Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 26

  • 118 672
  • 761
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 15 787
Ще се наложи да търся друг психолог за малкия, а нямам представа как да го намеря.
Възникна ситуация с психоложката с която работеше до сега от която стана ясно, че с нея няма да можем да продължим. Внезапно /а може би не толкова внезапно, а по-скоро незабелижимо тъй като баба му го води там, а той рядко споделя мисли и чувства/ се оказа, че той е загубил доверие и приятелските си чувства към нея. Обяснява, че му е скучно и се дразни от начина по който протичат срещите и последните 2 пъти категорично отказа да влезе, като си е позволил да държи на психоложката тон и да й нарежда как да работи с него и тя съвсем разбираемо каза, че не може да позволи такова отношение и предложи да не го водим, ако той не иска, а той няма да поиска. Стана като с гимнастиката. Беше му омръзнало да ходи и там и при психоложката и с държанието си ги докара до състояние да се откажат от него. Но аз не мога да се откажа и трябва да търся начини да му помагам.


поначало сеансите при психолога и въобще цялосната тази терапия е тристранен процес. това не е място където детето ходи да си хортува с някого а родителите само довеждат и отвеждат. Това е процес с три съставни части- психолог, дете , родител и постоянно трябва да се осъщестява контакт , да се правят консултации и страните да обсъждат помежду си ( психолог с детето, психолог с родителя и разбира се родителя с детето ) какво се случва, какво са правили на занятието , какво трябва да упражнят в къщи, на какво да наблегнат, за какво да следят , на кого какво му прави впечталение и дали всички  се чувстват комфортно в тази ситуация.

Доразвивайки темата мога да кажа че и при логопед и при специален педагог че и при кинезитерапевт или трудотерапевт и т.н.  нещата протичат по същия начин. часовете за посещения не са самоцел- те  целят нещо и за да се усеща накъде вървят нещата винаги трябва да има една абсолютна яснота и информираност по всички направления.

ако посещенията ви про психолог са ви били от сорта на "правят нещо ама не се знае какво" - по добре че ще я смените. Така не се работи.


и още нещо
на децата винаги нещата им омръзват лесно, непостояноството е нормално детско поведениеи особенно ако е свързано с характера. има такива хора на които лесно омръзват нещата. обаче живота е различен и не можеш утре да кажеш на шефа си- напускам те защото  работата ми омръзна или на жена си - писна ми от теб искам да те сменя. Ето тези ситуации помагат да приучаваме децата че не всичко на този свят трябва да ни харесва. Има неща които тряба да приемем, има рамки които трябва да спазваме. ако не ни харесват търсим механизъм да приемем този дискомфорт, да го направим по-поносим и да намерим добрите страни на ситуацията. За съжаление децата ни са малки и ние родителите трябва да го правим вместо тях до някоя възраст . Още повече че става въпрос за важни неща ( терапии )  а не за пеене, футбол  или рисуване. За всяко дете си има подход , всеки родител си познава детето затова  родителя е този които добре трябва да управлява посоката в която духа вятъра.

# 121
  • Мнения: leet
Важна информация за родители на деца с аутизъм
Сдружение „Аутизъм Днес” започва прием на деца с разстройство от аутистичния спектър за Центъра си в гр. София по приложен поведенчески анализ, който предстои да бъде открит през м. Септември 2015 г.


Кои сме ние?

Аутизъм Днес е сдружение, създадено от специалисти в областта на приложния поведенчески анализ, публични фигури и родители на деца с аутизъм.
Мисията на организацията е обучението на специалисти и създаване на професионално общество в България за работа с деца с аутизъм, което използва научно доказани методи и се придържа към световните и европейски професионални и етични стандарти за практика.

Oтчитайки високата нужда в страната ни и позовавайки се на световната статистика, поради липсата на такава за България, ние сме приели предизвикателството да изградим център за обучение на приложни поведенчески аналитици в България и да дадем възможност за професионално развитие и придобиване на know-how в област, непозната до момента в България.
 
