Шести клас

  • 78 705
  • 786
  •   1
Отговори
# 705
  • Мнения: 11 962
Само българските автори от 5 до 7 клас ни казаха на нас. Така освен тези в 7ми клас ще включат още няколко произведения - "Хайдути" от 5 клас , "Серафим" , "Под игото" в 6 клас . Не се сещам имаше ли други... Характеристика на герой е подобна на задачата с тезата. Имат цяла учебна година, ще се научат да ги правят.
Най-трудно ми се вижда сбития преразказ.

И на мен така ми казаха, само бълг.автори.Към изброените добавям Л.Каравелов, Ран Босилек, Веселин Ханчев, Хр. СмирненскиИв.Вазов с още стихотворения,Е, Багряна, ми то стана като моя кандидат- студентски изпит

Как пък се случи най- прецакания набор, като се почне с притурките от мин година, сега и това

Давайте да вдигаме революция и да умираме при Гредетин Simple Smile

# 706
  • Мнения: 179
Здравейте, в последнато изречение от публикацията от в. Марица Таня Михайлова казва: При всички случаи, ако влезе в сила промяна, тя ще бъде обявена до 15 септември, за да могат да се подготвят учениците, на които им предстои изпит следващата пролет.
Това зночи ли, че изпита остава през май 2019 г. И няма да се измества през юни 2019?

# 707
  • Мнения: 4 047
Не, съдейки по цитираните от първоучителката Дидева срокове. Просто дамата не е посмяла да говори едновременно за промяна във формата и във времето на НВО.

# 708
  • Мнения: 11 962
       Не го намирам за справедливо.
Децата от V клас ще знаят, че материалът влиза в НВО, от VІ хайде, все пак и те имат време за подготовка, изведнъж точно набор 2005, дето на луд го направиха с учебни промени, хайде септември ще разберете дали влиза материал от 5 клас или не. Като правят промени, да ги предвиждат по-дългосрочно.Да влязат в сила за сегашните петокласници, а не за тези, дето вече са загърбили материала.

С това не искам да кажа, че не трябва да се учи за знания, но все пак, НВО е доста сериозно изпитание, за да се подлагат децата на допълн. стрес. И си представям само как ще хвръкнат цените на уроците от септември. И къде време да се преговаря всичко наново от 5 клас...

# 709
  • Мнения: 4 047
И някак няма логика - колко дълго се "дъвка" дали балообразуващи са оценките от 7-и клас или средно аритметично 5-7 клас. Симетричното на това решение е - актуален за проверка на знанията да е материалът от 7-и клас (той стъпва на изучаваното през предходните години - граматиката се надгражда стъпка по стъпка, но относно литературата обемът 5-7 клас е огромен). Още повече, че в 7 клас ще се учат художествените средства и похвати. Хайде сега - да прилагаме новонаученото към вече забравеното - къде в "Хайдути" има синекдоха, а къде в.... - алитерация. Не става!!! Белким някой, от когото зависи, използва главата си по предназначение. Но, напълно подкрепям Светкавица, че не следва да мълчим. Във ФБ групата на Майките на София  дебнат журналисти, които търсят новини. В рамките на един-два дни след "качване"  на пост, в ДИР се възпроизвежда съдържанието му, ако засяга обществен интерес.

# 710
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 376
Тезата и характеристиката на герой не ми се виждат толкова подобни и взаимозанемянеми. Сравнявам предишния ми седмокласен опит и сегашния шести клас. За тезата наизустяваха стилистични похвати, добавят автора и някоя и друга собствена мисъл и се получава нещо прилично. За характеристиката - ще трябва да ги назубрят такива за колкото се може повече герои. По-голям обем, още по-малко лична мисъл и доста по-трудно. Иска и повече време за писане. Би трябвало да удължат първи модул, ако искат поне да се запази досегашния успех на учениците. Ако трябва да се готвят върху всички учени герои от 5 до 7 клас - съвсем ще падне успеваемостта на МОН. Та не вярвам да си го причинят.  Laughing
Сбитият преразказ, вместо подробен, може да компенсира успеха, но пък той би бил в модула за кандидатстване, не в този, който размахват после като резултати от МОН. Може да доведе до по-голям брой отлични оценки, според мен.  newsm78

# 711
  • Мнения: 11 962
      Обмислям писмо до МОН, не ми е за първи път.
Съвсем, съвсем в суров вид.Моля, за мнения, критики, корекции, възражения, защото ваканцията тропа на вратата, да не се окажем на 15 септември изненадани с нови приумици МОН-ски.

