Всичко за етажната собственост 2 - Домоуправител в нужда се познава

  • 113 891
  • 938
  •   1
Отговори
# 870
  • Мнения: 6 792
Значи аз си мисля,че само асансьора натоварва сметките,при нас е близо 100лв.Разхода ми би трябвало да е тока на входа ползван от 4 лица и то до първия етаж.Компромисно за 1вия месец платихме 10лв.Реших и тук да питам,че домоуправителя е начетен човек и може да се стигне и до решение в общината
Имаше някъде на предната страница писано за освобождаване на първи етаж от асансьор, но при всички случаи няма как вие да решавате сами колко трябва да плащате ,трябва да се съобразите с решението на общо събрание на входа.

# 871
  • Мнения: 525
Не е добре, почти сте станали лошия съсед отказващ да плаща.
А просто си търсите правата.
Специално за асансьора - започнете да се борите за чипирането му / каква хубава българска дума.
Тогава, който ползва плаща...

Дори ако трябва подхвърлете вие да платите чипирането му - до 200 лв ще струва.
За 5 месеца сте на печалба и им затваряте устите

# 872
  • Мнения: 21
Благодаря за отговорите.Само да вметна,че не аз съм решил колко трябва да плащам,а ползвателите на асансьора,и отсъдиха 40 лв.И не мисля,че съм лошия съсед,понеже без да ползваме жилището,заплатихме 10лв.Поздрави
П.П.Колкото до асансьора,вече е предложено поставянето на чип.А повечето се чудят как да го избегнат,че да се дели таксата на повече хора.

# 873
  • София
  • Мнения: 249
Скрит текст:
през годините прочетох какви ли не решения на ОС, варианти на събиране/изразходване на такси... дори мнения, че законите са пожелателни Blush
няма да съдя никого за мнението или решенията му, само ще напомня, че ако някой от ЕС не е съгласен и реши не плаща няма да можете да да направите нещо по въпроса.
колкото и според вас да не е прав, той ще има закрилата на закона.
нещо повече,
стигне ли се до съд не той, а управителния съвет ще е осъден да плати разходите по делото, а финансовата санкция се плаща персонално от управителя/упр. съвет.

Скрит текст:
и конкретно за тета75

ако утре се наложи да направите някакъв ремонт - хидроизолация, смяна на вертикални щрангове, прочистване на канализационната тръба до шахтата на ВиК... каквото и да е, как ще разпределите разхода?

когато фонд ремонт се събира пропорционално и разходването излиза пропорционално. събирането "на апартамент" освен че е незаконно залага и капани при бъдещи плащания.

ако някакъв ремонт струва например 1000 лева как ще ги съберете и платите?
ако имате 400 лева събрани от всички, как ще изчислите разпределянето на останалите пари?

за месечните разходи е същото. апартаментите не светват тока, не амортизират ключовете, не цапат стълбищата, праят го обитателите. точно за това тези разходи са на обитател, а не на апаратмент и не са в зависимост от идеалните части.
в един апартамент има един обитател, а в друг 8 - една и съща сума ли трябва да плащат?





[/quote]

защо управителния съвет ще плаща този разход?
няма логика според мен.

# 874
  • София
  • Мнения: 249
А трябва ли да плащат абонаментна такса собственици живущи на втори етаж(първи жилищен) заявили,че няма да ползват асансьор?
Ако четем буквално Закона - да.
В крайна сметка в нашия блок сме взели решение живеещите на първи и втори етаж да плащат половин такса, т.е. без тази част от месечната такса, която приблизително отива за ползване на асансьор, като чиповете им не са активирани за асансьора, а само за входната врата.
Голяма част от собствениците обаче не са съгласни с тоя "реверанс" към живущите на ниските етажи и положението е малко взривоопасно.
ЗАМИСЛЕТЕ СЕ КОЕ Е НАЙ-СПРАВЕДЛИВО!
НЕ МИСЛЕТЕ САМО ЗА СОБСТВЕНИТЕ СИ ГЪЗОВЕ, А И ЗА СЪСЕДСКИТЕ Wink