Защо приложен поведенчески анализ (Applied behavior analysis)?  
Приложният поведенчески анализ е наука за човешкото поведение. В последните 40 години хиляди публикувани изследвания документират ефективността на ППА сред различни популации, интервенции, среди и поведения.
ППА изгражда и подобрява социално значими поведения чрез систематично прилагане на интервенции, базирани на принципите на поведенческата теорията за учене. Методите, основани на ППА са считани за най-напредналите терапевтични и образователни интервенции за деца с аутизъм и развитийни разстройства.
Големият брой на научни доказателства, подкрепящи ППА, е довел до няколко независими организации да одобрят и подкрепят ефективността на метода: Американската Национална Академия на Науките, Американската Педиатрична Академия, Американското Здравно Министерство, и пр.

ВИДОВЕ УСЛУГИ, предлагани от „Аутизъм днес“
Директна работа с деца
„Аутизъм днес“ предоставя програма, която да се провежда в центъра за работа с деца, където всяко дете бива обучавано в придобиването на основни умения, за да подобри своето ниво на обучение. За всяко дете се провеждат обучителни сесии лице в лице със специалист по приложен поведенчески анализ въз основа на индивидуално изготвена програма за всяко дете от cертифициран поведенчески аналитик (ВСВА®). Щом едно дете овладее необходимите умения в обкръжението на центъра, същите умения ще бъдат подложени за обща практика у дома и в училище.
Изискванията на тази програма включват:
•   оценка
•   разработване на програма
•   обучение от специалист и съветване.
За всеки 10 часа пряка работа от страна на специалистите в центъра е необходимо провеждането на 1 час супервизия от cертифициран поведенчески аналитик (ВСВА®).


Оценка на функциите на поведението и терапия
Подобна оценка се прави за деца, чието поведение може да възпрепятства способността им за учене. Анализът на проблемното поведение се извършва чрез интервю с родителите и чрез преки наблюдения. Щом бъде направен анализ, се изготвя терапевтичен план, който следва да бъде подробно разяснен на родителите от cертифициращия поведенчески аналитик (ВСВА®). Интервенциите от този план се прилагат от екипа, работещ с детето и родителите. Приложение на интервенциите се супервизира и обратна връзка бива давана за коректността на изпълнението.
Изискванията на тази програма включват:
•   оценка на поведението
•   разработване на програма
•   непрекъснато съветване със cертифициран поведенчески аналитик (ВСВА®)
– докато поведението не бъде сведено до подходящото ниво.

Обучение на родителите
Всички поведенческо-аналитични услуги включват т. нар. компонент „обучение на родителите“. За да може терапията в Центъра да допринесе трайни резултати, родителите трябва да помагат на детето да развива уменията, които придобива в Центъра, като ги прилага практично в средата, където живее – особено у дома, в училище, в социална среда. Това може да включва промени във физическото обкръжение, промяна в начина на общуване на членовете на семейството с детето, упражняване и възнаграждаване на умения, усвоени в Центъра. Родителите на деца, които получават нашите услуги, ще трябва да участват в образователни сесии за родители, както и в обучение, свързано с индивидуалната програма на тяхното дете. Участието на родителите и най-близките членове на семейството не само се насърчава, но и се очаква, за да може всяка разработена програма да бъде успешна.

