Частни училища - информативна тема 5

  • 93 383
  • 742
  •   1
Отговори
# 270
  • София
  • Мнения: 19 956
Пролетен дъждец, точно толкова добронамерено ти отговарям и аз Grinning. Разбира се, че трябва да се учат езици от децата. Напълно заставам зад казаното от Черна станция - един език в начален курс и периода 5-7 клас, а друг после. Това никъде и по никакъв начин не съм оборвала. Аз попитах друго. При седмичен хорариум от 10 или повече учебни часа   по език (при това не само в  ЧУ, а и  в ДУ, тук би ми било интересно да прочета и винаги премереното мнение на СтефанБ, който има дете, учило така интензивно език до 7 клас, макар и не в ЧУ), с какво наученото  толкова  сериозно превъзхожда  получения обем знания  на курс, школа , учител? Не бих питала, ако наистина не  ми е било винаги  някак странно как има бързо  изравняване между сериозно училите с такава интензивност, тези с курсовете  и  амбицираните деца, започващи от нулата, колкото и някои да го отричат.... Може би обяснението наистина е в казаното от Черна станция, а именно, че има някаква граница, която  веднъж достигната  от децата, просто не се надскача  заради липсата на достатъчно зрялост и опит. И въпросът  не е  въобще за или против ЧУ или ДУ... Ако тази граница се достига и по другия начин с курсове, не е ли по-ползотворна идеята на Аделина за наблягане в други посоки - математика и примерно изкуства, при които талантът следва да се открие от рано и да се работи системно  за доразвиването му. А езиците няма да избягат и без това извънредно голямо според мен натягане (без значение дали е ЧУ или ДУ), особено при езици, за усвояването на които следва да имаш база и във овладяванетона родния. Не знам какво толкова я дразни Блис  в такова питане, наистина.   
 
И лично към нея: Не зная какво според теб показва този цитат, който си пуснала. Едно голямо нищо. Единственото, което съм написала  по въпроса  е, че ЕГ от 5 клас  в нашите родни условия с липса на преподаватели и стройна система  на обучение ще е поредната проформа, забележи в ДУ. Статут  на езикова  в момента носят гимназии, в които се изучава не само даденият език, а и минимум три предмета на него, училища , в които има и чужди преподаватели.  Смехотворно е да вярваме, че подобно нещо може да бъде осигурено в  периода  5-7 клас. Ако можеше, ЧУ отдавна да са запълнили подобна ниша, имат капацитета и ресурса да наемат кадри. Но именно ЧУ са преценили съвсем  правилно, че едно дете в периода 5-7 клас не е в състояние да изучава и премети на езика, при положение, че не е запознато с базисни понятия, процеси, събития...Е, тогава за каква ЕГ говорим? Пак стигаме до това - за проформа...

Последна редакция: пн, 09 фев 2015, 23:00 от пенсионирана русалка

# 271
  • Sf
  • Мнения: 977
Може и да греша. Но скоро разговарях с един татко от Свети Георги. Детето му е във втори клас там и учи, ако не се лъжа, математика на английски.
---

Да добавя по другата тема. Моето дете учи английски от предучилищна до 12 клас изключително извън училище - с курсове. От 8 клас нагоре само поддържахме езика, защото беше вече на достатъчно добро ниво и реално нямаше накъде да надгражда повече. Нито държавното, нито частните впоследствие, в които учеше, нямаха никакъв принос към нивото й на английски. И не бих си записала детето на ЧУ, ако единствената ми идея е да научи езика.

# 272
  • София
  • Мнения: 19 956

не бих си записала детето на ЧУ, ако единствената ми идея е да научи езика.

Точно това имах предвид, Морна, акцентът  на обучението да е другаде, след като така или иначе на по-късен етап нещата с езика  са еднакво поставени и за едни, и за втори, и за трети деца. Simple Smile

Последна редакция: пн, 09 фев 2015, 23:14 от пенсионирана русалка

# 273
  • Мнения: 7 683
В ДУ пък със сигурност нищо няма да научи по езика. Спомням си как код.бг обясняваше как в държавните училища часовете по език са напълно загубено време и трябва да се премахнат. В ЧУ все пак ще научи нещо, докато в ДУ - нищо. Хайде дори и да приемем, че в 20 ОУ и в 73-то няма да е нищо, колко деца могат да влязат в тези училища, а и силно се съмнявам, че наученото в тях по език е сравнимо с наученото в ЧУ.

