Всичко за етажната собственост 2 - Домоуправител в нужда се познава

  • 109 147
  • 938
  •   1
Отговори
# 15
  • Пловдив
  • Мнения: 503
Да, така е, затова не искам да се сменя фирмата, но искам да имам доказателство пред съседите, че не трябва да се търсят други оферти.

# 16
  • Мнения: 309
Добре, че попаднах на тази тема. Досега се лутах и четох разни закони, но явно опит си трябва в тълкуването им. Ще съм безкрайно благодарна на съветите на преминали и препатили с лоши съседи.

Случаят е следният: От години площадката пред входа пропада и увлича и козирката с нея. Сега вече е изцяло отделена от сградата и се руши. Никой не го интересува какво се случва. Аз и една комшийка след като разкопахме облагородихме пространството пред блока и вече си имаме цветенца в градинките, решихме да се нагърбим и с ремонта на козирката. Домоуправителя свика събрание и решихме да го поправим, защото вече е и опасно. В общината сигнализирахме за необходимостта от авариен ремонт. Оттам ще издадат предписание за събаряне и ни посъветваха да си намерим документ от конструктор с предписания за конструкция на новата козирка и някакъв друг документ за пожаробезопасност, който струват 250 лв.Намерихме си и фирма за изпълнение и конструктор. Според идеалните части сметнахме какви суми дължи всеки апартамент и към момента за всеобщо учудване(при общата незаинтересованост досега), парите са почти събрани. Няма да съберем пари от апартамент, в който живее жена, която рови по кофите и събира котките на квартала и от един апартамент, който беше собственост на една баба, с която нямаме никаква връзка от повече от година. Разпределихме си и техните части. Нооо...
От апартамента на последния етаж заявиха, че преди две години са платили да им се поправи покрива над техния апартамент и трябва да им приспаднем тези пари за дължимото, т.е. да не се включат в ремонта на козирката. Преди два дена връчиха фактура на домоуправитела за 350 лв., издадена в края на май т.г. При огледа на покрива се видя, че "ремонтът" е залепване на 2 парчета лепенка(не повече от 50 см дължина) на 3 места на покрива. Лепенките са подобни на тези, които ще пускат другата седмица в Лидл за....6 лв.?!!!
Доколкото знам фактурата се издава до 5 дни след доставката на услугата. Как е възможно след 2 години да си намерят някаква фактура и да се измъкват с плащане, което и за много други от входа е почти непосилно, но пък всички се включиха-явно им е омръзнал злокобният изглед на входа.
Моля ви да ми помогнете в аргументацията защо няма да приемем явно фалшивата фактура, за да ги накараме да са длъжници като всички останали. Ако успеем да си направим козирката имаме намерение и за други ремонти. Хората от входа са доволни, че някой се захваща да търси фирми, да ходи в общината и да се занимава със занемарените дела на етажната собственост и общо взето ни подкрепят.

# 17
  • Мнения: 104
Имам едно въпросче:
Ако до покрива на сградата се стига само и единствено през един апартамент на последния етаж, а не от общите части, може ли да не се дава право на живущите да не минават през апартамента?




постави се на негово място, всеки, за щяло и нещяло да ти гази из къщата когато му се прииска...

за важни неща може би може да се разберете.

попаднах на това, но пак си мисля, че  "со кротце, со благо"  е по-добре  Peace

Скрит текст:
ЗУТ - Чл. 194. (1) Собствениците и обитателите на недвижими имоти са длъжни да осигуряват свободен достъп в тях за извършване на разрешени или предписани проучвателни, проектни, строителни, монтажни, контролни и други работи, във връзка с устройството на територията, въз основа на заповед на кмета на общината, а в определените от закона случаи - със заповед на началника на Дирекцията за национален строителен контрол.
(2) Собствениците на недвижими имоти са длъжни да осигуряват свободен достъп в тях за извършване на дейности и мероприятия при бедствия, аварии и катастрофи и изпълнение на комплексни геозащитни проекти (укрепване на свлачища, защита на речни и морски брегове и други отводнителни и укрепителни работи). Изпълнението на дейностите и проектите се извършва така, че да не засяга обектите на основното застрояване. Достъпът се осигурява със заповед на органите по ал. 1, освен ако в специален закон не е предвидено друго.
(3) При неизпълнение на задълженията по ал. 1 и 2 достъпът до съответните недвижими имоти се осигурява принудително по административен ред, а при необходимост - и със съдействието на полицията.
(4) След завършване на работите по ал. 1 и 2 лицето, на което е осигурен достъп, е длъжно веднага да отстрани всички повреди, причинени на недвижимия имот във връзка с изпълнението на работите. Ако повредите не могат да бъдат отстранени, правоимащият се обезщетява за причинените вреди.
(5) Определянето на размера на обезщетението се извършва по реда на чл. 210 и се изплаща в едномесечен срок от влизането в сила на оценката.

