Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 5

  • 108 283
  • 757
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: 24 467
Здравейте, и аз се записвам сред нас. Дъщеря ми е в 3-ти клас и е с дислексия, не може да чете гладко, заменя една буква с друга. В голяма чуденка съм дали да я заведа на курса в Русе. Дали ще се справи само с помощта на логопед? Моля за някаква насока.

Личното ми мнение на база личен опит и споделен такъв от познати /и учител, работещ с такива деца/ е, че основната работа си е ежедневната такава вкъщи.  Peace
Може с родител, може с учител, но е важно да е ежедневна.
За четенето- всеки ден на глас се чете по нещо, обясняват се грешките, преразказва се.
Вълшебен начин няма. Няма и вълшебници, вкл. логопеди.

# 286
  • Мнения: 636
Напълно съм съгласна с мнението на Judy.

При нас с учителка обаче почти нямаше ефект, освен че домашните бяха написани.
А смених 2 учителки, но явно не съм намерила подходяща.
Единствено заниманията с мен дават резултат и то ежедневни и целенасочени, в основно два предмета -БЕЛ и математика, АЕ е с учителка, но и там трябва в най-скоро време да се намеся. Той е много зле по езика и това, че го пренебрегнах не беше правилното решение.

Съвет и  от мен-върни се и прочети старите теми, ще научиш много полезни неща.
Аз напоследък често го правя и се успокоявявам,че вървим в правилната посока.
Но е много тежко и трудно , понякога изпадам в депресия и тревожност, после се успокоявам.
И благодаря горещо на всички момичета в темата, които споделят опит и успехи. За мен е много важно да знам,че не съм сама в битките си и навярно и на нашата улица ще изгрее слънцето........

П.П Вчера гледах отново "Форест Гъмп" , препоръчвам го за всички, действа мотивиращо и много въпроси и съответно отговори предизвика отново във мен.

Хубав ден на всички и само спокойствие, необходимо ни е!

# 287
  • Мнения: 24 467
При нас заниманията са 100% домашни вече две години.
Много е изморително. Не ми е трудно, просто се измарям, т.к. и работя и си гледам домакинството, а и имам и друго дете, което не мога да оставя на самоотглеждане. Но от намеса на логопед по веднъж седмично резултати няма никакви. Особено ако помощта за детето е само такава. Та си и ще си караме занапред така.

"Форест Гъмп" е един от най- хубавите филми за мен.  Grinning

# 288
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Момичета, знам, че сме го говорили и друг път. На мен ми предлагат, по-точно ми заявават"няма как" да не мине на оценки със звездички. Направо съм втресена. Какво става с тези деца след седми и след осми клас. Звънях в инспектората в Пловдив - не могат да ми кажат какво ще става занапред. Щяло да се взима основно след 7-ми клас, но от един директор научих, че петокласниците май ще са си по стария закон. Иначе централизиран прием миналата година имало в бившия"Строителен" паралелка за Цветарство и озеленяване и в Хранителни технологии- готвачи някакви излизат. Това е от професионалното образование. Иначе в гимназиите има непрофилирани паралелки, но са вече рядкост. В осми клас все още има непрофилирани, но след осми клас става трудно. Иначе попаднах на едно отзивчиво училище, в което ми казаха, че техните седмокласни СОПаджии са ги записали в осми клас при тях в някаква паралелка, дори не чух каква, тоест децата продължават да си учат.
Много се чудя как да постъпя-да зарежа ресурсното и да почнат да му пишат двойки на общо основание, като ако се задържи с двойки да ходи на поправителни изпити, и да повтаря едва ли не или да минава на тези прословути звездички и да се чудя какво ще го правя после-градинар, хлебар, кнауфаджия(щото и такава паралелка има, поне в справочника, който ползвахме за големия син). Успокояват ме, че видиш ли на едно детенце в нашето училище родителите и чак до министерството стигнали и детето въпреки, че било на оценки със звездички нашето прекрасно училище го било приело в нормална паралелка заедно с другите дечица. Ад. Дайте ми съвет, искам да чуя как бихте подходили, въпреки че децата са различни и с различна симптоматика и тежест на състоянието си.

