Образование за децата със специални потребности

  • 233 219
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 945
  • Мнения: 34
Казали са ви нещо, което отстои много далеч от истината, използвайки вашата неосведоменост. Върнете се от началото на темата и прочетете дали е възможно да се валидира предмет в края на годината, който е бил изучаван в намален обем на качествени бележки. И като пресметнете как се натрупва изоставането, дали е възможно да валидира накрая на училище и съответно да получи диплома въобще.

Освен това аз виждам някакво противоречие в написаното. Няма как детето да няма проблеми с усвояване на материала (според вас) и да ви предложат редукция. Редукция означава че детето не покрива държавен образователен стандарт. А това трябва да се докаже.

Категорично бих избрала втория вариант - малък клас, деца, които не са супер амбициозни, учител, който е свикнал да работи с нежеланите деца. Ромчетата често са по-толерантни към различните от българчетата. Разбира се има рискове за конфронтация, но щом няма да е единственото неромско дете аз бих рискувала.
Това в случай ,че детето покрива образователните изисквания.

Дори и да не ги покрива в подобни условия детето ще премине с всички. Те и децата от малцинствата рядко покриват ДОС но никой не го гледа като проблем. Вървят си по класовете... Имам познато дете за което доста убеждавах майката да го махне от ЕДНО "гостоприемно" за СОП училище и да го премести в найблизкото село. Там се оказа, че то е мат. Гений и единственото от класа, което в 5 клас чете на английски и знае столиците на европейските държави. Тази година не подписаха подпомагане и махат СОПа
Редукцията, за да бъде извеждан по математика и по български, е заради проблемното му поведение, за да не проваля часовете и да не пречи на осталите деца, тъй като им презстои НВО, и нямало да могат да се подготвят. Детето покрива ДОС, по математика и по български има 5, в края на годината.

# 946
  • Мнения: 17 445
_re_ge, нали си наясно, че за училището е по-лесно да изтика едно дете комбинирана форма или ИФО и да го мине на редуциран материал и качествени оценки? Никой не търси резултати, никой нищо не следи, детето преминава от клас в клас дори и ден присъствие да няма в часове и да не може да му се оформи дори качествена оценка. Да, бумащина е в началото и края на срока/ годината, но пък през другото време може да се кара през просото. Отделно, че училищата "не познават" наредбата или я четат като дявола евангелието. Но родителят рядко е в позиция да спори с цял екип.
chopper_girl, аз направих грешката да не преместя моето нежелано дете, не я прави и ти. Този тормоз е, за да го махнеш и влошава състоянието на детето ти.

# 947
  • Мнения: 34
chopper_girl, аз направих грешката да не преместя моето нежелано дете, не я прави и ти. Този тормоз е, за да го махнеш и влошава състоянието на детето ти.
[/quote]
Със сигурност, няма да го оставим в този клас, в който го тормозиха три години. Проблемът е че, системата е ужасна, директорите имат вътрешни канали за комуникация, и никъде не го искат. Ходих до РУО, насочиха, ме в училище, което ни е в района, там уж беше записан, но директора реши, че преди нас има други подадени заявления и не го записа. Единственият вариант, да бъде на дневна форма е ромският клас. Но там освен него има само едно българче.  Засега клоним към ромският клас. Вече, нямам нерви. Не съм спала нормално от месеци, постоянно го мисля.

# 948
  • Мнения: 3 143
Пробвайте варианти. Щом има още 1 българче може да се сприятелят.
Ние избрахме вариант местене в друго училище. Не знам дали е добре, но продължава без смесени форми на обучение.

# 949
  • Мнения: 5 000
И аз не преместих моето от нежелания клас и съжалявам, голяма грешка с последици.
И не се съгласявайте на редуциран материал с качествени оценки при тези резултати. Ще избера ромския клас, ако това е вариантът за нормално учене с количествени оценки.
Друго, вие сигурно работите с психолог за емоциите. Бих пробвала с друг.

# 950
  • Мнения: 15 968
Редукцията, за да бъде извеждан по математика и по български, е заради проблемното му поведение, за да не проваля часовете и да не пречи на осталите деца, тъй като им презстои НВО, и нямало да могат да се подготвят. Детето покрива ДОС, по математика и по български има 5, в края на годината.

