Оценката – от какво значение е за вас?

  • 17 501
  • 264
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 36 499
 Точно пък по литература може да се отклониш най-много от описаното в учебника и това, което традиционно се преподава от учителите, и стига написаното да е на ниво, оценката ще е висока. Поне, когато оценяват хора с някаква мисъл в главата.
Например, познат ми разказа за случай, при който ученик развил идеята, че Бай Ганьо изобщо не е толкова лош и има редица положителни качества - упоритост, пробивност, способност да опази собствената си индивидуалност в чужда среда (ха ха). Всичко това аргументирано напълно сериозно (без ирония или сарказъм) и добре написано, и съответно - оценено с добра оценка.

А добрата памет и бързината наистина не са доказателство, че някой е много умен, но са ценни качества и е правилно да се оценяват високо. Аз самата съм по-скоро бавна и способността ми за запаметяване е на средно ниво - завиждам на хората, които запомнят факти бързо и трайно.

# 31
  • Мнения: 3 883
Това за литературата е много далеч от реалностите. Едно е дете да защити някаква своя теза в час, друго е да бъде поднесено в тест, още по-трето е този тест да е НВО, където оценката (по новому точките) е от съдбовно значение. Основно трябва да се усвои формата на изпита, никой не търси добре защитени лични тези. Формата в по-голямата си част е тест на бързина (например по математика 1 модул е решаване за бързина, може да си корифей, ама ако не си решиш задачките за норматив и останат не решени-няма точки и сбогом хубава гимназия).
ПП.Литература се учи чак в 8 клас. Тестът в края на 7 клас, т.нар. НВО не включва такива собствени разработки. Има теза, с ключови думи, които ако не си употребил-тезата ти не струва и не ти носи точки. Това се наизустява, дават се готови шаблони, гони се и конкретен обем-от 3 до 5 изречения, не повече и не по-малко. Втори модул е преразказ-показваш умение да запомниш сега и веднага огромен брой подробности от даден текст-примерно, ако е има действие с герой, но си пропуснал да преразкажеш, че е бил с каскет (или си написал, че е бил с шапка)-отнемат ти точки.

Последна редакция: чт, 05 окт 2017, 12:39 от smetanapalata

# 32
  • Пловдив
  • Мнения: 9 711
Ами нека кацнат пишещите сега с малки деца в 7 клас, когато формата на НВО е главно памет, бързина и тук-там знания. Преписваческите умения също са в основата на оценката. Прост пример е т.нар. теза по БЕЛ, където имаш набор от тези (разработени по правило в школите или частния учител), които се наизустяват. Нямаш ли ключовите думи в тезата-тезата ти не струва и не ти носи точки Simple Smile инак може да е велика.


Тук не съм напълно съгласна с теб. Може и без да се зубрят тези. Това с ключовите думи отдавна го няма, а има насоки, които за дадена теза са поне 4, като всяко друго вярно и защитено мнение се признава. А че в школите и уроците не учат децата кака да си пишат тезите, а ги карат да зубрят, това е друг въпрос.
И чак съдбовно значение на НВО в 7 клас. Хайде стига. Все едно децата отиват на заколение.
И да, бързината се тренира. Още от 5 клас.

# 33
  • Мнения: 3 883
Съдбовно е, щом определя пътя им е съдбовно, разбира се.
И не, не е съвсем както ти го обясняваш, казвам го от позицията на прясно минала и то изключително успешно (като точки, т.е. оценка за да сме по темата), прегледала и на място работата и видяла с очите си за какво точно е отнета половин точка Simple Smile.

# 34
  • Мнения: X
Не отиват на заколение. Просто за елитните гимназии в София максимален брой деца се състезават за минимален брой места. Следователно, всяка стотна е важна. И да ми харесва, и да не ми харесва, това е положението.

# 35
  • Мнения: 1 153


 
Цитат
Няма как детето да има знания, а оценката му да е ниска.

Разбира се, че има как. Притеснило се е, разсеяло се е, заболяла го е главата, доходило му се до тоалетна... Не се е наспало добре, точно сега не му е до тестове и изпитвания... Ей такива едни дребнички неща, но могат много да повлияят на представянето. Децата не са роботи, че да действат нон-стоп безотказно. Вие винаги ли сте в кондиция и давате всичко от себе си? Нямате дни, в които давате по-малко в работата си, у дома си? Винаги помните всичко и на секундата вадите отговора от паметта си?
Това е единият начин да има разминаване между знания и оценка. Това е поправимо. Това са обективни причини.
Другият начин е отношението на учителя към детето. Има учители, които си имат любимци, нелюбимци и другите. На любимците се поподсказва на тест, изпитват се всеки път, когато вдигат ръка, пишат им се оценки на кило. В същото време, дете, което учи с интерес предмета, забелязва грешка в учителя и я казва. По презумция влиза в графата Омразни и от там насетне трудно ще докара добра оценка. Друг вариант: Майката на Х спонсорира класа, от нея има полза, а майката на У е смотла, дето няма средства за нищо. Следователно - Х е готино дете, умно (няма как да не е отличник, ще изпуснем мама), а У  да се пъне, все тая.  Ето ви субективни причини.

# 36
  • Мнения: 3 049
Ами нека кацнат пишещите сега с малки деца в 7 клас, когато формата на НВО е главно памет, бързина и тук-там знания. Преписваческите умения също са в основата на оценката. Прост пример е т.нар. теза по БЕЛ, където имаш набор от тези (разработени по правило в школите или частния учител), които се наизустяват. Нямаш ли ключовите думи в тезата-тезата ти не струва и не ти носи точки Simple Smile инак може да е велика.
Е, това ме разбива. Плюс вклюването на несъпоставимите оценки от дипломите, което принуждава малки и големи, щат на щат, много да държат на тях. Обезценяването на шестиците пък демотивира истински умните и целенасочени деца.

