Образование за децата със специални потребности

  • 233 207
  • 1 066
  •   3
Отговори
# 360
  • Мнения: 3 546
СОП ,не значи ,че детето непремено трябва да е с  ментално увреждане.
Специалните образователни потребности на вашето дете са да има за него достъпна архитектурна среда. Peace

# 361
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
То с менталното увреждане, не са в училище.

Иначе самата учителка, казва дали детето трябва да е на ресурсно подпомагане, дали се справя. Дали е в крак с останалите.

От първи клас, не е задължително   да има потребност от тези комисии.

Може и на директорката нещо да не и е ясно. Ако сте от София, защо не се обадите на ресурсния център. За децата със СОП издръжката на училището е по-голяма, но кое как и наистина може сега като покрива, тези комисии да не са нужни.

# 362
  • Мнения: leet
В случай, че родителят държи, детето му да се ползва от ресурсно подпомагане, задължително минава на комисия- ЕКПО към съответния РИО- Районен инспекторат по образование, където Комисията оценява индивидуалните възможности и потребности на детето и изготвя карта за първична оценка, която родителят, в случай че е съгласен, подписва и носи в училището, в което записва детето. А директорът на училището, на база картата за индивидуална оценка, изисква ресурсно подпомагане от съответния ресурсен център.

В случай, че детето е със специални потребности, а родителят се опита да скрие и не заведе детето на Комисия- ЕКПО, учителят на класа, много бързо след старта на учебната година, насочва детето към Комисия, за да му се предостави ресурсно подпомагане.

Т. е. , СОП-а е като любовта, не може да се скрие и по- добрия вариант е родителят да не чака насочване от учителя на класа, а да заведе детето на Комисия, преди началото на учебната година.

draga 77,

Детето ви се обучава в масово училище на основание НАРЕДБА № 1 ОТ 23 ЯНУАРИ 2009 Г. ЗА ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ И/ИЛИ С ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ:
http://www.ciela.net/FreeStateGazette/OpenDoc.aspx?id=0&idna … AF09E&idstr=0

Затова подлежи да Комисия, преди започване на училище и понеже всички деца, преминали Комисия, се обучават на индивидуален план, в края на всяка година, се прави оценка дали детето покрива индивидуалната програма.
А иначе Държавните образователни изисквания са едни за всички деца, без значение дали са със СОП или не, и в случай, че дете със СОП не ги покрива, му се поставя качествена оценка, а не количествена, т. е.- преминава само със словесна оценка.

Последна редакция: нд, 26 сеп 2010, 18:11 от Kezaja

# 363
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Kezaja на дете в първи клас, всички ли родители разбират дали детето има проблем или не.  newsm78 .

Например на мен самите учители ми казват, че съм прекалено черногледа спрямо обучителните възможности на детето ми. 

В случая след като детето съвсем няма нужда, комуникативно е. Добре се представя, защо трябва да да минава на комисия. Прави входни тестове, после ще се видях изходните. Пише заедно с другите деца, прилежно се отнася към домашните, без някой да му помага. Че то излиза, че и децата с диабет да минават на тези комисии.
Наредбата не ми се отваря нещо  newsm78 .

# 364
  • Стара Загора
  • Мнения: 390
Детето ви се обучава в масово училище на основание НАРЕДБА № 1 ОТ 23 ЯНУАРИ 2009 Г. ЗА ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ И/ИЛИ С ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ:
http://www.ciela.net/FreeStateGazette/OpenDoc.aspx?id=0&idna … AF09E&idstr=0

Затова подлежи да Комисия, преди започване на училище и понеже всички деца, преминали Комисия, се обучават на индивидуален план, в края на всяка година, се прави оценка дали детето покрива индивидуалната програма.
А иначе Държавните образователни изисквания са едни за всички деца, без значение дали са със СОП или не, и в случай, че дете със СОП не ги покрива, му се поставя качествена оценка, а не количествена, т. е.- преминава само със словесна оценка.

