Образование за децата със специални потребности

  • 233 401
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 285
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462

...
НАРЕДБА № 11 ОТ 28 МАРТ 2005 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УЧЕНИЦИ В ДЪРЖАВНИ И В ОБЩИНСКИ УЧИЛИЩА:
http://www.rio.icon.bg/n11.rtf

И сайта на МОН- всичко, свързано с обучението на деца със СОП:
http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/result.jsp

тези двата не се отварят.

Аз открих това :Приемане на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания и от домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа
http://rio.yambollan.com/docs/hroni4ni.doc
А това е: НАРЕДБА № 11 от 28.03.2005 г. за приемане на ученици в държавни и в общински училища http://info.plusminus.com/print.aspx?id=40994 и по- специално
 
Раздел V Приемане на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания и от домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа

Чл. 33 (1) Ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания по тяхно искане се приемат по документи за профили, специалности от професии или непрофилирани паралелки, които не са противопоказани на здравословното им състояние. (2) Ученици от домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, по тяхно искане се приемат по документи по специалности от професии.
(3) Началникът на РИО определя комисия за насочване на учениците по ал. 1 и 2, която включва трима експерти от РИО, юрист и лекар-педиатър, определен от съответния районен център по здравеопазване.

Чл. 34 (1) Учениците трябва да отговарят на условията, определени в чл. 14, ал. 3 или в чл. 26, ал. 1, т. 1 и 2 . (2) Учениците подават в РИО от 3 до 21 май следните документи:
1. заявление с подредени желания;
2. служебна бележка от училището, в което се обучават, удостоверяваща класа и срочните оценки за първия учебен срок;
3. протокол от специализирана по профила на заболяването лекарска консултативна комисия с приложени лична амбулаторна карта, медицински изследвания, епикризи и консултации, документиращи заболяването, или решение на районна експертна лекарска консултативна комисия - за учениците по чл. 33, ал. 1 ;
4. служебна бележка, удостоверяваща настаняване в дома - за учениците по чл. 33, ал. 2 .

Чл. 35 Насочването на учениците по чл. 33, ал. 1 се извършва по: 1. списък на заболяванията за приемане на ученици в профилирани гимназии, профилирани паралелки в гимназии или в средни общообразователни училища, утвърден от министъра на здравеопазването и съгласуван с министъра на образованието и науката;
2. списък на хроничните заболявания, физическите и сензорните увреждания и показаните профили и професии за приемане на ученици след завършен VII клас или основно образование, утвърден от министъра на здравеопазването и съгласуван с министъра на образованието и науката.

Чл. 36 (1) Комисията насочва учениците по чл. 33, ал. 1 съобразно тежестта на заболяването и произтичащите от него ограничения, оценките от първия учебен срок по балообразуващите учебни предмети за съответния профил или специалност от професия и от заявените желания. (2) Комисията насочва учениците по чл. 33, ал. 2 в зависимост от оценките от първия учебен срок по балообразуващите учебни предмети за съответната специалност от професия и от заявените желания.

Чл. 37 (1) Комисията съставя протокол за извършеното подреждане и насочване. (2) Препис-извлечение от протокола по ал. 1 и документите по чл. 34, ал. 2 се изпращат от комисията на директорите на училищата до 14 юни. Копия от документите се съхраняват една учебна година в РИО.

Чл. 38 (1) Учениците се записват в училището до 25 юни. (2) В случаите, когато учениците са записани в паралелка, за която няма да се извършва държавен прием, те се пренасочват от комисията.


Имаше и един списък с профилирани гимназии за деца със СОП съгласуван с МЗ, но не го намирам Thinking Преди време го бях пускала някъде из темите тук ама къдеееее newsm78

Последна редакция: вт, 14 апр 2009, 19:34 от мамаРаче

# 286
  • Мнения: leet
А ето ги и така, че да се отварят:

НАРЕДБА № 11 ОТ 28 МАРТ 2005 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УЧЕНИЦИ В ДЪРЖАВНИ И В ОБЩИНСКИ УЧИЛИЩА:

http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … -05_priem_uch.pdf

А тук може наистина да се види цялата нормативна уредба, която се ползва в МОН:

http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/left_menu/documents/

# 287
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462

До 5 деца с увреждания могат да бъдат приети във всеки клас в гимназия с предимство, без да държат изпити. В просветните инспекторати по места има екипи за комплексно педагогическо оценяване, които преценяват къде да учи всяко дете със специални образователни потребности. Това обясни д-р Еленка Найденова, експерт в отдел "Интеграция на деца със специални образователни потребности" в МОН. "Обучението на децата с увреждания и/или с хронични заболявания се осъществява съгласно изискванията, посочени в Наредба № 1 от 23 януари 2009 г., издадена от министъра на образованието и науката. Насочването на учениците към съответна гимназия се извършва по списък на хроничните заболявания, физическите и сензорните увреждания и показаните профили и професии за приемане на ученици след завършен VII клас или основно образование и по списък на заболяванията за приемане на ученици в профилирани гимназии или в средни общообразователни училища, утвърдени от министъра на здравеопазването и съгласувани с министъра на образованието и науката", обясни д-р Найденова. Комплексното педагогическо оценяване на децата с увреждания и различни заболявания се извършва от експерти, които преценяват интелектуалните и познавателни способности на ученика, езиково-говорните и моторно-двигателните му умения. Проверяват се и възможностите на детето за самостоятелен живот. След това се преценяват индивидуалните образователни потребности на хлапето, нужните специални методи и средства за постигане на целите, както и необходимите специалисти за работа с детето. Родителите могат да потърсят повече информация в регионалните инспекторати по образованието и ресурсните центрове за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности.

# 288
  • Мнения: 3
Здравейте!
Аз съм ресурсен учител от Пловдив.Бих желала да направя една забележка :
В един клас имат право да учат до 2 деца с увреждания и ако директорът реши,броят на останалите деца в паралелката може да бъде намален.Но това е само ако той реши.Лошото е,че няма законова разпоредба колко точно да са останалите деца.
Искам също така да поканя всички,които имат дете със СОП или са съпричастни със семействата им на празничен концерт в Пловдив.
Концертът ще се състои на 11.05.2009г. в ДНА - то от 14.00 часа.В концерта ще участват деца  със СОП от пловдивски училища.
Елате и се уверете с очите си на какво са способни тези деца.Забавлявайте се заедно с нас!!!!

# 289
  • Мнения: 1
Начална учителка съм и в моя прекрасен клас имам дете с ДЦП.Прекрасна е и работата с нея е истинско удоволствие. Майката присъства в часовете,а това е огромна помощ и за мен.Смятам,че децата със СОП задължително трябва да бъдат с родител в училище.Само така учителят ще върши спокойно работата си с целия клас,а и специалното дете няма да е изолирано.Проблемът при нас е,че ресурсната не се интересува какво правим ние в час и си прави каквото тя реши.Лично аз,обаче,се чувствам удовлетворена от своя труд.Благодарна съм,че съм се докоснала до това дете,което ме накара да преосмисля живота си.

# 290
  • Мнения: 2 242
Майката присъства в часовете,а това е огромна помощ и за мен.Смятам,че децата със СОП задължително трябва да бъдат с родител в училище.Само така учителят ще върши спокойно работата си с целия клас,а и специалното дете няма да е изолирано.
А според мен, детето със СОП не трябва да е с родител в клас, а с ресурсен учител, асистент или нещо такова. Детето не трябва да е "залепено" за родителя по 24 часа на ден, а да има "чужд" човек, който да му помага. Ако е специалист още по-добре. Така и родителят би могъл да работи ако желае и детето да получава необходимата му помощ за да бъде равнопоставено в класа.

# 291
  • Мнения: 919
Съгласна съм с Френд.В първи клас класният ме караше да стоя в училище,отвън на дивана за всеки случай,защото дъщеря ми беше хиперактивна и ако се наложи,да ме извикал.Стоях не помня три или четири седмици,до като не се разболя господина и не дойде негова заместничка.И тя ме пита,защо съм  там и зяпна от изненада когато и обясних.Каза,веднага да си тръгвам.И че така детето се чувства неудобно пред другите деца и не може да се отпусне.Е,тогава още нямаше ресурсни учители ,беше отдавна.И аз си тръгнах,естествено.И не само че си тръгнах,ами и после сменихме училището.Господина може и да чете тук и да се разпознае,но все ми е тая.
Ресурсния учител всъщност е там за да подпомага учението ,а не да се грижи за децата /ако са примерно на колички/,но би трябвало да се отпускат някакви асистенти за тая цел.

# 292
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462

А според мен, детето със СОП не трябва да е с родител в клас, а с ресурсен учител, асистент или нещо такова. Детето не трябва да е "залепено" за родителя по 24 часа на ден, а да има "чужд" човек, който да му помага. Ако е специалист още по-добре. Така и родителят би могъл да работи ако желае и детето да получава необходимата му помощ за да бъде равнопоставено в класа.

Съгласна съм с теб. В белите страни освен ресурсен учител има и помощник. Това е човек, които се грижи за детето в междучасията или в часовете. Според нуждите му.

# 293
  • София
  • Мнения: 10 250
Аз ако стоя с моето дете вътре,просто гарантирам,че ползата от ходене на училище ще  е нула.Детето няма да се съредоточи,няма да внимава.От опит го знам.Не че не стоях в коридора на градината две години. TiredЗаради такива учителки,които смягат,че Бубка може да ги захапе...извинявам се за израза.

# 294
  • Мнения: 155
Искам да споделя нещо което направих скоро. Като прочетох за програмата помощен педагог ходих до всички инстанции, където се пишат в нея. Те не бяха и чули. Пращаха ме насам натам, докато не попаднах на една приятелка, която по случайност е близка на шефката на Бюрото по труда. Тя отиде и говори с нея за мен и тя веднага се сети, каза и че за тази учебна година е късно, но за следващата може да стане, но да подам молба. Мен ме праща до общината но в крайна сметка е казала възможността. Така, че мами ако искате да имате човек специалист, които да е помощник на вашите деца в училище действайте, натискайте да стане и програмата да се поднови. Говорете с директора на училището и му обяснете, че този човек учител ще е на заплата отпусната от МТСП, а не се бърка в бюджета на училището. Трябва да се разяснява, за да разберат тези хора че има нужда от специалисти, които да работят с нашите деца вместо нас в училище за да можем да се грижим и ние по адекватно за тях.

# 295
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Намерих това в нета и реших да го постна тук. Ако модовете решат, че мястото му е в друга тема, нека го преместят.


Ново в образованието: Обществено полезен труд за непослушни ученици


Полагането на обществено полезен труд като наказание за провинили се ученици е едно от нововъведенията в българското образование, които бяха представени днес от образователния министър Даниел Вълчев.

Мярката е била обмислена с психолози, учители и методисти, за да се определят дейностите, които няма да унизяват и уронват престижа и самочувствието на децата.

Тя се приема заедно с редица други с правилника на Наредбата за народната просвета, която днес бе одобрена с постановление на Министерството на образованието и науката и която ще влезе в сила от новата учебна година.

Въвежда се и характеристика за поведението на учениците, която е само в две степени: "добро" и "недостатъчно добро".

Сред описанията в новия документ са и предписания при какви случаи децата могат да бъдат изгонени от час или недопуснати до учебни занятия - например ако се появят в нетрезво състояние.
Всяко училище самостоятелно ще решава как да помогне на изоставащите ученици с допълнителни уроци. Децата до 4-ти клас не могат да повтарят учебна година, за да наваксат материала, а ще имат извънредни часове или ще им се намаляват ваканциите.

Друга мярка, която се приема за първи път, е, че кметовете на общини ще могат да заявяват до три неучебни дни в регионите си. Те могат да са по повод местен празник или заради природно бедствие.

В България има над 270 общини, не може министърът всеки ден да подписва подобни документи, аргументира се министър Вълчев по време на пресконференцията във ведомството.

Въвеждат се и подробно описание на правата и задълженията както на учениците, така и на родителите и на класния ръководител.

Правото на родителя е да се интересува и да получава информация какъв е успехът и поведението на неговото дете в училище. Задължението му е да осигури възможност на детето си да посещава училище, да се запознае с учебния план срещу подпис, да знае изискванията за дисциплината и облеклото в школата.

Запазва се възможността родителите да пишат извинителни бележки за три дни през цялата година, в които детето може да не посещава учебни занятия. Директорът пък има право да извини седем дни от неявяването в училище.