Благодарности, st. Dobri! Мненията са различни. В случая аз съм на последния етаж Simple Smile

# 18
  • при късмета
  • Мнения: 24 008
tuturutka1 , коза ви е да заявите на съседа, че трябва да разполага с решение на ОС за да прави покрива той. Ако няма такова решение, ремонта може да не му го плащате. Ако заради належащ ремонт някой е направил ремонт, то поне за спешността на ремонта е редно да информира навреме да се проведе събрание за да се реши коя фирма ще го прави или пък при съгласие на всички да го извърши съсед. Може спокойно да претендирате, че няма да му изплатите ремонта защото не е минал по надлежния ред.

Сега едно питане, малко странично. В блок, който не обитавам, но имам имот са се сменили всякакъв вид домоуправител, касиер, членове на съвета и т.н. Касиерката днес ми заяви, че не минавала да събира таксите, а хората ходели при нея в определена седмица. Хубаво, решение на живущите, така са решили, така са направили.
Аз също съм касиер и минавам аз по апартаментите, и то 2 пъти на месец, а идват сами при мен съседи, които не съм намерила на двете минавания. Навсякъде за където имам информация така се процедира, касиера е този който минава по апартаментите, а не задължава хората да му ходят на крак.
И реплика от касиер "аз не мога да ходя по етажите" ми се видя доста.... не знам как да го определя, но се зачудих защо се е захванала със всичките й претенции, че са се хванали няколко души "да оправят входа"
Та просто ми е любопитно при вас как е? Касиера ли минава или вие си ходите в определено време, чинно в редичка пред апартамента му?

# 19
  • Мнения: 104
При нас ние отиваме при касиера.

Последна редакция: сб, 20 юни 2015, 12:05 от g.gergana

# 20
  • оттам, откъдето започва България
  • Мнения: 10 812
При нас касиера ходи по апартаментите.

# 21
  • Мнения: 13 547
Живея в блок на  16 етажа.
Касиерката слага съобщение каква е месечната сметка и от кога до кога ще се събират парите. В работен ден от 18,30 до 20,30ч. От всеки етаж  имаме отговорници които събират парите на всички 5 ап. и ги дават на касиера.
Обикновено касиерите са доброволци и не вярвам работещ човек да има време да обикаля по съседите.

Последна редакция: сб, 20 юни 2015, 17:06 от MAMA NA....?

# 22
  • оттам, откъдето започва България
  • Мнения: 10 812
При нас става въпрос за 21 ап., от които се живее в 15.

# 23
  • при късмета
  • Мнения: 24 008
В конкретния пример, става въпрос за вход с 8 етажа, като първия е само офиси, 3 броя, втория един офис, един необитаем и на третия не му знам статута. Нагоре също има необитаеми апартаменти и на работа ходят и живущите, не само касиерката.
Просто ми стана любопитно, защото като е ставало въпрос за това, винаги касиера минава. Най-много ме учуди репликата й, че не ходи по етажите, "къде щял да му излезе края, ако тръгне да обикаля"  Shocked Касиера може и да се е съгласил да върши тази работа доброволно, но все пак той отговаря за събираемостта на сметките.
Както и де, благодаря за отговорите! Не, че е кой знае какво, просто ми беше любопитно.
За сравнение живяла съм като ученичка във вход 17 етажа, пак касиера минаваше.
Нашия вход са 27 апартамента, само 2 необитаеми, за толкова години тук, аз съм 5ия касиер, винаги всички са минавали

# 24
  • Мнения: 13 547
В конкретния пример, става въпрос за вход с 8 етажа, като първия е само офиси, 3 броя, втория един офис, един необитаем и на третия не му знам статута. Нагоре също има необитаеми апартаменти и на работа ходят и живущите, не само касиерката.
Просто ми стана любопитно, защото като е ставало въпрос за това, винаги касиера минава. Най-много ме учуди репликата й, че не ходи по етажите, "къде щял да му излезе края, ако тръгне да обикаля"  Shocked Касиера може и да се е съгласил да върши тази работа доброволно, но все пак той отговаря за събираемостта на сметките.
Както и де, благодаря за отговорите! Не, че е кой знае какво, просто ми беше любопитно.
За сравнение живяла съм като ученичка във вход 17 етажа, пак касиера минаваше.
Нашия вход са 27 апартамента, само 2 необитаеми, за толкова години тук, аз съм 5ия касиер, винаги всички са минавали
Явно искаш да е твоето. Няма значение , че там където си живяла касиера е минавал по домовете на съседите.
Начина на събиране се уточнява и решава на ОС .
 Интересно ми е, ако ти си касиер, ходиш на работа и трябва да събираш парите на съседите си, как ще е?
Няма начин да се намерят всички с едно минаване, а ако не се платят сметките навреме и се стигне до спиране на ток ти ще си отговорна.

