Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 27

  • 129 848
  • 800
  •   1
Отговори
# 765
  • В заешката дупка
  • Мнения: 5 479
И за какво трябва да се изкоренява интереса на детето към буквите и цифрите, че и да му се карат и да го плашат???  Rolling Eyes

Аз въобще не бих правила такова нещо. Не съм го и правила. Нито с аутистичното си дете, нито с невротипичното. Хайде, да се опитам да събудя интереса на децата и към други неща  - добре. Ако гледат прекалено много клипчета и филмчета, да се ограничи времето пред екрана - да. Ама да се карам, да плаша, да наказвам, защото проявяват специфичен интерес към буквите или цифрите (или пък към камъните или червеите или самолетите и т.н. и т.н.) за мен е абсурд.

Да имаш специфични интереси, нещо което да те вълнува и прави щастлив е много полезно. За всяко дете и за всеки възрастен. За аутистите пък това може да е огромно предимство - да намерят област, която ги вълнува и в която да станат добри и която да им помогнат да се реализират като възрастни. Да внушаваш на детето си от малко, че не е добре да имаш специфични интереси, които да те вълнуват и с които да се занимаваш, е абсурдна родителска стратегия, която само може да навреди.

# 766
  • Мнения: 1 934
Чета и не мога да повярвам, че има родители, които ограничават децата от букви и цифри  ooooh!  Също и че ги дърпат, да не се заглеждат по улицата по надписи и знаци.

Има една книга на Р. Танкова"Алтернативи по пътя на грамотността" и там точно пише за огромната важност на тези неща-още от бебета. Детето умее да "чете" преди да знае буквите. То чете и знаци - аптека, стоп и прочее.

Въобще, ама въобще не е редно да се ограничава детето в това  Peace

Иначе исках да препоръчам един буквар, стар, не знам къде и как може да се намери.
https://www.google.bg/search?q=%D0%B1%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D1 … PECtCKDgBNo0cM%3A
 Ценното е, че с всяка картинка има и думата й изписана. доколкото съм запозната, аутистите се обучават на четене по различен, алтернативен начин /или поне някои от тях/, не се тръгва от звук, буква, сричка, а от цялостното четене на дума. Мисля, че Рашел Коен има подходящи методики за това.

Още една статия от специалист по въпроса за ограмотяването на децата - кога се почва, кое е нормално и кое не  Peace
http://danielaubenova.com/blog/%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1 … 0%BE%D1%81%D1%82/

# 767
  • Пловдив
  • Мнения: 1 403
   Всъщност проблемът не е в четенето, а в разбирането. От там идва и голямото изоставане на децата след първи клас, когато трябва да се научат да разказват, да систематизират и да описват писмено текст. Но мисля, че това, повечето майки на големи деца го знаем много добре.
   Колкото до интересите, моят син има феноменална географска памет, буквално сканира карти.  Никога не се губи, когато сме в непознат град, напълно му се доверявам да ни води. Ползвам си го за джи пи ес. Миналата седмица го изпитвали по география да каже всички немски провинции и областите на Бавария. Добре че го спрели, че се засилил да изрежда и всичките 97 баварски общини  Simple Smile. Географията ни е спасението, защото предметът е някаква мешавица от история и география, а историята му е пълна скръб.

# 768
  • София
  • Мнения: 1 416
Абсолютно механично е папагалското запомняне на азбуката на много малка възраст, няма разбиране за дествието "четене". Ако може да покажеш на детето си, че освен букви по улицата има хора, коли, сгради е много по-добре. Защото заниманията с букви и цифри, така са всепоглъщащи, че буквално не виждат нищо останало.
Ако се съгласи детето да забележи и други неща, това много му помага в комуникацията с другите деца, защото те за букви на три годинки не си говорят.
Както и да е, който иска да го пробва, който иска да се възмущава. Моят опит е , че щом намаля интересът към букви, комуникацията с околния свят значително се подобри.

# 769
  • Мнения: 15 773
Шмати
Много добре те разбрах какво имаш предвид...подобни онбсебвания и мен много ме плашеха.


Дъ гейм
Напълно съм съгласна с учебниците са написани сложно и за деца в норма.
В трети клас първи и втори урок имаме за България , Европейския съюз, етническите групи. Токова е сложно за разбиране че може да не си българин и да си гражданин на България... Направо съм в паника. Това дъщеря ми го учеха в четвърти клас . Спомням си че ми каза - мамо чета и нищо не разбирам. И аз като прочетох за интеграцията на България в Европейския съюз и паднах. Вече са го свалили в трети клас . И са го сложили като въвеждала урок да не кажа че и според мен България си е България за винаги!  пък Европейския съюз е спорно колко ще просъществува че да ми го тикат като нещо супер важно до герба флага и химна  .... все едно е манна небесна .... сякаш трябва да сме по-горди ще сме членове на Европейския съюз отколкото българи, наречето го национализъм но така мисля....

