МОН - промените продължават

  • 129 853
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 21 436
Най-вероятно тази.
А проектите вероятно ще претърпят промени. През последните години обикновено така става.
Ще бутнат оттук-оттам, за да върнат учебната година в старите й граници.
Другата е датите да останат, както са в проекта.
За промяна на началната дата няма време. Нямаше още като публикуваха проектите. Коментирали сме вече защо.
Просто смятам, че не трябва с лека ръка да се приема идеята за първи септември. Щото утре ще стане - вие я поискахте, ние ви я дадохме, но това не пречи да наблъскаме още малко междинни ваканции и да изместим края отново.
 Видяхте колко бързо се разпространи идеята - по-добре от началото на септември, отколкото в началото на юли. Може точно това да е бил търсеният ефект. Родители и учители да го поискат, а не министерството.

# 181
  • София
  • Мнения: 1 082
Дидева, не чети нещата буквално. Имам впредвид, че такива важни решения се обсъждат на по-високо ниво. Засягат много хора. Написах го по повод г-жата, която каза, че се надявала учителите да не го одобрят. За такива неща те нямат думата. Кога започва и свършва учебната година е от голямо значение за огромен брой хора, почти всички. Още малко като се пошуми и Борисов ще вземе нещата в свои ръце. Да се подлага нещо на обществено обсъждане през август месец е много подозрително и мен, като избирател силно ме тревожи.
Ще видим какво ще стане!

# 182
  • Мнения: 1 037
Достатъчно ми е, че когато днес казах на детето, че искат учебната година да започва на 01.09, то едва не се разплака, милото и ми каза: "Мамо, нали няма да го направят"... И не защото не обича училище, а напротив - ходи с голямо желание и е отличник. Но ваканцията си е ваканция, а горещите летни дни (каквито са и в началото на септември) със сигурност не предразполагат към желание за учене. Надявам се да бъдем чути...

# 183
  • Мнения: 21 436
Да се подлага нещо на обществено обсъждане през август месец е много подозрително и мен, като избирател силно ме тревожи.
А кога точно да го предложат? Заповедта трябва да е ясна най-късно две седмици преди началото на учебната година, като срокът за обсъждане е едномесечен. Ясно е и защо бързат с учебните програми.
Днес се сетих за отминалата кампания по кандидатстване. Какво става с делото ти срещу МОН? Има ли някакво развитие?

# 184
  • Мнения: 2 266
Мен пък ме изуми как успешно прокараха идеята за започване от първи септември. Всички скочиха срещу ученето през юли и приеха ранното започване като по-малкото зло. За мен си е също толкова безумно и излишно.

Загубих се в тази дискусия с  ваканциите и не съм сигурна обсъдихме ли отпадането на изискването за писмена рецензия на тестовете, когато всички въпроси са само с отворени отговори. Прочетох го някъде в новините.



Защо да е безумие да се започва от 1 септември?Напротив,по-малко натоварени ще бъдат децата.В Америка започват около 5 септември и завършват началото на юни.Трябва да имат задължително 180 дни училище и въобще не са натоварени по този начин.Имат коледна,зимна и пролетна ваканция,които са по една седмица и една през ноември,която е 5 дни.

# 185
  • София
  • Мнения: 1 082
Да се подлага нещо на обществено обсъждане през август месец е много подозрително и мен, като избирател силно ме тревожи.
А кога точно да го предложат? Заповедта трябва да е ясна най-късно две седмици преди началото на учебната година, като срокът за обсъждане е едномесечен. Ясно е и защо бързат с учебните програми.
Днес се сетих за отминалата кампания по кандидатстване. Какво става с делото ти срещу МОН? Има ли някакво развитие?
Иска трябва да се подготви, надявам се до края на септември да го внесем. Няма други желаещи. Имам адвокат.
А за обсъждането... да се бяха сетили по-рано.

# 186
  • Мнения: 1 037
Мен пък ме изуми как успешно прокараха идеята за започване от първи септември. Всички скочиха срещу ученето през юли и приеха ранното започване като по-малкото зло. За мен си е също толкова безумно и излишно.

Загубих се в тази дискусия с  ваканциите и не съм сигурна обсъдихме ли отпадането на изискването за писмена рецензия на тестовете, когато всички въпроси са само с отворени отговори. Прочетох го някъде в новините.



