Табу ли е третото дете в България и защо?

  • 198 582
  • 6 328
  •   1
Отговори
# 4 710
  • Мнения: 14 478
Монтесори си е чиста битова игра,
Пробвай пак, но имай предвид, че деца на 5 години умножават трицифрени числа

Хаххаххаа. Деца на 5 умножавали трицифрени числа-къде това бе Титино? У САЩ ли? Айдебе...
 Със сметалото и с пръсти умножават 100 по 2 нали? Да им дам задачка да умножат 348 по 256? А?
 hahaha

Да си кажа за Монтесорито и аз-в Германия познавам дете, което учи по тази система. На 10 години едва чете, а смятането е -дупка. Тотална.
А е умно детето. Имам и племенница в Англия-в първи клас (на 6г.) смятат до 20 и умножение няма.

Последна редакция: ср, 06 май 2015, 11:48 от Герри

# 4 711
  • Мнения: 12 742
То може би е важно да се гледа цялата картинка. Като завърши учлище какво знае и тези умения достатъчни ли са, за да си намери прилична работа.

Майките (от моите познати), които са ползвали Монтесори, са доволни. Аз лично смятам, че бих се възползвала, ако някое от децата ми има проблем с конвенционалната система.

Познавам дете, което на 5 можеше да смята с милиони на ум (всички действия), но си е някакво изключение.

# 4 712
  • Мнения: 17 222
Монтесори си е чиста битова игра,
Пробвай пак, но имай предвид, че деца на 5 години умножават трицифрени числа

Хаххаххаа. Деца на 5 умножавали трицифрени числа-къде това бе Титино? У САЩ ли? Айдебе...
 Със сметалото и с пръсти умножават 100 по 2 нали? Да им дам задачка да умножат 348 по 256? А?
 hahaha

Да си кажа за Монтесорито и аз-в Германия познавам дете, което учи по тази система. На 10 години едва чете, а смятането е -дупка. Тотална.
А е умно детето. Имам и племенница в Англия-в първи клас (на 6г.) смятат до 20 и умножение няма.
Герро, използват голден бинс....кое ти е смршно, незнанието ти ли  newsm78

# 4 713
  • Мнения: 14 651
Смешното е, че обикновеното броене, при това, както виждам, с помощта на сметало, се нарича умножение на числа. Ми, смешно е, особено като се казва с гордост и усещане за превъзходство.

# 4 714
  • София
  • Мнения: 62 595
Вярно е, че математикита в основата си е броене, особено когато Господ ни е дал десет пръста на ръцете и в Европа е разпространена десетичната бройна система. Събиране, изваждане, умножение и деление на таблицата за умножение може да се смята на пръсти. Но пак излиза на преден план въпросът за разбирането на състав на числото, а това са онези "глупави" стълбчета, наредени по десет, които се учат в първи клас. Колкото до смятането, децата могат да се научат да смятат и с трицифрени числа (и има деца в началните класове, които пИрфектно ще сметнат всичко), и пак да нямат понятие за състав на числото - те просто си изпълняват един алгоритъм, изкарват верен резултат, но нямат никаква идея защо и какво означава това число, как може да се изрази. Затова децата се затрудняват с текстовите задачи.

