Образование за децата със специални потребности

  • 233 207
  • 1 066
  •   2
Отговори
# 930
  • Мнения: 156
Dyado Yag, сигурен ли си, че е бил на индивидуално? Това означава, че не е влизал в клас с останалите деца и е имал по-малко часове от тях?
Присъстваш на срещата, слушаш, задаваш въпроси и решаваш дали да се съгласиш.
Знам, да !
 Принципно в 4ти клас ,трябваше да учи само Български и математика. Влиза си в час както другите деца, но се "занимават" с него по индивидуална програма. Но в 4ти клас, класната му видя ,че не е малоумен и го вписа с другите предмети.
Даже се справи много добре. Има 4ки и 5ци , само музиката 3ка.
Но помощта в 4ти клас дойде от нас, защото ходи на часни уроци по Български и Математика.

# 931
  • Мнения: 17 445
Нищо страшно, щом детето покрива ДОИ, изучава всички предмети по учебен план и е допуснато до НВО. Продължава ИФО или присъствено по същия начин.
Dyado Yag, сигурен ли си, че е бил на индивидуално? Това означава, че не е влизал в клас с останалите деца и е имал по-малко часове от тях?
Присъстваш на срещата, слушаш, задаваш въпроси и решаваш дали да се съгласиш.
Знам, да !
 Принципно в 4ти клас ,трябваше да учи само Български и математика. Влиза си в час както другите деца, но се "занимават" с него по индивидуална програма. Но в 4ти клас, класната му видя ,че не е малоумен и го вписа с другите предмети.
Даже се справи много добре. Има 4ки и 5ци , само музиката 3ка.
Но помощта в 4ти клас дойде от нас, защото ходи на часни уроци по Български и Математика.
А яви ли се да НВО? Щом има оценки с цифра и е учила всички предмети, дайте шанс от пети клас да влезе в клас. Детето по-скоро до тук е било комбинирана форма

# 932
  • Мнения: 15 966
Чай с мед -  мир и дружба
ще обясня за ваучера, просто сега искам да видя с какво най-бързо може да се подпомогне казуса на Рали

МАма РУ
явяването на НВО не е задължително. Детето (ако няма подписани някакви дългосрочни документи които да го ограничават) може да влезе в клас и първия срок да покаже че се справя с материала изкарвайки тройки даже. Към предложение за допълнителна подкрепа се преминава обичкновено ако детето има три двойки по предмет. Което "казва" че то не се справя. Тогава може да се решава как и по-какво да бъде подпомагано. В случая ако детето се справя така може всякакъв вид допълнителна подкрепа да отпадне.
Поздравления на родителите за адекватната реакция с частните учители.

Рали
Какво означава ПГ? Професионална гимназия ли е?

Аз имам няколко варианта, но няма как да предположа кой е верния, без да съм наясно с подробностите около спецификата на училището и планове които сте подписвали.

Знам колко е трудно човек да се довери на някой си бг-мама затова ще се опитам да нахвърля вариантите.


А) По принцип ако сте в гимназия с академична насоченост (тип езикова и хуманитарна, когато след 10 десети клас има  профилирането по академични предмети -  български математика, история и т.н. зависи какво предлагат в училището) това е както казах образователна институция с т.н. академична насоченост. Детето си избира някой от тези профилиращи предмети  ( и се класира според успеха си за него и има учител който да го води индивидуално) , то тогава няма проблеми детето да продължи нататък. В индивидуална форма. Въпросът защо има такива профилиращи предмети и какво дава техния хорариум е малко по-сложен (не искам да ви отегчавам)  , но така е в Европа и ние полека лека вървим натам по един или друг начин. В случая не е възможно да ви откажат , освен ако по някакъв начин законодателната рамка  дава възможност на училището да обслужва индивидуално обучение само до 10 клас. А нагоре да не предлагат такава форма . Това ми се вижда малко вероятно, но понеже всяко училище малко или много има самостоятелност във вземане на някои решение относно учениците със СОП (бг моделът на приобщаващо образование го позволява) тук е възможно причината да е това.

