Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 560
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 13 220
Намирам за добра идеята определени групи ученици да завършват на 16г, ако не желаят да получат по-висока степен на образование.Излишно е почти до 20г. възраст да се влачат на училище млади хора,които очевидно нямат амбиции.И без това тези,които имат не получават в тази възраст образованието си точно в училище,а по частни учители, школи т.н., какво остава за нежелаещите да учат.

Мисля,че е добре децата още от първи клас да имат оценки, а не разни евфемизми от типа на усмихнато цвете- шестица, пчеличка и т.н. и без това е ясно за какво става въпрос.Нека си имат оценки.Но преди да започнат да ги получават, нека първо учителите им положат усилия да ги научат на нещо.Защото пак опира до същото- децата се изтрепват да ходят по частни учители вече и от първи клас , вдига се нивото и оценка се поставя не на това, което учителят е научил детето, а на това, което то е съумяло да научи на др. място.По-специално визирам Британика и всичките му езикови школи, не може учител да се води по наученото в школите, за да оценява дете на учебния материал.Т.е.за децата следва да има  един период на адаптация в училище, на свикване с материала и преподаването и едва след това да се поставят и то не ежедневно оценки.

По-горе имаше едно мнение- да се стимулират материално учителите и да останат най-добрите срещу по-високо заплащане- абсолютно съм "За"!
Има много мотивирани учители, има и такива, които просто "отмятат" и акълът им е в частните уроци.

И още- нека се постави някаква рестрикция в "бълването" на безброй помагала, допълн. тетрадки, учебни тетрадки и т.н.
Детето ми макар и в ІІІ клас е все още само 25кг, а раницата му е поне 10кг, ами не мисля,че цялата баластра от бумаги му помага особено,би могъл да се намери и по-гъвкав начин на обучение в тази възраст.





# 106
  • Мнения: 51 061
Личното ми мнение обаче е, че проблемът няма да се реши с ранен прием след 4-ти клас в редица профилирани училища. По-добре е приемът да се изтегли след 6-ти клас, примерно, когато е много по-ясно за децата накъде са им интересите, а и имат по-стабилна психика за подготовка и изпити.

Това твое мнение може би е добра алтернатива за масата деца, но за децата, решили да се развиват в областта на математиката, да започнат интензивно обучение от 7 клас е много късно. И те го знаят и затова ще отидат или в ПЧМГ, или ще дават пари за уроци. Именно затова непрекъснато в дискусията се намесва СМГ - просто за МГ-тата ранният прием след 4 клас е доказано най-добрата опция. И опитите да се поставят всички деца в еднаква рамка е лош.


Иначе аз поне не съм чувала в София да има по-добра опция за нечастно училище след 4 клас от СМГ, ако детето не го влече към спорт и изкуства. То и напливът го показва, няма какво да спорим.
В смисъл ако детето не е спортист, човек на изкуството или математик, значи няма добро училище, в което може да учи в периода 4-7 клас?!? Ако детето ми се справя добре с езиците И математиката, как тогава СМГ е добро училище за него в периода 5-7 клас? Не схващам позицията.

И какво пречи СМГ на дете справящо се добре И с езиците, И с математиката? И моето дете е добро и в двете и СМГ му се отрази много добре. Обърни внимание, че всяка година на изпитите след 7 клас децата от СМГ имат най-високите оценки не само по математика, а и по БЕЛ. Това доказва, че в СМГ се набляга на всички дисциплини, а децата не се профилират в математиката.
Да не говорим, че по традиция децата от СМГ се справят без проблеми и без подготовка на изпита в АК и много го правят само за спорта. Даже в най-най-прехвалените ЧУ децата се подготвят интензивно СПЕЦИАЛНО и ЦЕЛЕНАСОЧЕНО за изпита в АК и накрая нямат по-добър успех.