# 4 715
  • Мнения: 17 222
Много ми е интересно как се научават 5-годишни да умножават трицифрени числа, по метода с пресечените чертички ли  Wink Не вярвам, че 5-годишно осъзнава, че едно трицифрено число се представя като а.100+b.10+1.c, че да осъзнае какво значи преход и да може да умножава по стандартния начин. Да научиш 5-годишно да умножава трицефрени числа е като да го научиш на някой трик, никаква друга полза няма.
Както казах използва се системата на голден бийнс (предполагам на български ще се преведе златни бобчета). Хилядните например са златни, десетиците червени, единиците зелени. Синът ми не може да обясни точно как го прави, но крайния резултат е верен.
Познават състава на числото, както казах знаят за единици, десетици, стотици, хилядни.
Имат много сметала в класната стая, предполагам, че и тях използват. Янечек, по спомени от детството руснаците активно използваха сметала, дори и в счетоводната дейност. Смяташ ли , че това е обикновенно броене. Не го казвам с превъзходство, споменах че го преценявам от позицията на учител, да уточня от позицията на учител по математика. Правя разлика между обикновенно броене и умножение.
Периодично имаме уроци, в които децата влизат в ролята на учители и показват какво са научили. Не съм виждала да използват сметала, но така или иначе там показват каквото им е лесно.
Писането го учат много интересно. Базира се на фонетиката, звука който чуват, а не както ние учим английски, на базата на спелинг.
Не знам защо решихте, че родителите са оставили функциите научилището. Дотолкова колкото да се въведе материалът. Имаме си всеки ден домашни, в които родителят участва активно.

Последна редакция: ср, 06 май 2015, 13:58 от Titina

# 4 716
  • Мнения: 14 651
Изобщо не споря дали методът Монтесори е добър или не, само обяснявам защо 5-годишно не може и няма как да умножава. Андариел също добре го е обяснила, а и ти съвсем същото казваш:
Синът ми не може да обясни точно как го прави, но крайния резултат е верен.
Познават състава на числото, както казах знаят за единици, десетици, стотици, хилядни.
За второто изречение ще има да вземеш, изобщо не познава състава на числата и няма представа какво е състав на число - просто е запомнил, че златните се наричат хилядни, червените стотици, а лилавите- единици и че винаги се редят първо златни, след тях червени и най-накрая лилави. Поредица от заучени действия, които изкарват верен резултат, не е знание. Но няма представа какво означва 100а+10b+c, защото на 5 мозъкът му няма как да възприеме тази информация. Нито може да обясни защо алгоритъмът за умножение, който учат, изкарва верен резултат, за него е фокус, а се обзалагам, че за не малка част от родителите също е фокус и затова им се вижда като чудо голямо.

# 4 717
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно де, не знае как го прави, но крайният резултат е верен! Със същия успех може и на калкулатора да ги цъка. Сметалото е като калкулатора - помощно средство, макар и доста по-сложно като усвояване. Те като знаят за единици, десетици и стотици, могат ли да направят модел на числото?

Това дали ще е на принципа на спелинга (макар да не е точно така, но да не потъваме в подробности), просто казано, или на съотнасяне на звук-буква (това за фонетичното, както го описваш), се използват в зависимост от особеностите на езика. Това го усеща всеки, който учи английски, след като вече е усвоил български - в българския системата е съотнасяне звук-буква почти без проблеми, защото имаме само няколко изключения (щ, ю, я, ь, ьо, йо)  и всичко си става лесно и чудесно, после сричка и т.н., а при английския е по-трудно приложим, защото на една фонема отговарят доста букви понякога, и затова човек се приспособява и започва да учи правописа на думите по "спелинг"-системата. Това, което искам да кажа е, че не може да се кара по една и съща матрица, само защото е Мотнесори.

аз написах това за родителите, защото основната част от нещата, които по тази система се учат от малките, са все битови неща, които нашето поколение и поколенията преди нас, сме научавали вкъщи. Просто си плащаш за марката и за това, въпреки, че участваш, всъщност не си водещият в обучението. Лично аз хич не си падам по идеята да вземат нещо, да играят и да го върнат, пък после да вземат следващото. Това за мен привидно е учене на ред и концентрация, но всъщност децата са доста по-хаотични по природа и за мен не е никакъв проблем детето да се заиграе с едно, после с друго, а накрая чак да се прибира. Много често точно така "разхвърляйки", децата правят комбинации от различни видове игри и играчки. Ако трябва да карам по Монтесори, то няма как да се комбинират кубчетата с хартията или куклите, защото първо детето трябва да играе с кубчетата, като се наиграе да ги прибере, а после да извади куклите. А как ще стане така да се направи къща за куклата от кубчета? Или гараж за колите?