Това звучи абсурдно. Редукцията при допълнителното подпомагане (ресурсно дето му казват) , обхваща не количеството часове А СЛОЖНОСТТА НА МАТЕРИАЛА! Затова и се слагат качествени бележки. Качествената бележка означава че детето не покрива ДОС, не завършва с оценка няма да има валиден документ за завършване на училище. Няма да може да участва в класиране в гимназиален етап. В случая ви предлагат нещо което не е във ваш интерес и не ви обясняват защо е така. Освен това допълнително ви подвежда и объркват.

Вай вай, на редуциран материал горките ще готвят детето за НВО, мислейки за другите а не за него. Сега това не е ли дискриминация?

Мама Ру
Родителят МОЖЕ И Трябва да спори и да си търси правата. И да помни, че Всички тези организации, гледат своят собствен интерес. Който е в противоречие с интереса на родителя и детето. Почти винаги Е в противоречие. А в случая е в шокиращо противоречие. Аз съм спорила с екип и не съм умряла. Всеки може. Особено щом има тук кой да го посъветва. Но борбата е на родителя и му трябва гръбнак.

Последна редакция: ср, 03 сеп 2025, 16:26 от _re_ge

# 951
  • Мнения: 34
_Re_ge, има ли вариант за комбинирана форма с количествени оценки, а не качествени, и без редукция по български и математика. И на двете училища, които ми предлагат комбинирата форма, мотивът им за предложението им е, че го извеждат заради поведението му, тъй като проваля дисциплината на класа.
Виждам, че детето ми има проблеми, но трябва ли да го лиша от валиден документ за завършване на училище, само защото не може да сдържа емоциите си, и госпожата не иска да го приобщи и настройва децата против него.

# 952
  • Мнения: 17 445
Уж има, но е трудно да разбиваш стени с глава. Кой нормален родител ще се съгласи на редукция, ако детето му е завършило с петици? Те на това разчитат, за да се откажете сами от училището им. И на тези хора бихте доверили детето си?

# 953
  • София
  • Мнения: 1 277
Престанете да търсите елитно училище за детето. Всички Ви го казахме. В края на краищата от всяка гимназия с нормална диплома може да кандидатства в университет и колкото по - висок му е успеха по - добре. Пък и може учителите да имат повече опит и по - добро отношение и да успеят да работят добре с него.

# 954
  • Мнения: 5 000
Запишете го в ромския клас, сменете психолога, изкарайте 4 клас, после ще решавате за 5 и т.н. Сега просто осигурете спокойствие за детето. Патили ви го казваме.

# 955
  • Мнения: 15 968
_Re_ge, има ли вариант за комбинирана форма с количествени оценки, а не качествени, и без редукция по български и математика. И на двете училища, които ми предлагат комбинирата форма, мотивът им за предложението им е, че го извеждат заради поведението му, тъй като проваля дисциплината на класа.
Виждам, че детето ми има проблеми, но трябва ли да го лиша от валиден документ за завършване на училище, само защото не може да сдържа емоциите си, и госпожата не иска да го приобщи и настройва децата против него.
Въпросът не е в това какво може а как се отнасят един към друг договарящите се (родител и отсрещна страна) . По принцип, доколкото помня при комбинирана форма , това е съчетания на дневна и индивидуална. По някои предмети детето е така по други иначе. Но сякаш имам спомен, че детето не може да взема индивидуално всички часове по даден предмет. Част е в клас, а  част индивидуално. Потърсих и намерих - за 30% часове от предмета са само индивидуално, от там нататък останалите 70% е в клас.  Така, че това е нещо което трябва да се вземе предвид.
От там нататък, почват ли да го вадят от час за обучение, те оценяват че няма да може детето да се движи с другите по материала. Това е много честа практика да се изтъква,  че индивидуалната форма на обучение по предмет е пряко обвързана с редукция на материала. И до сега не мога да разбера толкова ли са неосведомени екипите за подкрепа и образователните администрации или това е един удобен за тях начин на работа - детето да се пусне да се обучава под възможностите му. Но това е масова практика. Не знам защо не се сещат че примерно даровитите деца също са СОП и при тях няма редукция. Значи "индивидуална" не корелира пряко с "редукция" така както ни се представя.

