Всичко за етажната собственост 2 - Домоуправител в нужда се познава

  • 113 901
  • 938
  •   1
Отговори
# 810
  • Мнения: 75 292
Права ли съм или греша?
Права си. Това са разходи за ремонт, а не за поддръжка на общите части. Тук няма значение дали имотът се ползва, или в него никога не е стъпвал човек - разходите са дължими от всички собственици, пропорционално на идеалните им части от общите части.

(Понеже на всяко събрание, на което става дума за ремонт и пари, на мен ми се налага да го обяснявам на някой недоразбрал, обяснявам го така - това е обща част, тя е собственост на всички ни, затова когато я ремонтираме, все едно ремонтираме имота на всеки от нас, собствениците на имоти в сградата. И още - никой собственик в СЕС не може да се откаже от обща част, която е неделима по естеството си и/или по предназначението си, каквито са стълбището, фасадата, покрива и улуците, централните части на инсталациите, носещите стени, входните врати и др. От друга страна, общи части, които по предназначението си обслужват само част от имотите, напр. вертикалните водопроводни щрангове, минаващи през само част от имотите, може да се уговори да са общи само за собствениците на тези имоти и съответно само тези собственици да се грижат за поддръжката им. Справка за това - Закон за собствеността, чл.38)

Благодаря bouquet И аз така го разбирам...трудно е обаче да им го обясня. Те чели ЗУЕС, там така пишело, но не правят разлика между ремонт на обща част и поддръжка и управление Tired Да взема да им цитирам съдебна практика пък съвсем не върви...

Иначе прегледах линка...полезна информация има.

# 811
  • София
  • Мнения: 249
Аман!
Пробвах всякак и форумът съсипва линка. Явно защото адресът е на кирилица. Ще пробвам да го сложа като текст - копирай това в скобите в адресното поле на браузъра:
( www.етажнасобственост.bg/category/съдебна-практика/ )
Добре е обяснено Wink ... как да се хване връзката

# 812
  • София
  • Мнения: 249
Аз пък оставам с впечатление, че вие тука си приказвате някви пълни глупости, които всички ги знаем наизуст, обаче когато някой нов човек ви попита учтиво за съвет и евентуално помощ, никой не му обръща внимание!

Браво, чудесни сте, страхотен форум, наистина!  Peace

Айде сега ма нахранете едно хубаво, разкажете още 73 безсмислени истории за съседите си и си вярвайте, че вие никога и с нищо не сте такива като тях, същите!

А каква е разликата да те подминават по стълбите и да те подминават във форума?! Никаква, просто виждате каквото ви изнася и си плямпате празнотии, на един съседите му такива, на друг родата му била голяма!

То тогава какъв е смисълът да си говорим по същество, нали това е форум, дайте да си пишем истории!?

Поздрави и хубава вечер!
 Embarassed  Confused  Tired  newsm78

има и доста полезна информация.. това, че не си я видял означаява, че не си чел... или не си ползвал търсачка.... а най-вероятно си бил на 3-4 гроздови Wink и нещо не на кеф ... ама какво да се прави .... нормално е

# 813
  • Мнения: 525
Здравейте, моля за вашите мнения по един доста обсъждан въпрос.
Как трябва да се разпредели таксата за професионален домоуправител съгласно ЗУЕС:

Вариант А - Като месечна такса разпределена на броя обитатели.
Вариант Б - Като дължима сума разпределена поравно на броя апартаменти.
Вариант В - Като дължима сума според процентната собственост на различните имоти в Ет. Собственост.

Благодаря предварително за отговорите.

Бих се радвал ако дадете подходящи линкове в подкрепа на мненията ви.

# 814
  • София
  • Мнения: 249
Как трябва да се разпредели таксата за професионален домоуправител съгласно ЗУЕС:

Вариант А - Като месечна такса разпределена на броя обитатели.
Най-изгодно за фирмите.

Вариант Б - Като дължима сума разпределена поравно на броя апартаменти.
Неприемливо - несправедливо е, понеже няма еднакви апартаменти.

Вариант В - Като дължима сума според процентната собственост на различните имоти в Ет. Собственост.
Най-изгодно за собствениците.

В ЗУЕС не пише нищо конкретно за този случай. Трябва да го решите на общо събрание и съобразно това, какво ви предлага фирмата.
Съвет - след като сте събрали оферти от фирми ги пресметнете и в двата варианта и който ви е по-изгоден него изберете.