Последна редакция: пт, 02 окт 2015, 09:57 от mama mariana

# 289
  • Мнения: 1 652
Съгласна съм, че това ,което една майка може да направи за детето си и най-базовата и елитна учителка няма да го направи.
 И  да, много е уморително. Но и аз разчитам толкова години на учителка, защото няма как, но не съм доволна от резултатите. Не ми е виновна жената. Просто Бог е дал тази задача на мен, а не на друга жена и аз трябва да си я свърша.
В Русе на нас много ни помогнаха, но когато не можехме въобще да четем, не можехме да свързваме буквите в дума.
мама Мариана -Категорично съм против звездичките, докато и доколкото можеш ги избягвай.
Не мисли за бъдещето. Мисли за днес, за сега. Другото ще се нареди, а и не знаеш какъв закон ще приемат след време. И градинар, хлебар, готвач - и Джими Оливър е дислектик и готвач- но какъв!

Нормално е да се унива понякога. Всички униваме, но не се предаваме.

# 290
  • София
  • Мнения: 4 412
Някой по-напред беше написал, че вече се взима общата диплома за кандидатстване след 7-ми клас. Аз следя въпроса и според мен си остана стария вариант - http://bnt.bg/news/obshtestvo/nyama-da-ima-promeni-v-baloobrazuvaneto-sled-7-klas
Това е нещо като успокоение и се надявам и след 2-3 години да е така. Дали е правилна тактиката да наблягаме основно на БЕЛ и Математика 5-7 клас?

mama mariana, и според мен не е добре тази система със звездичките.  Понеже донякъде ми е позната системата "детето толкова си може" и като са си наумили едни учителки, няма да се откажат. Не можеш ли да помислиш за преместване в друго училище с по-слаби изисквания. Е, ромите по селата изучават до средно образование, част от тях само за награда, че ходят на училище... А и вярвам, че детето може да върже 3 по предметите, зависи от нагласата на учителите. Все пак за много работи се изисква диплом за средно.

# 291
  • Мнения: 24 467
Колежки и колеги, всеки момент очакваме да се обнародва новият закон. Нека изчакаме и да го прочетем, та да видим оценяването и възможностите за други форми на обучение как ще са регламентирани, както и други въпроси, които ни касаят. Аз спрях да чета проекти. Чакам да излезе в ДВ.

# 292
  • Мнения: 636
Балообразуването за кандидатстване след 7 клас остана в стария си вариант за нашия набор

# 293
  • София
  • Мнения: 571
Здравейте, писала съм в темата преди много години.
Сега постът на mama mariana ме провокира да отговоря. Сигурна съм, че има начин детето ти да получава "нормални" оценки. За съжаление не мога да кажа документално има ли и какви са процедурите (ние ползвахме ресурсно само в детската градина и не зная в училище как стоят нещата). Казвам го, защото съм работила няколко години като учител и като възпитател и съм видяла много случаи, в които децата си продължават образованието, макар реално да не покриват материала - в някои случаи заради проблеми, а в други - поради чист мързел.
Ако във вашето училище не става, може да пробвате в друго. Действително децата, които не са се справяли винаги са оставали (от 5 клас) на поправителни по 2-3 предмета (обикновено БЕЛ и математика), но там са ги пускали да преминат по-нагоре. Наистина не съм запозната с проблемите, които има твоето дете, но за него ще е добре да може да продължи, за да има шанс за диплома за средно, която пък може да му е нужна по-натам за много неща. А в случай, че вие решите да се откажете или да продължите в професионална паралелка, то изборът ще е ваш. След 7 клас има и училища, които приемат с двойки на НВО.