# 770
  • Пловдив
  • Мнения: 1 403
   Re Ge, аз приключих с "Човек и общество" в момента в който видях снимки на Кристалина Георгиева и ББ в учебника. В урока за българското възраждане по някакъв невероятен начин беше набъркан Волтер, а устройството на джамията ме довърши. #Crazy.
   Правихме проекти, табла, съвсем схематично поднасях информацията. Сайтът "Уча се" доста помага, вече три години си го ползваме, аз уча немски, той-математика и английски.
   Синът ми учи лесно, когато материалът е минал през ръцете му. Например учи за човешкия скелет, изрязват фигура и нанасят всички изучавани кости върху нея. Не мога да се тормозя да учим теория.
   

# 771
  • В заешката дупка
  • Мнения: 5 479
Както и да е, който иска да го пробва, който иска да се възмущава. Моят опит е , че щом намаля интересът към букви, комуникацията с околния свят значително се подобри.

Въпросът не е във "възмущението", а в това да се погледне предлаганата стратегия и от друга страна. Отделно, съветът е отправен към потребител, чието дете дори не е ясно, че е от спектъра и има специфичните проблеми на аутистите.

Иначе, вички родители ни е притеснявало в една или друга степен осбсебванията на аутистичните ни деца и социалните им дефицити, но страхът рядко е добър съветник, за да се действа през глава без да се осмисли има ли и какви биха били рисковете от даден подход  Аз казах кавъв за мен е проблема в подхода на сплашване, каране и наказание. За мен това е нож не с две, ами с пет остриета.

Аутистичният ми син като малък не си комуникираше с деца и ги избягваше, беше обсебен от цифрите, от рождени дати, рождени години, възраст и подобни, но никога не съм му се карала, не съм го наказвала или сплашвала заради това. Сега на 11 години си има своите приятели, има си и своите интереси (не са цифрите). Това пък е моят опит.

# 772
  • Мнения: 15 773
Дъ гейм благодаря. Направих си регистрация току що като родител, ще накарам детето да си направи като ученик и да преглежда видеата. И моят син учи всичко през очите,един път да види е много по информативно за него ...

# 773
  • Пловдив
  • Мнения: 1 403
  Не е нужно да прави отделна регистрация, синът ми ползва моята. А и вече годишната сума не е малка, някъде около 70 лв беше, но за мен си струва всяка стотинка.

# 774
  • Мнения: 15 773
  Не е нужно да прави отделна регистрация, синът ми ползва моята. А и вече годишната сума не е малка, някъде около 70 лв беше, но за мен си струва всяка стотинка.

Благодаря отново, аз пък мислех че като родител имаш достъп до различни неща отколкото като ученик... Глупаво ама като не знам как работи сайта това си мислех... Защото при регистрация ме пита кой съм и не ми даде опция да избера от кой клас е детето. Та си мислих че ако си направиш регистрация като ученик от какъвто там клас имаше нещо друго достъпно - тестове проекти...

# 775
  • Мнения: 3
Благодаря на всички мами , които се включиха.всяка гледна точка ще ми е от полза.

Истината е,че детето наистина се беше зомбирало,и друго не искаше и да чуе. (Голяма родителска грешка от моя страна) Това обсебване което Шматка описва се случи и с нас. Дано и при нас да се подобрят като ограничим тези занимания.
Реших че няма да му се карам като иска да си ги гледа цифрите буквите,но всячески се старая да му покажа и други неща за да не си насочва цялото внимание на там.


Преди 3 седмици му прибрахме таблета,не му даваме  и тел. И го записах скорострелно на нещо като забавачка за 2 часа на ден с цел да се социалира и да се занимава с игри подходящи за възрастта му.

Ще го следя и ще се надявам всичко да е наред.

Вярно е че децата могат да четат и без да знаят буквите,просто възприемат думата като картинка.

# 776
  • Мнения: X
Айде пак по никое време  ooooh!

beauty_ сами ли прилагате програмата, или с напътствия?На колко е детето?
Сама да, минах обучение  Peace
Томела, не е ходил в център за деца от спектъра  Peace От малък ползва само логопед, психолог, рехабилитатор и музикотерапия.
Реге, страхотна работа с ПЕКС, браво
И моят син е мнооого труден с машинката, с ноктите на краката е ужас (само докато спи може), на ръцете зависи  Party
Ние пък напоследък имаме проблем със сън-бодърстване.. Първата психиатърка му изписа диазепам и го пи точно 4 дни и беше като надрусан и аз прекратих лечението  Rolling Eyes После му изписаха мелатонин, хубаво докато го пие  е ок, обаче спре ли пак заспива в 1:00 през нощта..Сега сме на нов режим да не спи през деня..ама не ми се ще да се лишава от обедния.. не може ли да си спи и през деня, и вечерта  Joy та ще видим.. добре, че засега в градината не мрънкат и не го оставят да заспи на обяд, за да може вечер да заспива по-нормално  Crazy
Ох, като чуя училище и ми настръхва..душата направо.. даже и предучилищна като чуя..  Tired