•   Ръководител на програмата: Венета Димитрова, магистър, cертифициран поведенчески аналитик (ВСВА®), клиничен директор и старши супервайзор на Центъра
•   Специалисти: Регистрирани поведенчески технолози (RBT®), които директно работят с Вашето дете в Центъра и прилагат обучителните програми, разработени от клиничния директор. Тези специалисти биват наблюдавани пряко от cертифициран поведенчески аналитик


ДОПЪЛНИТЕЛНИ ПРОГРАМИ

Група за социални умения
По време на сесиите по приложен поведенчески анализ в нашия център ние планираме 20 минути в група за социални умения, където вашето дете ще практикува уменията, необходими за комуникация с връстници. Всяко дете получава кратка оценка за социални умения, за да се идентифицират конкретните цели, върху които да се работи по време на общата сесия. Специалисти по ППА водят групата чрез различни дейности, които предоставят на децата възможности да общуват с връстниците си и да практикуват умения, както и да получават подкрепа, когато това е необходимо.

Семинари за обучение на родителите
Веднъж на 3 месеца Центърът ще организира сесии, където родителите могат да научат стратегии как да подпомагат децата си у дома. Ние насърчаваме Вашето участие и препоръчваме активната ви намеса в обучителния план. Но решението дали да участвате или не е доброволно и няма да повлияе на това как работим с детето Ви.



Условия за включване в програмата „Приложен поведенчески анализ” на детето ви:

-   Диагноза: ГРР, „Детски аутизъм” и други развитийни разстройства;
-   Възраст: 1,2 години до 11 г. включително;


Как да направя регистрация за включване на детето ми в програмата на Център по приложен поведенчески анализ  „Аутизъм днес”:

Изпратете на e-mail: invisible.bulgarian.children@gmail.com следната информация:
1.   Трите имена на детето, възраст, диагноза
2.   Вашите имена, телефон за връзка

Ние ще ви изпратим регистрационна форма, която да ни върнете попълнена, след което ще бъдете поканени на интервю от наши специалисти, където ще бъдете детайлно запознати с политиките и процедурите на центъра.



# 122
  • Мнения: leet
kalpazanka,

Д-р Везенков работи с психолог Галя Иванова.
При него не съм водила никога детето, но при Галя- около 2- 3 години, като преди това около година и нещо при Станни Ненхоф, която е учителката на Галя Иванова.

Станни донесе немск- австрийската биофийтбек школа в България, по същото време Агнешка- полската.

При първия сеанс, се оказа, че детето ми е най- хиперактивното, което беше срещала.

Оценката, както и работата, става по следния начин:
Два монитора- единия за пациента ( детето), на който има игри,другия- за терапевта, на който се отчитат вълните на мозъчните функции.
При хиперактивните деца, нивото на стрес е високо и тета вълните са високи, а бета и алфа- ниски.

Терапевта насочва детето да работи само със силата на мисълта, което означава да се концентрира и без мишка да движи предмети по екрана, например Аладин е на летящо килимче и детето, когато е концентрирано, килимчето е голямо, когато падне концентрацията- килимчето намалява и пада.

Има предварително поставени елетроди на главата на детето.

След няколко години работа, концентрацията му постигна норма.

Периодично терапевта дава отчет с графики, изпечатани как се движат мозъчните вълни, съответно как се подобрява концентрацията с времето.

# 123
  • Мнения: 32
Благодаря ти за информацията, а вие в къщи ли го ползвате и каква е цаната за посещение ако знаеш?

# 124
  • Мнения: leet
В къщи не. Само на терапия в кабинет. Беше преди няколко години- 29 лв. на терапевтичен час.

# 125
  • Мнения: 15 787
Кезая
Много благодаря за споделеното.

На Везенков публикациите в Интернет Пространството ги четох, но са написани така както аз не харесвам,предполагам защото метода се води алтернативен -много думи малко яснота.

Много ти благодаря и за пояснението за тета вълните, невролога беше прекалено разпален за ме критикува а аз да рева и затова така и не разбрах защо имаме единични остри тета вълни. А детето беше присиняло от страх, та чак го унасяше на сън.