Кезая, моята дъщеря също е със СОП и преди постъпване в първи клас минавахме Комисия, но не се обучава по индивидуален план
Аз ли не разбрах нещо от горния ти пост  newsm78

# 365
  • Мнения: 16
"То с менталното увреждане, не са в училище. " Dorothy не съм съгласна с теб нима децата със синдром на Даун, синдром на Клайнфелтер и всички други с различна степен на  интелектуална недостатъчност не са  в училище? Не искам да те засягам ,но се запознай със значението на думите "ментални увреждания" преди да коментираш.  

# 366
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Може би не ги считам за такива.  newsm78

# 367
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Renate_R  моя син също се обучава в училище наравно с другите деца. На комисия сме минали в РИО един път преди много години. newsm78

# 368
  • Мнения: leet
Тук се отваря наредба НАРЕДБА № 1 от 23 януари 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания:

http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … 2009_deca_SOP.pdf

В случай, че родителят държи детето му да се ползва от ресурсно подпомагане, задължително минава Комисия. В случай, че детето има проблем, а родителят реши да скрие и успее, означава, че детето няма проблем или го е израстнало.
В случай, че дете със СОП започне училище, без да е минало комисия, учителят насочва детето и пак минава комисия, т. е.- ако детето наистина е със СОП, не може да избегне Комисия и ресурсни подпомагане.

Според Наредба 1, всяко дете със СОП, което се обучава в интегрирана форма на обучение ( а не в специално училище- Наредбата касае масовото училище и интегрираното обучение), минава Комисия, която дава препоръки за изготвяне на Индивидуален план.
Учителят на класа, съвместно с ресурсния учител, логопеда и психолога в училището ( ако училището не разполага с логопед и психолог, се изпращат от ресусрния център), изготвят Индивидуалната образователна програма, на която е дадена рамка в Приложение 2 на Наредба 1:

РАМКА
НА ИНДИВИДУАЛНА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПРОГРАМА
НА ДЕТЕ ИЛИ УЧЕНИК СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ

и в която са написани данните за детето, следвани от оценка на възможностите му в различните направления, по- надолу следват поставени цели....вижте Приложение 2 ( сега се отваря наредбата) и от ресусрния кабинет, са длъжни в началото на годината да запозначят родителя и да се подпише под Индивидуалната образователна програма, а в края на учебната година, отново от ресурсния кабинет, са длъжни да запознаят родителя с постигнатите цели.

В случай, че дете със СОП не покрива държавните образователни изисквания, се поставя словесна оценка на детето, отново според Наредба 1, което го лишава от правото му да получи образователна степен.

Ако родител на дете със СОП, не е запознат с индивидуалната образователна програма на детето си, това не означава, че детето няма такава ( защото наредба 1 задължава комсията във всяко училище да изготви такава и абсолютно сигурно е, че всяко дете със СОП има изготвена индивидуална образователна програма), а просто в нарушение на Наредбата, от ресурсния кабинет, не са уведомили родителя и не са го запознали с Индивидуалната образователна програма на детето им.


И ако родител на дете със СОП мисли, че може да скрие СОП-а на детето си и успява, то значи детето не е със СОП.

Съвсем категорично не е вярно, че дете с ментално увреждане не е в масово училище, каквото и да значи това.
Отново според Наредба 1, дете със СОП се насочва към специално училище, само след като са изчерпани всички възможности за интеграцията му в масово училище, където трябва да му бъде осигурена "включваща" и "подкрепяща" среда.

