Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 525
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 90
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Хайде да си говорим за закона. Там никъде не става дума за махане на МГ. Ще има гимнзаии, ще има и средни училища. Всички те ще са със ясно определени критерии за обучение на ученици. Към момента паралелките от 5 клас на гимназиите са извън закона, с някаква неясна министерска заповед или наредба. Което доведе до куп недоразумения, за част от които вече писах. Сега с новия закон, всичко ще е ясно и точно, както в математиката.

# 91
  • София
  • Мнения: 19 937
И аз ще попитам като Ваче и Лиляна - защо непрекъснато спрягате махането на МГ? При предишните напъни на тези горе се говореше въобще за махане на опцията за подбор след 4 клас  в училища с традиции и ниво на обучение - нещо, което всеки разумен човек ще признае, че  би било пагубно.. Но в новия проектозакон е друго, заложена  си е идеята за прием с подбор в 5 клас - как това ще затрие МГ? Ще се промени само името на училището, но то ще си има прием пак от 5 клас. И примерно СМГ няма да се налага да стане  СОУ и да приема деца от 1 клас, а ще  си бъде пак от 5 клас нагоре, но с променена абревиатура. Как това ще свали нивото?

Последна редакция: пн, 24 ное 2014, 11:25 от пенсионирана русалка

# 92
  • Мнения: 8 989
Как в момента МГ с приема си след четвърти клас пречи на СОУ да си вдигнат нивото или да останат на сегашното, ако е достатъчно високо? Ако ...
За нивото не мога да кажа, освен, че тези подбрани деца няма да са там вече. Но тук заради четирите паралелки в МГ, затвориха две основни училища. И понеже няма добър подбор, нивото на гимназията падна и сме свидетели на големи недоразумения в резултатите им в седми клас.


Що не махнем СОУ-тата, те дърпат пък ученици от професионалните гимназии, не от такива от сорта на НТБГ, а от онези, където се влиза с тройки.  Laughing

# 93
  • Мнения: 4 210
Ами не излизат сметките  Laughing
В СМГ учат 10 часа математика .
При вас 7.
Школата не я броим.

Ама вече сте на друга вълна в темата.

# 94
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
Що не махнем СОУ-тата, те дърпат пък ученици от професионалните гимназии, не от такива от сорта на НТБГ, а от онези, където се влиза с тройки.  Laughing
Извинявай, но аз никъде не говоря за махане.

# 95
  • София
  • Мнения: 13 701
Ами не излизат сметките  Laughing
В СМГ учат 10 часа математика .
При вас 7.
Школата не я броим.

Ама вече сте на друга вълна в темата.

Аха.. сега разбрах  Sunglasses Затова попитах  Hug

# 96
  • Мнения: 8 989
За мен проблемът е в СОУ и професионалните, не в МГ, нито в езиковите,  за да се пипат те.
Ако идеята е била  бъдещите студенти да се обучават и подготвят в СОУ за университет, а бъдещите среднисти в професионални, то тя отдавна е опорочена.
Всъщност  деца, на които балът не е достатъчно висок, нямат някакви специфични интереси, свързани със спорт или изкуства, в масовия случай отиват в СОУ.
По-късно  могат и с тройки и четворки от кварталното СОУ да отидат в наш университет, че и да го избутат, а знанията им да клонят към нула.
Да станат следващите лекари и учители, а двойкаджията от професионалното да подкара влак, например.
С проектозакона как решават тези проблеми?

# 97
  • Мнения: 24 467
Не намирам за най- съществен за образованието ни точно проблемът с приема в МГ от V клас.
Големият ни проблем е общото ниво на образованието у нас. Далеч под морското равнище в момента, клонящо към глъбините на Марианската падина.
Вече споделих какво ме притеснява- това е общия стремеж към уравниловка въобще, задължаването на хората да потребяват само една задължителна образователна услуга, поднесена по един, единствен начин. Ученето до края на средното образование на всякакви предмети, невъзможност да се изберат няколко и човек наистина да се профилира. Това реално в момента със ЗИП и СИП не става. Децата са длъжни до 19 години да посещават всичко и да учат всичко, а това е ненужно след VІІІ клас.
Както и големият престой на децата в училище ме притеснява. За мен той е повече от вреден.
Твърдо съм за това всяко училище да си организира отделен прием, както си беше някога. Не с общите преписани и/или налучкани отговори по смешните НВО-та, които нито една година не успяха да организират без гафове.

