Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 761
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 185
  • София
  • Мнения: 62 595
и в осми клас онези, които грам не са учили въпросния език, се изравняват за един срок и половина. Навремето ние учехме руски от четвърти клас, та до края на гимназията. Болшонството от хората дори в гимназиален курс нищо не научиха и сега твърдят, че са "забравили" езика. Та, каквото с руския, това и с английския от пети клас!
За математиката и лобите съм съгласна с Джуди - има го и този момент.

# 1 186
  • Мнения: 1 058
ама аз съм за това да има избор, нямам нищо против това да има прием и в ЕГ след 4-ти клас; против съм да се закрива приема в МГ с лека ръка, дано разума надделее, ще видим какво ще гласуват в крайна сметка

друг е въпроса самите ЕГ имат ли желание и възможност да организират прием, по-скоро не, доколкото виждам от това, че са кротички и не скачат да се борят за това; за ЕГ стои и въпроса как точно ще се организира прием, по какво ще са изпитите и т.н.; при МГ регламента е ясен, минава се през няколко състезания, прави си се класиране и т.н.; специално за Варна има прозрачност как се случват нещата и как се приемат децата, а и за разлика от това, което пише за СМГ, във Варна май не се появяват допълнителни деца извън приетите по резултати

# 1 187
  • Мнения: 50 680
Иначе е ясно защо лобистите за МГ с ранен прием са реално против уеднаквяване на правилата за всички гимназии /без професионалните/- елементарно, ще изгубят деца, които ще се насочат в ЕГ и вероятно и в други училища със специализирана подготовка. Ще спрат огромните пари, които текат с години за курсове и уроци. По математика. Интересът към математическите състезания няма да е така голям. Sunglasses
Всъщност би се появил един баланс в сферата. Но той не изнася на поддръжниците на настоящото статукво. Много ясно.

Извинявай, ама това изобщо не е вярно. Намери ми някой от "моята партия", който да е против ранен прием в ЕГ. Няма да намериш обаче. Имаме съмнение, че може да стане, но против не сме. И МГ-тата нищо няма да изгубят. Сега за СМГ кандидатстват 600, приемат 120. Тези най-добри 120 пак ще искат в СМГ колкото и ЕГ-та да има, а останалите реално не са интерес за МГ. Ако вместо 600 за МГ кандидатстват 300 или даже 200 деца, които са убедени в интереса си към математиката, то СМГ няма да загуби нищо, а всичко ще си остане както е сега. А и огромните пари за курсове и уроци текат към вече многото частни школи, не толкова към СМГ. СМГ си имаше курсове по състезателна математика преди, ще ги има и сега, но те не са за толкова много деца. Пак ще има - като дойде суша водата в прелялото езеро се събира към най-дълбокото място. Така ще стане и ако са малко децата с мерак за математика - ще спрат да плащат за разни частни школи, а ще си ходят в СМГ както преди - без да се налага да спиш пред гимназията за да се доредиш.

Обаче се съмнявам, че интересът към МГ ще спадне толкова и много пъти казах защо:
- кариерните шансове на база добра математическа основа са много повече, отколкото кариерните шансове на база добра филологическа основа. Че са и по-доходни.
- докато изпитите след 7 клас са МАТ и БЕЛ МГ ще е добра опция за безплатна и безстресова подготовка поне по МАТ.
- ученето на език от ранна възраст много често е загубено време, защото в ЕГ училите и неучилите се изравняват за една година. Докато при математиката неучилите в МГ от 5 клас като правило не настигат приетите рано.

Та това е то моето мнение, няма да пиша коментари по целия пост, че ще стане много дълго. Написаното тук е есенцията на моята гледна точка и май вече наистина стига. Повече няма какво ново да се каже. Надявам се бъдещето да е добро за децата ви, моето вече изкласи Peace

# 1 188
  • Мнения: 24 467
Скрит текст:
ама аз съм за това да има избор, нямам нищо против това да има прием и в ЕГ след 4-ти клас; против съм да се закрива приема в МГ с лека ръка, дано разума надделее, ще видим какво ще гласуват в крайна сметка

друг е въпроса самите ЕГ имат ли желание и възможност да организират прием, по-скоро не, доколкото виждам от това, че са кротички и не скачат да се борят за това; за ЕГ стои и въпроса как точно ще се организира прием, по какво ще са изпитите и т.н.; при МГ регламента е ясен, минава се през няколко състезания, прави си се класиране и т.н.; специално за Варна има прозрачност как се случват нещата и как се приемат децата, а и за разлика от това, което пише за СМГ, във Варна май не се появяват допълнителни деца извън приетите по резултати

Нека се регламентира по еднакъв начин възможността за прием в различните гимназии, пък никой не задължава онези от тях, които не могат да организират такъв и последващо обучение, да го правят.  Peace
Писах вече за такъв експеримент в едно училище. В VІІІ клас децата записват друг език, ако продължат в него, т.к. до края на VІІ клас са получили една доста стабилна база по вече изучавания и се губи смисълът да повтарят същото отначало. Та има смисъл. Стига да се даде възможност и да се организира.
Но не само за ЕГ става въпрос, няколко пъти и аз упоменах и други гимназии със засилено обучение по други предмети- хуманитарни или с природонаучен профил. Последните, обаче, трудно биха организирали такъв прием по простата причина, че обучение по такива предмети не е залегнато до края на ІV клас. Има едни общи предмети, които трудно биха могли да въведат подобно профилиране. Затова и за мен е достатъчно МГ/ ЕГ/ ХГ.
...
И при МГ общо регламентът не е ясен, от гл. т. на това, че всеки си решава сам кого, как и кога да приема. Имам пример и за прием на деца в средата на годината, в VІ или VІІ клас в МГ. По кой регламент? По този, на директора, най- вероятно.
...
Черна станция, не знам кое принципно не е вярно. Това, че ти не си съгласен е нещо съвсем друго. Горното е мое мнение /и не само/, базирано на личен опит. Не те задължавам да го споделяш, разбира се.  Peace Но подобен лобизъм няма как да не се набие в очи и корените му няма как да не се установят от къде идват.
Не ти знам "партиите", лични проблеми и принадлежности тук не обсъждам.  Simple Smile Принципната ми форумска позиция е такава.

Аз не държа да спада интересът към МГ. Ни най- малко. Но обективно това не може да не се получи, ако се дадат еднакви шансове на ЕГ и ХГ.
Държа, обаче, да се разширят възможностите и да се повиши качеството за повече ученици. А не те да се предоставят само на един избран елит. Който е такъв, продължавам да твърдя И поради наличието на финансовия фактор- чистата възможност родителите да организират допълнителното обучение за прием в МГ от V клас.
...
А иначе има "какво да се каже"- по темата, която не е за МГ, в частност за СМГ. И е много сериозна и обемна.  Peace

# 1 189
  • Мнения: 50 680
Цитат на: KOTE лоlink=topic=810887.msg30699327#msg30699327 date=1430164141
Сама го каза,  истината е в основата на  пирамидата,  а лантливи деца се раждат в цялата страна,  но по ред причини те не могат да се рязвият.. Или ако не са математици, родени в С-я,  Вн и Бс - кучета ги яли

Е, хайде да не драматизираме. Не е нужно да ги ядат кучета, а да почакат до 7 клас. По-ранното развитие е нужно за талантите в спорт, музика, танци и математика (може и да изпускам нещо). Езиковите таланти обаче се развиват без проблем и в по-късна възраст. Доказателството го дадох вече - в езиковите гимназии и в АКС училите и неучилилите език преди 7 клас изравняват нивото си за година. Значи ранното профилиране в език не носи никакво предимство.
Аз коментирам като родител, съотношение талантливи деца към масата деца дори и в София показва, че на челните позиции децата са изброими. Така че стига вече с това деление на децата извън София, а  това с чакането до 7 клас звучи супер смешно, ще чака какво точно, тогава да започне да се развива ли, или да влезе в желаното училище докато родителите са вършели учителската работа, защото в едно стандартно училище си е пълна загуба на време.

Естествено, че децата с талант за математика са изброими. Един софийски набор е към 6000 деца, ако не се лъжа. А в СМГ влизат 120, което прави таман...2%. Я ми кажете какво ви бъркат 2% от децата Shocked Ми останалите 98% да правят каквото решат, защо СМГ ви е трън в очите? Да им направят каквито ще гимназии и училища, ама само от едното преименуване не вярвам това изведнъж да станат топучилища. Аз казах сто пъти - нямам нищо против всякакви гимназии - хуманитарни, художествени, спортни, езикови, природонаучни... Искам само да не пипат това, което доказано работи. Нищо друго.
И какво ти е смешно с чакането до 7 клас за започване на учене на език? Преди това за седем години децата ще научат колкото после за една. На мен не ми е смешно.

# 1 190
  • София
  • Мнения: 62 595
В момента СМГ и другите МГ си правят каквото си искат по отношение на приема. Утре могат да сменят регламента и да се кандидатства не само със състезания и изпит, ами и с цвят на очите.

# 1 191
  • Мнения: 50 680
В момента СМГ и другите МГ си правят каквото си искат по отношение на приема. Утре могат да сменят регламента и да се кандидатства не само със състезания и изпит, ами и с цвят на очите.

Нали затова се пише закон. Сега са принудени да лавира, не го правят по свой мерак. Нека се определи какъв ще е изпитът и всичко ще е ОК. Къде е проблемът?

# 1 192
  • Мнения: 1 058
В момента СМГ и другите МГ си правят каквото си искат по отношение на приема. Утре могат да сменят регламента и да се кандидатства не само със състезания и изпит, ами и с цвят на очите.

