Задачка май те затруднява, тук някой мигом я решава и добре я обяснява :)

  • 73 038
  • 736
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 18 025
           
  Вече изписахме и шестата тема, ред е на следващата. Simple Smile Дано и в  нея да продължим пускането на интересни състезателни и стандартни общообразователни задачи за различните класове и най-вече да запазим  духа на отзивчивост, добронамереност и желание за  взаимопомощ. Heart Eyes

Първата тема
Втората тема
Третата тема
Четвъртата тема

Петата тема
Полезни връзки:

http://format.netne.net/
http://www.math10.com/bg/
http://www.solemabg.com/
http://math-bg.com

Винаги тази своеобразна математическа библиотека може да се обогатява.




И нека си пожелаем думата математика да събужда у децатa ни само приятни чувства!

             
           

# 1
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 043
Благодаря, Русалке  Hug

...
И нека си пожелаем думата математика да събужда у децатa ни само приятни чувства!



Дано  Hug

# 2
  • София
  • Мнения: 10 825
Благодаря за темата!😃

Питането ми за 12 задача от 2014 г. 5-6 клас ЧХ все още е актуално 😳

# 3
  • Мнения: 4 204
За първи път се записвам да следя за интересни задачи за малкия и да помагам,  ако мога.

Благодаря за темата на Русалка.  bouquet

# 4
  • София
  • Мнения: 17 592
Благодаря за темата!😃

Питането ми за 12 задача от 2014 г. 5-6 клас ЧХ все още е актуално 😳


От този кръг ми се зави свят. Дано някой отговори, че по никой начин не получавам 41... 42 беше най-близкото ми предположение.

# 5
  • Мнения: 263
Благодаря за темата!😃

Питането ми за 12 задача от 2014 г. 5-6 клас ЧХ все още е актуално 😳
В конкретния случай бих посъветвала детето си да подходи към задачата като към тези от типа на "колко са триъгълниците/ пребройте квадратите...". Т.е. най-ефективно (макар и не най-издържано математически) ще е да си преброи фигурите, вместо да търси алгоритъм за да ги изчисли.
А те са:
Сегменти: 7 броя
Триъгълници: 7*4+7*2+7*1=7*7=49 броя
Седмоъгълници: 1 брой
Общо фигури: 7+49+1=57 броя   Peace

Скрит текст:

Понеже ако трябва да го обяснявам ще стане много тромаво за четене, реших да вмъкна снимка за нагледност, а в текста по-горе да е само маркирано. Голям зор видях докато се справя с качването на изображението! hahaha

Последна редакция: чт, 03 ное 2016, 09:20 от Кевана

# 6
  • Мнения: 204
Благодаря за темата!😃

Питането ми за 12 задача от 2014 г. 5-6 клас ЧХ все още е актуално 😳

Раздели кръга на пет парчета, като използваш диагоналите през единия от върховете. Така броенето е по-лесно.
Получават се 7+13+17+13+7 = 57 части. Нормално е да има някаква симетрия.
Разполагам и с решение в общия случай за n точки, но е дългичко. Ако някой се интересува, ще го препиша.

# 7
  • София
  • Мнения: 18 025
Според мен тази задача на ниво деца 5 клас може да бъде решена само с броене. Иначе си има доказана формула за целта, но тя е непосилна за малки. А тръгнат ли да търсят зависимости, ще се подведат от първите 4-5 стойности. Ако точката е една, няма хорда, кръгът си е цял и частта е една. Ако точките са две, хордата е една и частите са 2. Ако точките са 3, хордите също са 3 и  частите са 4. Ако точките са 4, хордите са 6 и частите са вече 8. Ако точките са 5, частите са 16. Тоест се получава заблужадаваща наглед геометрична прогресия от вида 1, 2,4,8,16... И децата плясват доволно с ръце, че следващите две числа в редицата са 32 и 64. Но те не са. 31 и 57 са.

Иначе въпросната формула е със степени, тоест неподходяща за петокласник, а доказателството й още повече.

1/24. (k^4 -6k^3+23k^2-18k+24), където к е  броят на точките върху окръжността.
Та би ми било интересно, ако някой има друга идея.

# 8
  • Мнения: 204

Та би ми било интересно, ако някой има друга идея.

