Частни училища - информативна тема 5

  • 93 267
  • 742
  •   1
Отговори
# 480
  • на път
  • Мнения: 2 804
И на мен ми хареса постът на татко Мецан относно ФЛ. Учудена съм много от факта, че приемат вече деца на общо основание. Преди 10 години там се влизаше много сложно. Явно финансовата страна и кризата са  се отразили на интереса към у-щето.
Това у-ще много ми прилича по вид на ДШ - прекрасно владеене на езика от ранна възраст, много добри условия за обучаване на децата, изоставане по математика и български. Невъзможност за добра реализация след 7ми клас в БГ.
В крайна сметка и двете у-ща не са създадени за българчета, а за чуждите деца временно пребиваващи в БГ.

# 481
  • София
  • Мнения: 5 732
В крайна сметка и двете у-ща не са създадени за българчета, а за чуждите деца временно пребиваващи в БГ.
И за мен това е истината.
Абсолютно съм съгласна с поста на adelina_bg. Най-вече държа на общата подготовка в училище.
Но в крайна сметка всичко е въпрос на търсене и предлагане. Това, което според мен не е ок за моите деца, идеално пасва на други деца и разбирането на родителите им. Познати записаха дъщеря си в училището към немското посолство и са безкрайно доволни. Но те след 3 години заминават трайно да живеят в Германия.
Друго искам да питам - за пореден път ме питат разни познати за ЕСПА, ама основно за дисциплината там. Нямам лични наблюдения и не мога да коментирам. Някой ако може, моля!

# 482
  • Мнения: 9 043
Зачекнахте темата за ФЛ.
Нямам идея как е сега но моята братовчедка завърши там преди 5 години.
Завърши право във Франция и сега е действащ адвокат там.

Изобщо не съм съгласна с поста на adelina_bg. Доста далеч от истината относно знания и умения на децата от това училище.
Но съм съгласна с поста на Д_Ива: В крайна сметка и двете у-ща не са създадени за българчета, а за чуждите деца временно пребиваващи в БГ.

# 483
  • Мнения: 1 970
Като казахте право във Франция - дете на близки, с френска гимназия, 9-та ФЕГ. Влезе право  в СУ, изкара там 3 години, замина по някаква програма съвместна на СУ със Страсбургския университет (взаимно си приравняват и признават ред дисциплини )  за година във Франция, Страсбург. Петата година се върна тук, завърши СУ, взе държавния изпит почна работа и се готвеше усилено за там техния юридически изпит за правоспособност. Взе го и отиде отново в Страсбург за година, като учейки там търсеше и стаж. В момента кара юридическа практика вече в Париж и скоро се е явила и взела успешно техния еквивалент за правоспособност, тоест има права и на френски юрист. Явно иска да работи там...
Та, мисълта ми е - всичко е до дете, мотивация, желание, не опира само до пари и ръчкане... Ако има желание и се работи упорито, за млад човек особено днес има безкрай възможности. А по-мързеливите или по-разглезените и с десетки хиляди евра годишен разход на родителите може и да не успеят в живота....
Та, важно е училището, естествено, но не е автоматично ключа за успеха. Комплексно е. 

# 484
  • София
  • Мнения: 5 732
Та, важно е училището, естествено, но не е автоматично ключа за успеха. Комплексно е. 
Аз далеч не мисля, че има някой, който си мисли, че е автоматичен ключ за успех.  Peace

# 485
  • София
  • Мнения: 542
Имам впечатления от четири деца (2 в Германия, 1 във Великобритания и 1 в САЩ), които, за да продължат образованието си в тези държави, е трябвало да държат изпити за определяне на нивото им (класа), защото училищата не признават българските им дипломи (т.е. проверяват знанията, защото не се доверяват на тапиите). Вярно, че статистическата извадката не е представителна (даже хич никак!), но съм склонна да мисля, че това е по-скоро правило, отколкото изключение. Та това имах предвид под „конвертируема”...
Такова нещо не е имало и няма и сега в Германия - аз съм завършила математическа гимназия и съм си кандидатствала наравно с германците, изискваше се единствено и само сертификат по език, който нямаше такъв държеше в университета (това беше преди 15г, но и сега не е по-различно, дори процедурата е още по-улеснена от както сме в ЕУ). На българските дипломи в Германия се гледаше с голяма почит и не веднъж професори са ми споделяли, че българските деца имат в пъти по задълбочени знания от немските.

