Образование за децата със специални потребности

  • 233 268
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 885
  • Мнения: 15 969
Аз няма да си хабя пръстите да пиша отговори на хора, които не са родители. Докато нещо такова не ви се стовари на главата, вие няма как да разбирате. Вие си мислите че разбирате.  Практиката в исторически план е показала, че хората "двигатели" на премахването на дискриминацията на "различните" са винаги хора, засегнати от тази дискриминация по един или друг начин - лично, като родител, като близък роднина.

Затова продължавам да обсъждам проблема с родители.
До сега, държавата не е правила на практика нищо особено за децата ни. С навлизане на политиката за приобщаване сега се дават един ваучери на по-сериозно суми именно за деца със СОП, което прави категорията деца СОП една много апетитна хапка за училищата и ресурсните центрове. Иначе приобщаването е все още само на бумага .  Поне дискриминацията  - децата с развитийни отклонения да са натикани в помощни училища - беше прекъсната. ТЕзи деца се върнаха там където им е мястото  - сред всички деца ... и на родителите се даде шанс децата им да са  сред всички, макар и да не са като всички. Т.е. те бяха като всички и сред всички доколкото е възможно, защото както казах системата хич не е перфектна. Ресурсни центрове и училищна администрация постоянно се опитват да извиват ръце за "Сопизиране" и да смучат пари. Та родителите в крайна сметка се научиха да използват слабите места на системата срещу нея.

В момента МОН се опитва да монополизира властта си. Явно желанието е децата отново да ги извадят  от класовете, да ги сложат на индивидуално обучение на индивидуални планове, за да не пречта на другите да си гледат света през розовите очила. Всеки с затруднения да стане СОП на документи  -  много лесно се урежда. Всеки СОП носи повече пари на училищата и ресурсните центрове.

Та тези стъпки ще дават лесна възможност да се махнат различните от класа, за да може  останалите деца в класа и техните учители  да си живеят  в своя розов балон. В който няма  нетипични, и без това ощетени от живота деца/хора, с  нужда от проява на повече човечност, приемане и разбиране. Щом МОН дръзва да взема решение кой ще е СОП и кой не, приобщаването става напълно уродлива грижа.

Последна редакция: ср, 28 май 2025, 20:00 от _re_ge

# 886
  • София
  • Мнения: 1 277
Не ми се влиза в дълги полемики, но ще кажа, че абсолютно не съм съгласна! Моето дете го набута в първи клас да е СОП абсолютно елитна и награждавана учителка, която освен грижата коя телевизия да я снима за децата не и пукаше. И сложи същото това дете на качествени оценки без моето съгласие, та се наложи да го спасявам в друг град. Писала съм преди. Сега същото това дете е без СОП, с успех 4.90 в 10 клас в училище с изпит. И се справя съвсем само. Така че как ще избегнете такива случаи в които някой злоупотребява с детето Ви и няма дори да има право да се противопостави родителя?!

А защо не помислите, че тези резултати не са постигнати и заради допълнителната подкрепа, която му е била осигурена в училището?!
Всъщност аз съм против оценяването в сегашната му форма, но това е друга тема
    Вие четете ли? Детето ми имаше затруднения в първи клас, защото беше осиновено и имаше повече нужда от внимание и работа с него. Великата учителка нямаше време да му преподава и го обяви за СОП, изтласка го от клас (изобщо не е пречило, но да го учел ресурсния) Ресурсната ми се оплакваше, че тя е там да помага, но не е тя, която трябва да преподава целия материал и че детето си покрива изискванията. Аз работех с детето като луда! Никой друг. И на психолог ходихме, защото то така се травмира, че изобщо не се чувстваше нормално все гонено и внушавано му, че не е като другите и не се справя. В четвърти клас казах, че иска да кандидатства с изпит в друго училище и го сложиха на качествени оценки. Що молби и жалби написах до директорката, която ми казваше да се успокоя, че нямало да го оставят на качествени оценки докато останаха 2 месеца до края на годината. Извикаха ме на съвет, направиха ми публичен линч и ми отказахадори да преместят детето в друг клас. Това на какво ви прилича?! Накрая си грабнах детето и отидохме на квартира в друг град за да завърши нормално и да може да кандидатства. Е завърши с нормален успех, взе си изпита и влезе в училището в което е и до сега. Та кои специалисти точно са му помогнали - ресурсната с два часа работа седмично? От сутрин до вечер преподавах материала, пишехме домашни, учехме по 10 часа. И до сега това нормално справящо се дете няма самочувсвие заради цялото това издевателство върху него. А и трябваше само една мила и загрижена учителка, която да и помогне и да я приобщи. Още съм бясна на цялата система и никога няма да спра да съм.

