За и против тръгването на училище от 6 години

  • 56 344
  • 485
  •   1
Отговори
# 390
  • Мнения: X
Ще си позволя да пренеса цитат от друга тема:
Цитат
Матлетикс и в нашето училище го ползваха, голяма скука за дъщерята беше.
Явно не на всеки му допада този вариант на обучение. Да не говорим, че лесно можеш да се изкушиш да си помогнеш. На компютъра има поне калкулатор.

# 391
  • София
  • Мнения: 17 652
Кати, описах първото, най-елементарно ниво по отношение на деленето. Да разделиш няколко обекта в няколко групи (бонбони на деца примерно). Въпросът е, че се дава конкретен, а не абстрактен пример и от там нататък е по-лесно. Буквално разделяш и така лесно се схваща, не е нужно друго обяснение, нито да си брат на Гаус.
Някакво междинно ниво съм виждала, в което имаш да разделиш наденички на кучета и да посочиш колко остават (които не могат да се разделят по равно). Ето ти остатък. После има следваща стъпка, после още по-следваща и т.н. Надгражда се с мъничко, така че да не е трудно за схващане и да е очевидно, ако предната стъпка е усвоена.
Такава е методиката.
Също самите примери са специално подбрани, за да насочат внимание към определени рационализации. Като знаеш, че 25 + 25 = 50, то в следващия ще имаш да сметнеш 26 + 26 (примерно), не толкова за да каже колко е, за да упражниш използването на рационализацията от предния пример. И т.н. Нещата са много добре обмислени методически.
Имат и система за поощрения - раздават нещо (виртуални стикери примерно) за всеки получени 1000 точки ако не се лъжа. Децата се стремят да направят х теста без грешка или у точки на седмица и да вземат някакъв бонус. И за това има наука, измислено е как да се стимулира интерес.
Наградите са витруални, просто ти изписва на екрана, че си ги получил, но работи.

По този начин се учи по-ефективно, отколкото с нашите примерчета от учебниците, които децата трябва да преписват в тетрадките. Само за преписване на условията, без изобщо да е имало някакво математическо мислене, отива половината време. Ама при нас се цели калиграфия, затова толкова старание полагаме на писането.



Бъркаш "правопис" с "калиграфия". Целта тук е да се научи правописа - и тъкмо затова по времето, в което аз си преписвах условията в тетрадките училищата бълваха далеч по-малко неграмотни и полуграмотни от сега, когато просто ограждат отговори в сборници - и не губят време за преписване, илюстриране, мислене и разписване на решенията. Умението сам да измислиш илюстративен пример, с който да си помогнеш, което се усвояваше по мое време, ражда инженери, програмисти, учени. Умението да гледаш илюстрации, измислени от някой друг "научно и методично" създава в най-добрия случай бакали. Не знам какъв стимул са виртуалните стикери за техните деца - може би се развиват по-бавно в сравнение с нашите, но всяко нормално, не гениално, средно-статистическо 4 годишно българско дете, оставено само пред компютъра с тъпата им смятаща игра на 5тата минута ще е открило, че може да си разцъква майнкрафт на съседен прозорец (докато текат заветните 20 минути), а на 7мата минута ще се е усетило, че на екрана му има калкулатор... и 3 минути са му достатъчно за да покрие произволно ниво - а виртуалните стикери... да си ги заврат... ама с езика на 4 годишните - демек, ако не мога да го пипна, не мога да си купя с него нещо от търговеца в онлайн играта, задръжте си го.

Нашите деца не решават интуитивно диференциални уравнения - затова пък много бързо интуитивно се ориентират къде им е интереса. И тъкмо за такъв тип развитие са, мисля, първите години - нека да се радват на щастието и беззапотното си детство, няма да им се случи друг път да имат такъв шанс в живота. Не препоръчвам съкращаването на този период, няма особена полза от това - за нас, де, в нашите условия, нямам нищо против чуждоземните деца да влизат направо от родилното в училището, ако такова е мнението на местното население. Не ми пречи, не бих тръгнала да се бутам в техните форуми с моите съвети... честно. Т.е. участвам в чужди форуми за майки, но се ограничавам до темите за цветовете на бебешките дрешки или интересни материи, от които могат да аса изработени, или кой тип са най-лесно хващаемите първи играчки... такива неща. Не ходя да ги съветвам по въпросите на възпитанието и образованието - те имат право на своето мнение, колкото и да е различно то от моето, и не ми е работата да им се меся.

# 392
  • Варна
  • Мнения: 936
Ще си позволя да пренеса цитат от друга тема:
Цитат
Матлетикс и в нашето училище го ползваха, голяма скука за дъщерята беше.
Явно не на всеки му допада този вариант на обучение. Да не говорим, че лесно можеш да се изкушиш да си помогнеш. На компютъра има поне калкулатор.