Цитирам решението от книжката за "Черноризец Храбър" от 2014 г. В решението на задачата за 5-6 клас се препоръчва да се раздели кръга на пет части, както го написах по-горе, и се казва, че общият случай е разгледан в темите за 9-12 клас. Ето условието и решението на задача 30 за 9-10 клас:

зад. 30. Върху окръжност са отбелязани 11 точки по такъв начин, че след като се прекарат всевъзможните отсечки с краища тези точки, никои три отсечки не минават през една точка. На колко части тези отсечки разбиват кръга?
А) 265     Б) 386     В) 401     Г) 517     Д) никое от тези

Решение. Отговор Б. Ще установим, че ако са прекарани О отсечки, които се пресичат в Т точки, броят на парчетата от кръга е Р=О+Т+1. Да си представим, че последователно прекарваме отсечките: първо една, после втора и т.н. Първата разбива кръга на две части (О=1, Т=0, Р=2), втората, ако не пресича първата, отделя още една част от кръга и частите стават 3 (О=2, Т=0, Р=3), а ако пресича първата, отделя още две части от кръга и частите стават 4 (О=2, Т=1, Р=4). Нека сме прекарали n-1 отсечкии формулата е изпълнена (O=n-1, T=t, P=n+t). Нека n-тата отсечка се разбива на m+1 части от пресечните m точки с вече прекарани отсечки. Тогава тази отсечка добавя m+1 части и имаме O=n, T=t+m, P=(n+t)+m+1=n+(t+m)+1, т.е. формулата остава в сила.
Да забележим, че всяка пресечна точка се определя еднозначно с четирите краища на двете отсечки, на които е пресечна точка, понеже никои три отсечки не минават през една точка. Така броят на пресечните точки е равен на броя на ненаредените четворки точки. Сега при 11 точки имаме Т=С(долен индекс 11 и горен индекс 4 - комбинация на 11 елемента от 4-ти клас)=330, О=С(долен индекс 11, горен индекс 2 - комбинация на 11 елемента от 2-ри клас)=55, Р=330+55+1=386.

С това решението на задачата за 9-10 клас свършва. Ако приложим тази формула за задачата със седемте точки, получаваме Т=35 (комбинация на 7 елемента от 4-ти клас), О=21 (комбинация на 7 елемента от 2-ри клас), Р=35+21+1=57.

# 9
  • София
  • Мнения: 18 025
Staniolka, много благодаря, но имах предвид решение, подходящо за 5 клас. Ама не съм се изказала разбираемо, за което се извинявам. Иначе знам как се решава задачата. Peace

# 10
  • София
  • Мнения: 30 139
Здравейте,

мъча се да намеря логиката за решаването на тези 2 пирамиди за 1-ви клас. Няма указания, няма примери.
Стигнахме до извод, че се търси сбор "8" на цифрите под 8-цата. Друг начин, който измислихме: стрелките указват кои цифри да се сборуват т.е. 5+2+1= 8, после 4+1= 5 и т.н.

Скрит текст:

Бихте ли си казали мнението като по-опитни. Blush

п.с. На снежния човек отново няма указание и там ще броим колко пъти дадена цифра фигурира в картинката, нали?

# 11
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 043
мишенце, 8 е равно на сбора на цифрите в двете ктъгчета под него, 5 + нещо Simple Smile
5 е равно на двете под него - 2 + Simple Smile и т.н.
понякога е даден върха, има и с цифри в самата пирамида и се търси върха
задачата се среща и като пирамида с тухлички


на снежкото се бри колко пъти има цифрата Peace


# 12
  • Мнения: 255
,

Последна редакция: нд, 06 ное 2016, 20:53 от елена2006

# 13
  • София
  • Мнения: 30 139
мишенце, 8 е равно на сбора на цифрите в двете ктъгчета под него, 5 + нещо Simple Smile
5 е равно на двете под него - 2 + Simple Smile и т.н.
понякога е даден върха, има и с цифри в самата пирамида и се търси върха
задачата се среща и като пирамида с тухлички


на снежкото се бри колко пъти има цифрата Peace




bouquet

Значи ММ е бил прав. Blush

# 14
  • София
  • Мнения: 4 025
И аз тук, за да вляза в час с математиката отново Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт