Удължаване на учебната година

  • 54 992
  • 1 530
  •   1
Отговори
# 1 485
  • Русе
  • Мнения: 12 205
 

  Децата за да повярват във въпросното нещо, първо трябва да го разберат. Та точно там започват препънките. Освен абстрактната математика, пляскана с тежест в прогимназията, то дори една история звучи абстрактно с изучаването на борбата за църковна независимост в 6 клас или с конфликта между консерватори и либерали, спорещи за ограничение на политически права. Примерите са на всяка страница и всеки час.

# 1 486
  • София
  • Мнения: 62 595
елл, ако  учебникът не е с висока степеен на правдивост и достоверност на информацията, то по-добре хич да го няма. Ти от какво си учила, от клипчета в ютюб или от всякакви знайни и незнайни източници? И ти разчиташ на учебника или поне на издание с висока степен на достоверност, а не от Космополитън, макар и той да претендира за такава.

Амър, ако имате проблем с математиката, си наемете учител или потърсете специалист, който да потърси източника на трудностите с математиката. Не става само с обвинения в абстрактност на материала, в крайна сметка учителят в клас обяснява нещата, не е като детето да е оставвено да се самообучава. Историята няяма нужда да я коментираме, там е трагедия с материала.

# 1 487
  • София
  • Мнения: 17 645
Бъркането на И с Й наистина е новост за новите поколения, но пък те имат ред други предимства. Налага им се да зубрят по-малко и да разсъждават повече от нас. Могат да търсят, намират и усвояват нова информация. За тях няма "това не го знам", има гугъл и един куп източници на информация, които са на клик разстояние.


Това са просто клишета - напълно лишени от смисъл.
Когато аз бях дете нямаше гугъл - но все пак имаше библиотеки. Нямаше уикипедия - но имаше енциклопедии. Достъпът до информация е бил по-времеемък може би, но никой случай по-тесен. За сметка на това нереферирана информация просто липсваше - сега загубата на време идва от нуждата да се прочете търсенето от много на брой източници, за да се прецени (ако изобщо е възможно), кои са достоверни.
Децата, от своя страна, нито търсят, нито намират, нито усвояват нова информация - в голямата си част използват компютрите за игри - нещо, което изобщо не е било опция "едно време". Децата по естествен път израстваха времето на игрите и до етапа на юношеството си вече се обръщаха само и единствено към книгите за форма на солитарно забавление.
Ако изобщо може да се прави сравнение за стимулирането към разсъждение тогава и сега то безспорно е в полза на предишното. В момента просто се "снасят" слогани - едно време бяха лозунги - и несвързани помежду си късчета информация, които следва да се заучат (разбирай, запомнят за кратък период от време). Едно време на учителите ми по история и литература, примерно, се налагаше говорейки едно да ни научат на / да обяснят коренната противоположност. Не лека задача - и се справяха. Относно зубренето - т.е. помнене наизуст - ами, и то е в много по-голяма степен от "едното време". Поради естеството на поднасяне на учебния материал - още от най-ранна възраст - и степента на несвързаност на текстовете в учебниците - още от най-ранна възраст - децата, ако нямат допълнителен учител в къщи, който да прави предположения за какво всъщност може би става дума в урока и да го обясни, отделяйки различните части и разяснявайки къде за какво става дума, детето има избор или да го зазубри - без да търси в него какъвто и да било смисъл, камо ли логика - или просто да го прескочи.

# 1 488
  • София
  • Мнения: 17 645
Вие сериозно ли предпочитате да научите децата да вярват безрезервно в едно единствено нещо написано на хартия пред това да имат възможност да се научат да мислят и извличат полезна информация от многобройните източници? ( Не става въпрос за многото учебници по предмет, а за източниците извън тях, на които децата разчитат )
Нека си признае тази от вас, която е оставила детето си да вярва, че укипедия е достоверен източник и и да копи-пейства без да мисли или провери източника си на информация. Сигурна съм, че тук няма такива.