Последна редакция: пн, 27 сеп 2010, 20:19 от Kezaja

# 369
  • Стара Загора
  • Мнения: 390
Благодаря Кезая,
след твоите разяснение си спомних, че преди около година, когато моята дъщеря постъпваше в първи клас говорихме с рес.учителка за индивидуалните образователни програми. Най-вероятно съм подписала, че съм запозната, но.... моя е грешката, че не потърсих резултата в края на първата учебна година. Вярно, че първолаците нямат бележки и завършват годината с отличен или много добър. В свидетелството на моята дъщеря пише Отличен, но аз все пак ще се поинтересувам как се е изпълнявала Индивидуалната уч.програма през изминалата година и  как ще се работи с детето във втори клас.
По мое мнение в първи клас се справи добре - вече можеше да чете, научи се да пише и смята - по нормалния учебен материал за първи клас. Никой от преподавателите на този етап не е споменал за несправяне с учебната програма. Не сме коментирали и дали покрива изискванията. Предполагам, че е така - иначе първо аз щях да разбера Laughing Естествено най-голям проблем ни е комуникацията, затрудненията  с говора и правилното изразяване, от там и разкази, преразкази и съчинения. Но се надявам с упорит труд да вървим заедно напред.
Още веднъж благодаря, твоите постове в темата дават много полезна информация.
Желая успех на всички ученици - от първолаците до големите и много щастливи мигове на техните родители.

# 370
  • Мнения: 24
Здравейте пак. Онзи ден когато писах по скоро стрелях на посоки и исках да разбера има ли начин да оспорвам решението на директора без дори да погледна графата от наредбата за образованието . Да напоследък говоря и се ядосвам после мисля и се интересувам. В нашия случай се сформира комисия в училище детето мина през тестове от различни професионалисти и  има необходимите точки за първокласник Heart Eyes. Днес комисията изготви въпросната карта и ме уведомиха за взетото решение че детето ми няма нужда от индивидуално обучение. Тази карта ще бъде представена в РИО  и от там ще преценят  на колко време  ще се проведе обследването   дали ще е 3 пъти годишно или само на края на годината и дали ще се провежда въобще (поне може да вярвам в чудеса ) .Благодаря ви за отговорите  smile3525

# 371
  • Мнения: 50 918
Имам въпрос за тази комисия към РИО, моля да ме ориентирате към кой мога да се обърна, искам да питам нещо на лични за едно детенце с хронично заболяване във връзка с детска градина
Благодаря

# 372
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Тази комисия се определя от РИО, но включва специалисти и от Ресурсните центрове. Според мен може да питате и там, а има тема с координати на Ресурсните центрове.

# 373
  • Мнения: 4
Съжалявам,ако съм писала в графата "забранени",тази ми се видя близка по цели!Както и да е,не се саморекламирам,просто сложих обява, права сте,майките,правят рекламата,тези с които съм работила!Видях форума случайни и реших,че е добре да напиша обява.Много,безкрайно много време се губи за ходене по лекари с надеждата,че те ще помогнат на детенце или по разни комисии,предполагам знаете,че е от изключителна важност да се използват т.н сензитивни периоди при работата с деца със СОП, първия такъв период е от 1-3 год,но с колко от децата се работи на тази възраст?!При нашите дечица е важно да се работи ЕЖЕДНЕВНО,години!Колко от помощните училища или ресурсните учители имат фисическата възможност да работят ежедневно,индивидуално с всяко дете?!Ето защо смятам, че моята обява е напълно резонна!И вие,ако наистина се интересъвахте от доброто на дечицата,бихте подали ръка на всеки,който може и иска да помогне!Жалко е,че пак типично БГ отношение-Не е важно на мен да ми е добре,а на Вуте да му е зле или Защо в ада,където са хората от БГ няма пазачи,защото ако някой иска да излезе от казана,другите го дърпат назад!Жалко!

# 374
  • Мнения: 14
Здравейте пиша Ви с една огромна молба.Синът ми е в 3клас и преди месец се оказа че е хиперактивен-с липса на внимание.В първи клас му открихме форма на дислекция която смятаме че е овладяна,чете,пише нормално.В у-ще се справя с матеряла-малко му е трудно но се старае.Училишния матерял е овладян но дисциплината му е ужасна и то на моменти,когато се умори или бъде провокиран.Работи с психолог но се оказва че има родители който смятат че той е болен и неговото място не е там.
Вече незнам как да посстъпя,мислите ли че преместването му в друго у-ще ще помогне?Всички са се огледали в него и той го усеща.
Много се замислям и за домашно обучение?
Какво бихте ме посъветвали?

Общи условия

Активация на акаунт