Ако няма зададен формат на изпита, по-подготвените, умни и мотивирани пак ще изплуват, без да им се налагало да се готвят за папагалски изпити. Ще карат нормален седми клас децата и ще са по-научени.

# 37
  • Мнения: 36 499
smetanapalata, може да е така сега - в моето училище нямахме такива специални изисквания при класни, контролни и тестове. Съмнявам се, че там и в момента имат твърде строги критерии.
Този с Бай Ганьо е бил тийнейджър, но не знам в кой клас (може би 8-ми или 9-ти).

Изискване за форма съм спазвала само при кандидатстването за прием в университет, но писах теми, не съм ходила на тест. Тогава учителката по литература (частната), ми каза, че при отпуснати 5 часа за изпит, всичко под 10 изписани бели листа е шега, а и това е  само общ ориентир, защото някои кандидат-студенти се опитвали да пишат колкото се може по-едро)) Та, това ми беше..

# 38
  • Мнения: 3 883
Петя, в моето училище, как е било преди 30 години-не важи. Живеем днес и сега, днес реалностите са такива.

# 39
  • Мнения: 36 499
Не са 30 - 14 са)) А едната си класна я виждам често и още не се е пенсионирала; мога да я попитам дали са се стегнали, но сигурно ще я е срам да ми отговори. От слухове знам, че не са.

# 40
  • Мнения: 3 883
Казвам само, че днес правилата са други. Кой, дали, защо и къде се е стегнал няма връзка с принципа, че оценката е важна, и днес не я пишат за различно, разчупено и добре обосновано виждане по дадена тема. Това не е вече съчинение с елементи на разсъждение.

ПП. Сетих се за една любопитна подробност, може да ви бъде интересно на тези с по-малки деца още. В преразказа, който е 2 модул от НВО, се броят абзаците. Колкото са в реалния текст, толкова трябва да бъдат и в самия преразказ. Т.е. учат ги да си преброят и да запомнят броя абзаци и после да си конструират и преразказа с точно толкова. Това е от серията "любопитни факти". Simple Smile

Последна редакция: чт, 05 окт 2017, 13:13 от smetanapalata

# 41
  • Пловдив
  • Мнения: 9 711
smetnapalata, това го чувам за първи път и не е като да нямам наблюдения върху тази част от изпита. Нашите ги учеха да си правят план, а не да броят абзаци... И в крайна сметка, оценката в едно училище сама по себе си не значи нищо. Човек разбира какви са знанията и уменията на детето му едва когато попадне на състезание, конкурс и накрая на изпит и види реално къде са намира детето му сред останалите.

# 42
  • Мнения: 15 601
Цитат
Няма как детето да има знания, а оценката му да е ниска.
Разбира се, че има как. Притеснило се е, разсеяло се е, заболяла го е главата, доходило му се до тоалетна... Не се е наспало добре, точно сега не му е до тестове и изпитвания... Ей такива едни дребнички неща, но могат много да повлияят на представянето. Децата не са роботи, че да действат нон-стоп безотказно. Вие винаги ли сте в кондиция и давате всичко от себе си? Нямате дни, в които давате по-малко в работата си, у дома си? Винаги помните всичко и на секундата вадите отговора от паметта си?
Това е единият начин да има разминаване между знания и оценка. Това е поправимо. Това са обективни

Точно затова разрешавам по една 2-ка в годината. Защото може да не му е било ден. Но, когато двойките и тройките станат повечко определено вече не е до това какъв ден му е на детето, а до това, че не се е подготвило достатъчно

А относно това, че оценките не са критерий, защото е важно детето да е креативно ще поясна - ако на контролното по математика, история, география и т.н. от 20 въпроса е имало 10 грешни отговора това какво е според вас - незнание, мързел да си научи материала и да се подготви за контролното или креативност? Т.е. - ако по история на въпроса "Кога е създадена българската държава" детето е заградило отговор различен от 681-ва година това си е незнание - не е никаква креативност.

А относно литературата - креативността и способността за разтягане на локуми там идва на доста по-късен етап, но ако детето не е технически грамотно всичко това отива на вятъра

# 43
  • Мнения: 3 883
Разбира се, въпреки точните указания за проверяващите, доказано е, че и различно се спазват в различните градове. В момента няма качествен контрол при протичане на НВО след 7 клас както на квесторите, така и на проверяващите.

ПП. Относно датата 681г.
Това е дата, която се учи постоянно от 1 до 4 клас. Тя не е  показател, ама хич. Факт са обаче един куп дати после, извън тази, които точно се наизустяват. Наизустявах ги и аз с моите деца години наред, отново и отново, но аз и сега не ги помня. Наизустяването е с цел да се покрие все пак тази информация, която се дава главно на тестовете. После датите се забравят. Конкретно 681г няма как да се забрави от никой, но с останалите-залагам си главата, че не се помнят.

# 44
  • Мнения: 5 160
ПП. Сетих се за една любопитна подробност, може да ви бъде интересно на тези с по-малки деца още. В преразказа, който е 2 модул от НВО, се броят абзаците. Колкото са в реалния текст, толкова трябва да бъдат и в самия преразказ. Т.е. учат ги да си преброят и да запомнят броя абзаци и после да си конструират и преразказа с точно толкова. Това е от серията "любопитни факти". Simple Smile

 Rolling Eyes
Ако има три абзаца, в които героят, от чие име се преразказва, не участва и не знае за описаното?
Звучи ми много бакалски този начин. Детето за 15 мин текст ли чете или брои и запаметява абзаци ...
Освен да е в помощ при деца, които не могат да отделят текста на абзаци.

Общи условия

Активация на акаунт