# 486
  • Мнения: 3 008
adelina_bg, Кевана,

Написаното и от двете е вярно. Говорите за различни неща. Аделина говори за кандидатстване с българска диплома, след завършено средно образование- всяка година с такава заминават да учат и в Германия, и в Англия, и във Франция, и в Холандия, и в САЩ .. да не изброявам.

Кевана говори за преместване на ученик, преда да е завършил средното си образование. Гешката на Кевана е , че употребява думата "диплома". Такава децата нямат преди завършване на средното си образование. системите в държавите са различни и е нормално да го проверят детето на какво ниво е, а и как се справя с езика. Мисля, че Bib.Bib го обясни това.

# 487
  • Мнения: 7 683
Първите 4 точки от коментара на adelina_bg се отнасят и за училището към Немското посолство, предполагам.

Точно това исках да попитам и аз. А ти само предполагаш ли, или имаш по-надежно инфо? Все пак, аз гледах програмата на Немското училище на сайта им. Имат по 5 часа български език седмично, това все пак не е никак малко - значи на практика всеки ден имат български. Честно казано, не знам какъв е хорариумът в българските училища в началния курс, но едва ли е повече, нали? И математика в Немското училище имат 4 часа седмично, колко е в българските?
Сега, друг въпрос е с каква интензивност се преподава материала в тези часове, може би в българските училища се покрива повече материал за този хорариум? Това наистина не знам.


Особено важно ми е ако може някой да отговори на това:
4. Ако реши да ходи в АК ще се наложи да плащам таксата за чужденци 15К и нагоре.

Това пък защо? Нали детето си е български гражданин. Или в АК се гледа каква е дипломата от 7 клас и ако не е българска, тогава се плаща такса като за чужденци, така ли?

Аз бях останал с впечатлението, че ако се сравнява качеството на образованието в Немското училище и във Френския лицей, то във ФЛ е много по-добро. Нали това е реномирана институция с 200 годишна история и успехи, докато Немското училище е едно най-обикновено школо, направено за децата на германци, които по някаква причина пребивават в България. Това, което е писала Аделина за френските матури - ВАС, че детето от ФЛ нямало да ги вземе, също ме учудва, тъй като те държат ВАС във ФЛ и доколкото разбрах, 100% е успеваемостта и се справят много добре.

Именно в името на това по-добро обазование и реноме на ФЛ се бях замислил дали не си струва да преглътне човек по-малката приложимост на френския по сравнение с немския.
В Дойче шуле обаче хорариумът по български език е значително по-голям, два пъти и половина всъщност - във ФЛ имат 2 часа седмично, а  Немското - 5 часа. А и нали уж Немското взе някакъв лиценз, който така и не можех да разбера взе ли, не взе ли и какъв е точно:)

Meжду другото, таксите в Немското училище също хим не са малки, от учебната 2016/2017, тоест на практика от догодина, се изравняват тези за българи с тези за чужденци /в момента за българи таксата е по-ниска и е 4800 евро/. Таксата за чужденци е към 5900 евро и всъщност, да се дават такива пари за училище с доста съмнително образование, каквито неща чувам за Немското училище, не знам доколко е оправдано и ако ще плаща човек такива такси, не е ли по-добре да бъдат за ФЛ, който е много по-реномиран - УЖ.

Или в крайна сметка нито едното, нито другото не си струва.

За мен въпросът е, че никъде другаде не може да се научи чужд език на нивото, на което аз искам да се научи. Чета тук от години, че учели много добре и по школи, и по нам какви си детски градини и начални училища - 20-то, 73-то, не знам какво си. За мен научаване на език е така, както говореше това момче петокласник, което ни беше гид. Бълграче беше и си говореше български като всички останали деца на тази възраст. Е това неговото е знаене на френски. За него нямаше никаква разлика дали говори на български, или на френски, превеждаше с лекота, говореше и френския като роден. Сигурен съм, че по същия начин говорят немски и децата от Дойче шуле. Никъде, никъде другаде не може да се постигне такова ниво, който каквото ще да ми говори. Това Шилер, това Увекинд, това Ерих Кестнер или Веда - в никакъв случай не може да се сравнява колко немски знаят техните деца и колко - децата от Немското училище, където всички предмети се преподават на немски.