# 815
  • Мнения: X
Един глупав въпрос - Как мислите - чиповете за асансьор на собствениците на необитаеми жилища.... трябва ли да са активирани? При положение, че те не плащат никакви разходи за входа (освен разбира се фонд Ремонт) ??
Били си на село.... И естествено не плащат нито стотинка през всичкото това време. Обаче идвали няколко пъти седмично да си поливат цветята... и разни други легенди... Зетят се бил върнал за 1-2 седмици от чужбина и му били дошли гости, ама по принцип "...ни няма..." Като че ли това е хотел...

# 816
  • Мнения: 525
Един глупав въпрос - Как мислите - чиповете за асансьор на собствениците на необитаеми жилища.... трябва ли да са активирани? При положение, че те не плащат никакви разходи за входа (освен разбира се фонд Ремонт) ??
Били си на село.... И естествено не плащат нито стотинка през всичкото това време. Обаче идвали няколко пъти седмично да си поливат цветята... и разни други легенди... Зетят се бил върнал за 1-2 седмици от чужбина и му били дошли гости, ама по принцип "...ни няма..." Като че ли това е хотел...
Точно това е удобството на чипа - плащаш, ползваш.
Няма сърдене в тая работа, а и не сте му спряли достъпа до имота.

Другия вариант е някой да къса билетчета при возенето.

# 817
  • при късмета
  • Мнения: 25 440
Аз разполагах с чипове, за имот който беше необитаем. Плащах си само фонд ремонт, но чипа ми беше активен непрекъснато. Вярно, че ходех веднъж в месеца и се возех само 2 етажа с асансьора, но последните месец и половина, като се продаваше беше такава навалица, че брокерката казваше, че легло ще си сложи там, че беше празно всичко. Не са ми взимали режиини и за този месец и половина.
Но е въпрос на решение на ОС все пак и колко се обитава имота реално.
Но пък там и входната врата се отваряше с чипа, та не можеха да го спрат и да ви ограничат достъпа до собствения имот, така, че може и това да е изиграло роля.
Ако е само за асансьора по друг начин стои въпроса

# 818
  • Мнения: 6 915
А абонаментната такса за асансьор защо не плащат отсъстващите? Тя е като абонамента за телефон и телевизия, ползваш, не ползваш, плащаш  Peace

# 819
  • при късмета
  • Мнения: 25 440
А абонаментната такса за асансьор защо не плащат отсъстващите? Тя е като абонамента за телефон и телевизия, ползваш, не ползваш, плащаш  Peace
Така е, но и сумите сметнати на човек са малко отгоре, на това, което трябва месечно. Почти навсякъде. Не могат да се сметнат до стотинка, защото тока например е непрдесказуем до стотинка. А и броя обитатели може да варира също. Винаги остават пари (освен ако повече от един апартамент няма големи задължения де) от това, което се събира за консумативи, отделно парите от фонд ремонт не се харчат всеки месец.
И има разлика, дали няма да го има само месец, два и претендира само за тях или имота е необитаем по принцип. За 1-2 месеца, на някой апартамент може и да не му се вземат двата лева, дето са неговата част от таксата на асансьора.
Но пак казвам, въпрос на разбирателство м/у съседи е, ако се следва закона до буква, би трябвало да ги плаща. Над 3 месеца отсъствие те освобождава от режиините. А таксата за асансьора спада към тях, не към фонд ремонт

# 820
  • Мнения: 106
А абонаментната такса за асансьор защо не плащат отсъстващите? Тя е като абонамента за телефон и телевизия, ползваш, не ползваш, плащаш  Peace
Абонаментната такса я плащаш само тогава, когато ще ползваш. Важи за всичко изброено, включително и за асансьор. Съмнявам се, че отсъстващите ще ги интересува дали асансьорът в сградата работи, както и дали по кабела им към телефона или телевизора тече нещо.
С други думи, асансьорът влиза смело в графа "управление и поддръжка на общите части" и за него се прилагат тези правила от ЗУЕС и съответно отсъстващите (11 месеца или повече в годината) не плащат нищо.

# 821
  • Мнения: 106
Над 3 месеца отсъствие те освобождава от режиините. А таксата за асансьора спада към тях, не към фонд ремонт
Броят месеци не е 3, а 11.
Всъщност в ЗУЕС е казано по друг начин: "който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година."

# 822
  • Мнения: 106
Как трябва да се разпредели таксата за професионален домоуправител съгласно ЗУЕС:

Вариант А - Като месечна такса разпределена на броя обитатели.
Най-изгодно за фирмите.

Вариант Б - Като дължима сума разпределена поравно на броя апартаменти.
Неприемливо - несправедливо е, понеже няма еднакви апартаменти.

Вариант В - Като дължима сума според процентната собственост на различните имоти в Ет. Собственост.
Най-изгодно за собствениците.