Б) Този вариант ми се вижда по-смислен
Ако детето е в т.н.професионална гимназия (от тези които завършват с професия, понякога имат и степен). В момента образователната система позволява в едно и също училище да има академични и професионални паралеки. Давам реален пример за математическа гимназия Няколко паралелки с академична дасоченост (математика биология) и една с професионална насоченост (системни администратори среднисти). В случай на професионална паралелка - след 10 клас профилирането е професионално и от там в 11 и 12 клас има много специфична подготовка , която е присъствена, както и учебна практика. Това няма как да бъде реализирано индивидуално и именно това може да касае вашия случай. В този случай може би предложат обучение на индивидуално до 10 клас. След това не могат по професионалните предмети. За общообразователните би трябвало това да не се касае. и от там да идва този казус.

Това нещо трябваше да ви го кажат още 8 клас, ако има нещо подобно, когато сте решавали дали да смените формата на обучение. За да сте наясно как е цялата ситуация.Много често спецификата на обучението след 10 клас (профилиране, избираеми предмети и друг) за всички родители е много неизяснена . Не само на деца със СОП

Специално за СОП всички деца СОП, освен тези с интелектуални затруднения могат да използват възможностите на системата и да се преборят за степен професионална дори най-ниската, скоето да изкарат до 12 клас. Само тези с ИЗ законодателно са в право да изучват част от професията и съответно финишират в 10 клас и то с удостоверение тъй като не покриват ДОИ според изискванията и рамката на наредба за ПО2017  им поставя "рамки", не ги пуска по-нагоре от усвояване на "част от професията", това е даже под 1-ва най-ниска степен. Примерно само ще мие косата (фризьорство) . Или само ще нанася кройките (шивачество) . тук спекулирам не съм наясно с обиучителната рамка "за част от професията" но се опитвам да дам пример, какво е всъщност част. Останалото е примерно стругар 1 разряд, втори разряд трети разряд. Скулптор 1-ва 2-ра 3та степен и т.н. .

Искам да уточня че всяко дете, което не се обучава по класическия начин е СОП, без значение дали има или няма  ресурсно подпомагане. СОП е- специални образователни потребности. Вашето дете не може да се обучава в клас и това специална потребност. Даровити деца също често са СОП (  на комбинирана или индивидуална форма),   Вашето дете е СОП в тази форма на обучние , защото не е в състояние да отговаря на класическия начин на обучение. СОП означава нагаждане на обучението спрямо състоянието на детето.

Последна редакция: пн, 23 юни 2025, 16:40 от _re_ge

# 933
  • Мнения: 2 001
Да - професионална гимназия.
И да - професионална паралелка.
И до сега е имал часове, като Учебна практика - по еди какво си. Сега ще бъде на Производствена практика 2 седмици началото на юли.
Не е споменавано, че ще бъде само до 10 клас...
Ще видим какво ще кажат.

Добре, ако приключи тук с 10 клас, какви опции има, ако изобщо има, да продължи своето образование до завършване на 12 клас?

# 934
  • Мнения: 17 445
Рали, ще си продължи както до сега, спокойно.

# 935
  • Мнения: 15 966
Да - професионална гимназия.
И да - професионална паралелка.
И до сега е имал часове, като Учебна практика - по еди какво си. Сега ще бъде на Производствена практика 2 седмици началото на юли.
Не е споменавано, че ще бъде само до 10 клас...
Ще видим какво ще кажат.

Добре, ако приключи тук с 10 клас, какви опции има, ако изобщо има, да продължи своето образование до завършване на 12 клас?


