвсем обяснимо е по-високо. И това, че на други места  в същия този етап нещата изглеждат по-различно е не заради абревиатурата СОУ или ОУ, а заради състава на децата в съответното училище. Само това казах.

А защо трябва да търсим еднаквост в резултатите на СОУ и МГ? МГ дават условия за развитие на определен тип деца (които никак не са малко, дори и индиректно за неприетите деца чрез стимула, който създават)

# 78
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Лиляна зависи как го мериш. Аз меря на изхода. Децата учили до 7-ми клас в МГ имат голяма свобода да избират къде да отидат. Не заради уроците платени допълнително....
Както искаш така ще го премеря. След седми клас всички ученици имат свобода да избират.
...Децата завършили МГ и други добри гимназии имат избор на университет. И не само в града си или страната си. ...
Това си е така, но в каква връзка го споменаваш? Никой тук не оспорва подготовката на гимназистите.

..... За 5-7ми като качество е МГ.
...
Това е заблуда. Във всяко училище може да се получи.

...ако има 3 гимназии с ранен прием /училища 5-12 клас/, вероятно там нивото е по-добро отколкото другаде. Защо те да се тикат назад? Вместо да се дръпнат и други напред също?
Кое точно от новия закон ще ги тикне назад? Промяната на името ли? Или ако не приемат 5-7 клас, същите умни деца ще останат в основните и средни училища и ще си учат там както биха учили в гимназиите.

# 79
  • София
  • Мнения: 13 701
Лиляна зависи как го мериш. Аз меря на изхода. Децата учили до 7-ми клас в МГ имат голяма свобода да избират къде да отидат. Не заради уроците платени допълнително.
И деца от МГ ходят на уроци преди кандидатстване, вкл. съм чувала за уроци по математика колкото и да е странно. Не идеализрайте чак толкова. Може да са малко, но има такива. За БЕЛ пък вероятно са повечко. Както има и деца от други училища, които не ходят на уроци и влизат в добри гимназии, вкл. СМГ. И те също не са единици.
Ако сметнем колко ученици има в цяла София излиза, че 130 деца са супер, а остналите няколко хиляди ръсят куп пари за уроци и накрая успяват да влязат на косъм. Отделно, че възпитаниците на СМГ 5-7 клас в голяма степен продължават в гимназиалния курс на същото училище. И тук вече идва казаното от Русалката за качествата на различните гимназии. Не е добре да ограничаваме погледа  до върха на носа си, в случая до МГ.

# 80
  • София
  • Мнения: 19 934
Пак повтарям, аз съм поддръжник на идеята да има МГ от 5 клас. Това е времето, в което най-ефективно ще бъдат развити заложбите на истинския математик. След 7 клас вече е късно в болшинството случаи..Тук спор няма. Но Черна станция каза нещо много вярно според мен. Една такава промяна ще даде  повече свобода на училището както като процес на работа, програми и форми  на обучение, така и като  принципи на подбор. Ще може да се върне онази хубава практика след 7 клас да има отделен изпит за МГ, а не децата да се класират на база общия, за който всички знаем, че е елементарен като ниво. Какво измерва той и не позволява ли в МГ да бъдат приети и хора, мястото на които не е там? И няма ли още по-прецизният подбор, бил той след 4 или 7 клас,  всъщност да покачи още нивото на обучение, въпреки промяната в името? А щом нивото допълнително се качи и истерията ще поутихне. Сега народът е луд на тема СМГ в периода 5-7 клас, не защото  непременно отрочето на всеки е виден математик и драпа точно това да учи. Нещата с избора са често под натиска на родители,  с цел попадането  на детето в по-конкурентна среда, а не за равиване на математически заложби в частност. Много от приетите деца са там, ползвайки подготовката в училището като трамплин за други  гимназии след 7 клас. А едва ли това е приоритетът на едно МГ - да подготвя деца за други училища. Ако се знае обаче от рано от родителите, че нивото по мат наистина е зверско и не е по силите и на напомпаните  със знания от курсове деца, които нямат чак такъв афинитет към предмета, доста хора ще се замислят и училището ще приема наистина каймака. И това няма да доведе до нищо лошо, напротив - ще спомогне за концентрацията на наистина много качествени деца.  Та в този смисъл дали със старото си име или с промененото такова, училището пак ще е на ниво.

Последна редакция: пн, 24 ное 2014, 10:47 от пенсионирана русалка

# 81
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Ако спрете да гледате само СМГ и още 2-3 софийски гимназии, ще можете да погледнете на нещата по-обективно. Законът не се прави само за София. Практиката показва, че не са чак толкова изключителни постиженията на МГ. Тази година имаха двойки и то по математика. И знаете ли къде отидоха тези ученици?

# 82
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Лиляна, ти си в бранша, аз - не. Оставам с усещането, че говорим за различни неща...

