Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 402
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 935
  • София
  • Мнения: 17 652
Изпит в университет в БЪЛГАРИЯ.
Или може би забрави, че има и такава държава?


Ами точно за България учениците ходят на частни уроци.
...
Причините са, че най-често материалът е на ниво ЗП, а и часовете са твърде малко. Точно това ще бъде избегнато след реформите...

Като от "много малко" броят на часовете се докара до 0 ли ще се избегне?

Отново повтарям: това би могло да работи само и единствено, ако учениците попълват желанията си директно в МОН - с писмо ли, с форма ли, все едно - и тези желания се смятат за задължителни за училищата и не подлежат на промяна (освен със смяна на училището). И тогава няма да може да каже дадено училище "ама ние не можем да направим курс по физика с 2ма ученика, и нямаме и база, и нямаме учител". И 1 да е, ще трябва да направят курса.

ИЛИ учениците - ВСИЧКИ - да прекъсват образованието си след 10ти клас и да кандидатстват - както се кандидатства за у-т - по конкретна програма, с обявени преподаватели, база и т.н.Т.е. Държавата да се откаже - официално, със закон - от задължението си да осигури средно образование за всички желаещи и да го осигурява само за онези, положили успешно изпитите и влезли (т.е. за определен процент, вероятно различен за различните предмети брой), а останалите да освобождава от "грижите" си след 10ти клас - независимо дали искат или не.

# 1 936
  • София
  • Мнения: 17 652
Изпит в университет в БЪЛГАРИЯ.

По настоящем изпита е само и единствено в/у материала, изучаван в ЗП. С високо или ниско ниво.


Кати, от постингите ти личи, че не си запозната с образователните системи по света и у нас.
Няма как на 16 години някой да влезе в университет.
Не учат в "някаква степен" профилирани предмети, ами учат по 3-4 предмета, които сами си избират след 10-ти клас, на много високо ниво – включен е даже университетски материал. Ами нали точно това се предлага да стане и в България – да учат само профилиращи предмети след 10-клас. Толкова ли е трудно за разбиране?



То може и на 14 да се влиза, ама това е "друга бира".

Разбира се, че има как да се влезе - не само, че има как, но и повечето го правят. И не само, че повечето го правят, ами и много до там си стигат. Т.е. хващат си някаква бакалавърска степен, което горе-долу би отговаряло на нашето полувисше едно време - и си остават с нея.

# 1 937
  • Мнения: 1 058
Изпит в университет в БЪЛГАРИЯ.
Или може би забрави, че има и такава държава?


Ами точно за България учениците ходят на частни уроци. Представи си ученик в МГ, решил да кандидатства право. Какъв избор има сега? Частни уроци или самостоятелна подготовка, която май не е достатъчна. Никой не разчита на наученото в 11-ти и 12-ти клас в училище, за да кандидатства. Причините са, че най-често материалът е на ниво ЗП, а и часовете са твърде малко. Точно това ще бъде избегнато след реформите, ако се осъществят, де, защото явно българите сме твърде консервативни и не приемаме лесно промените. То и затова сме години в развитието си след останалите държави.

Частни уроци има защото това което се преподава е недостатъчно или неясно. И ако си говорим за реформи трябва да се почне оттам - какво се преподава сега и какво всъщност би трябвало да се преподава... И едва след това да удължаваме учебна година или вкарваме промени в модела... Да, ама това е по-трудно, ние си караме по лесному, защитавайки интересите на разни лобита и за сметка на учениците и родителите...

# 1 938
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз не разбрах особено какво толкова са взели под внимание от сигналите, които са получили, но на мен ми се стори, че основният проблем  с опасността децата да не могат да кандидатстват в чужди университети, заради липса на хорариум по определени предмети, си остава newsm78
Или ще има определени училища, които да предлагат обучение по химия, физика, биология, история или география във втора гимназиална степен?

Всяко едно училище може да предлага обучение по изброените от теб предмети във втора гимназиална степен. Няма никаква опасност децата да не могат да кандидатстват в чужди университети, поне във Великобритания. Там никой не се интересува от хорариума, не искат никаква справка за него при кандидатстване. Ама нали се търси сензация, що пък да не сложат едно шокиращо заглавие журналистите, а който не е запознат с действителността, може и да повярва, все пак е по-лесно да се вярва сляпо на прочетеното в манипулиращи статии, отколкото да се направи справка в официален източник.

Че чуждите университети да не са само във Великобритания? В Дания обаче знам, че се интересуват от хорариума да речем...
Каква е ползата от това всички завършващи средно образование българчета имат необходимия хорариум/оценки, за да могат да кандидатстват във всеки един университет в света? Не е ли безсмислено за една огромна част от учениците? Всъщност това облагодетелства само тези, които са решили да учат в чужбина, но нямат идея какво и къде. Ами онези, които нямат намерение да продължат образованието си? Или тези които са се ориентирали в коя посока искат да копаят и страничните усилия им отнемат ценни ресурси?

