Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 5

  • 108 366
  • 757
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 482
Интелигетноста е дълга тема ... и едва ли ще е от полза да я зачекваме тук.

Искам само да отбележа, че да тя е относителна, котато е в норма ... и си е точно определяща когато говорим за умствена изоставеност. Там скалата доста ясно показва до къде човек ще може да се развие - дали ще вегитатира, дали ще може да се обслужва сам и дали ще може да води нормален живот.

та приемета интелигетноста, като "потенциала до къде може да се развии човек" - реално тя е и точно това. Високата интелигетност не е гаранция за нищо, а нормалната не е стигматизираща и ограничаваща.

Човек с IQ под нормата ще има затруднения при обучение и те няма да имат нищо общо с дислексията. За това първо се гледа за това IQ и после се търсят други причини.

# 91
  • Мнения: 1 652
първи източник

Съвременните автори класифицират децата с умствена изостаналост в четири групи:
1.   Лека степен на умствена изостаналост – IQ 75 – 60
2.   Средна степен на умствена изостаналост – IQ 60 – 40
3.   Тежка степен на умствена изостаналост – IQ 40 – 20
4.   Дълбока степен на умствена изостаналост – IQ 20 – 0
Децата с IQ 75 – 85 се приемат за деца с граничен интелект, а всички с постижения над 85 за норма.

втори източник

 Интелигентност

Тестовете, които се използват за изследване на интелигентността:

    Тестове на Векслер

    Тестове на Рейвън

Тестовете на Векслер състой се от 11 скали, които измерват различни аспекти на интелигентността: скала на словестно богатство, скала на практическо мислене и т.н.

5 са невербалните скали

6 са вербалните скали

Резултатите от теста дават възможност за изчисляване на интелигентността.

IQ 170 коефициент на интелигентност

I варира до 170

70-80 граничен интелект

80-100 ниска интелигентност

100-120 средна интелигентност

Няма значение нивото на интелект за друго, освен затова къде може да се реализира детето- например - пише ,че ниските нива на интелигентност може да се реализира добре в професии свързани с ръчен труд. Теста Векслер дава ориентация- къде се намира детето. Ами  ако е с лека умствена изостаналост??? Просто мъките са излишни. Всичко наричаме дислексия. Но почти няма дислексия в чист вид. По скоро аз виждам, че при нашите деца има нарушения свързани с когнитивните процеси, с праксиса и са различни за всяко дете. На нас ни харесва да казваме, че децата ни са с дислексия. И следователно са интелегентни.   

# 92
  • Мнения: 24 467
Цитат
На нас ни харесва да казваме, че децата ни са с дислексия. И следователно са интелегентни.

Дори не си го и помислям в такава връзка едното с другото.  Laughing

# 93
  • Мнения: 50
Благодаря, darena за изчерпателния отговор:
напълно споделям - "Няма значение нивото на интелект за друго, освен затова къде може да се реализира детето- например - пише ,че ниските нива на интелигентност може да се реализира добре в професии свързани с ръчен труд" Или както писа по-долу при ниски нива на интелигентност е по-добре да се знае и да си спестим "мъките" и напразните очаквания.

Споделям и написаното от temp "Човек с IQ под нормата ще има затруднения при обучение и те няма да имат нищо общо с дислексията. За това първо се гледа за това IQ и после се търсят други причини."

kalona: Бързо оздравяване и разбира се, че най-важното е децата да са здрави и щастливи.

# 94
  • Мнения: 1 652
Dream09, благодаря зя разбирането.  Hug

когато IQ е в норма може да се покачва, макар и не много може би. Има значение този тест защото дава информация за вербалната интелигентност, за слуховата  и общата. При нас вербалната е най-висока и това също е показател, който дава информация къде детето ще му е по-лесно. Сега искам да видя дали е мръднал, дали всичките ни усилия, които не са само да си подготви домашните и уроците, а са терапии, логопедична работа и пр. дали са дали резултат.

# 95
  • Мнения: 50
darena,
успех при тестването, между другото IQ силно зависи от възрастта и се променя с нея. Не е вярно, че остава на едно ниво през целия живот. Специално за нашия резултат и логопедката ни потърди, че това се приема за средна стойност.
Ако при Вас "вербалната е най-висока" - това е страхотно, дава широко поле за реализация. Какви бяха задачите, свързани с нея?? Няколко примера ако можеш да си спомниш.?
Като по-малък твоя човек обичаше ли да разказва истории, по картинка и т.н.
Питам защото при моята дъщеря там й беше най-трудно (или просто не поиска за момента да го направи не съм сигурна) Трябваше да разказва по картинки, да определи професии, годишни времена и др. И заключението беше бедна реч (експресия и разбиране)И досега, когато трябва да преразкаже дадена случка са необходими доста подсещащи/насочващи въпроси от моя страна. Поне се научи да започва разказа от това кога се е случило или къде.
До преди 3-4 месеца разказа започваше нещо от сорта: Видях куче и беше болно или "Мики-маус си има шапка.."
В момента сме го докарали някъде до : - Пред блока видях куче, което си държеше крачето, защото е болно или "Днес гледах на компютъра филмче за мики-маус и той .....