# 274
  • София
  • Мнения: 1 927
Звучи ми несериозно изказването, че чужд език, учен до 8 клас, не може да бъде надграждан.

И къде,  по-точно да бъде поставен акцентът - български, математика... Убягва ми идеята. Тези които пращат децата си в Алианса, да не би не поставят акцент върху езика. Поставят го толкова, колкото и тези избрали ЧУ.

Последна редакция: пн, 09 фев 2015, 23:21 от bazel

# 275
  • Мнения: 847
На практика аз не познавам човек, който е записал детето си в частно училище само, за да учи език. Аз също не бих.
Езикът е предмет като всеки друг, но повече от всичко е средство и много по-рядко професия. Освен това на местна почва в Германия или Англия н-р всички говорят езика, така че това не е преимущество.Ако искаме детето ни да се отличава, ще трябва да е наблегнато и на нещо друго.

# 276
  • Sf
  • Мнения: 977
Точно това имах предвид, Морна, акцентът  на обучението да е другаде, след като така или иначе на по-късен етап нещата с езика  са еднакво поставени и за едни, и за втори, и за трети деца. Simple Smile

Съгласна съм, че трябва да има друг акцент. Но в същото време смятам за недопустимо изучаването на английски да започне едва 8 клас. Това в наши дни е късно! Задайте си въпроса - за какво учат децата английски? Нима за да получат сертификат в края на 12 клас? Ами те без този език са неми и глухи. Как ще ги държим затворени към целия свят до 8 клас? И преди съм писала, английският трябва да учат от малки, колкото по-рано го проговорят, толкова по-добре. Езикът е средство за постигане на други цели, а не самоцел.

# 277
  • София
  • Мнения: 19 956
Bazel, аз лично не поставям въобще знак за равенство  в акцентирането върху езика  при избор на ЧУ или ДУ с 10-12  часа седмично език и двукратно посещение в седмицата на курс. Точно това, което си предположила по-горе, би ме блазнило в пъти повече - акцентиране примерно върху математика в училище (и въобще не става дума за  състезателна, а просто за наистина добро общо ниво, постигнато с повече часове и упражнения), а гоненето  на прилично такова по езика с курс. Защото сега, като махнем няколко държавни и няколко частни училища с акцент и трайно добра подготовка в тази посока в периода до 7 клас, в другите нещата определено си куцат и като брой часове, и като придобити знания.  Много по-ползотворно ми се струва повече часове да бъдат отделени на математика именно за сметка на твърде многото език - така че като се стигне в 7 клас да не се налага деца и от ДУ, а и от ЧУ да ходят на уроци. И след като отмине ефектът от "изкуственото им напомпване" за НВО по школите, да не  почва от 8 клас стремглавият спад. Какво би казала за факта, че в  8 клас в училището с най-висок приемен бал в страната  има деца, без значение дали дошли от ЧУ или ДУ до 7 клас, които само преди 6 месеца са влезли с оценка над 5,70, а завършват срока с тройка или четворка.. И в други гимназии  го има същият феномен.Та нишката не трябва да се къса там, по-долу, в периода 5-7 клас, а за целта повече часове само биха помогнали....

Последна редакция: пн, 09 фев 2015, 23:55 от пенсионирана русалка

# 278
  • Мнения: 7 683
E, е, айде сега, затворени към целия свят до 8 клас...не е така, в тази възраст не е толкова важно да се интересуват от геополитика, международни отношения и пиар, или световните финанси, че да им трябва толкова много английски, те да си учат уроците, и като учат немски например, ами че в интернет това е вторият език в света след английския, на който има най-много инфо в нета...френският пък е третият, пак в интернет имам предвид. Така че няма да са затворени към света.
Това към Морна, че докато писах, и Русалката се включи. Късно да било в 8 клас? Ако е в английска гимназия /или АК, което е също вид английска/, не е късно. Нали досега го бистрихме, че за 1 година в подгответо те ще настигнат и дори задминат другите деца, които са учили английски от ПУК. Изобщо не е късно, а е точно времето. Но наистина е последното възможно време, но пък, ако не ги приемат нито в АК, нито в английската гимназия, а те са Първа, Втора че даже и Трета английска, ами тогава частна английска гимназия - те ти Златарски, те ти Иван Апостолов, сигурно има и други. Е не е късно 8 клас според мен.