Когато детето не е готово за първи клас, това ще бъде отбелязано в документите му и ще означава необходимост от по-голяма грижа от страна на преподавателите. В България предучилищното образование е задължително, но родителите сами преценяват дали да запишат децата си на 6 или на 7-годишна възраст в училище.

Всяко дете е различно и трябва да се съобразим с това, уточни министърът.

С нововъведенията се облекчава също реда за въвеждане на ученическите униформи. Училищата, които ще приемат определено унифицирано облекло, ще получат по 50 хил. лева за помощ на родителите, които трябва да го купят.

Широкообсъжданият въпрос за религиозните символи - възможността например да се носят забрадки в училище, бе пропуснат в новата наредба. Всеки знае какво е прилично облекло, лаконичен бе Вълчев.

"Училището не е място за демонстрации. Трябва да спазваме определени параметри на поведение. В някои случаи може да има санкции", поясни все пак той.

От новата учебна година се въвежда и "кариерното развитие" на българския учител - младши учител, учител, старши учител, главен учител и методист.

С наредбата не бе приета новата образователна структура (предложена в новия закон за народната просвета). Тя предвиждаше основно образование да се завършва до 7-ми клас, а осми, по подобие на езиковите гимназии, да бъде година за усилено изучаване на чужди езици.

Не беше приет и моделът на управление на училищата, при който директорите да имат мандатност, както и новите понятия в образованието.

# 296
  • Мнения: 8
ЗДРАВЕЙТЕ, АЗ СЪМ НОВОРЕГИСТРИРАНА МАЙКА НА ДЕТЕ СЪС СОП-НА10 Г С ЛЕКА УМСТВЕНА ИЗОСТАНАЛОСТ. ЗАВЪРШИ 3 КЛАС В МАСОВО УЧИЛИЩЕ В ПРОВИНЦИЯТА НО ТАКА СЕ СТЕКОХА ОБСТОЯТЕЛСТВАТА ,ЧЕ СЕ ПРЕМЕСТВАМЕ В СОФИЯ. МОЛЯ, ДА МИ ПОМОГНЕТЕ С ИНФОРМАЦИЯ КОИ УЧИЛИЩА В СОФИЯ СА С РЕСУРСНО ПОДПОМАГАНЕ! бЛАГОДАРЯ !

# 297
  • Мнения: 8
ЗДРАВЕЙТЕ, АЗ СЪМ НОВОРЕГИСТРИРАНА МАЙКА НА ДЕТЕ СЪС СОП-НА10 Г С ЛЕКА УМСТВЕНА ИЗОСТАНАЛОСТ. ЗАВЪРШИ 3 КЛАС В МАСОВО УЧИЛИЩЕ В ПРОВИНЦИЯТА НО ТАКА СЕ СТЕКОХА ОБСТОЯТЕЛСТВАТА ,ЧЕ СЕ ПРЕМЕСТВАМЕ В СОФИЯ. МОЛЯ, ДА МИ ПОМОГНЕТЕ С ИНФОРМАЦИЯ КОИ УЧИЛИЩА В СОФИЯ СА С РЕСУРСНО ПОДПОМАГАНЕ! бЛАГОДАРЯ !

# 298
  • София
  • Мнения: 10 250
 ELENA75 ,най добре се обърни към Ресурсен център София.Намират се в двореца на децата.а той се намира на бул Стамболийски на ъгъла с Константин Величков.
В кой квартал ще живеете?

# 299
  • Мнения: 8
ЗАСЕГА ПЪТУВАМЕ С ТАТКОТО ВСЕКИ ДЕН И МИСЛИМ ДА ПОТЪРСИМ ЖИЛИЩЕ СЛЕД КАТО ЗАПИШЕМ ДЕТЕТО В УЧИЛИЩЕ. ЗА ДА СМЕ В КВАРТАЛА ОКОЛО УЧИЛИЩЕТО. бЛАГОДАРЯ ТИ ТОЗИ ДВОРЕЦ Е БЛИЗО ДО РАБОТАТА МИ И ДРУГАТА СЕДМИЦА ЩЕ ОТИДА.

Общи условия

Активация на акаунт