# 25
  • при късмета
  • Мнения: 24 008
Не, не искам да е моето, казах вече, че просто ми е любопитно и странно категорично касиера да отказва да минава. Просто отказва без значение дали са събрани вноските или не. Разбира се, че е решение на ОС. Просто до сега не бях попадала на случай касиера изобщо да не минава, това ми е странното.
И казах вече, касиер съм. Няма значение дали касиера ходи на работа или не, защото все пак трябва да намери работещи хора. Или пък да е вързан вкъщи и да разчита всички да дойдат едновременно.
А това, че не се събират от първия път е ясно.
Не разбирам заяждането, като няколко пъти казах, че си е решение на ОС и, че просто искам да разбера как е при повечето. Кое точно искам да е на моето?

# 26
  • София
  • Мнения: 1 328

Аз също съм касиер и минавам аз по апартаментите, и то 2 пъти на месец, а идват сами при мен съседи, които не съм намерила на двете минавания. Навсякъде за където имам информация така се процедира, касиера е този който минава по апартаментите, а не задължава хората да му ходят на крак.


+1

# 27
  • Мнения: 260
Какво се случва когато едно семейство от блока отказват да платят ремонта на покрива на блок, който е наложителен? Как законно може да се постигне решение на проблема.
Става въпрос за жилище на родителите ми, стара кооперация, които са на последен етаж и покрива само над тях е паднал и вече тече на две места в стаите им. Нямат домоуправител. Те са шест семейства, по два апартамента на етаж, все възрастни хора. Тези който категорично отказват да дадат средства за ремонта са с психични проблеми, нямат пари. Не са в София, в провинцията са.
Не знам как да им помогна, някакви съвети?

# 28
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 062
Какво се случва когато едно семейство от блока отказват да платят ремонта на покрива на блок, който е наложителен? Как законно може да се постигне решение на проблема.
Става въпрос за жилище на родителите ми, стара кооперация, които са на последен етаж и покрива само над тях е паднал и вече тече на две места в стаите им. Нямат домоуправител. Те са шест семейства, по два апартамента на етаж, все възрастни хора. Тези който категорично отказват да дадат средства за ремонта са с психични проблеми, нямат пари. Не са в София, в провинцията са.
Не знам как да им помогна, някакви съвети?

за етажна собственост се прилага ЗУЕС, има само едно изключение, ако са до три имота, вашия случай не е такъв.

Цитат
Изключения
Чл. 3. (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) За управлението на общите части на сгради в режим на етажна собственост, в които самостоятелните обекти са до три и принадлежат на повече от един собственик, се прилагат разпоредбите на чл. 30, ал. 3, чл. 31, ал. 1 и чл. 32 от Закона за собствеността.

започвате с разговор с домоуправителя, да организира и проведе събрание по точно този въпрос;
ако няма домоуправител или не постигнете съгласие за ремонта се обърнете към общината.

основанието е чл. 49 на ЗУЕС.

Скрит текст:
Цитат
Чл. 49. (1) В случаи, когато сградата или отделният вход в режим на етажна собственост се нуждаят от неотложен ремонт, с решение на управителния съвет (управителя) незабавно се отпускат финансови средства от фонда по чл. 50.
(2) Когато във фонда по чл. 50 липсват средства или средствата са недостатъчни, председателят на управителния съвет (управителят) незабавно свиква общото събрание по реда на чл. 13, ал. 1 да приеме решение за набиране на средства за извършването на ремонта.
(3) Ако общото събрание не бъде свикано или не вземе решение по реда на ал. 2, председателят на управителния съвет (управителят) или заинтересованите лица уведомяват кмета на общината или района за обстоятелствата по ал. 1.
(4) Кметът на общината извършва проверка и издава заповед, с която задължава собствениците да осъществят в определен срок ремонта по ал. 1. Заповедта се съобщава на председателя на управителния съвет (управителя) и може да се обжалва пред административния съд по местонахождението на етажната собственост.
(5) Когато заповедта по ал. 4 не е изпълнена в срок или е допуснато предварително изпълнение по нея, неотложният ремонт се извършва от кмета на общината или района. В тези случаи въз основа на заповедта и платежните документи за извършените разходи се издава изпълнителен лист в полза на общината или района за събиране на вземането по реда на Гражданския процесуален кодекс.

аз нямам лични впечатления как работи   Confused
подозирам, че както за всичко друго, и това зависи от конкретната община  Tired

# 29
  • Мнения: 5 215
Та просто ми е любопитно при вас как е? Касиера ли минава или вие си ходите в определено време, чинно в редичка пред апартамента му?
Където живеем, минава тя, но на други места е обратното, така че явно и двата варианта са разпространени.

Общи условия

Активация на акаунт