Едва ли има нещо, което да се харесва на всички Simple Smile На мен ми допада идеята да съчетава математика и занимания пред компютъра. Тези деца ще растат в свят, където технологиите ще играят основна роля и е важно да знаят, че те служат не само за игри. Дори да се научи да ползва калкулатор пак не е лошо. Сещам се за познати, чийто син завърши училище и не можеше да си намира информация с Гугъл. Аз дори настоявам, когато големият ме пита нещо, първо да се опита да си отговори сам с помощта на компютъра, да проверява правописа на думи, за да е сигурен, когато прави нещо.

# 393
  • Мнения: 9 046
KatiAbV.....злобата и защита с обида не води до развитие на индивида.

P.S. Екрана на телефона ми е повреден. Пиша от него. Но за Кати е важно да обижда и да дели с опашка.

# 394
  • Мнения: 5 259
Аз също съм написала малко по-назад, че за моята дъщеря беше скучно, но в пъти по-поносимо от училищната математика. С нея нещата бяха наистина много зле точно заради преписването на примерчетата. Можеше да каже без проблем всеки отговор, сметнат наум за няколко секунди, но много се дразнеше, че трябва да загуби 5 минути в преписане на условия. В момента е 4-ти клас, не е роднина на Гаус и не знам дали ще смята прогресии и интеграли наум. Говоря за задачи до 3-ти клас включително.

Харесвам такива игри, стига да са допълнение към обучението, но те са за малки деца. От един момент нататък трябва да минат на символно ниво, не само на образно-нагледно.
Така е, абстрактното ниво е важно. Но е хубаво основата да се постави с образно-нагледно, за да е всичко добре осмислено и да се надгражда.

Тъй-тъй. Интуитивно откриват деленето с опашка, после интуитивно откриват сумата на аритметична прогресия, после интуитивно откриват логаритмите, а после отиват на гости на извънземните.  hahaha
А може би говоря за неща, които познавам малко по-добре от теб?  Има тук хора, които по-добре от мен познават историята на математиката и великите математици, но... май не си точно ти. Иначе нямаше да сравняваш интуитивното делене на половинки и четвъртини (всяко дете е яло торти и пици) с интуитивно делене на многоцифрени числа.

Като гледам, впрочем, граматиката и пунктуацията не са успели да се развият интуитивно и логически...

Не разбрах каква е твоята компетентност по темата, не личи да имаш такава. А историята на великите математици няма отношение.
И да, осмислянето на дробите се започва с делене на торта и пица на половинки и четвъртики. Без концепция за дроб и нейната част от цялото, няма как да решаваш примерчетата от учебника в пети клас.
Обучението минава през различни стъпала на стълбица. Когато си на най-ниското, това не е повод да се иронизира, че няма да се стигне и до най-високото. Върви се постепенно.


Децата не се стремят да измамят играта, защото тя не предполага отношенията между ученик и учител в българското училище. Но предвид казаното от теб до тук си правя извода, че ще ти е напълно непосилно да го проумееш. Приеми го на доверие Simple Smile Не я мамят, гледат да научат нещо.
И не, нашите ученици не са по-напреднали от ужасно изостаналите си връстници на запад. Това си личи по много показатели. Ние иначе сме големи тарикати, много сме добри в надхитряването и прецакването, но до там.

# 395
  • София
  • Мнения: 17 652

Ако до 4ти клас не се научи как да пише решения, няма да го умее и в 7ми. И в 9ти. Само дето тогава наум не става. И какво правим? Връщаме се обратно на тортите и пиците, че те са лесни?

Няма как интуитивно да започне някой да дели с опашка. Просто няма как да се случи. Освен ако  не се казва Гаус, както вече споменахме.
Няма такива нормални деца в началния курс, които да имат голямата амбиция да се усъвършенстват и да научат нещо. Нормалните деца в тази възраст имат амбицията да играят. И ако не могат да съобразят как могат да постигнат това... е, в такъв случай не са особено ... хм, инициативни.. Или, да си го кажем направо, съобразителни. Или са така смразени от страх, че не смеят да мръднат и на милиметър от заповяданата пътека. Това не прави нашите деца "тарикати". Прави ги достатъчно умни, инициативни и съобразителни. Да съобразяваш логаритми наум не е нито нормално, нито препоръчително като стремеж. Обратно, ако не можеш да съобразиш как да заобиколиш толкова глупава програма... значи нещо ти липсва.