В ЗУЕС не пише нищо конкретно за този случай. Трябва да го решите на общо събрание и съобразно това, какво ви предлага фирмата.
Съвет - след като сте събрали оферти от фирми ги пресметнете и в двата варианта и който ви е по-изгоден него изберете.
Не съм съгласен с това. Според мен е казано съвсем ясно в ЗУЕС и то се съдържа във "Вариант А" по-горе. А именно:

"Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят."

# 823
  • при късмета
  • Мнения: 25 440
Над 3 месеца отсъствие те освобождава от режиините. А таксата за асансьора спада към тях, не към фонд ремонт
Броят месеци не е 3, а 11.
Всъщност в ЗУЕС е казано по друг начин: "който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година."
Възможно е да не съм запомнила срока правилно.
Но таксата на асансьора си се плаща всеки месец и въпреки, че някой за 2 месеца няма да го интересува дали работи асансьора, другите, които са там през тези 2 месеца ги интересува. А и той самия като се върне ще иска да работи, нали? Като комшията изчезне за следващите 2 месеца и него няма да го интересува и върналия се ще иска асансьор през това време. Абонаментната такса е една и съща сума всеки месец и не зависи от броя ползващи го в сградата, а от броя етажи.
Затова казах, че е въпрос на разбирателство в ЕС.
При нас не взимаме такса за цял месец отсъствие, дори да е само 1, но се обаждат предварително и се преценява има ли достатъчно средства в касата. Защото от юни до август и без друго трудно се събират. Не защото хората не си плащат, а повечето ги няма поетапно и си дават парите за няколко месеца наведнъж. Тези които знаят, че няма да ги има цял месец си плащат до момента и оставят една напред месеца в който ще са си тук, прескачайки този който няма да ги има.
Така е решено при нас, макар и малко в противоречие със закона. По този начин винаги има пари за сметките на входа, дори половината да липсват за цяло лято.
Обаче това не се постига само с едно събрание и при липса на разбирателство и компромиси

# 824
  • Мнения: 106
Но таксата на асансьора си се плаща всеки месец и въпреки, че някой за 2 месеца няма да го интересува дали работи асансьора, другите, които са там през тези 2 месеца ги интересува. А и той самия като се върне ще иска да работи, нали? Като комшията изчезне за следващите 2 месеца и него няма да го интересува и върналия се ще иска асансьор през това време. Абонаментната такса е една и съща сума всеки месец и не зависи от броя ползващи го в сградата, а от броя етажи.
Затова казах, че е въпрос на разбирателство в ЕС.
...
Така е решено при нас, макар и малко в противоречие със закона. По този начин винаги има пари за сметките на входа, дори половината да липсват за цяло лято.
Обаче това не се постига само с едно събрание и при липса на разбирателство и компромиси
Да, в противоречие със Закона сте го решили. И следователно всеки може да го обжалва като незаконосъобразно, ако прецени. В ЗУЕС има много неща, които не са уточнени и са оставени на волята на собствениците, но тук случаят не е такъв.
Понякога законите предлагат не особено разумни решения, но в случая с таксата за асансьор (абонаментна такса и консумирана ел.енергия) аз считам, че не е така по следните причини:
- Срокът, за който се отнася освобождаването от такси е много дълъг - поне 11 месеца отсъствие през годината. Тук не става дума за инцидентни отсъствия поради отпуски или друго подобно, а за трайно неползване на имота.
- Абонаментната такса е резултат от договорно отношение, което се прекратява (и започва) с кратко предизвестие, което е значително по-кратко от предвиденото време на отсъствие от 11 месеца. С други думи, когато постоянно живущите хора в сградата са прекалено малко (примерно по-малко от половината), те могат да решат временно да прекратят ползването на асансьор и съответно неговото абонаментно обслужване, ако това им е прекалено скъпо - асансьорът няма да се амортизира от това (разбира се, ако не го вали дъжд, примерно, но това е въпрос, който касае други отношения в ЕС)
- Абонаментът по същество представлява ангажимент на специалист да прави единствено периодично контролен преглед. Такъв се налага само тогава, когато съоръжението се ползва активно. Тук не влизат необходимите ремонти на съоръжението - ремонтите се заплащат от всички собственици, без значение дали отсъстват. Напр., ако реша да не ползвам дълго време автомобила си, дали ще му правя всяка година ГТП? Разумният отговор е не - ще му направя преглед тогава, когато реша да го ползвам. Или пък винетка (също абонамент). Или пък карта за градски транспорт (абонамент). Или пък за кабелна телевизия (абонамент). Същото е и с абонамента за почистване на общите части. Поради естеството си, абонаментът за нещо винаги е свързан с активното потребление на това нещо.

Общи условия

Активация на акаунт