Във вашия случай - какво бих направила аз - разбира се че трябва спешно да се говори с администрацията и да се разбере какво точно се има предвид. Дали не е шум за нищо, може "онази жена" да не разбира разликата в детайлите между вашия и нейния случай. Нейното дете да е с редуциран материал на качествени бележки. Там процедурата е различна.  Не знам какво ще отговорят, но ако детето все пак не може да се обучава след 10 клас в Инд.Форма и биха му махнали общообразователните или променили каквото и да е спрямо това как ще завършат останалите деца - бих обмислила  да премине присъствено и да продължи и с общообразователните предмети . Бих направила всичко възможно да се договоря с управата на училището  детето да е документално в часовете (да се води присъствена форма). Но реално да присъства частично. Щях да търся начини и допълнително да го извинявам... и детето в крайна сметка да си завърши документално като всички. Не бих оставила един аспергер, дете с огромен потенциал,  да учи само до 10 клас или да учи само професионални предмети 11 и 12 клас. Той си може да се движи по-стълбата, с минимална помощ и помощта му е нужда по други причини, не академични. ..

Ако завърши само десети клас има голяма вероятност да не може да продължи в Уни. За чужбина със сигурност няма да може заради хорариумите. Според множество публикации в пресата в бг се дава възможност за университет след 10 клас когато има държавна поръчка за такива деца. Но аз до сега не съм чула видяла чела за такъв случай. Трябва някой от сферата на висшето образование и то в конкретен университет да даде отговор. Защото усещам, че е до университет и програма (бакалавър магистър)  .

Последна редакция: пн, 23 юни 2025, 16:46 от _re_ge

# 936
  • Мнения: 17 445
Ре_ге, ако не разрешат ИФО, не мисля, че е проблем и смятам, че ще разрешат, то аз бих минала детето на самостоятелна форма - ще се явява само на изпити и като завърши дванайсети  клас и ще се яви  с останалите на ДЗИ и ДКИ, но при условията на дете със СОП - консултант, отделна стая

# 937
  • Мнения: 15 966
Ре_ге, ако не разрешат ИФО, не мисля, че е проблем и смятам, че ще разрешат, то аз бих минала детето на самостоятелна форма - ще се явява само на изпити и като завърши дванайсети  клас и ще се яви  с останалите на ДЗИ и ДКИ, но при условията на дете със СОП - консултант, отделна стая
Това реално е добра  идея, но за мен един удивителен е, че знаем как е с изпити. Децат обикновено се представят най-добре като са се слели с масата. Винаги отношението на преподавателя към детето (като го е виждал че е изпълнително съвестно работи над грешките си или обратното - нехайно, незаинтересовано и т. Н) се отразява по един или друг начин на крайната бележка. Докато изпитът е с индеферентен характер, много по-структуриран, с много по - малко възможност за субективизъм. Това е и добре и лошо.
Ако детето е аспергер без сериозни тревожностни отклонения ( това е малко в противоречие, те са перфекционисти все пак) със самочувствие, то може изпит ата система да не му е проблем. Професионалната ориентация за в бъдеще обаче, е от значение. Какво ще му трябва за уни? дзи бел задължително си се явява като ученик соп , там няма вариации, изпитите  за проф. Квалиф. също, но останалите предмети. Може би за уни се взема оценката от дипломата по някои предмет ( тук не съм съвсем в час че много станаха вариациите откак всички държавни обр. Институции са със самостоятелен статут) . Дали детето може да изкара добра бележка по него  предмет с изпит.  Как ще кандидатства после - с изпит, с диплома. За тези неща също трябва да се мисли.

# 938
  • Мнения: 17 445
Ще кандидатства само, ако има нормална диплома. То сега на много места и с тройката приемат, че и с предварително записване през април... Висшето образование не е това, което беше, уви. Детето по-скоро е за СофтУни, ако е с компютри. До там да го докарат.