Виж, с математиката ако наистина си изтървал началото, там вече догонване няма. Макар че на мен ми е чудно защо  е така, математиката ми е била винаги много много по-лесна от езиците, а и от всички останали предмети, бил съм в мат. гимназия и никога, никога не съм учил по математика, запомнях всичко още в час, а задачи решавах само преди контролно по 1 час и преди класно, предния ден преди класното един следобед.

# 279
  • Sf
  • Мнения: 977
E, е, айде сега, затворени към целия свят до 8 клас...не е така, в тази възраст не е толкова важно да се интересуват от геополитика, международни отношения и пиар, или световните финанси, че да им трябва толкова много английски, те да си учат уроците, и като учат немски например, ами че в интернет това е вторият език в света след английския, на който има най-много инфо в нета...френският пък е третият, пак в интернет имам предвид. Така че няма да са затворени към света.


Ако вярваме на Уикипедия, то сайтовете на английски са 55,3%. На второ място са руският и немският с по ШЕСТ процента.

И какво общо има геополитиката? Независимо от какво се интересува детето, то ще намери информация на английски в нета с вероятност 99,9%, което не можем да твърдим за другите езици. Онлайн курсове - английски и руски. Обучение в чужбина - в почти всяка държава може да се започне с английски. Ако детето знае втори или трети език - това е голям плюс. Но английският не е плюс, той е задължителен.

А това за ученето на уроците е почти смешно. Дори няма да го коментирам, защото ще стане разправия за едното нищо.

# 280
  • Мнения: 7 683
Никой не спори, че английският е номер едно и че е от огромно значение да се владее, аз много преди теб написах, че в наши дни без английски човек е практически неграмотен. И че е много по-важен от останалите езици. И че всякаква информация на английски може да се намери най-лесно и най-много. Това е така, това са очеизвадни неща. Възразих ти само, че да се започне в 8 клас било късно - ако си в английска гимназия, не смятам, че е късно.
И кое да е почти смешно за уроците? Позволи ми по-добре от теб да знам по какво съм учил и по какво не. Няма и какво да го коментираш, то си е факт. На различните хора им се отдават различни неща, за мен математиката е хиляди пъти по-лесна от който и да било език.

# 281
  • София
  • Мнения: 19 956
Мецане, донякъде е права Морна.  Понеже на пръсти се броят децата, неучили въобще английски до 7 клас, се получава нещо неприятно за тях  в доста случаи. Ще ти споделя примери, за които се сещам в момента. 32 СОУ, 8 клас, не чак толкова лошо училище,  паралелка с първи език английски. Само едно познато ми дете, идващо от училище с интензивно изучаване на друг език до 7 клас, не е учило английски в класа. Предполага се започване от нулата. Но водена от нивото на целия клас, учителката почва да препуска под формата на преговор по материала и съответно на въпросното дете му е страшно трудно, а не е глупаво. Peace  Втори пример - не съвсем коректно  поведение на НЕГ по отношение на втория език. Той се започва в 9 клас и по програма следва да стартира от нулата. Да, но понеже масовката е  с повече от прилично ниво по английски и се очаква да й е скучно ученето ан елементарни неща, се избира  стартов учебник на ниво В1, при това  за по-слабите ( след проведен тест), други почват и направо от В2.. Сам разбираш, че това е шоков удар за малкото деца, неучили езика преди това. Единици са, но ги има.. Затова дори и да изберете немски като първи, не прави грешката поне някъде по трасето да не положите някакви основи и по английски. Не става дума за някакво супер ниво, но за основа определено. Поне аз така бих постъпила, за да спестя на детето си подобен стрес на по-късен етап. Мен случващото се  ме урежда, защото часовете по английски няма да са загуба на време за децата ми, но не искам да съм на мястото на тези, за които това е проблем.. Затова приеми, че в казаното от Морна има  много истина, дори и погледнато  съвсем едностранчиво от описания от мен ъгъл, а не в доста  по-широкия план с търсенето на информация, четенето на литература  и способността за комуникация.