# 4 718
  • Мнения: 17 222
Това, че не може да го обясни, не озн. Че не го разбира. "Проблемът" поне при него е че речниковия му запас на български е нива под този на английския. За съжаление с мама говорим на български.когато обяснява на английски нещата са съвсем различни.
Нормално е да се използват различни цветове, децата трябва да свързват нещата (в този случай числата) с неща, които вече познават.
Да, правят модел на числото.

Без да познавате дадена система, се изказвате като специалисти  newsm78

# 4 719
  • Мнения: 317
Според мен и по-големи деца от пет годишните не знаят какво е състав (и смисълът на състава) на числото. А какво е практическото приложение на дадено знание/умение е нещо, което мисля доста куца в образованието/системата, поне при нас. И затова има зубрене и пълна липса на мотивация, защото децата реално не знаят за какво им е да го знаят това нещо, с какво прави животът по-лесен, интересен или как им открива нови хоризонти. На 5 май можех да броя там до 10-20, мисля, че не съм изпуснала нищо от липсата на повече знания.

За Монтесори метода не мога да се изкажа, защото не съм се задълбочавала, обаче съм в една ФБ група за метода. Ми, много ми е странно като се пишат следните постове: "Момичетата, кажете какъв Монтесори подарък да купя за 3 - годишно" или любимият ми от последните дни: "Препоръчайте Монтесори метод да науча сина ми да си мие зъбите"...

# 4 720
  • София
  • Мнения: 62 595
 Те могат да съотнасят количество към число и към цифра като знак за означаване на числото, започваки от предучилищна възраст, че понякога и от по-рано. Могат да се научат на домашна математика, то така се и учат повечето деца да смятат, но умножаването на трицифрени числа е ненужно. Не мога да се сетя името на един от френските философи, който много обичал да впечатлява гостите (бил е на 5) на родителите си - винаги, когато се съобщавало, че ще идват гости, той се затварял в библиотеката на баща си и вземал някоя книга, прочитал едно-две изречения, и ги научавал наизуст. После се появявал при гостите и ги казвал (сам в автобиографията си признава, че изобщо не е разбирал какво говори), и всички гости, също и родителите му са били пленени от "трика". Той сам пише, че се е сетил за този начин да впечатлява гостите и родителите си. Та, същото е и със смятането с трицифрени числа - не разбират защо и как, но усещат, че впечатляват възрастните.

Не е проблемът в речника, защото може да обясни на английски, вместо на български.

Да, за съжаление и много по-големи деца не знаят какво е състав на числото. А би трябвало всяко дете да го разбере, за да може нататък по-лесно да се справя, и то не само с математиката, а и с другите науки.

На тези майки с продаръка бих казала "подарИ на детето си няколко часа повече с него, играейки заедно на домино, Не се сърди човече, Черен петър или всякаква друга игра, в която се иска спазване на правила, броене и т.н. Няма значение, че може да не разбере половината правила, но със сигурност ще му е по-полезно от поредната био-еко-монтесори-и-която-ще-да-е-куул-марка-играчка".

Последна редакция: ср, 06 май 2015, 14:36 от Andariel

# 4 721
  • Мнения: 17 222
И аз мислех по същия начин, че не е проблем речника. Но отказва да говори с мен на английски. Изградил е условен рефлекс (което от др страна много ме радва). За английския му съдя от комуникациите му с англоговорящи.

# 4 722
  • Мнения: 23 984
Дано да е някаква техническа грешка, но между хиляди и хилядни има разлика към милион.

# 4 723
  • София
  • Мнения: 62 595
аз го приех като неволна грешка. Но знае ли човек, може и вече десетичните дроби на 5 да са ги изучили.

# 4 724
  • Мнения: 317
Мисля си, че на 5-7-9 години е по-важно да можеш и да искаш да научаваш нови неща, а не вече да владееш изкуството на изнудването: Или айпад и ще науча гадната таблица, или забравете....

Общи условия

Активация на акаунт