Чета форума, говоря с родители. Само в МГ си позволяват да не мислят за уроци за кандидатстване от 5-6 клас и да гти спестяват и в 7ми. За мен това е качество и избор. Да плащам уроци и да има законово право да кандидатсво не е точно избор. Избира, който може да има всичко. Може да се случи навсякъде, но дозата късмет /и съответно закономерност/ са различни в МГ и извън тях.

За гимназиалната степен, по-горе е писано - името дава избор. Има врати зад които може да не ти прочетата документите ако не са с желан печат.

За тикането- връщат ги за изчакат на опредлените за това места. А биха могли да регламентират опита и да повлекат крак. Много се надявам да е възможно използването на "иновативността" в закона, тя ще даде възможности. Но на фона на цялото справяне усещането е за "пипане" на работещото.

# 83
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Как в момента МГ с приема си след четвърти клас пречи на СОУ да си вдигнат нивото или да останат на сегашното, ако е достатъчно високо? Ако МГ стане средно мат. у-ще как това ще направи средното ни образование по-добро?

Моите опасения са, че ще случи обратното.

# 84
  • Мнения: 8 989
Аз лично съм за възможност на всички училища да правят подбор след 5-ти клас, езиковите ако искат да имат и те такъв, изобщо, малко по-широки възможности,  в момента прогимназиалният етап е едно от най-слабите звена в образованието и вместо да се черпи от добрия опит, а той да се запази на всяка цена, правим обратното.

# 85
  • Мнения: 4 210
Защо да нямат?  Rolling Eyes
Дъщеря ми има в друго училище 11 часа математика седмично... 4 часа мат. по програма, 3 часа ЗИП и 4 часа школа. Всичко си е както в СМГ доколкото съм запозната, с изкл. на това, че аз плащам школата. Но не виждам ако в СМГ не се плаща смяната на статута какво ще промени.


Не видях някой да е писал затова уточнявам:
Школата в СМГ са отделни часове извън програмата.
Тоест имат 8-10 часа на седмица + школа 2 астрономически часа.
Така, че не е всичко като в СМГ. Laughing

# 86
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Как в момента МГ с приема си след четвърти клас пречи на СОУ да си вдигнат нивото или да останат на сегашното, ако е достатъчно високо? Ако ...
За нивото не мога да кажа, освен, че тези подбрани деца няма да са там вече. Но тук заради четирите паралелки в МГ, затвориха две основни училища. И понеже няма добър подбор, нивото на гимназията падна и сме свидетели на големи недоразумения в резултатите им в седми клас.

# 87
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Във Варна МГ има две паралелки 5 клас. Общо първолаците тази година са били 140 паралелки (http://www.varna.bg/bg/articles/7002/140_%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B … %D0%BD%D0%B0.html).

Как точно ще се отрази на масата деца неотделянето на тези две паралелки в 5. клас?

# 88
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Лиляна, при вас явно е някакъв нетипичен частен случай. 4 паралелки за колко голям град? Че да затворят 2 училища? Всяко с по 2?

Истина е, че "каймакът" на много училища отива в МГ.
Но това не е резултат на добър училищния продукт на изпращащите училища. Нито качеството довело до прием, нито загубата на ученици.
Добрите училища на тяхно място привличат други, добри деца.
И пак стигаме дотам, че няма еднакво добри училища - къде обективно поставено, къде зорлем с родителски напъни. И сега ... за да не затворим другите, да махнем МГ, че да ни е мирно.... Вместо да да вдигнем нивото и да стане безмислена миграцията...

# 89
  • София
  • Мнения: 13 701
Защо да нямат?  Rolling Eyes
Дъщеря ми има в друго училище 11 часа математика седмично... 4 часа мат. по програма, 3 часа ЗИП и 4 часа школа. Всичко си е както в СМГ доколкото съм запозната, с изкл. на това, че аз плащам школата. Но не виждам ако в СМГ не се плаща смяната на статута какво ще промени.


Не видях някой да е писал затова уточнявам:
Школата в СМГ са отделни часове извън програмата.
Тоест имат 8-10 часа на седмица + школа 2 астрономически часа.
Така, че не е всичко като в СМГ. Laughing

Да, да... и в нашето школата е извън програмата в извънучебно време. Уточнявам, че сравняваме единствено бройка часове и характер на часовете  Wink При нас са 4 по програма+3 ЗИП+2х1,5 астрономически часа школа.

нова, никой не ограничава приема след 4 клас. Точно обратното. В момента в закона са споменати само училищата с профил "природо-математичеки" и "хуманитарен"  Wink В проектозакона нещата са доста по-гъвкави според мен. Казано е какво е средна степен на образование, казано е как се регламентора приема. Оттук нататък което училище се припозне може да си приема деца по закона.

Общи условия

Активация на акаунт