А в МГ децата също често практикуват уроци за кандидатстване. Познавам и деца и учители, водещи частни уроци доволно. Вкл. на такива деца.

Последна редакция: пн, 24 ное 2014, 16:35 от Judy

# 98
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Judy, вреден е за теб /и мен/ като родител и за децата.
Но престоят само се качва, та явно парламентраистите го ценят ...
Радваме се, че не ги искат още на 4 и, че няма места, да изпълнят заканата за 7 години по цял ден...

# 99
  • Мнения: 24 467
За мен времепрестоят в училище и качеството на обучението са си доказано обратнопропорционални величини.  Laughing

# 100
  • Мнения: 51 020
И аз ще попитам като Ваче и Лиляна - защо непрекъснато спрягате махането на МГ? При предишните напъни на тези горе се говореше въобще за махане на опцията за подбор след 4 клас  в училища с традиции и ниво на обучение - нещо, което всеки разумен човек ще признае, че  би било пагубно.. Но в новия проектозакон е друго, заложена  си е идеята за прием с подбор в 5 клас - как това ще затрие МГ? Ще се промени само името на училището, но то ще си има прием пак от 5 клас. И примерно СМГ няма да се налага да стане  СОУ и да приема деца от 1 клас, а ще  си бъде пак от 5 клас нагоре, но с променена абревиатура. Как това ще свали нивото?

Ами като знам кой стоеше зад предишната идея и като гледам кой стои зад новия закон просто не и вярвам на тази Дамянова. Иначе аз първа казах - не знаем какво ще стане. Но честно казано очаквам нож в гърба. Но, да видим все пак.

# 101
  • Мнения: 3 379
Законът според мен е добра крачка напред и е крайно време да се приеме, тъй като е нужна промяна. Може да не е най-доброто, но ако чакаме да направим най-доброто, няма никога да се приеме нов закон.

Като цяло не съм привърженик на ранното профилиране и въпреки, че обмисляме кандидатстване в МГ след 4-ти клас, не смятам, че това е най-доброто, което може да се случи на детето ми в този период (4-7 клас). Освен това законът се пише за всички деца, не само за "изявените" в математиката. Нивото на образование поголовно е много ниско. "Елитните" деца не са единствен обект на този закон, още повече че повечето излизат извън държавата, а на държавата ролята й е да мисли за цялостното си развитие, а не на малки групи свои граждани.

Струва ми се безпредметно дискусия за цял закон да се води от пристрастната позиция на родител с дете в СМГ или с математически наклонности. По какви точно критерии МГ са по-качествените училища? За кого, за кои деца? Добре е описала Пенсионирана русалка, да не повтарям.

Каквото и да си говорим, причината за истерията около МГтата в не е в огромната любов към математиката, а в липсата на качествена алтернатива точно в този прогимназиален период.  Peace Насила се пращат деца по курсове и състезания, вместо да четат поезия и да пишат есета, примерно. Ако и на останалите елитни гимназии се даде възможност за ранен прием, нещата ще се успокоят. А след 7 клас нека пак да има изпити, за ново преразпределение.  Peace

Точно (това в черно). Личното ми мнение обаче е, че проблемът няма да се реши с ранен прием след 4-ти клас в редица профилирани училища. По-добре е приемът да се изтегли след 6-ти клас, примерно, когато е много по-ясно за децата накъде са им интересите, а и имат по-стабилна психика за подготовка и изпити.

Иначе аз поне не съм чувала в София да има по-добра опция за нечастно училище след 4 клас от СМГ, ако детето не го влече към спорт и изкуства. То и напливът го показва, няма какво да спорим.
В смисъл ако детето не е спортист, човек на изкуството или математик, значи няма добро училище, в което може да учи в периода 4-7 клас?!? Ако детето ми се справя добре с езиците И математиката, как тогава СМГ е добро училище за него в периода 5-7 клас? Не схващам позицията.

И защо пък СМГ да не стане такова Иновативно средно неспециализирано училище с обучение 5-12 клас. Ако СМГ стане иновативно училище приемът от 5 клас ще бъде законово регламентиран,   учителите ще могат сами да определят учебните планове и ще им се развържат ръцете да предлагат наистина качествен продукт на още по-високо ниво. Така на математиците ще им е по-полезно и ще задълбаят по-дълбоко в математиката, а като страничен ефект нематематиците ще спрат да напират толкова към СМГ, защото ще им е трудно. Това не е ли изгодно за всички?