Заради това ми е, заради езика. Начетох се аз тук колко лесно се било учело език и прочее от сорта. Е, хубу, аз съм тъп, за вас - лесно, за мен е трудно. Математиката ми се удаваше с лекота, завършил съм две висши образования с отличен без особен зор, но така и не успях и един западен език да науча като хората. Толкова труд съм хвърлил да уча английски, толкова думи съм писал, толкова упражнения съм правил, толкова мъка да вадя думи от речници, да ги пиша по 50 или 100 пъти, да повтарям едно изречение по емнайсе пъти - мъка е ученето на език, голяма мъка. навремето нямаше компютри, ровиш в речника, вадиш думата, пишеш си я в тетрадката с транскрипцията, после я повтаряш 100 пъти и въпреки това я забравяш, а като ти заговорят бързо или слушаш CNN или Евронюз - и тия думи дето ги знаеш, и тях не ги чуваш.   Докато се чудиш какво си чул, те казали още 10 изречения и съвсем губиш нишката, става шум в ушите. Блазе ви на вас, дето ви е било лесно да научите, че и повече от един език. Да, говоря английски, но далеч не така, както искам. За мен е трудно. Искам детето да научи перфектно един западен език докато е малко, да не се мъчи както аз се мъчих, и после в гимназията да научи задължителния английски, без който човек е направо неграмотен. Затова гледам като варианти или Немското училище, или Френския лицей, а за гимназия - задължително или АК, или английска гимназия, или - е, ако не го приемат нито в АК, нито в АЕГ, тогава частна английска гимназия. Те ти Златарски, те ти Иван Апостолов, сигурно има и други. Така мисля аз.

Лошото е, че като ви чета, то както от Немското училище, така и от Френския лицей ще видиш английска гимназия или АК през крив макарон. Няма да успееш да влезеш нито в АК, нито в АЕГ, ако не си бил в българско училище - с такова впечатление оставам.

Последна редакция: пн, 16 мар 2015, 17:35 от Татко Мецан

# 488
  • София
  • Мнения: 125
За съжаление на този етап аз само предполагам  Simple Smile.

И аз искам детето ми да научи език на такова ниво, но все повече си давам сметка, че няма как да стане докато живеем в БГ. Освен това искам детето ми да расте в междукултурна среда, която само в такъв тип училище може да бъде постигната докато сме в БГ. Искам също обучението му да протича интересно, интерактивно, динамично, практически ориентирано, от преподаватели, които се стремят да спечелят уважението му, а не го приемат за негово задължение да ги уважава.
Ей такива неща искам, но реалността е различна. И колкото повече мисля, толкова повече не виждам и добавена стойност в частното образование в БГ.

# 489
  • Мнения: 7 683
езика е на второ място, той може да се учи на уроци, на курсове, на летни лагери в чужбина, но ако средното общообразователно ниво е до никъде, то товага си загубен (защото за едно лято не може да се навакса материала за 7г примерно).

С две думи, ето това поставям под въпрос. Давам примери със себе си, защото себе си познавам най-добре:) а именно, завърших елитна математическа гимназия със златен медал и с пълно шест, като навремето знаете и как се учеше. Изключително добра подготовка, скъсвахме се всички от учене.

В момента освен математиката, и отчасти химията, нищо друго не помня от ученото в гимназията. Това едно. Второ, никога в живота не са ми потрябвали тези знания от гимназията за нищо. И в университета не са ми трябвали. Единствено в първото ми висше, инженерството, ми помагаше доброто ниво по математика, и то първите две години само, когато имаше математики - от трети курс в техническите университети вече няма математика.


Като гледам сега назад, абсолютно безполезно прахосани усилия и огромен труд в гимназията за неща, които са ми абсолютно безполезни. Ако вместо да уча толкова много по история, биология, география, физика, литература и не знам си още какво, бях хвърлил тези усилия да уча език - тогава, в тийнейджърските години - сега щях да знам не един, ами два западни езика. И това щеше да ми е много повече от полза. Тези шестици, дето ги имам от математическата гимназия, за нищо не ми трябват. А пък ако знаех немски, отдавна да съм в централата на нашата фирма в Германия. Ама не знам немски. И не мога вече да го науча, щото съм на 47 години.

Та това от мен за езиците и за общообразователната подготовка. За мен езиците са много по-важни. Може и да греша. Колкото хора, толкова и истини. Моята истина е такава. Затова и гледам чуждите училища.

Каквото ти трябва за професията, се научава в университета. Нищо от училищните ми знания не ми е трябвало в университета. Не ми е трябвало и после и в живота. А езици са ми трябвали винаги.

Ако мога сега да се върна на 16 години, за нищо на света няма да уча така, както учих в гимназията. Първо, не бих отишъл в математическа, а в езикова, и второ, бих си учил езици, а другите предмети - отгоре - отгоре.

Последна редакция: пн, 16 мар 2015, 21:13 от Татко Мецан

# 490
  • Мнения: 3 008

Особено важно ми е ако може някой да отговори на това:
4. Ако реши да ходи в АК ще се наложи да плащам таксата за чужденци 15К и нагоре.

