Всичко за етажната собственост 2 - Домоуправител в нужда се познава

  • 113 891
  • 938
  •   1
Отговори
# 825
  • Мнения: 268
Как трябва да се разпредели таксата за професионален домоуправител съгласно ЗУЕС:

Вариант А - Като месечна такса разпределена на броя обитатели.
Най-изгодно за фирмите.

Вариант Б - Като дължима сума разпределена поравно на броя апартаменти.
Неприемливо - несправедливо е, понеже няма еднакви апартаменти.

Вариант В - Като дължима сума според процентната собственост на различните имоти в Ет. Собственост.
Най-изгодно за собствениците.

В ЗУЕС не пише нищо конкретно за този случай. Трябва да го решите на общо събрание и съобразно това, какво ви предлага фирмата.
Съвет - след като сте събрали оферти от фирми ги пресметнете и в двата варианта и който ви е по-изгоден него изберете.
Не съм съгласен с това. Според мен е казано съвсем ясно в ЗУЕС и то се съдържа във "Вариант А" по-горе. А именно:

"Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят."
                                                                                                                                                                               А трябва ли да плащат абонаментна такса собственици живущи на втори етаж(първи жилищен) заявили,че няма да ползват асансьор?

# 826
  • Мнения: X
...........Поради естеството си, абонаментът за нещо винаги е свързан с активното потребление на това нещо.
Абонаментът всъщност е свързан с намерението и желанието за активно потребление в даден бъдещ период. Без значение дали въобще ще има непрекъснато потребление през целия период.
Няма значение дали автомобилът е използван всички 12 месеца, длъжна съм да мина на преглед и да си платя гражданската отговорност точно на датата следващата година. Ако 2 или 10 месеца не съм си ползвала колата, това не отменя задължението "да си платя абонамента", т.е. в случая да мина на преглед.
В случая с асансьора - преглед се прави не само когато е ползван активно, а винаги - задължително всяка година. Ако няма гтп на асансьора е забранено ползването му - и активно и неактивно...

# 827
  • при късмета
  • Мнения: 25 440
Абонаментната такса на асансьора не е свързана с консумираната ел. енегрия. Ако сметката за тока е различна всеки месец, то таксата към асансьорната фирма е фиксирана и си се дължи всеки месец.
Ако не платиш таксата, това не спира асансьора дефакто, той ще си работи. Но ако стане авария няма кой да го оправи с поемането на всички отговорности.

# 828
  • София
  • Мнения: 249
Как трябва да се разпредели таксата за професионален домоуправител съгласно ЗУЕС:

Вариант А - Като месечна такса разпределена на броя обитатели.
Най-изгодно за фирмите.

Вариант Б - Като дължима сума разпределена поравно на броя апартаменти.
Неприемливо - несправедливо е, понеже няма еднакви апартаменти.

Вариант В - Като дължима сума според процентната собственост на различните имоти в Ет. Собственост.
Най-изгодно за собствениците.

В ЗУЕС не пише нищо конкретно за този случай. Трябва да го решите на общо събрание и съобразно това, какво ви предлага фирмата.
Съвет - след като сте събрали оферти от фирми ги пресметнете и в двата варианта и който ви е по-изгоден него изберете.
Не съм съгласен с това. Според мен е казано съвсем ясно в ЗУЕС и то се съдържа във "Вариант А" по-горе. А именно:

"Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят."

Извинявам се за недоглеждането ... Прав сте!
Значи вариант А е меродавен.... оттук следва, че ако някоя фирма даде други варианти на разпределение -  ще е против закона, което пък означава, че фирмата не е в час.

# 829
  • Мнения: 106
А трябва ли да плащат абонаментна такса собственици живущи на втори етаж(първи жилищен) заявили,че няма да ползват асансьор?
Ако четем буквално Закона - да.
В крайна сметка в нашия блок сме взели решение живеещите на първи и втори етаж да плащат половин такса, т.е. без тази част от месечната такса, която приблизително отива за ползване на асансьор, като чиповете им не са активирани за асансьора, а само за входната врата.
Голяма част от собствениците обаче не са съгласни с тоя "реверанс" към живущите на ниските етажи и положението е малко взривоопасно.

# 830
  • Мнения: 106
...
Ако не платиш таксата, това не спира асансьора дефакто, той ще си работи. Но ако стане авария няма кой да го оправи с поемането на всички отговорности.
Не е така:
Чл. 7. ал.2 (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2006 г.) Ползвателите са длъжни да не допускат експлоатация на асансьорите, ако не са сключили договор за поддържането им с лице по ал. 1.
(това е от Наредба за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьорите)

Нашите асансьори бяха спрени за няколко дни поради горната причина и по причина настояване на някои от собствениците. Дойдоха едни чичковци и ни запечатаха асансьорите, докато се абонираме и ни прегледат Simple Smile