# 777
  • Мнения: 256
Здравейте отново! Да споделя пак за един новопоявил се проблем...Вече ще започваме работа по пекс системата всекидневно в къщи. Спрях да мисля за това от къде да набавя картинките,защото вече се срещаме и с психолог,който реши да работим със снимки. За съжаление са в умален вариант. Психоложката ги направи,ламинира и ни ги даде. Започваме със снимки на играчките на сина ми. Да спомена само,че в центъра,където ходим 2 пъти седмично се получава работата по пекс системата. Там сина ми знае, че отива за да прави това,играчките са нови за него, у дома са му омръзнали...Изобщо в къщи сме пълен провал с пекс. А откакто ни дадоха снимки на играчките да ги прилагаме у дома сина ми взема снимката на съответната играчка и бяга,хвърля я, взира се в нея,игнорира играчката.А психоложката иска да й пратя видео как практикуваме обучението с пекс...Ще й разкажа и на нея,но по скоро от тук очаквам съвет. Мислех си да му дам всичките ламинирани снимки на играчки за няколко дни да поиграе с тях, да свикне, да му писнат....и тогава да зпочнем пак с метода. Дано да съм обяснила добре и блгодаря предварително,ако някои ми пише и му се е случвало подобно нещо...

# 778
  • Мнения: 76
Tomella, при Лимончо положението е много подобно. Посъветваха ме да не му разрешавам да си играе с картинките. Последно сменихме формата и сега работим с истински ПЕКС - стилизирани. От този сайт се свалят (има ги на няколко езика) - http://arasaac.org/catalogos.php

В момента сме на фаза - аз изваждам и поставям картинките вместо него, с надеждата един ден да го направи сам. Примерно ще си ляга и му вадя картичките - събличам се, къпя се, обличам се, пижама, приказка, мама/тате, лягам да спя - след всяко действие махам съответната картинка от стената.

Друг пример - ще му пускам филмче и нареждам покойо, пепа и маша, и той трябва да си избере едно от тях. Той естествено взима всичките и започва да търчи с тях, аз ги нареждам пак, взимам му ръката и посочвам една, която ми се струва, че иска, понеже обикновено все пак посяга към някоя, макар и да не я избира така, както искам от него.
Така процедирам и на закуските между храненията - предлагам картичка на кисело мляко и два плода...

Ако измислиш нещо различно - пиши!
Също, ако ползвате игри на ай-пад или компютър!?

Сега, да споделя. Дойде комисия в ДГ и каза, че трябва да го местим в предучилище. От една страна е добре, защото няма да губи годината и ще има повече индивидуална работа с него, и в училище би трябвало да е по-интересно (поне при мен беше така). От друга страна, за тази година му се събират три адаптации - когато започна ДГ, сега след ваканцията пак и новото училище. Плюс това, че сменяха и учителката... Но ще го преживее...

Мрънкат ми, че продължавам да кърмя брат му, който е на 18 месеца и има някои странности, но определено е по-добре от Лимончо на тази възраст. В момента и двамата са на ниво разбиране 15 месеца.

И накрая - аз съм съгласна с Чека за ваксините. Опасно е да не се ваксинират децата! Миналата година едно детенце на 6 г. се разболя от дифтерит и в европа нямаше никъде лекарство, защото не се произвежда, защото никой не се разболява - http://www.abc.es/salud/noticias/20150602/abci-tratamiento-difte … 201506022122.html

Детенцето почина..., за съжаление не успяха да го спасят...

Дописвам, че пропуснах да споделя, че Лимончо като се наака казва кака и понякога пипи - това май се счита за проговаряне!? Не си го представах точно така... Сега следя като каже кака и го водя в банята да седне на клекалото и като седне му давам бомбонче, покрай това се заседява, даже вчера седя половин час, ама няма нито ако, нито пиш...

Поздрави от слънчева Испания  Simple Smile

Последна редакция: пт, 30 сеп 2016, 16:44 от Lilimay

# 779
  • Мнения: 76
Благодаря на всички мами , които се включиха.всяка гледна точка ще ми е от полза.

Вярно е че децата могат да четат и без да знаят буквите,просто възприемат думата като картинка.



Това е система, която се прилага в някои страни - Франция например. Казвам го, зашото съм била възпитател на дете от Френския Лицей в София и там така ги учеха.

Общи условия

Активация на акаунт