# 939
  • Мнения: 15 966
Редактирам се. И все пак е една добра развръзка!
Извадено то тук - ttps://www.facebook.com/netipichenum/posts/pfbid02kDQyZ6u3nm8nMksdgBA3eCBWCVcGtTZpG6myET7fNx3AajSsFkkyDWQbPArLyy9yl
Съгласна съм с  всяка буква дума запетайка!!!  Нека всичко това си стои тук, защото тези хора от министерството, наистина си повярваха, че могат да посегнат на правото  на родителя да носи отговорност за детето си!

_________________________________________________________________________________________________________________

 "Министерството отстъпи"?  Истинската отстъпка би била МОН да признае, че опитът им да отнемат това право изобщо е бил неправомерен

Родителите на деца със СОП не би трябвало да се борят за правото да решават как да се образоват децата им.
Родителите не се притесняват от промяната просто заради капризи - те се притесняват, защото тя носи огромни неизвестни и непосилен труд за семействата.
📌 Опитвали ли сте се да намерите информация за ЦСОП? Информацията за тези заведения е крайно оскъдна.
- Неизвестно е дали детето ще получи адекватна академична подготовка
- Как ще се отрази това на социализацията
- Какви са перспективите за по-нататъшно развитие след завършване на ЦСОП?
- Как да обяснят на детето защо е "различно" от връстниците си в училище?
📌  При индивидуална форма на обучение:
- Родителите трябва да станат едновременно учители, психолози и терапевти, без да имат нужната квалификация
- Как да осигурят социализация на детето извън училищната среда?
- Финансовата тежест - частни учители, специалисти, материали - кой ги поема?
- Работещите родители как да съчетават професионалните си задължения с ролята на домашни учители?
- Как да подготвят детето за матура и прием в университет?
📌 Но не е само това. Родителите се притесняват, защото вече са ставали свидетели или преки потърпевши на това как цяла една система се впряга, не за да помогне на различното дете, а за да го изгони. Не го ли видяхме буквално преди дни във Видин? Затова родителите са загубили доверието в тази система и не вярват, че арбитър, произлизащ от нея, ще вземе решение в най-добрия интерес на детето.
📌 И да, идеята да се въведе арбитър от регионален център е особено проблематично предложение. Арбитърът ще има явен конфликт на интереси. (!!!!!!)
Да не споменаваме липсата на лична връзка с детето и семейството - как човек, който не познава детето, може да взема решения за неговото бъдеще?
📣 Така че, г-н Министър, вместо да измисляте механизми да се "отървете" от децата със СОП и да изключвате родителите от уравнението, по-добре се заемете с това, което наистина се изисква от министерството - направете качествена информационна кампания! Обхванете различните случаи, отговорете на многобройните въпроси, които семействата имат, осигурете ясни и достъпни ресурси.
Родителите познават най-добре нуждите на своите деца. Вашата работа е да им предоставите информация и подкрепа, а не да им отнемате правото на избор.

________________________________________________________________________________________________________________
Стара информация вече.

https://nmd.bg/naczionalna-mrezha-za-deczata-izprati-otriczateln … FHW0ii02_60HRhBxA


Цитирам от https://www.facebook.com/nmdbg

Национална мрежа за децата с отрицателно становище по предложенията за промени в образователния закон 👉https://nmd.bg/naczionalna-mrezha-za-deczata-izprati…/
Изпратихме официално становище до Министерство на образованието и науката, в което подчертава сериозни пропуски и тревожни тенденции в проектозакона за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование.
🔹 Липсват дефиниция и визия за качество на образованието
🔹 Не се предвиждат рамкови учебни програми
🔹 Изключват се родителите от решения за деца със СОП
🔹 Въвеждат се санкции без подкрепа за учениците
🔹 Оценяването на социално-поведенчески умения се смесва с академичната оценка
🔹 Предлага се нов задължителен предмет от 1. клас – „Добродетели и религии“ – без обществено съгласие
📅 Напомняме, че всеки гражданин и организация може да подаде свое становище до 29 юни.
📌 Повече информация и пълния текст на становището – в коментарите.