# 875
  • Мнения: 6 914
А трябва ли да плащат абонаментна такса собственици живущи на втори етаж(първи жилищен) заявили,че няма да ползват асансьор?
Ако четем буквално Закона - да.
В крайна сметка в нашия блок сме взели решение живеещите на първи и втори етаж да плащат половин такса, т.е. без тази част от месечната такса, която приблизително отива за ползване на асансьор, като чиповете им не са активирани за асансьора, а само за входната врата.
Голяма част от собствениците обаче не са съгласни с тоя "реверанс" към живущите на ниските етажи и положението е малко взривоопасно.
ЗАМИСЛЕТЕ СЕ КОЕ Е НАЙ-СПРАВЕДЛИВО!
НЕ МИСЛЕТЕ САМО ЗА СОБСТВЕНИТЕ СИ ГЪЗОВЕ, А И ЗА СЪСЕДСКИТЕ Wink


А справедливо ли е съгласно закона, собственик, живеещ в голям апартамент да плаща по идеални части ремонти, а 10 души, обитаващи малък апартамент също?  Thinking Законът е безумен  Peace
При нас първият и вторият етажи не плащат такса и ток за асансьор

# 876
  • Мнения: 75 292
Идеалните части от общите части се разпределят според големината на жилището. По-голямо жилище като квадрати, логично му се пада по-голям процент от ид.части. По-малко жилище  -   по-малък процент идеални части. Сбора на ид.части дава 100, тоест единица. Защото всички собственици заедно, са собственици в идеални части и на общите части, тоест общите части са съсобствени.
  Собствеността върху апартамента е едно, обитателите в този апартамент - друго. В един апартамент може да живеят и 100 души хипотетично. Това обаче не се отразява на процента ид.части, който процент върви към това жилище.

С две думи-има логика в закона и тя е и житейска логика.  Затова закона прави разлика как се събират разходи за ремонт, и как се събират разходи за режийни . В първия случай - според големината на собствеността, която притежаваш, във втория вече-според броя на обитателите. Та законът ги е разграничил тези две отделни хипотези....

Десетте души, живеещи в малък апартамент - не променят факта, че жилището е малко и идеалните части към него-също. Собствеността не се променя според броя на обитателите.

# 877
  • Мнения: 6 914
Идеалните части от общите части се разпределят според големината на жилището. По-голямо жилище като квадрати, логично му се пада по-голям процент от ид.части. По-малко жилище  -   по-малък процент идеални части. Сбора на ид.части дава 100, тоест единица. Защото всички собственици заедно, са собственици в идеални части и на общите части, тоест общите части са съсобствени.
  Собствеността върху апартамента е едно, обитателите в този апартамент - друго. В един апартамент може да живеят и 100 души хипотетично. Това обаче не се отразява на процента ид.части, който процент върви към това жилище.

С две думи-има логика в закона и тя е и житейска логика.  Затова закона прави разлика как се събират разходи за ремонт, и как се събират разходи за режийни . В първия случай - според големината на собствеността, която притежаваш, във втория вече-според броя на обитателите. Та законът ги е разграничил тези две отделни хипотези....

Десетте души, живеещи в малък апартамент - не променят факта, че жилището е малко и идеалните части към него-също. Собствеността не се променя според броя на обитателите.



Но десетте души допринасят 10 пъти повече да се повреди входната врата, асансьора и т.н, както и да заемат стълбището с вехтории, които няма къде да поберат в малкото си жилище. И така с години. Като се събират пари за дограма или входна врата, собственикът на големия апартамент повече ли ще ги ползва и по-голяма част  ли ще е негова? Въобще не  търся логика в закона...

# 878
  • Мнения: 75 292
Така погледнато си права.

Но съгласи се, че все пак закона не може да обхване абсолютно всички житейски ситуации, а и хипотезата в един дом да живеят 10 или повече души е изключение, а не правило. Правилото е, че по принцип в апартамента си живее собственика му, и неговото семейство-жена, деца...