Извличането на информация от множество източници е принципно контрапродуктивно и времеемко действие. То има смисъл само ако търсената информация е принципно непълна - изследовател, търсещ скорошна информация, с която да допълни собствените си изследвания, но по предположение нито едното, нито другото е достатъчно за цялостното описание на изследвания обект - или когато е вероятно да има допълнителни обстоятелства, водещи до нееднозначно тълкуване на изходните условия - лекар, опитващ се да постави диагноза на пациент с множество заболявания. Във всички останали случаи търсенето на множествени източници на информация за едно и също нещо могат да бъдат провокирани само и единствено от недоверие в източника - примерно един сайт твърди, че 2+2=4, друг  че е 5, трети - че е -1. И тогава започва търсене на най-често срещания отговор и по липса на по-добро основание той се приема за предполагаемо най-близък до верния. От друга страна, ако разполагаме с рефериран хартиен източник, третиращ същия въпрос - примерно учебник - просто проверяваме отговора и изобщо не си правим труда да търсим из мрежата какво мислят блогърите по въпроса. Ако нямаме никакви основания да предполагаме, че информацията по дадения въпрос подлежи на промяна с времето просто се доверяваме на източника, който предоставят специалистите. Ако подозираме, че може да има развитие - примерно медицински въпрос - се опитваме да търсим максимално близко до реферираните медицински списания - за да имаме поне някакво основание за доверие на източника.

# 1 489
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Сега ще видим Кати в колко поредни поста ще обясни как се търси и чете информация, което тя никога не прави, когато обсъжда някой закон или наредба. Когато го имаш закона, той е един единствен, но го коментираш без да си го чел, това плод на коя система е - на тази с един учебник или на тази, която не зависи от броя на учебниците, а на самия човек, който не се е научил, че първо се чете, после се говори.

# 1 490
  • София
  • Мнения: 3 824


  Децата за да повярват във въпросното нещо, първо трябва да го разберат. Та точно там започват препънките. Освен абстрактната математика, пляскана с тежест в прогимназията, то дори една история звучи абстрактно с изучаването на борбата за църковна независимост в 6 клас или с конфликта между консерватори и либерали, спорещи за ограничение на политически права. Примерите са на всяка страница и всеки час.

Пропускате факта, че децата не се обучават сами. Те ходят на училище, където учителите им разясняват и упражняват материала. Учебниците са само помощно средство.

# 1 491
  • Майничка
  • Мнения: 13 771
Скрит текст:
Вие сериозно ли предпочитате да научите децата да вярват безрезервно в едно единствено нещо написано на хартия пред това да имат възможност да се научат да мислят и извличат полезна информация от многобройните източници? ( Не става въпрос за многото учебници по предмет, а за източниците извън тях, на които децата разчитат )
Нека си признае тази от вас, която е оставила детето си да вярва, че укипедия е достоверен източник и и да копи-пейства без да мисли или провери източника си на информация. Сигурна съм, че тук няма такива.

"Тук", в тази тема, може и да няма, но това не е пълната реалност, все пак. Дали си даваш сметка, колко родители на ученици изобщо не знаят или не им дреме какво е уикипедия и колко за други тя също е достоверен източник, при това по-достоверен от всеки хартиен носител?

# 1 492
  • София
  • Мнения: 3 824
....

"Тук", в тази тема, може и да няма, но това не е пълната реалност, все пак. Дали си даваш сметка, колко родители на ученици изобщо не знаят или не им дреме какво е уикипедия и колко за други тя също е достоверен източник, при това по-достоверен от всеки хартиен носител?

Давам си сметка, знам защо уикипедия е достоверен източник на информация за тях - старата система ги е научила да не мислят и да се доверяват сляпо на "авторитетите". Давам си сметка и колко от учениците едно време знаеха какво е енциклопедия и ходеха да се ровят за информация в библиотеките - малко.
Сегашното поколение е много по-напред от нас в това отношение.

# 1 493
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, ама не! за да започне човек да търси, първо трябва да има основа. А и като търси, трябва да е способен да отсее подозрителната от вярната информация, а за това пак трябва основа. Другият ваариант е да има до него човек, който може да прецени достоверността на информацията, защото е по-опитен и има повече знания по материята. Затова, ако аз имам под ръка изданието на правописния речник на БАН, първо ще погледна в него, а няма да се доверя на който и да ее онлайн правописен речник На учебника функцията му е първо да има достоверност на информацията, т.е. тези, които са го писали, да са проверили фактите и източниците. Интерпретацията е друга работа, но пак трябва и на учебника да има редактор, който да провери достоверността на написаното в него. Затова писането на качествени учебници е много трудна работа, но пък веднъж написан този учебник качествено, той може да служи с голяма степен на достоверност. Не можеш да имаш двайсет източника по анатомия и в тях да пише различно. На кой ще повярваш - на нещо на някакъв сайт или на учебника по анатомия, който  е минал сума редакции?