Последна редакция: ср, 02 юли 2025, 17:49 от _re_ge

# 940
  • Мнения: 268
Родители на деца с дислексия и други образователни трудности сигнализират за системна дискриминация в образованието (РЕПОРТАЖ)


https://gospodari.com/reportazhi/roditeli-na-deca-s-disleksiya-i … lmbBHg1JCdKTBwbGQ

# 941
  • Мнения: 34
Здравейте, детето ми е със СОП и ще бъде четвърти клас. До сега е бил на присъствена форма с количествени оценки. Няма обучителни дефицити,  има проблеми с овладяването и изразяването на емоциите, несправяне в конфликтни ситуации и не успя да се впише в класа и да бъде приет от класната. Учим в едно от най - "елитните" училища в града, в което различните деца, не се толерират. В края на трети клас, ми принудиха буквално да мине на комбинирана форма, поставиха ми ултиматом или да приемем комбинираната форма или да сненим училищите. Ние съответно решихме да сменим училището, и от там започнаха мъките. Обиколихме всички училища. Градът в който, живеем не е много голям и директорите имат вътрешни канали за комуникация, и почти навсякъде отказаха да го запишат освен в две училища. Вариантите, които имаме са следните, в едното училище, ни предлагат комбинирана форма, след разговор с предишната директорка и класна, без дори екипа да е видял детето. Като ще бъде извеждан по български и математека, и ще бъде на качествени оценки, с адаптиран план.
В другото училище, ни предлагат да си продължи на дневна форма, както си е бил до сега, класа е малък, но е 90% ромски.
Притесняват ме качествените оценки, обясниха ми че са държи в края на годината приравнителен изпит, за да бъде на количествени оценки.
Ако сменим формата, може ли след това бъде отново на присъствена форма? Или по - добрият вариант е да бъде в ромския клас но да си запазим формата и количествените оценки.

# 942
  • Мнения: 17 445
Категорично бих избрала втория вариант - малък клас, деца, които не са супер амбициозни, учител, който е свикнал да работи с нежеланите деца. Ромчетата често са по-толерантни към различните от българчетата. Разбира се има рискове за конфронтация, но щом няма да е единственото неромско дете аз бих рискувала.
Това в случай ,че детето покрива образователните изисквания.

# 943
  • Мнения: 15 966
Казали са ви нещо, което отстои много далеч от истината, използвайки вашата неосведоменост. Върнете се от началото на темата и прочетете дали е възможно да се валидира предмет в края на годината, който е бил изучаван в намален обем на качествени бележки. И като пресметнете как се натрупва изоставането, дали е възможно да валидира накрая на училище и съответно да получи диплома въобще.

Освен това аз виждам някакво противоречие в написаното. Няма как детето да няма проблеми с усвояване на материала (според вас) и да ви предложат редукция. Редукция означава че детето не покрива държавен образователен стандарт. А това трябва да се докаже.

Категорично бих избрала втория вариант - малък клас, деца, които не са супер амбициозни, учител, който е свикнал да работи с нежеланите деца. Ромчетата често са по-толерантни към различните от българчетата. Разбира се има рискове за конфронтация, но щом няма да е единственото неромско дете аз бих рискувала.
Това в случай ,че детето покрива образователните изисквания.

Дори и да не ги покрива в подобни условия детето ще премине с всички. Те и децата от малцинствата рядко покриват ДОС но никой не го гледа като проблем. Вървят си по класовете... Имам познато дете за което доста убеждавах майката да го махне от ЕДНО "гостоприемно" за СОП училище и да го премести в найблизкото село. Там се оказа, че то е мат. Гений и единственото от класа, което в 5 клас чете на английски и знае столиците на европейските държави. Тази година не подписаха подпомагане и махат СОПа

Последна редакция: ср, 03 сеп 2025, 12:57 от _re_ge

# 944
  • София
  • Мнения: 1 276
Със сто ръце подкрепям _re_ge и Mama Ru от личен опит!

Общи условия

Активация на акаунт