Ивъобще задачи, при които трябва да говори/да обяснява и досега са й трудни.
Но за сметка на това на теста при логическите задачи, които бяха - форми, кубчета (подреждане по форма, големита, моделиране по образец) й беше много забавно и резултатите са по-високи. Накрая трудно я откъснахме от тях, искаше да продължава.

# 96
  • Мнения: 24 467
Според поддържниците на идеята, че съществува общовалидна световна интелигентност, която може да се измери обективно, коефициентът й зависи И от възрастта, да. Т.е. очаква се с промяната й и той да поскочи.  Simple Smile

http://www.obekti.bg/chovek/3301-%D0%9C%D0%BE%D0%B7%D1%8A%D1%87% … D0%B8%D1%82%D0%B5

http://nauka.bg/a/%D0%BA%D0%BE%D0%B5%D1%84%D0%B8%D1%86%D0%B8%D0% … D0%B0%D1%82%D0%B0

http://galacreativeconsulting.com/statii/221-iq-kakvo-oznachava- … a-si-inteligenten


# 97
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
По някаква причина сайта не ми е изпращал никакви сигнали, че в темата се пише ...странно. Но както и да е, ще ви изчета довечера подробно, но сега искам нещо да попитам:
Какви оценки получават дечицата ви, със звездички или нормални - количествени?
Защо питам - ние сме 4-ти клас сега и все още кретаме с едни хубави тройки, но количествени, не със звездички. И днес говорих с психоложката им - то как щяло по-нагоре, то ако му пишели три двойки по предмет, значело автоматично, че не покрива ДОИ и че трябва да мина на индивидуална програма и на качествени оценки. Честно - за една година той едва ли ще се промени толкова, а от пети клас нагоре по всеки предмет е различен учителя, ще трябва да хода да се обяснявам с тях, хич не знам как ще реагират и ....моля споделете как сте подходили вие при такива проблеми, и какви оценки получават дечицата ви - количествени или качествени и съответно кой клас сте?

# 98
  • Мнения: 482
Дъщеря ми е първи клас и получава оценки с цифри.

# 99
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Ми учителите трябва да се обосноват, защо минава на качествени оценки и те това не го обичат. Че то ако така минават лесно, половината ученици ще са на качествени.

# 100
  • Мнения: 636
mama Mariana ние сме 6 клас и сме на количествени оценки. Дори не е на ресурсно подпомагане.
Много му е трудно почти по всички предмети.Ходя поне по 1 път в месеца да говоря с учителите, уж проявяват разбиране, но не винаги и му праскат двойките.
Миналата година беше завъртял двойки и по уж развлекателните предмети-Инф. технологии, Музика, а тази година има 3 двойки по ДБТ/ домашен бит и техника/-нищо не разбирал какво да прави.
Сериозно обмислям варианта да подам документи за ресурсно подпомагане, но той пък се дърпа.Щели да му се смеят в класа и да го подиграват.
На моменти ми идва да крещя, изпадам в паника и депресия, мъчно ми е като го гледам.
 Засега се занимавам изцяло аз по всички предмети и ходи по БЕЛ и английски на уроци, от които не виждам резултат, в положителна посока засега де.

А не ми се мисли като дойдат матурите в 7 клас, как ще ги издържи, акъла ми не го побира.

# 101
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
И като не ги издържи, та какво, има такива паралелки, които са за без изпити.

Иначе никой не му се смее от децата до сега на синът ми, че те да не би да знаят какво е това. Просто го приемат останалите деца, като част от обучението

# 102
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Ние с децата в класа също нямаме никакви проблеми, то и това е проблем, защото прекалено го обгрижват и господинчото си развява коня, но...по - добре така, отколкото да е тормозен.
С мъж ми си говорихме и решихме, че ако му завъртят тези прословути 3 двойки и да мине на оценки със звездички, аз да се съглася и да не се , то естествения ход на нещата ще си покаже, как ще действаме. Смятам до напролет най-накрая да минем през Св. Никола, да видим какво ще ни кажат, та ако поне се потвърди дислексията, да имам някакво обяснение за пред учителите догодина.

# 103
  • Мнения: 636
И като не ги издържи, та какво, има такива паралелки, които са за без изпити.

Иначе никой не му се смее от децата до сега на синът ми, че те да не би да знаят какво е това. Просто го приемат останалите деца, като част от обучението

Да , Дороти интересувах се , наистина има такива паралелки, но ми се иска поне да отиде в някакъв техникум-за професия евентуално.Ама ще видим как ще се развият нещата.
От друга страна ме притеснява и английския език, а пък ако влезе някъде след 7  клас, задължително ще трябва да учи английски език доста интензивно.

# 104
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Има техникуми и след 8 клас.

Общи условия

Активация на акаунт