Чета форума, говоря с родители. Само в МГ си позволяват да не мислят за уроци за кандидатстване от 5-6 клас и да гти спестяват и в 7ми. За мен това е качество и избор. Да плащам уроци и да има законово право да кандидатсво не е точно избор. Избира, който може да има всичко. Може да се случи навсякъде, но дозата късмет /и съответно закономерност/ са различни в МГ и извън тях.
Това (в черно) съвсем не е вярно. Така хвърлени твърдения без някаква обосновка с данни са доста излишни.
А каква обосновка искаш? В МГ-тата влизат и парашутисти, влизат и деца изкуствено напомпани в 4 клас. Нормално е тези деца да не са уверени в 7 клас и родителите им да искат да се подсигурят с уроци. Но съвсем не е правило и ако 5 или 10 процента от децата ходят на уроци по МАТ това нищо не означава. Масата СМГ-ейци (не мога да твърдя същото за МГ-тата в малките градове) не ходят на уроци по математика. Обосновката ми е, че съм минала през това и нямам спомен съученик на дъщеря ми да е ходил на уроци по математика. А и по БЕЛ ходят само в 7 клас, при това не всички, защото който иска да си остане в СМГ на практика няма нужда.

 

# 107
  • София
  • Мнения: 19 940
Така е, Черна станция, разбирам опасенията ти, знаейки кой стои зад проектозакона. Но така  изпълнени със съмнения винаги ще намираме кусури на всеки опит за промяна и ще си тъпчем на едно място.

Колкото до ранното профилиране - склонна съм да се съглася, че то е силно препоръчително преди всичко за математици, спортисти и деца, занимаващи се с изкуство. Твърде късно е след 6-7 клас да задълбаеш в дебрите на математиката, да догониш свирилите на инструмент  с години деца или да  достигнеш висоти в спорта, натискайки педала  едва на 13-14 години. Но за езиковите и хуманитарните не мисля, че е толкова наложително да има ранен подбор. Практиката показва, че в езиковите и децата , неучили даден език до момента, скоро догонват връстниците си, занимавали се регулярно  с него  на курсове или уроци през предходните 7 години. А за  хуманитарната насоченост си мисля, че трябва една добра база по история, български и литература, над която детето да надгражда. А такава бъдещите петокласници едва ли имат. Как си представяте аналог примерно  на НГДЕК след 5 клас? Кое дете е готово още от 5 клас да се нагърби с ученето на старобългарски, латински, старогръцки? Да не говорим пък, че  идеята за ранни езикови  за момента е нереалистична. За целта трябва не само закон, регламентиращ статута  на езикови училища, но трябват и квалифицирани кадри.  Има такива, но те не избират училищата за своя месторабота.  Гладът за учители по езици и за учители по други предмети на езика , при това само в гимназиален курс на езикови с традиции, е  голям. От къде ще се намерят хора и за качествена езикова подготовка в езикови училища  в  5,6,7 клас?

# 108
  • Мнения: 51 061
Съвсем си права, Русалке. И точно затова има ранен прием само за спортисти, музиканти и математици. Не виждам защо останалите се сърдят - от една страна за техните деца било рано, понеже не се били още ориентирали, ама да не се прави и за математиците, понеже откъде накъде, те да не са нещо богопомазани? Twisted Evil

А нещата са прости - ранно профилиране за тези, на които им е дошло времето. Останалите чакат да им дойде. И не виждам място за цупене, завист и сръдни.

# 109
  • София
  • Мнения: 10 825
Всъщност аз в темата не видях някой който е против ранното профилиране на математиците.

# 110
  • Мнения: 3 379
Черна станция, някак ми вадиш думите от контекста. Мнението ми за ранното профилиране беше в отговор на идеята за ранно профилиране и от другите елитни гимназии, изразена ето тук:

Каквото и да си говорим, причината за истерията около МГтата в не е в огромната любов към математиката, а в липсата на качествена алтернатива точно в този прогимназиален период.  Peace Насила се пращат деца по курсове и състезания, вместо да четат поезия и да пишат есета, примерно. Ако и на останалите елитни гимназии се даде възможност за ранен прием, нещата ще се успокоят. А след 7 клас нека пак да има изпити, за ново преразпределение.  Peace