Допълвам се ... десет души допринасят за това да се харчи повече ток за стълбището-факт. затова и според ЗУЕС тези разходи за ток на стълбището се събират именно според броя на обитателите..а не според идеалните части...

# 879
  • Мнения: 106
А справедливо ли е съгласно закона, собственик, живеещ в голям апартамент да плаща по идеални части ремонти, а 10 души, обитаващи малък апартамент също?  Thinking Законът е безумен  Peace
При нас първият и вторият етажи не плащат такса и ток за асансьор
Точно тук законът е най-разумен и справедлив (според мен).
Собственикът, живеещ в голям апартамент, притежава по-голяма част от сградата - следователно трябва да плаща и по-голяма част от ремонта й.

За да стане по-ясно, нека използваме един граничен случай - ако в голям блок със 100 апартамента има само два собственика, единият притежава само една гарсониера, а другият всички останали апартаменти. Покривът има нужда от ремонт. Как е справедливо двамата собственика да си поделят разходите? Поравно? Или по идеални части?

В резултат от ремонта ("ремонт или обновяване") сградата увеличава стойността си. Ако собственикът с по-голям дял реши да продаде имота си СЛЕД ремонта, той ще получи ПО-ВИСОКА ЦЕНА за него. Ако ремонтът се плащаше не по идеални части, а поравно, собственикът на по-голям имот би се облагодетелствал за сметка на по-малките имоти. Което е очевидно несправедливо (пак според мен де).

Примерът, който даваш с амортизирането на сградата вследствие нормалната й експлоатация от живущите, се покрива с таксите за управление и поддръжка - в тази връзка, дребните поправки, които се правят по сградата (смяна на брава или стъкло на прозорец примерно), се плащат дефакто поравно от всеки собтвеник.
А какво е ремонт и обновяване, то е обяснено в чл.50, ал.4 на ЗУЕС:
Скрит текст:
4) Средствата във фонда се разходват за:
1. извършване на дейностите по чл. 48, чл. 49 и за оборудване;
2. изпълнение на мерките и указанията от техническия паспорт на сградата;
3. други разходи, определени с решение на общото събрание.

# 880
  • Мнения: 106
...нанася ме се в ново жилище...
Оправданието на касиера и домоуправителя е,че все още не са заети всички жилища...
За съжаление е така, това е преходен период, в който независещи от броя на собствениците такси са дължими и трябва да ги заплащат само хората, които вече живеят в сградата.
Когато повечето от собствениците се нанесат, трябва да свикате ново общо събрание, на което да обсъдите правилника за вътрешния ред (таксите, които се плащат в СЕС, са част от него). Общо събрание може да се свика или от управителя, или от група собственици (или собственик), притежаващи поне 20 процента от общите части в сградата.
ЗУЕС в момента изостава малко от обществените реалности, защото ползването на асансьор може да се индивидуализира до голяма степен (не напълно) чрез използването на чипове и съответно би следвало да се предвиди хората, дори независимо на кой етаж са, които не желаят да ползват асансьор, да не заплащат за него.
Скрит текст:
Аз знам за 8-етажна кооперация, в която хората са решили да не ползват асансьор и са си го спрели. Трудно е за възрастните, но нещата с общите части са сложно нещо.

# 881
  • София
  • Мнения: 249
Здравейте,от търсачката попаднах на тази тема.Имам питане,нанася ме се в ново жилище.На събранието,касиера ми заяви,че нашия апартамент трябва да плаща близо 40лв за входа.В тази сума влизало:ток стълбище,ток асансьор,такса асансьор,такса касиер,такса домоуправител.Аз изрично отказвам асансьора,понеже съм на 1 ет.Някой запознат би ли могъл да изчисли каква сума трябва да се плаща горе-долу за ап.57 кв.,идеални части 5 процента 1ви етаж 4 членно семейство(децата са на 11 и 13)?Оправданието на касиера и домоуправителя е,че все още не са заети всички жилища,което не мисля,че е от значение за тока на входа,освен асансьора.Мерси
Ще ги сметнем ако се дадат точни данни.
Първо кажете какви разходи има входа:
- чистачка - със или без включени консумативи;
- асансьор - ток и абонамент отделно;
- ток общи части;
- колко човека общо живеят;
- колко етажа сте;
- домоуправител;
- касиер;
- колко човека живеят на етаж 1 и 2 (с цел да се види как ще се промени вноската за асансьора ако не плащат тези два етажа);
- и всички други разходи.
За тока е добре данните да са 12 месеца назад, за да се вземе средна стойност.
Да се уточни на апартамент или на човек се плащат касиер, домоуправител и други.