Последна редакция: пт, 26 юни 2015, 19:17 от _re_ge

# 126
  • Мнения: 32
Кезая, а какво ще кажеш за този нов център? Изпратих документи за регистрация, но не ми е много ясно как се прави АВА терапията и по кллко часа на ден трябва. Пише, че един час е 20 лв. Но ако трябва по няколко ча на ден става невъзможно., то и по един е малко скъпо, искам да кажа, че трябва да се откажеш от други терапии за да си позволиш по един час всеки ден при тях.

# 127
  • Мнения: 15 787
от известно време започна да се крие от нас и да търчи надалеч когато сме навън. Намира го за забавно, но нещата никак не са в приемливите за детско поведение граници. Вчера в болницата, докато се подписвах на един документ той не просто излезе от стаята, а напусна сградата на болницата. После пресякъл доста натоварено кръстовище около болницата и отишъл сам на оживена спирка близо до много оживена улица. Няма да описвам ужаса който изживях докато го намеря, нито ужаса на баба му, когато се позабавлявал с нея по същия начин половин час по-късно, когато й го оставих за да отида на работа. Непрекъснато обясняваме и се караме за това което рискува да му се случи, но отказва да разбере и прави това отново и отново при всяко излизане. Когато обяснявам колко е опасно за живота и здравето му, реве и се натиска в мен да го гушна, а след това отново се "забавлява" по същия начин.


Това поведение се наблюдава не само при децата от спектъра , а и доста деца в норма го правят.
психоложката ми каза че ги водят различни подбуди , но най-важното е че те не усещат страх от това което вършат защото нямат опита и знанията да преценят какви са последствията. Понякога го правят за да ни наблюдават отстрани, да усетят какво е като ги няма, дали ни липсват, да преценят своята ценност, а чето просто защото се усещат големи и не преценяват рисковете на това което правят.

затова да им се обеснява колко е лошо и колко ще си навредят и какво може д аим се случи  е напълно безполезно. За тех живота е даденост на тази възраст а това какво може да се случи е абстракция. Аз бях посъветвана да акцентирам пред детето на това как се чувства родителя  (АЗ!) когато види че детето го няма - колко родителя е объркан изплашен и дори разплакан. Дори единият път като се беше загубил и го търсиха по уредбата на събитието, го бяха намерили чужденци на които той не можел да обесни какво се е случило. Моите сълзи и обесненията как се чувствам на последното изгубване и този стрес да е сам сред незпонати му подейстаха много положително. Сега го наблюдавам как от време на време се отплесва за момент и търгва но после се връща та даже и с тичане. Сякаш това че ще ме види разстроена му подейства най-дълбоко и ефективно. Далеч съм от мисълта че нашите деца са с описанието на деца от спектъра отпреди 10 години- вглъбени в себе си незаинтересовани в чуствата на родителя. Сега те са много различни и с изключителен емоинален отговор,  дори на моменти по-чувствителни от връстниците си споре мен компенсирайки дефицитите които имат.

# 128
  • Мнения: 366
И ние имаме същия проблем с отдалечаването и силно изразеното чувство за самостоятелност.
За съжаление все още нямам рецепта за справяне.
Re_ge_ ще опитам вашаат стратегия  Peace

# 129
  • Мнения: leet
Кезая, а какво ще кажеш за този нов център? Изпратих документи за регистрация, но не ми е много ясно как се прави АВА терапията и по кллко часа на ден трябва. Пише, че един час е 20 лв. Но ако трябва по няколко ча на ден става невъзможно., то и по един е малко скъпо, искам да кажа, че трябва да се откажеш от други терапии за да си позволиш по един час всеки ден при тях.
Kalpazanka,

Ще кажа, че съгласно всички стандарти на ABA , индивидуалната оценка и нуждите на конкретното дете, се правят от сертифициран BCBA, който изготвя и индивидуалната програма на детето.

И понеже нито съм специалист, нито визирам конкретно дете, мога хипотетично да щрихирам:
- ако детето е по- голямо, наприемер- около 7- 9 г. ангажирано е с училище, част от дефицитите са в някаква степен преодолени, за него е възможно BCBA да оцени, че му е необходима един или два часа поведенческа терапия седмично;
- за съвсем малко дете със силно изразени поведенчески и когнитивни проблеми, например между 2,5- 3 годинки, възможно е да оцени, че се нуждае от ежедневна работа по час например.