Точно (това в черно). Личното ми мнение обаче е, че проблемът няма да се реши с ранен прием след 4-ти клас в редица профилирани училища. По-добре е приемът да се изтегли след 6-ти клас, примерно, когато е много по-ясно за децата накъде са им интересите, а и имат по-стабилна психика за подготовка и изпити.
Конкретно на въпроса какво пречи СМГ на дете, справящо се добре с езиците, мисля по-горе Ваче беше писала за отношението на СМГ към езиците, а пък аз сред познатите ми деца в периода 5-7 клас там не познавам такова, което да успява да учи на високо ниво още 2-3 езика заедно с математиката в СМГ, а някои, които имат добри познания по някой език, не го дължат на СМГ. А и не всичко е БЕЛ и математика. За най-високите оценки по БЕЛ на децата от СМГ мога да поспоря, но не искам. Но не за това беше коментарът ми, а по-скоро по отношение на твърдението ти, че в периода 5-7 клас ако не си математик или спортист или се занимаваш с изкуства, няма добри училища. Едва ли не - няма къде да учиш и училището да е добро. Ето това, пак го цитирам:

Иначе аз поне не съм чувала в София да има по-добра опция за нечастно училище след 4 клас от СМГ, ако детето не го влече към спорт и изкуства. То и напливът го показва, няма какво да спорим.

Това:
И какво пречи СМГ на дете справящо се добре И с езиците, И с математиката? И моето дете е добро и в двете и СМГ му се отрази много добре. Обърни внимание, че всяка година на изпитите след 7 клас децата от СМГ имат най-високите оценки не само по математика, а и по БЕЛ. Това доказва, че в СМГ се набляга на всички дисциплини, а децата не се профилират в математиката.

някак не ми се връзва с това:
Масата СМГ-ейци (не мога да твърдя същото за МГ-тата в малките градове) не ходят на уроци по математика. Обосновката ми е, че съм минала през това и нямам спомен съученик на дъщеря ми да е ходил на уроци по математика. А и по БЕЛ ходят само в 7 клас, при това не всички, защото който иска да си остане в СМГ на практика няма нужда.

Няма да издребнявам и да обяснявам защо според мен личното мнение за обща ситуация не е издържана позиция, когато става дума да се коментира закон за цалото образование. Просто смятам, че гледната точка за новия закон трябва да е много по-широка от това какво ще се случи с малка група деца, които учат в МГ-та.

Държа да подчертая, че нямам нищо против СМГ или МГ-та изобщо, дори точно обратното - смятам, че са добри училища и ако децата там са подходящите, могат да постигнат много. Синът ми също има много добро представяне по математика и вероятно ще кандидатства в МГ сега в края на 4-ти клас, но съмненията ми дали да отиде там не са за тази тема. Въпреки доброто ми мнение за СМГ и МГ-тата изобщо, това е прекалено тесен фокус за дискусия по закона, а позицията, че те са нещо повече и децата там са нещо повече е лично за мен дразнеща, тъй като математиката е добра основа, но не е всичко.

# 111
  • София
  • Мнения: 4 443
...
Няма да издребнявам и да обяснявам защо според мен личното мнение за обща ситуация не е издържана позиция, когато става дума да се коментира закон за цалото образование. Просто смятам, че гледната точка за новия закон трябва да е много по-широка от това какво ще се случи с малка група деца, които учат в МГ-та.
...

Според новия закон се създава нов вид училища- СУ- вместо да се приемат МТтата за специализирани училища и да се легализира ранният прием. За малката група деца се създава нещо ново, само и само да не останат нещата такива, каквито са.  Rolling Eyes Не разбирам идеята.
 