 Поне са ви  казали че ще има редукция на материала, качествени оценки  и валидация, защото познавам майки подписали като са им дали САМО инфо, че ще е на индивидуално детето. И после хоп изненада, редуциран материал,  детето не покрива ДОС, на качерствени бележки е. Ами сега! Отговор от училището  - "ами ще валидира". Но кога? "Е, до 12 клас имате много време"...А сега в реалността - как да стане това? Допълнителният невзет материал как са се вкара в главата на детето. И не е ли по-лесно да се движи с масата - класни контролни тройки, а не с изпити/валидация . то половината деца от малките населени места неСОП не са в състояние да покрият адекватно материала, но имат 3 и 4.


Част 2  
Леко се отдалечавам от предходното за да погледне картината в цялостност. Родителите на децата СОП прочетат ли ме внимателно, осъзнаят ли това , което съм написала, ще прозрат цялостната картина и защо нашата образователна система що касае децата СОП така силно "куца".
Според сегашното законодателство, всяка образователна институция относително се самоиздържа. Всеки ученик се движи по нашата образователна система съпроводен от (ако можете да си представите) "кошница" в която всяка година държавата слага сума, която е определила като базова за неговата образователна издръжка. КАртината е малко по-сложна но ние гледаме само това перо. Колкото повече ученици има едно училище, толкова е по-стабилно. Колкото по-малко ученици има (малко, селско училище) толкова е по-заплашено от спиране на функционирането, затова за него плюс минус един ученик ( редовен, дори не говорим за СОП) е от голямо значение.
Учениците СОП се съпровождат от "кошница" с повече пари. Подписвайки договор ( родител и организацията осигуряваща допълнителна подкрепа) че детето е СОП, се гарантира че в кошницата на това същото дете ще се слагат повече пари. Те са за обучението му, те са и за специфични материали и обзавеждане. Затова, като чуя че училището нямало интерес да има деца със СОП  а само ресурсно - защото то оказвало услугата , ми идва да се гръмна.  Според нашата законодателна рамка допълнителната услуга (т.н. ресурсно) може да се предлага от различни организации - център за ресурсно подпомагане. Там ви е ясно. Но може и от самото училище, което от финансите, с които са съпроводени децата СОП,  може да назначи специалисти към училището. Може тази услуга да се оказва и от общински и държавни образователни институции  (ЦСОП, логопедични и други общински центрове). Важното е че държава отделя пари за тази услуга в "кошницата" на детето.

И така, още април ресурсно погват родителите да подписват услугата за следващата учебна година. Ако са "по-прозорливи" направо им бутат договор за учебен етап от 4 или даже 7 години. Имам познати, които са подписали още предучилищната че детето ще е соп до 7 клас. Което е ужасяващо. Особено понеже са им го представили като добро за детето. Дали е добро в техния случай друг въпрос. Договор се подписва, като това е само рамката. Запазва се правото детето да е СОП, запазва се правото за още пари в "кошничката". Колко ще са  - се рамкира когато вече се индивидуализира плана септември преди началото на Учебната година.

Разбира се следва логиката детето да е "зле". Колкото е по-зле толкова повече занимания и съответно повече часове, специалисти  и средства към кошницата, защото детето има нужда от повече грижа. А родителя се радва че са му отделили на детето повече занимания. а те са ги отделили, защото по документи след оценка детето е "зле" и това че е "зле" се отразява в неговия файл/или дело - онази папка с документация , което съпровожда детето то 3-та група ДГ та чак до 12 клас и която е едно подробно описание какво се случва всяка година. Това родителите трябва много добре да помнят. Дори да преместят детето, файлът върви с него и там е всичко ползвано като услуга, всичката информация за това как се е справило с функционалните оценки всяка година детето.  