Защо да е безумие да се започва от 1 септември?Напротив,по-малко натоварени ще бъдат децата.В Америка започват около 5 септември и завършват началото на юни.Трябва да имат задължително 180 дни училище и въобще не са натоварени по този начин.Имат коледна,зимна и пролетна ваканция,които са по една седмица и една през ноември,която е 5 дни.
Ама защо давате примери за другите държави? Ето затова от гледане какво правят по другите държави, сме на този хал в момента и образованието ни се срива. Защото всяко ново правителство решава да се прави на "по-модерно" и решава да налага това, което е в другите държави. А защо никой нищо не казва за това, че ние имаме ( или може би вече трябва да кажа имахме) една от най-добрите образователни системи и респ. е по-натоварваща върху децата ни? Предпочитам да си остане точно такава, но и със ваканциите си в този си вид. Така че такива примери как е в другите държави никак не са удачни. Точно непрекъснатите "нововъведения тип Америка" в последните няколко години, смъкнаха нивото на образованието в България. Всяка година "ново двайсет"! Децата и да искат, не могат да се адаптират!

# 187
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
А да, образоваността в Америка е направо светъл пример.

# 188
  • Мнения: X
Мен пък ме изуми как успешно прокараха идеята за започване от първи септември. Всички скочиха срещу ученето през юли и приеха ранното започване като по-малкото зло. За мен си е също толкова безумно и излишно.

Загубих се в тази дискусия с  ваканциите и не съм сигурна обсъдихме ли отпадането на изискването за писмена рецензия на тестовете, когато всички въпроси са само с отворени отговори. Прочетох го някъде в новините.



Защо да е безумие да се започва от 1 септември?Напротив,по-малко натоварени ще бъдат децата.В Америка започват около 5 септември и завършват началото на юни.Трябва да имат задължително 180 дни училище и въобще не са натоварени по този начин.Имат коледна,зимна и пролетна ваканция,които са по една седмица и една през ноември,която е 5 дни.
Ама защо давате примери за другите държави? Ето затова от гледане какво правят по другите държави, сме на този хал в момента и образованието ни се срива. Защото всяко ново правителство решава да се прави на "по-модерно" и решава да налага това, което е в другите държави. А защо никой нищо не казва за това, че ние имаме ( или може би вече трябва да кажа имахме) една от най-добрите образователни системи и респ. е по-натоварваща върху децата ни? Предпочитам да си остане точно такава, но и със ваканциите си в този си вид. Така че такива примери как е в другите държави никак не са удачни. Точно непрекъснатите "нововъведения тип Америка" в последните няколко години, смъкнаха нивото на образованието в България. Всяка година "ново двайсет"! Децата и да искат, не могат да се адаптират!
Благодаря за коментара! Спестихте ми едно писане. Абсолютно съгласна съм.

# 189
  • Мнения: X
А да, образоваността в Америка е наfправо светъл пример.

Не знам каква е образоваността в Америка, но да се фукаш с образователната система на България е вицът на хилядолетието.
Не ми се цитираше следващия пост след твоя и да режа изречението за българската образователна система, която била една от най-добрите в света, затова се хванах за твоя пост, Лиляна.

И извинете, но в България нито през септември, нито в началото на юли има непосилна жега. Има статистики ако не вярвате.

# 190
  • Мнения: 2 266
Мен пък ме изуми как успешно прокараха идеята за започване от първи септември. Всички скочиха срещу ученето през юли и приеха ранното започване като по-малкото зло. За мен си е също толкова безумно и излишно.

Загубих се в тази дискусия с  ваканциите и не съм сигурна обсъдихме ли отпадането на изискването за писмена рецензия на тестовете, когато всички въпроси са само с отворени отговори. Прочетох го някъде в новините.



Защо да е безумие да се започва от 1 септември?Напротив,по-малко натоварени ще бъдат децата.В Америка започват около 5 септември и завършват началото на юни.Трябва да имат задължително 180 дни училище и въобще не са натоварени по този начин.Имат коледна,зимна и пролетна ваканция,които са по една седмица и една през ноември,която е 5 дни.
Ама защо давате примери за другите държави? Ето затова от гледане какво правят по другите държави, сме на този хал в момента и образованието ни се срива. Защото всяко ново правителство решава да се прави на "по-модерно" и решава да налага това, което е в другите държави. А защо никой нищо не казва за това, че ние имаме ( или може би вече трябва да кажа имахме) една от най-добрите образователни системи и респ. е по-натоварваща върху децата ни? Предпочитам да си остане точно такава, но и със ваканциите си в този си вид. Така че такива примери как е в другите държави никак не са удачни. Точно непрекъснатите "нововъведения тип Америка" в последните няколко години, смъкнаха нивото на образованието в България. Всяка година "ново двайсет"! Децата и да искат, не могат да се адаптират!