 

# 112
  • София
  • Мнения: 19 940
Няма как да не се съглася и със SZA. Peace Трябва си и обективност. Определено СМГ не е мястото, в което език се учи на отлично  ниво, че да се изтъква като позитив успоредно с несъмнено добрата подготовка по математика. И това важи и за  периода 5-7 клас, и за гимназиалния курс в частта с английски. Тук във форума многократно е имало оплаквания в тази посока. Отделно познавам дечица от там и всички те ходят на курсове. Самата Черна Станция през годините е споделяла къде и как детето й е учило английски.Това, че 1,3,5,10,20,30 деца са с много високо ниво по даден език не е заслуга на гимназията. Все едно на база факта, че едно 90% от децата в НЕГ в 12 клас, ако не и повече, разполагат със САЕ, СРЕ, TOEFL, IELTS сертификати, да се каже, че нивото на обучение по английски в училището е супер високо.Ами не, не е..Та така и в СМГ. Силата на това училище е математиката и в това няма нищо лошо, напротив съвсем естествено е да се набляга точно в тази посока и да се поддържа ниво именно там.Но е излишно фаворизирането на училището по всички параграфи, тоест в частност и по отношение на езиковата подготовка.

# 113
  • Мнения: 51 061
Конкретно на въпроса какво пречи СМГ на дете, справящо се добре с езиците, мисля по-горе Ваче беше писала за отношението на СМГ към езиците, а пък аз сред познатите ми деца в периода 5-7 клас там не познавам такова, което да успява да учи на високо ниво още 2-3 езика заедно с математиката в СМГ, а някои, които имат добри познания по някой език, не го дължат на СМГ.
Не бих оспорила. Но ще те помоля да ми дадеш пример за друго училище, където децата научават на високо ниво още 2-3 езика (даже и без да наблягат на математика) в периода 5 - 7 клас Joy Няма такова. Може би някои частни, но не пропускай, че моите твърдения са изцяло за нечастните училища.

А и не всичко е БЕЛ и математика. За най-високите оценки по БЕЛ на децата от СМГ мога да поспоря, но не искам.
На тази възраст това са най-важните предмети. Кажи ми кой е по-важен според теб? Нали с тях се кандидатства и с тях децата се състезават за училище след 7 клас. Т.е. от тези два предмета зависи бъдещето им. Всички останали предмети в тази възраст са на някакво елементарно подготвително ниво и не определят някаква безценна основа за по-нататък.  Иначе и да спориш, и да не спориш, то фактът си е факт, не можеш да го отречеш.

Но не за това беше коментарът ми, а по-скоро по отношение на твърдението ти, че в периода 5-7 клас ако не си математик или спортист или се занимаваш с изкуства, няма добри училища. Едва ли не - няма къде да учиш и училището да е добро.
А, не баш Wink казах, че няма по-добро, а не че няма някое, което някой да смята за добро. Може да има и други добри, но никое държавно/общинско не е по-добро.

Няма да издребнявам и да обяснявам защо според мен личното мнение за обща ситуация не е издържана позиция, когато става дума да се коментира закон за цалото образование. Просто смятам, че гледната точка за новия закон трябва да е много по-широка от това какво ще се случи с малка група деца, които учат в МГ-та.
Ако бях политик щях да се съглася. Щеше да ми е по-важно как да повиша с няколко процента успеваемостта на циганчетата и хлапета от селата, па ако ще това да е за сметка на спад в нивото на най-добрите деца. Ама аз не съм политик и ме интересува конкретно моето дете Grinning И затова защитавам своята си позиция, защото друг няма да го направи.

# 114
  • Мнения: 51 061
Но е излишно фаворизирането на училището по всички параграфи, тоест в частност и по отношение на езиковата подготовка.

Ама аз нямам илюзии за супер езикова подготовка в СМГ. Езици се учат ни повече, ни по-малко на нормалното ниво за добро училище. Но както писах и по-горе, посочи ми в кои държавни/общински училища чуждите езици се изучават на високо ниво в 5-7 клас и децата в тези училища масово и категорично изпреварват децата от СМГ по английски език Grinning

# 115
  • София
  • Мнения: 19 940
Просто е трудна аналогията с английски, тъй като няма обособени държавни/ общински училища с традиции в изучаването на езика в периода 5-7 клас. Но вземи един друг език, немския. Определено нивото на обучение по езика, макар и друг, в  училища  като 20 ОУ,  73 СОУ,  55-то  и още няколко такива, е в масовия случай  по-добро от това в СМГ.  И ако за едно дете математиката не е  приоритет, въпреки че се справя добре, харесва му по-интензивната подготовка по немски и в същото време получава прилична такава и по останалите предмети, защо за него и за родителите му непременно СМГ да е най-доброто?