# 396
  • София
  • Мнения: 62 595
Аконе мине през пиците, няма да се научи да дели с разбиране, независимо дали с опашка или без опашка. При децата в предучилищна и първи клас, че и във втори, все още нагледно-образното надделява над абстрактното боравене с числа, затова при тях е важно да видят и да пипнат. Те затова трудно вдяват таблицата за умножение, когато учителката просто им я тупне и каже "за есента да сте я научили, че няма време да я обяснявам". Първо разбира, после учи наизуст.

# 397
  • София
  • Мнения: 17 652

Andariel, с пици и торти е онагледява елементарно делене - дори още преди 1ви клас с оглед на разбиране на думите "част", "по равно" и др. подобни. Но делене на многоцифрени числа НЕ се онагледява деленето на многоцифрени числа, това е смешно.

# 398
  • София
  • Мнения: 62 595
И когато седем парчета не можеш да ги разделиш по равно на трима човека какво правиш? Делиш с опашка, но първо си представяш как на всеки от тези тримата се падат по две парчета, а останалото едно трябва да го клъцнеш на 3 части и ето ти я опашката. По този начин им даваш възможност да схванат принципа с пример с малки числа, а после да направят трансфер на това знание с големите числа.  Иначе се получава така, че те технически научават алгоритъма на деленето с опашка, но ако ги питаш какво точно означава този резултат, те мигат на парцали. Най-честото неразбиране, идващо от недостатъчното усвояване на онагледяването с обекти и действия с тях и отношенията между тях е, че на децата им даваш задача с хора и те изкарват резултат дроб. Питаш ки какво е това число, примерно 1,3, и то ти казва, че било човеци.Е, може ли да има човек и една трета? Ей такива работи се получават, когато смятат като калкулатори, а не като хора!

# 399
  • Мнения: 5 259
Андариел, благодаря за обяснението. Каза го чудесно и ми спести много писане.

# 400
  • Мнения: X
Едва ли има нещо, което да се харесва на всички Simple Smile На мен ми допада идеята да съчетава математика и занимания пред компютъра. Тези деца ще растат в свят, където технологиите ще играят основна роля и е важно да знаят, че те служат не само за игри.
О, разбира се, че е така. Мисълта ми беше по-скоро, че залитането и в едната ( само на хартия), и в другата ( само на компютър) крайност не е добра идея.

Andariel, с пици и торти е онагледява елементарно делене - дори още преди 1ви клас с оглед на разбиране на думите "част", "по равно" и др. подобни. Но делене на многоцифрени числа НЕ се онагледява деленето на многоцифрени числа, това е смешно.
За да стигнеш до деление на многоцифрени с многоцифрени, наистина е по-лесно първо да срежеш тортата или пицата, както е дала пример Андариел. А и за дробите доста помагат.  Simple Smile
Може да ти изглежда смешно, но онагледяването върши доста добра работа и при по-големи ученици.


Ако до 4ти клас не се научи как да пише решения, няма да го умее и в 7ми. И в 9ти. Само дето тогава наум не става. И какво правим? Връщаме се обратно на тортите и пиците, че те са лесни?

Това пък съвсем не е вярно.
Не беше подходящо и предложението към Контесата, дъщеря и да пробва ЧХ. Това е състезание, а не училищно контролно.

# 401
  • Мнения: 1 959
Юна, казваш, че едното решава 2+ 2, а другото дели двуцифрени.
В училище как един учител ще учи половината деца на събиране на едноцифрени, другите на деление на двуцифрени?
Абсурдно е.


Не е абсурдно. Класът не е чак разделен на половина, но от 30 деца едни 7-8 са на много ниско ниво, едни 7-8 са доста по- напред и другите са по средата. Преподаването е съобразено. Учител и помощник, успяваме някак си.
Матлеитиксът изобщо не е универсалният метод за учене на математика в Англия. Просто още един сайт с игри за домашно или на който му се занимава.

# 402
  • Мнения: 19 999

Моите преки впечатления са, че точно голяма част от действащите учители не са много наясно какво точно се случва в момента в образователната ни система.

Мда, и моите също. Близка роднина е учителка и единственото, което успява, е да ме ядоса с коментарите си кое как било и намеци как ние нищо не разбираме.
Е, хубаво, ама аз виждам, че в нашето училище не е така.

Връщам се назад да чета, но видях, че сте коментирали матлетикса.
Може да си направите безплатна регистрация за седмица и да го разгледате. На дъщеря ми също й беше много скучен.

# 403
  • София
  • Мнения: 62 595
Учителите разчитат да ги викнат на съвет и да им разяснят.

# 404
  • Мнения: 477
Учител и помощник, успяваме някак си.
Как точно работи тази система "учител и помощник"? Стоите и двамата в часа, учителят преподава, помощникът се разхожда между чиновете? Или учителят преподава, след това помощникът доизяснява в друга стая на изостаналите? newsm78
Сериозен ми е въпросът.

Общи условия

Активация на акаунт