Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 562
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 13 220
Просто е трудна аналогията с английски, тъй като няма обособени държавни/ общински училища с традиции в изучаването на езика в периода 5-7 клас.

Доколкото разбирам, дискусията се води около съдбата на училищата в София, но да допълня, че има такова във Варна- в Хуманитарната гимназия има прием след ІV клас с български и английски език, изучава се засилено език.
Вярно, по-малък е интересът отколкото в МГ, Варна след ІV клас, но пак го има и "цедката" е твърде сериозна.

# 121
  • Мнения: 14 133
Има и в Русе училища със засилено изучаване и на АЕ , и на НЕ, и на други езици с прием от 1-ви и допълнителен прием от 5-ти клас .  Hug

# 122
  • Мнения: 24 467
Цитат
Доколкото разбирам, дискусията се води около съдбата на училищата в София
Просто няколко потребители завиха натам.
Често хората обсъждат  онова, което ги касае лично. А за мен, персонално, темата е доста по широкообхватна. И касае цялото образование. То не се изразява от циганчета и селяни на единия полюс, а на другия някое и друго "елитно" училище. Образованието е точно това, което се намира помежду полюсите, т.к. това е количественото преимущество и качествената среда. Полюсите, разбира се, също следва да намерят своя законодателен израз, но те не са центъра на въпроса и не могат да бъдат. За тях нито закон е редно да се прави, нито те да се превръщат в Земното кълбо.
Темата дори не касае приемът след ІV клас. Той не решава големият проблем "българско образование". Решава частни случаи.

# 123
  • Мнения: 14 133
Явно пак ще се действа на парче, а няма цялостно да се решат проблемите в образованието.  ooooh!

# 124
  • Мнения: 24 467
Напротив, аз схващам идеята за изготвяне и приемане на цял закон точно като опит да се направят по- цялостни промени. Колко ще са качествени и приложими не мога да обсъждам на този етап.

# 125
  • Мнения: 14 133
Напротив, аз схващам идеята за изготвяне и приемане на цял закон точно като опит да се направят по- цялостни промени. Колко ще са качествени и приложими не мога да обсъждам на този етап.
Peace Дано да е така.  Praynig

# 126
  • Бургас
  • Мнения: 7 026
Нещо за задължителната предучилищна има ли там?
Засега нямам време да го чега целия,но следобяд ще се опитам. Embarassed

# 127
  • София
  • Мнения: 1 637
Нещо за задължителната предучилищна има ли там?
Има. Но не мога да кажа има ли разлика от това, което е в момента.

Като цяло в темата бих искала да видя повече мнения от хора следили промените по конкретни тестове. Аз си признавам, че не съм и сега ми отнема много време, за да мога да навляза в детайли.

Вчера изчетох мотивите към закона. Много хубави неща пише, също и много клишета.

Неприятно впечатление прави, начинът по който е внесен законът от парламентарна група. Така се губи прозрачността, губи се възможността да се чуе мнението на обществото.

От друга страна ЕК е дала срок до края на 2014г. за приемането на закон за образованието, което значи че не е останало време.

# 128
  • Бургас
  • Мнения: 7 026
Благодаря за отговора!
Ако намеря нещо ново,ще го споделя.
Благодаря и на Дидева за темата!

# 129
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Нещо за задължителната предучилищна има ли там?
Засега нямам време да го чега целия,но следобяд ще се опитам. Embarassed
За 4 годишните отпада, но на 5 и на 6 остава.

# 130
  • София
  • Мнения: 752

От друга страна ЕК е дала срок до края на 2014г. за приемането на закон за образованието, което значи че не е останало време.

Едва ли ще го приемат тази година... Има някакво технологично време все пак.
http://www.parliament.bg/bg/billbecomeact
 А и наближават празници. Grinning

# 131
  • София
  • Мнения: 1 637
Едва ли ще го приемат тази година... Има някакво технологично време все пак.
http://www.parliament.bg/bg/billbecomeact
 А и наближават празници. Grinning
Това имах предвид.
И благодаря за линка, вчера го търсих на сайта на парламента, но нещо не го видях.

# 132
  • Мнения: 3 379
Черна станция, именно с това "по-доброто" не съм съгласна. Няма защо пак да се повтарям, мисля, че ме разбра и първия път.
А, не баш Wink казах, че няма по-добро, а не че няма някое, което някой да смята за добро. Може да има и други добри, но никое държавно/общинско не е по-добро.