Последна редакция: вт, 10 фев 2015, 01:01 от пенсионирана русалка

# 282
  • Мнения: 7 683
Така е, права си. Ще го имам предвид, мерси.

# 283
  • Мнения: 1 782
Аз попитах друго. При седмичен хорариум от 10 или повече учебни часа   по език с какво наученото  толкова  сериозно превъзхожда  получения обем знания  на курс, школа , учител?

Абсолютно с нищо, базирано на личен опит. Лежерното учене беше напълно ефективно до средата на миналата година. Стигна се до високи нива с малко ходене на език. Започна се по-високо C1 ниво и вече година се наблюдава сериозно забавяне, вероятно поради липса на необходимата лексика на български за по-високите нива.
Ако някой смята, че до 7-ми клас можеше да се постигне повече при учене в ЧУ с десетки часове - лъже се, поне при нас явно се вижда, че е достигната точката на насищане.
Така че - аз бих търсил ползата от конкретно училище на друго място, езикът е едно от малкото неща, които дете може да научи добре без абсолютно никакво значение кое училище посещава.
ПП - В този ред на мисли, приемът в ДУ след 4-ти клас за изучаване на език е глупост и явна дискриминация в светлината на декларираната обща цел на новия закон за образованието. Това не е развиване на талант, а отсяване на деца според способностите им, оценени с някакъв вид изпит, който ще се въведе. Подобно нещо няма да се приеме според мен. При всички приказки за важността на общите резултати от PISA и стремежа към уеднаквяване, това е точно напротив решение. Или трябва да се промени общата идея и да се признае ползата от елитарно обучение и училища или да отпадне.

# 284
  • София
  • Мнения: 542
На практика аз не познавам човек, който е записал детето си в частно училище само, за да учи език. Аз също не бих.
Езикът е предмет като всеки друг, но повече от всичко е средство и много по-рядко професия. Освен това на местна почва в Германия или Англия н-р всички говорят езика, така че това не е преимущество.Ако искаме детето ни да се отличава, ще трябва да е наблегнато и на нещо друго.
Точно това се опитвам от години да обясня на едни приятели, които си пратиха детето в ДШ само за да научело немския без акцент(на тях това им е самоцел). На мен много германци са ми казвали че нямам акцент, пък съм учила в просто държавно училище(когато човек има желание, намира и начини). Аз винаги съм наблягала повече на математиката отколкото на езика и в живота ми в последствие математиката се оказа много по-полезна от езика(в смисъл, че доброто владеене на езика е бонус но перфектното владеене не ти дава някакъв по-голям бенефит), езика е само средство за постигане на целите и е в помощ в работата, но с един гол език никой няма да те наеме на работа (освен като преводач). 
Аз съм ЗА ученето на език от най-ранна възраст, но държа ЧУ да има и друга насоченост освен езика - както са в СС и Питагор математиката, в Увекинд - изкуството, литературата. Според мен децата от малки трябва да свикват с езика. Аз също смятам да се придържам към схемата един език до 7кл и друг след 7кл (изпитана и работеща схема), но вече се чудя да ли не е по-добре да обърна езиците и 1-7кл да е английски а после да е немски, поради простата причина, че добро ЧУ с немски освен Увекинд не намирам, а то не ни е особено близо (е определено е по-близо от Веда и ЕК, но все пак, сигурно едно 30мин ще пътува). От друга страна пък ПБ и св. Георги са ни съвсем наблизо и няма да ползваме транспорт, като ни отпада и таксата за транспорт, която не е малка  newsm78

Незнам дали сте го гледали тази сутрин, но имаше дебат за парите за ЧУ - на който му е интересно пускам линк, там твърдят, че ако го приемат ЧУ ще се задължат да намалят таксите със съответната сума - http://btvnovinite.bg/article/bulgaria/obshtestvo/parite-za-chas … i-i-roditeli.html

Общи условия

Активация на акаунт