Последна редакция: ср, 28 май 2025, 22:53 от katri

# 887
  • Мнения: 5 000
Katri колко си права и колко ми е познато! При моето дете ресурсната учителка и ресурсен център бяха поне на наша страна, но травмите още стоят, макар от 5 клас да не е СОП.

# 888
  • Мнения: 17 445
Много трудно се борят такива травми, факт. Осиновените деца си идват с травмата от изоставянето, с чувството че са различни, че не са достатъчно добри и като се срещнат и с неразбиране и нетолерантност, плюс някое затруднение и това ги довършва.
Моето беше на три, с развитието на дете на 12-18 месеца. И всички ми казваха "Дай й време, ще навакса". Е, навакса горе-долу ама чак след като влезе в пубертета. И с физическото развитие, и  с нервно-психическото, и с емоционалното. Никога няма да е на 100% като другите, но разликата вече не е толкова видима, освен в определени ситуации. Обаче училището, училището беше ад. Дори се замислят аз да я мина индивидуална или поне комбинирана форма, но педагогическата и ресурсната казаха, че ако го направя ще трябва да е на качествени оценки. Моята грешка беше, че се борих да бъде приета, там, където не искаха да я приемат и от където се опитваха да я изгонят. Сега съжалявам, че не я преместих след четвърти клас, когато не е приеха в НУИ с рисуване в друго училище. Ако беше споделила истинският размер на случващото се в клас, нямаше да я оставя там и ден повече.

# 889
  • София
  • Мнения: 1 277
Именно! И сега искат така да направят, че да нямаш и шанс да си спасиш детето от лапите им! Аз пък се обвинявам, че свят ми се виеше и не знаех на кой свят се намирам и прозрях какво става чак като се наложи да я спасявам. Ако можех щях да отида в някое село с грижовна учителка и детето ми щеше да е спокойно и на светлинни години сега. Точно, че и децата настройваха срещу нея и тормоз имаше. Сега е при страхотна класна и след 7 клас можеше да отиде дори в още по - добро училище, защото имаше добри резултати на НВО и на изпита, но аз не я преместих защото предпочетох приемлива среда.
    И сега си представете какво ще стане с тези деца; какво може да направи всеки недобросъвестен учител в системата ей така - защото може и какво следва, след като от приобщаващо образование тогава ми казаха, че вече нямам друг ход освен да си спасявам детето.
         _re_ge, laurentin, Mama Ru прегръдки!

Последна редакция: ср, 28 май 2025, 23:07 от katri

# 890
  • Мнения: 268
Като ви чета ми иде да ревна...
През колко трудности и изпитания минават милите ни деца...
Не знам как може да има толкова безсърдечни служители (защото те за мен не са учители) в тази сбъркана система? За учителката до 4 клас на сина ми мога да кажа, че остави непоправими белези в душата му, за съжаление продължава да упражнява тази професия и да уврежда още деца.
Моля се след този випуск да я пенсионират, защото мястото й със сигурност не е в училището.
Дано повече хора се включат и да пишат с отрицателно мнение по предложената промяна и тя да отпадне..
Бъдете здрави и много силни, защото децата ни имат нужда от нашата подкрепа и сила!

# 891
  • Мнения: 15 969
.. аз да я мина индивидуална или поне комбинирана форма, но педагогическата и ресурсната казаха, че ако го направя ще трябва да е на качествени оценки.

Ако получавах по левче за всяка лъжа изречена от администрацията на някое училище или ресурсно подпомагане щях да съм милионер. Пардон милиардер. Вие сте умна жена. Това, което са ви казали не следва логиката. Просто един родител като му кажат такова нещо отваря Lex  и внимателно чете Наредба за ПО 2017. Тя не е написана за хора с някакви извънмерно способности и правно образование. Написана е понятно. Аз няма да цитирам членове и алинеи, а на простородителски ще ви обясня защо и как са ви излъгали.

И така почваме да гледаме децата СОП. Групата е разнообразна и включва и даровити деца както и деца от рискови групи, деца с заболявания, деца с чисти обучителни затруднения. За всички тях обучението трябва да е по-специфично.