Е, с това не мога да се съглася. Да, МГ определят правилата, по които приемат и в това не виждам нищо лошо. Нещата са ясни предварително, състезания, тяхната тежест в крайна оценка и т.н. Т.е. гледаш си регламента и се подготвяш спрямо него. И е много по-добре МГ да си определят сами правилата за прием, отколкото някой централизирано да им налага нещо, още повече, че този някой едва ли ще е достатъчно компетентен... Реване за намесата на държавата навсякъде ми е много странно... Примерно правилата за прием в Харвард или Кембридж кой ги определя, държавата???

Дайте да запишем в закона е, че приема е по резултатите от ЕК, ВМС, Салабашев??? И утре като някое от състезанията отпадне какво правим? Сменяме и закона? Или пък да тръгнем към дефиниране само на 1 приемен изпит и отворим вратичка за по-лесна манипулация... Или да отрежем шанса на някои от децата, които просто нямат ден на този конкретен изпит?

Това за приема с цвят на очите с добрите МГ, които си държат на реномето, няма как да се случи. Че веднага ще секне потока от медали и грамоти... По-скоро нещо подобно видях за хуманитарната гимназия във Варна миналата година, поради крайно ограничената бройка кандидати за там...

# 1 193
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Докато са държавни училища, ще се съобразяват с държавните изисквания.
Разбира се, че трябва да има регламентиран прием и той трябва да е еднакъв за всички такива училища.
Иначе правят държава в държавата.

# 1 194
  • Мнения: X
Дайте да запишем в закона е, че приема е по резултатите от ЕК, ВМС, Салабашев??? И утре като някое от състезанията отпадне какво правим? Сменяме и закона? Или пък да тръгнем към дефиниране само на 1 приемен изпит и отворим вратичка за по-лесна манипулация... Или да отрежем шанса на някои от децата, които просто нямат ден на този конкретен изпит?
По-големият проблем от отпадането на някое от тези състезания е това, че участието в тях е платено.
Що се отнася до липсата на ден за някой конкретен изпит...Ами и седмокласниците нямат кой знае какъв избор. Вярно, изпитите са два, но датата за всеки от тях е единствена.
В останалите училища, които имат ранен прием също има изпит, ако не се лъжа. Че поне в едно от тях даже за първи клас.

# 1 195
  • Мнения: 50 680
Докато са държавни училища, ще се съобразяват с държавните изисквания.
Разбира се, че трябва да има регламентиран прием и той трябва да е еднакъв за всички такива училища.
Иначе правят държава в държавата.

СМГ не е държавно, а общинско Grinning

# 1 196
  • Мнения: 1 058
Докато са държавни училища, ще се съобразяват с държавните изисквания.
Разбира се, че трябва да има регламентиран прием и той трябва да е еднакъв за всички такива училища.
Иначе правят държава в държавата.

Е, и как точно ще стане??? Ще се вдигнат всички с децата от Варна да ходят на СМТ? Или пък всички от София ще се вдигнат за Преглед на знанията по математика във Варна?

И хайде стига вече с тези държавни изисквания... Че резултатите от тях всички ги виждаме... А пък и изискванията се менят май според знанията на децата - за справка оценките от матурите... Защото дотам сме я докарали, все чакаме държавата да ни оправи... То защото държавата е много компетентна за всичко и много добре уредена, светъл пример за подражание на цяла Европа... Някои хора май още не могат да се оттърват от социализЪма и комунизЪма...

всъщност държавата и безумните й изисквания са една от основните пречки за въвеждането на модерни методики на обучение и подобряване на образователното равнище...

# 1 197
  • Мнения: 1 359
За много от нещата, свързани с образованието, има аргументи и за, и против. Абсолютно единственото, в което съм убедена, е крайната наложителност да се отмени монополът на "държавните изисквания". Първата крачка трябва да бъде въвеждане на свободен избор и плурализъм в образованието. Оттам нататък можем да говорим за детайлите, да ги обсъждаме и най-вече всяко дете и семейство да бъде свободно да избере най-добрия и подходящия за себе си вариант. Докато дъвчем по какъв най-добър начин да променим еднаквото за всички, но то пак да бъде еднакво за всички, всъщност нищо няма да се промени.    И този закон отново няма да го направи... А между другото, някой има ли идея кога възнамеряват да го приемат все пак? Уж беше две седмици след първо четене, после до Великден, после до две седмици след Великден...

# 1 198
  • София
  • Мнения: 1 087
Тази седмица би трябвало проекта да е в зала на второ четене, но утре 29.04 ще публикуват дневния ред на заседанията на НС и след като го гласуват ще се види.

# 1 199
  • Мнения: 1 359
Благодаря!

Общи условия

Активация на акаунт