Другото интересно на тази опция е, че както е казано приемът в средно неспециализирано в 5-ти клас става с държавен прием, което според мен означава наличие на истински  изпит,  което пак е добре. Ще спре тази преструвка със състезанията.

Е, ще се загуби името СМГ, но ще се спечели доста в друга насока, та не е зле.
Абсолютно съм съгласна, че този модел ще е по-добър от досегашния. Не виждам никаква полза от снобизма с наличието на Г (гимназия) в наименованието на училището.

Чета форума, говоря с родители. Само в МГ си позволяват да не мислят за уроци за кандидатстване от 5-6 клас и да гти спестяват и в 7ми. За мен това е качество и избор. Да плащам уроци и да има законово право да кандидатсво не е точно избор. Избира, който може да има всичко. Може да се случи навсякъде, но дозата късмет /и съответно закономерност/ са различни в МГ и извън тях.
Това (в черно) съвсем не е вярно. Така хвърлени твърдения без някаква обосновка с данни са доста излишни.

# 102
  • София
  • Мнения: 13 701
Джуди, всъщност новият закон би дал по-голяма гъвкавост и разнообразие в предучилищната степен. Така би се подобрило положението в 5-7 клас. Но трябва да се знае, че това само с тия промени няма да стане.
Освен това се разделя гимназиалното на 2 части, като 11 - 12 клас са отделно ниво. Не се задълбочих там да чета кое как  Wink Т.е. аз не виждам увеличаване на престоя. Абсолютно подкрепям, че големият престой в училище е в ущърб. Те в 12 клас се шляят и нищо не учат.  Wink Няма смисъл от това. Аз завърших училище на 17 г. Станах студентка и на 23 вече работех по специалността си. За мен това е по-добрият вариант  Sunglasses

# 103
  • Мнения: 1 807
Абсолютно не съм съгласна на децата, чиито интереси са действително профилирани от рано, без това да е плод на родителска истерия, насила да бъдат ограничавани. Трябва да има профилиране достатъчно рано, защото рядко са вундеркиндите, които блестят и с есета, и с математика и с всичко останало. А всяко едно задълбаване в определена област изисква време, труд и подходящи преподаватели, които да го оценят и стимулират.  На този етап точно децата с изявени интереси в дадена област сами си търсят начините за развитие, а не е образователната системата да ги стимулира и подпомага.

# 104
  • Мнения: 24 467
Джуди, всъщност новият закон би дал по-голяма гъвкавост и разнообразие в предучилищната степен. Така би се подобрило положението в 5-7 клас. Но трябва да се знае, че това само с тия промени няма да стане.
Освен това се разделя гимназиалното на 2 части, като 11 - 12 клас са отделно ниво. Не се задълбочих там да чета кое как  Wink Т.е. аз не виждам увеличаване на престоя. Абсолютно подкрепям, че големият престой в училище е в ущърб. Те в 12 клас се шляят и нищо не учат.  Wink Няма смисъл от това. Аз завърших училище на 17 г. Станах студентка и на 23 вече работех по специалността си. За мен това е по-добрият вариант  Sunglasses


Съгласна съм.
Аз още преди поддържах идеята за разделянето на самата средна степен на две- до и след Х клас, но исках яснота- дали едно дете, завършило Х клас, ще има придобита професионална квалификация, да речем, ако е решило, че няма да учи в университет и няма необходимост от допълнителна подготовка за там. В проекта материята не бе разработена ясно и това бе минус.
Както и от VІІІ- ІХ да е като в САЩ- задължителни матерен език, математика и история на държавата, останалото- изборни дисциплини от природен и хуманитарен профил, езици и т.н. Излишното разводняване докрай води до необятни ширини, но и плитчини в познанието.
Приемам профилирането да е след VІІ клас, когато децата са наистина по- осъзнати. Тогава да се приключи с основното общо образование и човек да се насочи към интересите си. Но не и чак след Х клас, което се спряга в линка, който дадох на първа страница.

За увеличението на престоя имам предвид началните класове с въвеждането на задължителното целодневно обучение, което се спрягаше и още се спряга.

Цитат
Аз завърших училище на 17 г. Станах студентка и на 23 вече работех по специалността си. За мен това е по-добрият вариант
И аз бях така. Не виждам смисъл и до днес, ако бях търкала някакви чинове още година, след като съм наясно какво искам и нищо не ми пречи да уча това, към което съм се насочила, на 17.

Общи условия

Активация на акаунт