Самото обучение има водещи характеристики :
А) форма на обучение - присъствена , индивидуална, дистанционна , може и комбинирана за някои предмети или за всички предмети
Б) съдържание на обучение - това, което ще се изучава от детето по даден предмет (един или много). Това е дефинира чрез индивидуална програма , с уточнение дали ще има редуциране на материала ( може и да няма) и как ще се оценяват знанията на детето по тези предмети (може да е качествено и количествено) . Може да има промяна в съдържанието откъм сложност - по един или по няколко предмета. Някои предмети може да са премахнати. Според детето и това от какво има нужда.

Сега да си представим едно даровито дете. То свири на цигулка и защото не може заради ангажиментите си да посещава училище като други деца то е СОП. И затова то има нужда от нагаждане на формата на обучението  към него. Как да се освободи време за това, в което то има талант. Ами като се нагоди формата на обучение към неговите нужди -  ще се обучава индивидуално, може  дистанционно , може комбинирано. Според детето и ангажиментите му.  Много зависи от ситуацията. Така ще му се освободи повече време за репетиции,  за концерти и турнета . Сега стигаме до съдържанието. Има ли нужда от адаптация на материала, нагаждане, редуциране, смяна на начина на оценяване? Очевидно няма. Това дете си е като другите деца и си има нужда от класическа диплома. Ще му направят индивидуален план, в който се описва как обучението се нагажда към него, та да може то да съчетае едното и другото и все пак да завърши като всички деца . Ще се засегне формата, а не съдържанието.

Сега да си представим едно дете с някакъв двигателен проблем, което не може буквално да ходи на училище. Детето е съвсем в норма обучително, ментално. Но не може да се обучава в класическа училищна среда. Та, него ще му редуцират ли материала? или ще го лишат от възможност да получи диплома като го сложат на качествени бележки? Ще го сложат на индивидуално обучение, може на дистанционно ако състоянието му позволява, но като материал и оценки то ще си следва ДОС и ще си покрива нивата.  

В класа на моето дете в образователна степен 1-4 клас имаше едно съучениче, което беше на комбинирана форма на обучение. Живееха в някакво село, придвижването беше сложно и то присъстваше някои дни,  в някои часове. Как беше уредила майката тези неща не знам за да коментирам, имала е начин. То си караше с нашите деца клас след клас, като всичко друго по програма и оценки - беше като при всички. Просто присъствено в определени  дни не беше на училище.


Очевидно това, което са ви казали е лъжа. Като са използвали вашето незнание. Вероятно не могат да осигурят индивидуално обучение заради липса на кадри и възможности, а не че ако има индивидуално обучение то то е задължително с качествени бележки и редуциран материал. Смисъла на казаното се променя. Но ако ги обвините - ще кажат, че не сте разбрала.  Можели да да ви предложат и дистанционно също.  Трудно ми е да си представя как  тези хора стават-лягат, гледат се в огледалото ...

С една майка говорих наскоро, на която училищната администрация също беше казала някакви абсурди  тази година края на април, когато има едно отчаяно спускане от страна на училищна администрация и ресурсно да се подпише подпомагане за другата година. Защо отчаяно - по много и разнообразни причини (за които можете лесно да се досетите).  Майката отказва до сега две години да приеме предложението за ресурсно подпомагане. Тя самата много активно работи с детето у дома (професията й позволява) То е със специфични нарушения в ученето и съответно периодът до 4 клас ще му е труден. Трябва малко участие от страна на  госпожата но тя саботира защото както казах майката отказва да приеме допълнително подпомагане. Та й казват, че й предлагат по затруднителните предмети детето да бъде извадено от клас , обучавано индивидуално , с адаптиран материал, намален като обем И на качествени оценки. Цяла следваща учебна година така, а края на годината детето щяло да валидизира  материала на изходни нива и ще се върне в клас на количествени оценки като всички. (очевидно че с редуциран материал това просто няма как да стане). Според класната и директорката на срещата - това нямало да е допълнително подпомагане (!) - понеже екипът за оценка щял да бъде Вътрешно-училищен екип, а не от ресурсен център и подпомагането щяло да бъде от кадри на училището, а не на ресурсен център. Както и накрая й казали че от това училището не печели нищо финансово.
Еми обяснихме си с нея къде и в какво има не просто глупости, а лъжи. И аз я питам - сега не си ли бясна, не ти ли идва да го осъдиш. И тази мила мила жена ми казва -  те не го правят от лошо,  те може би не знаят ...
Много е удобно да "не знаеш" когато последиците от това незнание пада на плещите на някой друг...