           
Скрит текст:
Уважаеми дами и господа!
      В последните дни в медийното пространство се обсъжда възможна  промяна на формата на НВО по български език и литература за учениците, които през учебната 2018/ 2019г. ще бъдат в седми клас. Предвидените промени предполагат включване в НВО след VІІ клас  изучаван материал по предмета от V и VІ клас.
      Без да отричаме необходимостта от знания с натрупване  и значимостта на познаване  на родния език и литература, считаме, че едни такива промени ще бъдат ненавременни и притеснителни за учениците.     
    Обемът на материала по литература, в случай че бъдат включени и изучаваните произведения от пети и шести клас,  не би позволил познаване на произведениятав детайли, така че да бъдат разпознати реплики и герои. Публична тайна е недостатъчният брой часове в училищата по български език и литература/ а и не само по този предмет/, поради което качествената подготовка се случва преимуществено в школи и на частни уроци.Невъзможен е качествен преговор на изучаваното през предходни години и едновременното усвояване на нов материал в седми клас.
      Спорна е и ползата от другите промени- въвеждане на проверка за знанията върху характеристика на герой, сбит преразказ и др., доколкото няма ясна аргументация кое налага тези промени и то непосредствено преди започване на новата учебна година.
       Срокът, който се коментира за въвеждане на промените- 15.ІХ 2018г. е крайно недостатъчен като ориентир за акцентите върху предстоящата подготовка.
    Като имате пред вид изложените аргументи, моля да преосмислите концепцията за нововъведения непосредствно преди началото на предстоящата учебна година и да запазите стария формат на НВО по български език. Ако все пак, прецените необходимостта от промени, нека с тях бъдат запознати учениците, в класовете, предшестващи последния клас от основното образование, за да има яснота и качествена подготовка.
       





Ако желаете да се присъедините, моля, пуснете ми на лични по един мейл и име, за подкрепа.Ако не, мисля и сама да го пусна, но от повече родители , ще изглежда по-сериозно.

Да търсим ли подкрепа и от другите набори?

# 712
  • Мнения: X
      Обмислям писмо до МОН, не ми е за първи път.
[/spoiler]

Ако желаете да се присъедините, моля, пуснете ми на лични по един мейл и име, за подкрепа.Ако не, мисля и сама да го пусна, но от повече родители , ще изглежда по-сериозно.

Да търсим ли подкрепа и от другите набори?
Изчакай да пуснат официално предложение. Сега на практика няма нищо черно на бяло.

# 713
  • Мнения: 11 962
      Да, вероятно ще изчакам, макар да има вече не една и две срещи на по-затворени "форуми".
Във всеки случай, учителите -проверители го коментират и то не като слух. А тъй като темата върви бавно, искам по-отрано да обсъдим възможността за реакции, аз затова написах "съвсем, съвсем в суров вид"

# 714
  • Мнения: X
Имах предвид да си го напишеш, но да чакаш появата на официален документ, примерно проект, да го доошлайфаш и тогава да бъде изпратено. Дори да е коментирано по разни форуми, все още си остава просто думи.

# 715
  • Мнения: 11 962
Е, разбира се, аз тук очаквам да се дообработи, да се дадат още мнения.

Но не се надявам много на успех, от това, което зная, почти сигурно е, че ще има промени.

# 716
  • Варна
  • Мнения: 3 251
Аз днес го казах на моята дъщеря,  оказа се че тя вече го е чувала от други деца.. 

# 717
  • Мнения: 4 047
Светкавичка, причисли ме към революционерите.
За мен е учудващо мълчанието на майките на деца от набор 2005.
Дали им изглежда далечно  времето на НВО, или го подценяват (като повратен момент в живота на цялото семейство)?
Съгласна съм с Дидева, че следва да има поне изявление на пресаташе от МОН, за да реагираме.
Днес пуснах информация за промените в седмокласната тема. Няколко майки (проект рецидивистки с НВО) скочиха. В тази група ми е надеждата.
Тук - спокойствие цари, а в малкото изказвания - съгласие  или одобрение.
Не съм уверена, че се разбира сериозността на промените и бремето, което би легнало на плещите на децата. Художественият образ следва да включва външна характеристика, речникова такава, характерни, отличаващи героя белези, качества и анализ на ситуациите, в които те се проявяват....Дълбоко познаване на произведението и много услужлива памет се изискват за това. Не е вярно, че набор от клишета ще "върже" художествения образ. Близка е ситуацията с разсъждение по цитат. А сбитият преразказ предполага пространен текст, който да бъде осмислен, запаметен и синтезиран. Споменът ми е, че едва в университета започнах да боравя с качествени подготвени от мен тематични конспекти. Не съм психолог, но ми се струва, че функциите анализ и синтез тепърва се градят в деца на по 12-13 години. Разбира се - зависи от сложността на текста.
Дано се включат повече родители и да наведем допълнителни доводи против промените.
Неприятно ми е да правя връзка между по-големия по численост набор 2005, константните места в желаните училища и гарантираната директорска бройка (без кавички).

Последна редакция: ср, 23 май 2018, 18:26 от Шарлот

# 718
  • Мнения: X
Аз ще помогна с каквото мога. За съжаление шум обикновено се вдига след като промените станат факт. Виждала съм го много пъти. Пускам линкове към проекти - почти никаква реакция. Приемат ли го официално и тръгне ли по медиите - вълна от протести.

# 719
  • София
  • Мнения: 1 059
Светкавица и аз ще участвам. Ще следя също сайта на МОН и ако се появи нещо като проект веднага ще сигнализирам.

Общи условия

Активация на акаунт