# 1 494
  • Майничка
  • Мнения: 13 771
Не винаги заради сляпото доверяване на авторитети, понякога аргументът е, защото е в нета, т.е., според тях, свободно и нецензурирано, т.е., вярно, за разлика от писаното, което е цензурирано. Пак е мислене, изкривено от старата система, де.
Колкото са се ровили навремето в енциклопедии в библиотеките, толкова не се ограничават и сега с копи/пейст от уикипедия или сайт, който си е платил за да се позиционира преди нея.

# 1 495
  • София
  • Мнения: 3 824
Andariel, за какво ходят децата на училище - за да получат основата, нали? Това е работа на учителите, а не на учебниците. От там нататък е по-добре да се лутат измежду различните източници на информация или да прибегнат до помощта на часовете за консултация, отколкото да вярват сляпо само на един единствен учебник.

# 1 496
  • София
  • Мнения: 62 595
учебникът трябва така да е написан, че ако се случи така, че отсъстваш един или два часа, да можеш да седнеш и да прочетеш и да разбереш до голяма степен за какво става въпрос. После пак можеш да питаш учителката или друг човек, който е по-опитен, разбира материала и може да дообясни. Ако един учебник е със спорна достоверност, то той е за боклука. И, да, на добре направеният достоверен учебник можеш даимаш сляпа вяра в представените факти! Той затова е измислен учебникът бай дизайн, за да е източник с висока степен на достоверност на информацията.

# 1 497
  • Мнения: 1 007
Единственият учебник е удобен и заради изпитите. Както знаем, напоследък те са предимно тестове и съдържат факти от всички възможни учебници и помагала. Това означава, че ако даден изпит е много важен за теб, трябва да ги изкупиш всичките. А съдържанието в тях се припокрива до 90-95 %. Напр. за изпита по история в НГДЕК се препоръчват три учебника, вероятно за да събереш всички картинки на паметници на древни императори и мислители. Глупаво е. По математика и БЕЛ безбройните сборници с гръмките НВО в заглавието. Някак нечестно е към самите деца. Възрастни хора сме, можем да печелим от по-полезни неща, а не като тормозим децата или ги караме да затъпеят.
Трябва да има по един учебник, а изпитите да не са тестове.

# 1 498
  • Мнения: 5 160
Единственият учебник е удобен и заради изпитите. Както знаем, напоследък те са предимно тестове и съдържат факти от всички възможни учебници и помагала. Това означава, че ако даден изпит е много важен за теб, трябва да ги изкупиш всичките. А съдържанието в тях се припокрива до 90-95 %. Напр. за изпита по история в НГДЕК се препоръчват три учебника, вероятно за да събереш всички картинки на паметници на древни императори и мислители. Глупаво е. По математика и БЕЛ безбройните сборници с гръмките НВО в заглавието. Някак нечестно е към самите деца. Възрастни хора сме, можем да печелим от по-полезни неща, а не като тормозим децата или ги караме да затъпеят.
Трябва да има по един учебник, а изпитите да не са тестове.

 Peace

# 1 499
  • София
  • Мнения: 17 645
Andariel, за какво ходят децата на училище - за да получат основата, нали? Това е работа на учителите, а не на учебниците. От там нататък е по-добре да се лутат измежду различните източници на информация или да прибегнат до помощта на часовете за консултация, отколкото да вярват сляпо само на един единствен учебник.


Това са пълни, ама пълни глупости.
Да го пратим ученикът да се лута насам-натам, за да може, след ден-два упорит труд и сложна статистика, да открие формулата за корен на квадратно уравнение?
Или да си търси информация какво е магнетизъм, вместо да се доверява "на сляпо" на учебниците?
Или да търси какво е Дарвиновата теория за произхода на видовете - понеже няма учебник и колко е забавно на тази крехка възраст, преди още да е научили какво означава научно доказателство, да се сблъска с откачалките - и да пробваме кому ще се довери - дали на по-лесно написаното и кратко "те лъжААААТ!!!" или на някой аябсурдно - за възрастта - сложно написан научен текст?
Моля те, слез на земята и престани да ги повтаряш тези западни клишета. Стават за само за тъп нискобюджетен филм за тейнове. И да ти кажа, сериозните хора, които наистина искат децата им да станат нещо, така ги и ползват - т.е. като нещо, което не се прави в никой случай. Пращат децата си в Итън, където има учители, и учебници, и остра липса на демократични клишета и учене по картинки и интернет... и оставят на лапни-шараните да се вързват на глупостите за учене без учебници и търсене на информация и какво ли още не/ Щото то е състезание - и всеки лапни-шаран е един конкурент по-малко за децата им, пък ако имат повече деца - два - три...,

Общи условия

Активация на акаунт