Защото американците са го измислили наистина добре.И наистина децата не са натоварени и имат време за всичко.Била съм учител в България и знам как е и виждам сега как е в щатите и мога да ви кажа,че е по-добра системата.Имат си децата и време за игра и време за учене.Наистина с всяка година става малко по-натоварващо,но не чак толкова,колкото е в България.И раниците им не са тежки,защото имат един учебник в у-ще и един вкъщи.И не си мислете,че нашата система е най-добрата.И аз така мислех преди време,но се сблъсках и с другата и имам възможност да преценя.

# 191
  • Мнения: 11 870
[

Връщат ви входните нива и класните, вие ги подписвате и ги връщате в училище? И това по всеки един предмет. Браво.


Единствено изходните в първи клас не бяха върнати, тогава много се учудих защо.

Иначе досега всичко се връща- входни, междинни, класни работи.Ако оценката е различна от 6, почти винаги има резолюция По математика има една таблица с две графи умее, не умее и се слагат Отметки/ " тикчета",както казва синът ми /какво детето умее и какво Не

По Ае всеки час има кракто контролно, там няма точки, но става ясно кое как се оценява, тези контролни остават за децста.

По темата- аз на това наблегнах в сигнала до МОН- не е ефективно да се прекроява учебнста година, трябва да се търсят начини за оптимизиране на учебния процес.

# 192
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
И извинете, но в България нито през септември, нито в началото на юли има непосилна жега. Има статистики ако не вярвате.
Искаш да ме накараш да вярвам на статистиките, а не на това, което лично съм изпитала ли?
Няма как. Знам какво е в края на юни и знам как се учи в гореща напечена стая. А знаеш ли какво се случва в същата стая плюс 15 включени компютъра?

И да, нашата система колкото и лоша да изглежда, в сравнение с образоваността точно на американските деца е на  доста нива над тях.

# 193
  • Мнения: 3 867
...
И извинете, но в България нито през септември, нито в началото на юли има непосилна жега. Има статистики ако не вярвате.
Искаш да ме накараш да вярвам на статистиките, а не на това, което лично съм изпитала ли?
Няма как. Знам какво е в края на юни и знам как се учи в гореща напечена стая. А знаеш ли какво се случва в същата стая плюс 15 включени компютъра?