Това пък защо? Нали детето си е български гражданин. Или в АК се гледа каква е дипломата от 7 клас и ако не е българска, тогава се плаща такса като за чужденци, така ли?


Има българчета в АК, които са в групата на интернешанълите, които плащат и високата такса. Не съм сигурна какъв е точно случаят им. За едното дете мисля, че и двамата родители са българи, идва с чужда диплома, но не знам дали се е явявало на изпит за АК.

Има и още нещо. В АК правилата се спазват стриктно и щом в условията за прием се изисква да представиш българска диплома с успех над 5 от първия срок на 7 клас, за да бъдеш приет по тези условия, ще трябва да я представиш.

А щом ти е особено важно изпрати имейл до АК, ще ти отговорят и то бързо.

Скрит текст:
И аз реагирах като теб, когато дъщеря ми мислеше да кара един семестър в Единбург. Университетът, в който учи, щеше да й покрие разходите, ако от Единбург я бяха взели за семестъра на условията за българи, но от Единбург изрично са уточнили, че няма да може да ползва таксата за европеец. Идва от неевропейски университет. Все още ми е необяснимо, щеше ми се да е наблизо поне за един семестър.

# 491
  • София
  • Мнения: 5 732
Татко Мецан, ето това е разликата в гледните точки обаче. И аз съм завършила математическа, но голяма част от нещата и до днес са ми полезни. А английски научих след 2 езикови курса в Англия. И то така, че след това спокойно продължих в английски университет. Руски-от 1 до 7 клас-руско училище и след това-само курсове. И пак си мисля, че нивото ми не е никак лошо. И на мен не ми се отдават най-лесно езиците. Изискват доста усилия.
На приятелка , за сметка на това, също възпитаник на СМГ, най-лесно и приятно й е ученето на език-знае английски, немски, френски и руски, сега е решила гръцки да учи. Така че мисля, че е до човек.

# 492
  • Мнения: 7 683
Освен това искам детето ми да расте в междукултурна среда, която само в такъв тип училище може да бъде постигната докато сме в БГ. Искам също обучението му да протича интересно, интерактивно, динамично, практически ориентирано, от преподаватели, които се стремят да спечелят уважението му, а не го приемат за негово задължение да ги уважава.

Ами доколкото останах с впечатление, всички тези неща, които ги искаш, ги има във ФЛ. А по едно време като втори гид дойде и едно момиче, 6 клас. Десет минути минаха, докато забележа, че не е българка, та не бях и сигурен - можете да си представите как говореше български, че цели 10 минути изобщо не усетих, че не е българка. После ми просветна нещо и то защото тя си говореше с другото дете, момчето, на френски. И я питах - извинете, ама вие да не сте французойка - и тя каза да, французойка била. Е, нямам идея откъде знаеше така български, не е за вярване в лицея да го е научила, ама факт.

# 493
  • Мнения: 7 683
Благодаря, Рос. Е, смешно е сега да проверявам, като детето няма още 3 годинки:) мислех, ако някой знае, да сподели:)

Идва от неевропейски университет. Все още ми е необяснимо, щеше ми се да е наблизо поне за един семестър.[/spoiler]
В американски уни е дъщеря ти, нали? Даже май в Айви лийг? Принстън ли, нещо такова ми се върти в главата.

# 494
  • Мнения: 3 008
Татко Мецан,

Скрит текст:
Няма значение името на унито. По -важното е, че й дава, това което очакваше и колкото й да е напрегнато /защото бори две трудни специалности/ е усмихната . В момента са на мероприятие от унито на разкошно място и тя грее от усмивки. Това искаме за децата си - да се развиват, да са щастливи с избора си и здрави.

Много ме учуди с поста си, за твоето учене. А ако не беше минал през СМГ, щеше ли да продълиш с тази специалност в унито.
Мисля си, че когато детето ти порасне, сигурно вече ще има устройство преводач, което ще носим закачено на ушите си, но науката ще продължава да се развива, а за там ти трябва основа.
... и да се върнем на темата за ЧУ.

Ще следя с интерес как ще се развие Свети Георги и как ще си направят организацията за две толкова различни програми /визирам българската и английската/. Запознати сте с българската, а разликата при английската е, че е направена да имаш плавен преход към университет. Учиш само 4-5 предмета по твой избор, но голям хорариум часове/ материал и държиш съответно изпит.  Също ми е чудно можеш ли да получиш лиценз и за двете, когато са толкова различни.

Общи условия

Активация на акаунт