Ха сега да си представим как може да бъде потърсена отговорност на тези хора? Никак. Как би могла да бъде потърсена отговорност на МОН, който ще решава дали и кой е СОП ? също никак.

Последна редакция: нд, 01 юни 2025, 12:17 от _re_ge

# 892
  • Мнения: 17 445
Когато на едно училище не му се занимава и не иска едно дете, то търси начини да се отърве от него или поне да се занимава по-малко с него. Факт. Тогава ми беше най-важно да не е на редуциран учебен план и на качествени оценки.
За щастие, приключихме с онова училище.

# 893
  • София
  • Мнения: 44 948
И аз много се радвам, че ще приключа със сегашното училище.
Случи се така, че не можахме да извиним 4 дни през март. Побъркаха ме, обаждания, срещи, заплахи за преместване. Нищо не се случи, само нерви ми вкарват.
Когато е на училище, работи само с ресурсния, при психолог не е бил тази година.
Класната му е много неприятна личност, пред родителите се прави на кротка, пред децата вика.

# 894
  • Мнения: 17 445
Учителската професия е изключително изнервяща. Лудост е това пенсиониране на 65, но няма кой знае какъв избор. То и желаещите млади за влязат в системата в прогимназиален и гимназиален етап не са се наредили на опашка.

# 895
  • Мнения: 15 969
Трябва да направим една тема за Наредба за Приобщаващо образование 2017 - митове, легенди и реалност и взаимопомощ от родители за родители.  Simple Smile


Побъркаха ме, обаждания, срещи, заплахи за преместване. Нищо не се случи, само нерви ми вкарват.
Те така "работят" . Извиват ръце, чакат родителя да се поддаде, да се хлъзне, да се пусне по течението.
Една друга майка с която поддържам  връзка искам да ползвам за пример. всеки срок правят екипни срещи в училище и ту я увещават, ту я заплашват.  Детето си посещава платено специален педагог, логопед, уроци по математика, с него се работи от майка и баба. Но допълнителни паричките за ваучер за СОП не отиват нито в училище нито в ресурсно. Тя често ми звъни да се консултира И като обсъдим им връща отговор. Първо й казали че може да имаМ (аз)  материален интерес като я съветвам и затова да не ми вярва Simple Smile .
Второ зимата директорката й казала че й писнало да майката да им отказва допълнително подпомагане и щяла да пусне сигнал до социалните. Казвам на майката че е шантаж, обаче тя в шаш и паника.  Тогава я съветвам да почне да си събира документация. По едно становище тип характеристика да й изготвят всички,  които работят с детето. Както от занимания които не са образователно обвързани, но детето посещава - танци, рисуване и т.н. Да поиска семейна характеристика  и от детската градина. Цели  положителна характеристика на цялостната  семейната среда - която да се покаже че е  подкрепяща и стабилна. Направи си папчица от документация жената. Така й стоят в чекмеджето. Само ми звъни и ми вика- социалните още не са се обадили. Ами няма и да се обадят .

Когато на едно училище не му се занимава и не иска едно дете, то търси начини да се отърве от него или поне да се занимава по-малко с него. Факт. Тогава ми беше най-важно да не е на редуциран учебен план и на качествени оценки. За щастие, приключихме с онова училище.

Целта ми не е критика. Целта ми е родителят да вземе напълно информирано решение. а не да получава някакви лъжовни данни,  които да му дават погрешно виждане за възможностите на системата.

# 896
  • София
  • Мнения: 44 948
А я ме посъветвайте, дали да кандидатствам за екип догодина в 8 клас?
В последната година аз полза не видях, той си е на количествени оценки, справя се криво ляво.

# 897
  • Мнения: 17 445
Недей. Вече ги е срам, а и екипът (ресурсната) покрива само БЕЛ. Математиката става прекалено сложна за повечето ресурсни, за другите предмети да не говорим, а младежите изобщо не са толерантни. Ако трябва допълнителна подкрепа по-добре да е на частни уроци извън училище.

# 898
  • София
  • Мнения: 1 277
И аз след 7 клас вече не подадох документи за СОП.Точно по тази причина, а и полза нямаше никаква, освен удълженото време на НВО, което не и се наложи да ползва.

# 899
  • София
  • Мнения: 44 948
Освен това ще е в ново училище, нови съученици, нови учители.
Аз говорих и с него.
Така и ще направя - няма да подавам.

Общи условия

Активация на акаунт