Компютърните зали задължително пък трябва да са климатизирани. Ама няма да стане.
Аз пак да кажа, но за мен всички влиза в графа-условия.
1. Битови Условия в самата класна стая-щори за сянка (не от онези металните, дето се чупят и не стават за нищо); шкафове за багаж; удобен чин със стол, по възможност индивидуален. В момента са на голи прозорци повечето и който седи в редицата до прозорците е ад. Чантите са претъпкани и често се слагат на стола, на който се седи, съответно не е удобно, няма място как да седнеш. Ако ще крадем модели-да вземем поне условията да огледаме - шкафче за всяко дете, където да си държи нещата, особено, когато си на кабинетна система. Не само за първолаците, на гимназистите им трябват такива шкафчета в пъти повече от на малките. Условия за хранене и на големите ученици. В момента само малките се "домогват" до стол, поради липса на време да се доредиш до храна и маса. Следва да има помещение, където да можеш да се нахраниш с храна от вкъщи, вече сме достатъчно дорасли, за да носят децата домашно приготвен сандвич или друго, но трябва да има условия-къде да го извади и да го изяде. По класните стаи не е опция. Но при такъв дълъг ден на децата в сградата на училището-някои са по цял ден-битови условия е задължително да има! Часовете по физкултура трябва да са по два-модулно и с достатъчно време за душ и преобличане-т.е. редно е да има съблекалня с душ. Тогава се вади екипа от наличното шкафче, децата се преобличат нормално, загряват, спортуват , излизат отпочинали и заредени, тонизирани и след душ влизат в час по математика, например-в пъти по-ефективни ще са. В момента какво се случва: по-често няма как да се преоблечеш-ходиш с анцуг за деня, търчиш като изоглавен най-често без мисъл, я нормативи се покриват, я се хвърля една топка и се казва ритайте. При час от 40 минути, с поне 5 минути закъснение, ако случайно все пак има начин да се преоблечеш, и качествена загрявка, за да няма контузии от поне 10 минути, остават за ритане 20 минути, достатъчни точно да се препотиш и да влезнеш мокър и вонящ на математиката.
2. Учебни Условия - учебни материали, които са качествени и не се сменят всяка година, не се правят постоянни промени, не се премества учебно съдържание от по-горни класове в някакви притурки. Учители, които са добри и са мотивирани и финансово и с отново Условия, да отстояват, да защитават и да водят децата напред в учението. Прозрачност в процеса на обучение-ясни и достъпни планове, ясни и единни критерии за оценяване, ясни условия за оценяване (имаме поне няколко реплики тази година в стил-имаш претенция за оценката ли?-така реших, така ти писах-ама да обясни защо, рецензия да има, да каже къде си сбъркал-няма такова нещо. Добри и мотивирани учители, а не вършещи работата си с досада и през пръсти. Взимане на целия предвиден материал, а не докъдето успеем. Пак да кажа-тази година не взеха целия материал по математика-предмет, с който се кандидатства, какво остава за онези притурки, които печатаха, но и не раздадоха- аз си ги разпечатах лично и ги дадох на детето, но те пък така и не ги взеха като материал. Следва да има и оценка на Учителя по някакви критерии, не може да има учители, които нехаят и го карат през просото-те са основен двигател в машината и без качествен учител добро образование няма как да има!
3. Управленски условия - да не се гледа на всяко дете като "едни пари, които ще се дадат за него". И като делегиран бюджет и като пари, събирани от настоятелствата в стил дарения. Така ще се прекъсне и нишката на мъртвите души в училищата, и на присъстващите само "защото трябва", но получаващи диплома крайно неграмотни. Дадох пример с деца, които не влизат в клас, без преувеличение-цяла година. На финала имат и оценка и диплома. Взимат шофьорска книжка, гласуват, но могат само да се подпишат, крайно неграмотни и пропаднали. И такива ги има не само в западналите райони в България и обезлюдени, такива са на лице и в София, аз говоря за софийско училище, нещата се развиваха пред очите на всички деца, които се чудеха как става фокусът. Двоен аршин, крайно нечестни видими ситуации, крайно демотивиращи за "нормалните" деца, не говоря за отличници, говоря за нормалните деца, които вече са големи, виждат и разбират. Това после продължава с прием в гимназиите - нечестен вход на едно солидно количество деца, разпределени по паралелки на съвсем различен от социален принцип.

При наличие на добри битови и управленски и учебни условия, независимо от дължината на ваканциите, начало и край на учебната година, единици ще са демотивираните деца и в най-важната възраст, когато трябва да трупат знания, това ще става ефективно, защото няма да е в борба с тях и насила, а ще става по-елегантно и по-естествено. Тогава и грамотността ще се покачи. В момента при нас на много места не е изпълнена точка 1, липси има и по точка 2, а точка 3 е гнила от всякъде, ние за ваканциите сме се хванали. Абсурдно е.

Последна редакция: ср, 02 авг 2017, 08:11 от smetanapalata

# 194
  • European Union
  • Мнения: 1 361
И не само условията в училището са важни. Да, в България няма непосилни жеги, но в България няма климатизирани автобуси. Малки деца пътуват всеки ден от и до училището по един час (и не говоря за градския транспорт). Чакат преди и след училище училищния автобус, който може и да закъснее. А това са 6-7-8 годишни деца на открито в училищния двор или някаква подобна бетонна площадка. Или по-големите свършват училище в 14,30 и трябва да се придвижат до автогарата, която е на половин час път пеша, за да се качат в раздрънкан бус, в който температурата е поне 45 градуса.
Ученици живеят на общежитие. И когато се приберат от задушната (или мразовита) стая, те попадат в нова такава. Не е като да се прибереш вкъщи и мама да ти е приготвила лимонада, да останеш сам поне един час и да починеш.
И повярвайте ми това са немалка част от българските деца. Не може всеки да гледа от своята собствена камбанария (пардон климатизиран офис).

А умните глави от министерството не спират да ме изумяват. Видяха, че идеята им за удължаване на годината среща голям отпор и започнаха "Родителите искат започване от 1 септември", после станаха "Работодателите...". Видяха, че и с работодателите се излагат, сега последното е "Директорите искат начало на 1 септември". Те и директорите са някакви мазохисти, които искат да започнат работа на 15 август, за да приготвят тоновете бумащина, които се изискват в началото на годината. Следващото заглавие ще е "Учителите искат..."

Общи условия

Активация на акаунт