Освен това, поискай копия от протоколите от събранията на които са решавани тези неща, подписани - вярно с оригинала и подпис.

Инък просто не плащаш нищо и да се научат да се води тази документация! То е за ваше добро това - да сте наясно всички!

# 882
  • София
  • Мнения: 249
При нас сумата за касиер и домоуправител не е обща, а се взема на апартамент по 3 лв, независимо дали се живее или не в жилището, като забележете, същите хора са освободени от такса за асансьор, чистачка и т.н, но задължително трябва да си платят на фирмата, която  полагала ОГРОМНИ УСИЛИЯ да изчисли сметките  ooooh! Mr. Green

Фирмата ви е кьопава. По-горе беше станало на въпрос, че се плаща на човек, а не на апартамент (и даже и идеални части няма намесени тук) за управление на вход.... съгласно ЗУЕС.
Щом като едно нещо не е наред във фирмата - ще има и други такива нередни неща.

А за примера с 1 и 10 човека - има общо събрание на което се решават някои отклонения от стандарта. Закона е основа, върху която решавате нещата и изобщо не е безумен - и няма как той да реши всички вариации на живеене, а и няма нужда.

10 живеещи в един малък апартамент, едва ли има Wink - по 5 човека в стая!? ... това е безумното по-скоро Wink
Нека ги обсъждаме нещата, но с реални обстоятелства.
 

# 883
  • Мнения: 75 292
Аз друго се чудя - как се навиват хората да плащат едни не малки пари на външна фирма-домоуправител? newsm78

И при нас например дългогодишния касиер се отказа от тази си длъжност, и оттогава се въртим на ротационен принцип. Но и този принцип не сработва добре, защото винаги има нежелаещи по някакви си там техни причини.

И питам аз съседите, като никой не иска да събира парите, защо не въведем следния принцип - който събира за годината парите, да го освободим от месечната му такса?  Така ще има повече желаещи да бъдат касиери за 1 година... хъката-мъката...караме по-старому.

Бях за една година касиер, но с малко дете, залепено постоянно за мен, ми беше трудно да обикалям всеки месец етажите. Затова, когато дойде втори път реда ми, ще откажа както повечето....и ще настоявам отново за някаква макар и дребна привилегия за този, който изпълнява функцията на касиер на блока. Защото си е въртел и не е приятна задача...

# 884
  • Мнения: X
..
ЗУЕС в момента изостава малко от обществените реалности, защото ползването на асансьор може да се индивидуализира до голяма степен (не напълно) чрез използването на чипове и съответно би следвало да се предвиди хората, дори независимо на кой етаж са, които не желаят да ползват асансьор, да не заплащат за него....
При нас е така - разходът за асансьора е фиксиран по 2.30лв на човек на месец и който не желае да го ползва няма чип. Плаща само по 1.20лв на месец на човек, както живущите на първите 2 етажа.
Аз ви благодаря на всички за помощта и отговорите и коментарите, много сте полезни  bouquet

Следващите ми въпроси:
1. разходите за управление - за домоуправител и касиер, трябва ли да се плащат от постоянно отсъстващите? Реално те не цапат и не харчат ток, но макар и индиректно "ползват" управление...
2. Преди време гледах някакъв софтуер за финанси на вход PM нещо си с онлайн платформа http://pm-pro.net/page/home . Някой ползвал ли го е, отзиви?
3. Някой запознат с Easypay услугите събиране на парите за входа - отзиви, такси, ...?

Общи условия

Активация на акаунт