Съвсем хипотетично е...
Но и със съвсем малкото дете може да се постигне много, ама наистина много.
И то няма измерение.
Науката АВА е една от най- скъпите в световен мащаб и е редно да сме щастливи, че става възможна терапията и в България.
Преди 10 – 11 години за нашите деца, които бяха няколко годишни, за нея четяхме само в интернет...и то в клубовете, защото бяха малко семействата, които имаха домашен нет...

Нека ценим направеното и ни се увеличават шансовете!

# 130
  • Мнения: 14
Здравейте,

Синът ми е на 2г и 6 мес. с диагноза ГРР и много алергии. Краве мляко не консумира от бебе, а глутен от около 4-5 месеца. Откакто премахнахме глутена и царевицата поведението много му се подобри и обривите спряха, но започнаха стомашни проблеми. Можете ли да ме насочите към гастроентеролог или диетолог, който да ме консултира за БМБГ диета. Явно нещо бъркам и не мога да се справя сама. Бяхме в Токуда при д-р Лазарова, но не ни каза нищо конкретно - явно си имаме алергия, диета можело да ни помогне в борбата с аутизма, ама можело и да не ни помогне... А разстройството му било вирусно... Да ама за 2 месеца три вирусни разстройства, като едното от 14 дни, нещо не ми се връзва.

Предварително благодаря за отговора!

# 131
  • Мнения: 2 165
Трябва да Ви споделя, че тази статия доста ме заинтригува. В предвид, че Хриси има допълнителна диагноза Алергичен ринит и пулмологът ми обясни, че точно в синусите се събират секретите, които я карат да кашля и да има спазми в периодите на вирусите.

Откритие налага пренаписването на учебниците по медицина

констанца, знам че обичаш линкове от източника:
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150601122445.htm

# 132
  • София
  • Мнения: 3 249
С огромно съжаление мога да кажа само, че АБА не е за всяко дете Sad 2,5 г , но уви...без резултат...За мойто диване де.

# 133
  • Мнения: 32
А къде в София има АВА освен тази, която ще направят в новия център за който Кезая сподели. Аз им писах, но не знам дали ще ни вземат, а не искам да губя време.

# 134
  • Мнения: 239
Здравейте, имам дъщеря на 1 година и 2 месеца. Напоследък забелязах, че като я повикам /а тя същевременно се занимава с нещо в момента/ не винаги се обръща, налага се да повторя или потретя и пак не е гаранция че ще ме отрази. Има сестричка близначка, но забелязвам че не си играят по между си по-скоро се карат за предмети. Иначе ме следи с поглед и си задържа погледа повече от две три секунди. Общителна е макар и да говори на бебешки неразбираем език. Но на играчките предпочита колелцата да върти това ме притеснява, както и да размахва ръчички пред лицето си ако се радва на нещо. Ако и подам накакъв предмет по скоро го размахма нагоре надолу. Иначе обича да се гушка, проходи на 1 година точно, казва мама, тати, баба и дядо, добре и кое. Понякога се вглъбява и гледа към някой предмет и когато я повикам да ме погледне не винаги ме отразява все едно празен поглед. Ако иска нещо и не стане на нейното се сърди и почва едно пронизително да пищи. Не знам какво да правя, притеснена съм, изчетох по-голямата част от материалите. Моля ако можете да ми дадете някакъв съвет. Зная, че не сте лекари, но сте изстрадали много /за което искрено ви съчуствам/. Да се насочали към Свети Никола, ще я прегледат ли толкова малка? Изобщо имам ли основания за тревога. Благодаря на всеки който ще ми отговори

Общи условия

Активация на акаунт