Последна редакция: пн, 24 ное 2014, 20:57 от пенсионирана русалка

# 116
  • Мнения: 51 061
Е да, доколкото в СМГ немски не се учи в 5 - 7 клас, то ако за някое дете немският език е много важен сигурно друго училище ще е по-добро за него. Но не мисля, че това е масовият случай. Безусловно необходимият чужд език за мен и за повечето родители е английският. В края на краищата виж колко школи по английски има, и колко по немски.

Всъщност не знам и какво е нивото по немски в посочените училища, но приемам на доверие, че е по-високо от нивото по английски на децата в СМГ Peace

# 117
  • Мнения: X
Според новия закон се създава нов вид училища- СУ- вместо да се приемат МТтата за специализирани училища и да се легализира ранният прием. За малката група деца се създава нещо ново, само и само да не останат нещата такива, каквито са.  Rolling Eyes Не разбирам идеята.
В предишната редакция на проектозакона нямаше такова нещо като средно училище с прием от пети клас.
Тези училища се появиха там именно благодарение на упоритостта и усилията на хората, защитаващи ранния прием в МГ.

Обърни внимание, че всяка година на изпитите след 7 клас децата от СМГ имат най-високите оценки не само по математика, а и по БЕЛ. Това доказва, че в СМГ се набляга на всички дисциплини, а децата не се профилират в математиката....
....
Обосновката ми е, че съм минала през това и нямам спомен съученик на дъщеря ми да е ходил на уроци по математика.
Това не доказва нищо освен факта, че децата изкарват високи оценки по БЕЛ. Няма как да знаем дали това става единствено и само с училищната им подготовка. Съдейки по неща, прочетени във форума, по-скоро не.
Що се отнася до втората част...Чувствам се доста объркана (мисля, че и друга съфорумка те пита наскоро същото) - детето ти нали уж след седми клас беше прието в СМГ, пък сега се оказва друго...
А и СМГ не е в центъра на обсъждания проектозакон.

Последна редакция: пн, 24 ное 2014, 21:12 от Анонимен

# 118
  • Мнения: 51 061
Това не доказва нищо освен факта, че децата изкарват високи оценки по БЕЛ. Няма как да знаем дали това става единствено и само с училищната им подготовка. Съдейки по неща, прочетени във форума, по-скоро не.
Що се отнася до втората част...Чувствам се доста объркана (мисля, че и друга съфорумка те пита наскоро същото) - детето ти нали уж след седми клас беше прието в СМГ, пък сега се оказва друго...
А и СМГ не е в центъра на обсъждания проектозакон.

Абе така е, ама понеже ВСИЧКИ деца ходят на уроци по БЕЛ пък СМГ са първи значи има някакво значение все пак. Ако приемем, че уроците качват по една единици (условно казано) към бала на всяко дете, то ясно е, че тези с по-високия успех са тръгнали от по-високо училищно ниво.
Или казано математически, ако Х+1 > У+1, то следва, че Х>У Peace

Не мога да отрека, че детето ми беше прието след 7 клас в СМГ, точно както и около 180 други деца Peace

# 119
  • Мнения: X
Не мога да отрека, че детето ми беше прието след 7 клас в СМГ, точно както и около 180 други деца Peace
Не това беше въпросът ми. И мисля, че много добре ме разбра. Едва ли има някой, който се интересува от приема в гимназиите след седми клас, който да не знае, че и " старите" ученици в СМГ кандидатстват на общо основание.
 Заигравката с Чирпан и кандидатстването след седми клас вече доста се изтърка. И се питам кому беше нужна.

Общи условия

Активация на акаунт