# 294
  • Мнения: 3 721
Момичета, знам, че сме го говорили и друг път. На мен ми предлагат, по-точно ми заявават"няма как" да не мине на оценки със звездички. Направо съм втресена. Какво става с тези деца след седми и след осми клас. Звънях в инспектората в Пловдив - не могат да ми кажат какво ще става занапред. Щяло да се взима основно след 7-ми клас, но от един директор научих, че петокласниците май ще са си по стария закон. Иначе централизиран прием миналата година имало в бившия"Строителен" паралелка за Цветарство и озеленяване и в Хранителни технологии- готвачи някакви излизат. Това е от професионалното образование. Иначе в гимназиите има непрофилирани паралелки, но са вече рядкост. В осми клас все още има непрофилирани, но след осми клас става трудно. Иначе попаднах на едно отзивчиво училище, в което ми казаха, че техните седмокласни СОПаджии са ги записали в осми клас при тях в някаква паралелка, дори не чух каква, тоест децата продължават да си учат.
Много се чудя как да постъпя-да зарежа ресурсното и да почнат да му пишат двойки на общо основание, като ако се задържи с двойки да ходи на поправителни изпити, и да повтаря едва ли не или да минава на тези прословути звездички и да се чудя какво ще го правя после-градинар, хлебар, кнауфаджия(щото и такава паралелка има, поне в справочника, който ползвахме за големия син). Успокояват ме, че видиш ли на едно детенце в нашето училище родителите и чак до министерството стигнали и детето въпреки, че било на оценки със звездички нашето прекрасно училище го било приело в нормална паралелка заедно с другите дечица. Ад. Дайте ми съвет, искам да чуя как бихте подходили, въпреки че децата са различни и с различна симптоматика и тежест на състоянието си.

Не могат да те накарат да се подпишеш под това детето ти да е на качествени оценки заради дислексия. Изобщо не е вярно, че няма как да не мине. Това са глупости. Децата с дислексия покриват ДОИ, така че изобщо не се съгласявай да мине на качествени оценки. Ако не се подпишеш, че си съгласна, детето си остава на количествени оценки.

# 295
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Ми....според входните по предметите-не ги покрива. Всъщност разбрах, че тези "звездички" не са веднъж за винаги. Ако се откажа от ресурсното, ако малкия реши, че не иска да ходи с ресурсната да се занимават, ако пък покрие ДОИ, всичко си се връща по старому. Във вторник имаме среща ресурсната, аз и "колектива", на който смятам ребром да задам въпроса- Ще успеете ли да му пишете една келява 3-ка по нормалния начин? И ако отговора е положителен, смятам звездичките да ги оставя за по-късен етап. Ако обаче са категорични-звездичките са по-добрия вариант отколкото поправителна сесия за едно дете в пети клас, нали?

# 296
  • Мнения: 24 467
Ми....според входните по предметите-не ги покрива. Всъщност разбрах, че тези "звездички" не са веднъж за винаги. Ако се откажа от ресурсното, ако малкия реши, че не иска да ходи с ресурсната да се занимават, ако пък покрие ДОИ, всичко си се връща по старому. Във вторник имаме среща ресурсната, аз и "колектива", на който смятам ребром да задам въпроса- Ще успеете ли да му пишете една келява 3-ка по нормалния начин? И ако отговора е положителен, смятам звездичките да ги оставя за по-късен етап. Ако обаче са категорични-звездичките са по-добрия вариант отколкото поправителна сесия за едно дете в пети клас, нали?

Не са "веднъж за винаги". Винаги може да има промяна.
Според мен, ако наистина се налага, е по- добре да се премине към звездички. В полза на детето е, ако то не може да покрие минимума. Нищо страшно няма.
Да, при това положение звездичките са по- добрият вариант.