Що се отнася до училище с добра подготовка по немски език в периода 5-7 клас, Пенсионирана русалка е изброила няколко, бих добавила и напр. 133-то за руски език. Аз лично не смятам изобщо училищата с изучаване на английски език за интересни, така че не ги следя и нямам информация за тях. Синът ми учи английски от 5-годишен и тази година е в ниво с шестокласници в школата си (в момента е в 4-ти клас). Английският език е лесен за изучаване и това може да стане спокойно в много от добрите школи. Но пък в училище има възможност да учи немски на много добро ниво и тази година ще се яви и на изпит към Гьоте институт за международен сертификат за ниво А1 по немски (догодина вероятно ще го направи за А2 за английски). Догодина, живот и здраве, вероятно ще започне да учи и руски в училище, ако остане тук. Ако учи в СМГ или МГ по принцип, рискува едно от двете неща - или да загуби от нивото на езиците си, или да плати за доброто ниво по езиците си с много голямо натоварване. За мен е неоправдано децата да са толкова натоварени, те трябва да имат време да играят навън, да тичат и ритат топка или да плуват, да играят баскетбол, да играят на криеница в квартала, да четат книги, да се занимават с любимите си неща и прочее... Време за тях самите, което не им е определено от родителите като занимания.

За мен БЕЛ и математика съвсем не са единствените важни предмети в който и да е клас, само защото те са оценяваните предмети след 7-ми клас. Личното ми мнение е, че искам детето ми да се развива заради интересите си, а не заради оценките и особено защото някой ще го изпитва в някакъв момент. Оценките никога не са ми били приоритет. Не гледам на училището като на "удължен прием за университет" (както казва Кен Робинсън - по принцип съм почитател на неговите идеи, ето тук дори съм писала статия за него ако някой има интерес да прочете).

Но прекалено много навлязох в личната си позиция в тема, касаеща по-общи положения.

За мен законът е, повтарям се сигурно, добра крачка напред. Няма как да е най-добрият вариант, ще има надявам се развитие в последствие. Фактът, че има промяна от предния законопроект по времето на Дамянова и се е въвела формата "средно училище" означава, че някой се е вслушал в обратната връзка за математическите гимназии и е признал добрия пример. Не виждам как може в закона да се въведе статут само на тези гимназии (математическите), все пак математиката може да е много красива и важна наука, но защо трябва да бъде поставена като приоритет с особен статут пред, да речем, географията или биологията или физиката или историята? Дадена е възможност в закона и МГ могат да я оползотворят като превърнат добрия пример в добър старт на новия закон.

Изобщо досега реформа в нашето образование почти няма и този закон отваря вратата за такава. Може да не е най-доброто, признавам не съм чела в детайли (но смятам да го направя), обаче трябва да се почне отнякъде. Няма време за 1 месец да се пише нов, а този е широко дискутиран с много организации.

Едно от много добрите неща в новия закон са именно отпадането на оценките в началния етап и премахването на повтарянето на клас. Децата много бързо губят естественото си любопитство за сметка на бележкарството. Наскоро гледах по някоя от телевизиите студио с Емил Джасим, Ваня Кастрева и Цвета Брестничка и там стана дума, че се планира и да се "освободят часовете", т.е. да отпадне задължението учителят да прави план в началото на годината за всеки час през нея и след това отчет дали го е изпълнил. Не знам това в закона ли е залегнало или е друга промяна, но ще даде глътка въздух на учителите да могат да работят с темпото на класа и отделните деца в него и да си изпълняват основните задължения, а не да се превръщат в бюрократи.

Колкото до Дамянова - честно казано, аз имах много смесени чувства, но след няколко разговора с нея на събития, на които присъстваше смея да твърдя, че е един от малкото политици, отворени към истински диалог и приемащи обратна връзка относно политиките в образованието в последните години.

# 133
  • Мнения: 28
http://education.actualno.com/Osnovno-obrazovanie-shte-se-zavyrs … s-news_61706.html

Тази идея много ми хареса. Дано да се приеме. Доколкото знам така е в Германия. Нека децата да могат да започнат работа на 16 г. да влязат в живота и ако решат че искат още да учат, ние все още да сме млади за да можем да ги подкрепим, а не както е сега до 19 г. се учи средно образование - време през което някои деца отпадат от училище. 

Подкрепям напълно след 16г децата да могат да рабтят. Трябва да се учат на труд и да добиват практически опит от ранна възраст.

# 134
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Опит от труд може да се добива и без да се зарязва образованието. Но, то и сега не беше задължително, та новото е, че ще се водят със завършена първа степен на гимназиално образование.

Общи условия

Активация на акаунт