И така, за всяко дете СОП ( то вече е с подписан април/май договор че ще ползва допълнително подпомагане и е СОП) , още преди началото на учебната година се подписва индивидуализация на обучението ( под индивидуализация имам предвид как точно ще се обучава конкретното дете - форма на обучение, какви специалисти, по колко часове, в клас или ще го вадят ... и съдържание на обучението , какъв ще е материала редуциран или не, как ще се оценява). От това се формира колко средства ще се добавят към стандартната ученическа "кошница"  и те постъпват към организацията, която ще предоставя услугата - преди да се извърши  услугата в цялостност. Примерно декември за втори срок . Т.е. плащането е авансово и напълно. И затова, често се случва да ми се оплакват че ресурсната не си върши работата. Примерно - не го вземала цял месец  ( имам такава приятелка. Казаха й че си "въобразявала". ). Или няма часове, защото логопед , психолог, ресурсната отсъствали, били болни, но нямали заместник. Или ресурсната постоянно звъни на родител или класен - 5 мин след началото на заниманието й с детето, да го вземат, защото не било в кондиция за обучение и урокът не се случвал. Обаче във всичките тези случаи, парите вече от кошницата на детето - са при хората които трябва да оказват услугата. Няма такова нещо като да се подписва двустранен  протокол че услугата за това занимание е извършена, детето е взето и върнато, какво е работено, виждат се материали и домашни. Няма такова нещо, думата на едните срещу думата на другите. "Платено, но неизпито".

И така. Смисъла на услугата се размива още някъде в средата на всичко което ви описах. Фактор е и добросъвестността на участниците, която е рядко срещано явление. Или просто защото аз масово помагам със съвети, а от съвет имат  нужда хора с проблеми, на мен все ми попадат недобросъвестни служители на услугата "допълнително подпомагане".

От там. Щом има намесен финансов интерес, има и фактор да се желае едно дете да е СОП. И както е СОП, работата с него да не изисква много усилия и прекалени цели за постигане. Ако може по-полека. Често схемата е да се опише  функционирането на детето под реалността,  за да може да се напише после че са постигнати някакви цели.  Реален случай -  В началото на годината в функционалната оценка пише " детето не може да чете", то е в начален училищен етап (1-4.клас).   Майката казва че то чете но по-бавно. Тя  го подчертава на екипната среща. Там казват добре и в документите за подпис - същото. Коментарът- какво значение има. В края на годината  на функционална оценка - детето познава буквите. No comment.

Последна редакция: чт, 04 сеп 2025, 16:02 от _re_ge

# 956
  • Мнения: 268
Описаното от re_ge е ужасно Cry , но явно е действителността....на децата ни се гледа като на портфейл с пари и никой не го интересува как се работи с детето и какви са резултатите от тази "работа"

# 957
  • Мнения: 34

 Поне са ви  казали че ще има редукция на материала, качествени оценки  и валидация, защото познавам майки подписали като са им дали САМО инфо, че ще е на индивидуално детето. И после хоп изненада, редуциран материал,  детето не покрива ДОС, на качерствени бележки е. Ами сега! Отговор от училището  - "ами ще валидира". Но кога? "Е, до 12 клас имате много време"...А сега в реалността - как да стане това? Допълнителният невзет материал как са се вкара в главата на детето. И не е ли по-лесно да се движи с масата - класни контролни тройки, а не с изпити/валидация . то половината деца от малките населени места неСОП не са в състояние да покрият адекватно материала, но имат 3 и 4.

След питане от моя страна, на какви оценки ще бъде по български и математика, ми го казаха. Първоначално техните мотиви бяха, че комбинираната форма е за негово добро, че ще се работи индивуално с него, и така от една страна няма да проваля часовете и да пречи на другите учиници, да се подготвят за матурата, а от друга щял да усвоява материала по - добре. В крайна сметка го записахме в кварталното училище в ромският клас, за тях няма абсолютно никакво значение, че е СОП, тъй като имат нужда от деца. Надявам се, като е в по - малък клас, да бъде по - спокоен и приет.

# 958
  • Мнения: 17 445
Стискаме палци да попадне в сплотен клас, където да бъде прието детето, да е спокойно и да получи нормално отношение от страна на учителите.

# 959
  • Мнения: 156
Изключително сложна тема!! И накрая всичко е заради пари. Днес сутринта ми се обажда класната на малката, ще е в 3ти клас. Защо съм зааявил всички учебници и тетрадки за подвързия, те на нея нямало да и трябват. Не била на нивото на другите деца, попитах я от къде знае !? , все пак 3м и 15 дни не я е виждала и въобще не е наясно, какво е научила! Ние положихме големи усилия, нсупи се да чете почиъи гладко, може да смята до 100, знаеш перфектно таблицата за умножение. Мисля си, че всичките други 25 деца са професори, според нея. Знам и съм 1000% убеден, че това хич не е така.

Последна редакция: чт, 04 сеп 2025, 13:23 от Dyado Yag

Общи условия

Активация на акаунт