# 297
  • Мнения: 636
Дали е правилна тактиката да наблягаме основно на БЕЛ и Математика 5-7 клас?

Таня, /ние учим заедно вкъщи от 5 клас..../
В пети клас работихме по всичко с еднакъв ентусиазъм и хъс.Единственият +, че не остана, защото имаше реален шанс за това.Просто не ми се спомня кошмара, който изживях.Вървях по улиците и ревях.......
В шести клас вече взе да ми идва много нанагорно, резултатите бяха около 4-ка по разказвателните.Тогава разбрах, че няма смисъл да се мъчим взаимно и някъде от втория срок -се въведе следната схема-много учене по БЕЛ и МАт, а по останалите с тактика-когато има контролно и тест, учим сериозно или когато предстои да го изпитат.Резултатите-пак 4-ки.Е.... значи резултата отново същия.ИНаче постигна 6-ца в бележника за 6 клас по математика, извоювана с къртовски труд и почти денонощно решаване, за БЕЛ не мога да се похваля с оценка -4-ка му остави за годината.Беше му писала и 3-ка първия срок.Той обаче, има знания по БЕЛ, само трябва да му ги набивам ежедневно. Simple Smile.
За 7 клас тактиката остава от 6 клас и даже смятам да го оставя вече сам да се подготвя по география и история, другите разказвателни пак с тактика.Но................БЕЛ и МАТ подготовката е желязна.Учене до дупка и в буквалния смисъл.Резултата ще ви го съобщя след 03-04.06.2016 г., дали си е струвало.

Само АЕ се чудя какво да правя , нямам никаква идея.Освен на урок по 2 часа седмично нищо друго не прави и ще затъне още повече.На входното обаче преписал и се надява на висока оценка.

Само да ви споделя,че аз не съм бележкар, но конкретно 6-цата  му вдигна самочувствието, че не е толкова тъп, а това мисля е най-важно -децата ни да имат самочувствие.Да не се смятат за втора категория хора и постоянно да ги тъпчат.

Последна редакция: пн, 05 окт 2015, 11:01 от kalona

# 298
  • Мнения: 24 467
Ако сте седмокласници, този ви избор е добър.
Английския можете също да оставите на заден план. Не му трябва за балообразуването, а и едва ли ще намерите време за него. Гледате да е "положителна оценка" и толкова. С езика препитвам на думи редовно и го карам да чете и да превежда, да отговаря устно и да прави изречения. /Сега е ІІІ клас/ Мисля, че това е достатъчно. Много е опасно да не се пренавие пружината. Това е реална опасност в VІІ клас при наличието на проблем като обсъждания.
Желая ви положителен резултат през юни, идната година!   bouquet

# 299
  • sofia
  • Мнения: 9 235
При Борис не са силно изразени трудностите, както при момчето на mama mariana. Процедираме като kalona.
По разказвателните съм го оставила сам. При нужда му чета урока по история, особено когато предстои изпитване върху няколко урока, систематизирам, обяснявам.
По математика го бутаме, решава всичко, което дават за домашно, но за допълнителни упр. не остава време (а и той се дърпа)
По бел ни е мъка, защото г-жата не преподава добре и всичко трябва да обяснявам.
И най-голямата мъка е английския. Миналата година му остави тройка за годината, защото беше супер стриктен в домашните и писането на думи. Там аз уча с него. Чете урока, превежда, думите пише, правим упр. в тетрадката, обяснявам граматиката, схваща, но определено не може още да си изгради цялостната картина. На входното има 2. Тази година е с нова г-жа по английски, която също стриктно проверява домашните. Още се чудя дали да говоря с нея и да й обясня какъв му е случая.
Мисля да ходи и при учител, но тази, при която ходеше в 4ти клас има някакви лични проблеми и ми е обещала за по-натам да го поеме. Отчитам като грешка, че миналата година не ходи при учител.
Сега по ЧП почнаха някакви задачи по физика, та и там дерзаем.

Иначе обича да рисува и след седми клас ще кандидатства в училище с такава насоченост.

Общи условия

Активация на акаунт