Ако не се лъжа, детето ти е малко или нямаш още деца. Та, когато детето ти стане в гимназиална възраст, тогава ще разбереш защо е толкова важно. Дали твоето дете ще се падне в групата на тези, които искат или не искат, е като руска рулетка, но ти като родител ще искаш да си сигурна, че няма административни пречки да си подаде документите. Тези, които не искат, по новата система сами ще се откажат, но продължаващите трябва да имат възможност да им се събира хорариум в дипломата.

# 1 939
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Единственото лоби, което виждам да е защитено с новия закон е това на МГ с узаконяването на пети клас.

На частни уроци ходят онези деца, които не могат да държат високо ниво в училище или просто имат нужда да държат нивото на профилираната подготовка, която не са избрали, но желаят да я имат.

Има ученици, които със собствени сили и възможности и добра подготовка в училище се справят много добре на матури и кандидатстудентски изпити, защото просто са избрали подходящ профил или имат достатъчно време в училище да се готвят върху това, което им трябва.

Пети клас в МГ за мен е безсмислен.

# 1 940
  • Мнения: 50 937
Частни уроци има защото това което се преподава е недостатъчно или неясно.

Това изобщо не е вярно - много пъти съм писала, че частните уроци не са функция на преподаването, а на състезателния елемент при кандидатстването.
Ми замисли се само - нека приемем, че се преподава супер качествено и всички деца са умни и мотивирани. И какво става тогава - всички знаят материала за 6. И какво следва после? Всички се явяват на изпит за каквото там и при 200 свободни места имаме 1000 шестици. Ами сега? Кого да приемем и кого да отрежем? И за да не става така се вдига нивото на изпита за да не могат всички да имат шестица. Да, ама Трети принцип на Нютон - това действие води до противодействие и това противодействие се казва ЧАСТНИ УРОЦИ. Та значи имаме ли много кандидати за малко места уроци ще има без значение какво е качеството на преподаване. И това се утежнява от още един фактор - не всички деца са еднакво умни и мотивирани, обаче това не пречи да имат (те или родителите им) амбиции да се мерят с умните. И как става това?  С УРОЦИ.

Това е то - уроците са резултат от ограниченото предлагане, голямото търсене и амбициите за по-добро представяне. И не зависят от преподаването, доколкото то е еднакво за всички. Виж ако само на една малка част от децата се преподава на по-високо ниво те могат да минат и без уроци (илюстрация СМГ и ВО по математика). Но пак тези деца трябва да са по-малко от желаните места, защото в противен случай и те ще ходят на уроци (илюстрация състезанията по математика, където и деца от МГ ходели били на частни уроци).

# 1 941
  • Мнения: 1 058
Частни уроци има защото това което се преподава е недостатъчно или неясно.

Това изобщо не е вярно - много пъти съм писала, че частните уроци не са функция на преподаването, а на състезателния елемент при кандидатстването.
Ми замисли се само - нека приемем, че се преподава супер качествено и всички деца са умни и мотивирани. И какво става тогава - всички знаят материала за 6. И какво следва после? Всички се явяват на изпит за каквото там и при 200 свободни места имаме 1000 шестици. Ами сега? Кого да приемем и кого да отрежем? И за да не става така се вдига нивото на изпита за да не могат всички да имат шестица. Да, ама Трети принцип на Нютон - това действие води до противодействие и това противодействие се казва ЧАСТНИ УРОЦИ. Та значи имаме ли много кандидати за малко места уроци ще има без значение какво е качеството на преподаване. И това се утежнява от още един фактор - не всички деца са еднакво умни и мотивирани, обаче това не пречи да имат (те или родителите им) амбиции да се мерят с умните. И как става това?  С УРОЦИ.

Това е то - уроците са резултат от ограниченото предлагане, голямото търсене и амбициите за по-добро представяне. И не зависят от преподаването, доколкото то е еднакво за всички. Виж ако само на една малка част от децата се преподава на по-високо ниво те могат да минат и без уроци (илюстрация СМГ и ВО по математика). Но пак тези деца трябва да са по-малко от желаните места, защото в противен случай и те ще ходят на уроци (илюстрация състезанията по математика, където и деца от МГ ходели били на частни уроци).

Боже колко писане за нещо, което не е вярно... На частни уроци масово се ходи за да могат децата да се представят добре на матурите... И с оглед на доста ниските изисквания за изкарването им,  ако училището си вършеше добре работата, частните уроци щяха да са излишни... Ама е факт, че не са, дори и за толкова ниска летва като матурите... 

# 1 942
  • София
  • Мнения: 17 652

Лично на мен мнението на Черна станция по въпроса ми звучи по-смислено / оправдано...
На матурите, особено в някои училища, е достатъчно да се явиш, за да минеш - и, честно казано, с колко точно е минал човек в повечето случаи няма особено значение. Защото ако е по предмет, по който ученикът вече се готви за по-сериозния изпит, ясно, матурата не представлява ... нищо.
А по предметите, с които няма да кандидатства, и оценката ако е "да" няма влияние... т.е. все едно е каква е точно.




# 1 943
  • Мнения: 1 058
Единственото лоби, което виждам да е защитено с новия закон е това на МГ с узаконяването на пети клас.