# 831
  • Мнения: 106
...........Поради естеството си, абонаментът за нещо винаги е свързан с активното потребление на това нещо.
Абонаментът всъщност е свързан с намерението и желанието за активно потребление в даден бъдещ период. Без значение дали въобще ще има непрекъснато потребление през целия период.
Няма значение дали автомобилът е използван всички 12 месеца, длъжна съм да мина на преглед и да си платя гражданската отговорност точно на датата следващата година. Ако 2 или 10 месеца не съм си ползвала колата, това не отменя задължението "да си платя абонамента", т.е. в случая да мина на преглед.
В случая с асансьора - преглед се прави не само когато е ползван активно, а винаги - задължително всяка година. Ако няма гтп на асансьора е забранено ползването му - и активно и неактивно...
Абонаментът е договор.
И като такъв, има всички негови реквизити.
Договор се сключва тогава, когато имаш намерение да ползваш онова, което е продукт на договора - тук, сега и ако може веднага. Понякога сключваш и договори за допълнителна пенсия след време, или пък ако, недай си боже, стане нещо с теб, да има нещо за наследниците ти. Ама тук не говорим за такива неща. Асансьорите са точно от типа неща с ползване "тук, сега, веднага".
Броят месеци за това или онова е второстепенен. Законодателят е преценил месеците тук да са поне 11. А аз считам това за правилно. Относително. Защото "абсолютно правилно" при човешките отношения май не съществува.

Конкретно за асансьора, абонаментът е за регулярна поддръжка (дали се затварят вратите, дали свети в кабините, дали работят всички копчета, дали засичат нещата), не за технически преглед (който се прави веднъж годишно и е извън абонамента).
И двете - и регулярната поддръжка и техническият преглед не са задължителни тогава, когато асансьорът няма да се ползва. Също както при автомобила.

# 832
  • Мнения: 6 792

Ако четем буквално Закона - да.
В крайна сметка в нашия блок сме взели решение живеещите на първи и втори етаж да плащат половин такса, т.е. без тази част от месечната такса, която приблизително отива за ползване на асансьор, като чиповете им не са активирани за асансьора, а само за входната врата.
Голяма част от собствениците обаче не са съгласни с тоя "реверанс" към живущите на ниските етажи и положението е малко взривоопасно.
А месечната такса константа ли е ?И ако да по какъв начин се отчитат непредвидени разходи ?

# 833
  • Мнения: 1 904

А месечната такса константа ли е ?И ако да по какъв начин се отчитат непредвидени разходи ?
Месечната такса е константа. При нас до скоро беше 170 лв./мес. Говоря за София и за 15 ет. вход с два асансьора - пътнически и товарен. От един месец фирмата, с която имаме договор, промени едностранно с анекс сумата на 300 Shocked лв. Та, искам да попитам, каква такса-абонамент плащате вие?

Непредвидените ремонти се заплащат от фонд ремонт.

# 834
  • Мнения: 6 792
Явно не съм задала правилно въпроса.Имам предвид константа ли е месечната вноска на всеки апартамент, то е ясно че няма как да се променя таксата абонамент на асансьор.
При нас 6 жилищни етажа един асансьор- такса 70 лв. От около месец ( даже и не помня вече може и повече време да мина ) е спрян, докато се разберем да се съберем и решим как ще процедираме с ремонта , сега от седмица са поръчани резервните части и чакаме доставка и ремонт.

# 835
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 749
при нас е константа на обитател Simple Smile

сметната е с отчитане на разходите от предишен период и е закръглена нагоре Peace

Скрит текст:
чистачка + асансьор + ток стълбище е 4 лв. на обитател;
същата е и за кучета и деца над 6 години Peace

за асансьора и първите етажи:
входът има партер и на практика няма етаж, който дане го ползва и плаща.
имаше идеи за неползване от живеещите на първия етаж, но стана така, че на едното семейство се роди дете, другото са възрастни хора и не искат да се качват пеша, а в третия апартамент мъжа пострада и едвам ходи с бастун и патерици.

# 836
  • Мнения: 6 792
Добре нашите за предходния период :
Скрит текст:
абонамент 70 лв,
ток асансьор-20лв,
ток стълби -4-5 лв
фонд 2 лв
домоуправител 1 лв
 чистачка 40 лв
други ( последно смяна на бравата на входа от фонда)
на апартамент с едни обитател се пада около 10-11 лв, за такива с трима /четирима 15-16 лв
реално плащаме след като са заплатени двата ток, всичко е точно сметнато за всеки апартамент, но има такива които не са плащали с месеци и се наложи да събираме пари за да ремонтираме асансьора.Сега обмисляме и чип да сложим, та гратисчиите а започнат да плащат.

# 837
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 749
 Blush
разходи за месец
чистачка - 40
абонамент - 70
тока - ние взехме тока за 1 година назад и го разделихме на 12 - при вас е примерно 25

общо разходи 135лв. на месец
разделяте на обитателите (примерно 35 човека) и се получава 3.86 на човек на месец.
закръглявате на 4 или 4,50

таксата "фонд" не знам какво е  Blush

# 838
  • Мнения: 14 897
Вероятно има предвид фонд за ремонти

# 839
  • Мнения: 6 792
 Да фонд "Ремонт и обновяване" първите две години беше по 5 лв , но след протест от няколко съседи го намалихме на 2 лв

Общи условия

Активация на акаунт