На частни уроци ходят онези деца, които не могат да държат високо ниво в училище или просто имат нужда да държат нивото на профилираната подготовка, която не са избрали, но желаят да я имат.

Има ученици, които със собствени сили и възможности и добра подготовка в училище се справят много добре на матури и кандидатстудентски изпити, защото просто са избрали подходящ профил или имат достатъчно време в училище да се готвят върху това, което им трябва.

Пети клас в МГ за мен е безсмислен.

Ами не си далновидна за лобитата явно:
1. Частните училища с държавно финансиране
2. Знайни и незнайни експерти участвали в списването на закон, наредби и т.н. и прибирали пари за едно голямо нищо...
3. Всичките пишман учители пазещи статуквото и мизерните си заплатки...
4. Издателства които ще печатат уж нови учебници ама със старото малко поразбъркано съдържание...
5. Допълнителен бизнес за школи и частни уроци заради удължаване на учебната година и то пък гледай как случайно точно в 4-ти и 7-ми клас, точно когато се кандидатства...

И ми е ясно, че МГ бъркат в здравето на много измислени училища и гимназийки, ама поне нещо доказано работещо не успяха да разтурят...

Пък да се пише, че на частни уроци ходят деца които не могат да държат 'високо ниво в училище' е доста смешно, като изключиш елитните училища в останалите нивото е много 'високо'...  И много добре това се вижда на елементите матури, колкото и да им сваляме нивото година след година...

Последна редакция: нд, 15 ное 2015, 14:49 от Rumen_s

# 1 944
  • Мнения: 50 937
Боже колко писане за нещо, което не е вярно... На частни уроци масово се ходи за да могат децата да се представят добре на матурите... И с оглед на доста ниските изисквания за изкарването им,  ако училището си вършеше добре работата, частните уроци щяха да са излишни... Ама е факт, че не са, дори и за толкова ниска летва като матурите... 

И защо не е вярно, защото ти казваш, нали? Колкото и да са лесни матурите проверителите компенсират с безсмислени заяждания (имаше един случай с особено лесни, когато да не ти казвам как оценяваха, имаше указание да се реже едва ли не на квотен принцип и по метода "ези-тура" ) така че накрая пак няма купчини шестици. А влизането в най-желаните гимназии зависи от стотни. Ха да те видим и тебе един ден дали няма да поискаш да се застраховаш в борбата за стотни Twisted Evil Сега лесно се теоретизира по принцип Whistling

# 1 945
  • Мнения: 1 058
е, щом казваш сигурно много "режат" на матурите и има специални указания за това... те и затова само свалят летвата от година на година - уж за да покажат колко ни е наред образованието и колко знаят децата... та затова и нарочно ги "режат"... а те тези, скандалите с отличните резултати на разни незнайни училища от горно-нанадолнище идват точно от това, от "рязане"... може би приказките за "рязането" идват от това, че тази година малко се позатегнаха нещата и не беше толкова лесно за преписване...

иначе обяснението, че супер амбициозни родители пращат бавно схващащи деца или деца гонещи супер постижения на школи и частни уроци доста издиша... особено като видиш данните за неграмотността на излизащите от образователната ни система разбираш колко добре работи и защо са уроците... но основния проблем е, че на школа/частни уроци може да се ходи по 2-3 предмета най-много, а другото щеш, не щеш остава на училището и там е трагедия...

# 1 946
  • Мнения: 50 937
Пиши си, пиши, сега си в разгара си (все родители на малки деца сте толкова ентусиазирани). Нямам намерение да споря с теб, ще ти дойде времето, ще те видим.

И не съм казала, че нивото е високо, а че уроците не зависят от него. И 10 пъти да се качи нивото пак ще бъде същото, защото причината за уроците е другаде.

И обърнете внимание - не пиша за матурите (след 12 клас), там е различно - места в нашите университети бол. Пиша навсякъде за ВО след 7 клас.

Последна редакция: нд, 15 ное 2015, 17:41 от Черна станция

# 1 947
  • София
  • Мнения: 62 595
на курсове ходят предимно отличниците, защото не им се рискува със самоподготовка за матурата по български. За втората матура не зная, май всеки се оправя сам. Ходят и младежи, които искат да изкарат по-висока оценка. Калпазаните какво да правят там? Евентуално може някого да го натиснат родителите, ама много-много не я вярвам тая работа.
Оставам с впечатление, че с матурите е като при седмокласниците - за изпадащите и тройката е предизвикателство,  четворка можеш да изкараш без напъване, ако не си съвсем бягал от училище, но отличниците гонят шестицата, а там вече е много трудно. Не си правИ илюзии, проверяващите много точно се ориентират на писмената част колко умствен багаж има авторът.

# 1 948
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
Ами не си далновидна за лобитата явно:
1. Частните училища с държавно финансиране
...
Явно да, защото пропуснах частните училища. Добавям и тях към, лобистките интереси.

# 1 949
  • София
  • Мнения: 62 595
то няма толкова частни училища, за да поемат гимназистите! Дори в София няма такива, повечето са до четвърти или до седми клас, чат-пат има някоя гимназия.

Общи условия

Активация на акаунт