Оценката – от какво значение е за вас?

  • 19 071
  • 264
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 4 145
Аз не казвам нов, модерен, стар, грешен или правилен е този метод. Само констатирам, че има някакъв модел.
Ако трябва да направя сравнителен анализ на изпитите за езикова гимназия след 7 клас по мое време и днешните, то има огромна разлика. Най-малкото днес абсолютно всеки един ученик минава т.нар. НВО, няма не искам Simple Smile. По мое време беше развитие на литературен въпрос от конспект литературни произведения и 4 задачи по математика. Днес и по двата предмета е разделен на две части, като първата част е тест, който, както казах, си има правила и време за попълване. Въобще, успешното преминаване през този изпит с изход-класиране за добра гимназия, зависи както от знания, така и от умения да се справиш с конкретния модел на изпит. Не е само голо знание, богата обща култура и т.н. неща, които със спорадично разказване на урок по физика не се дава.

# 181
  • Пловдив
  • Мнения: 10 468
...
Та да се карам - не виждам смисъл. Ако е ненаучен урок, научава се и оценката се поправя. Ако е нещо неразбрано, обяснява се. Ако среща трудности, осигурява се помощ. Не знам само мързел и незаинтересованост как се борят. А и да не забравяме факта, че ниската оценка и срама пред класа вече са наказание, защо да се карам на детето?
Срам пред класа? Абе ти в кой век живееш? Колкото по-нагоре отиват по класовете, толкова повече не им пука от една ниска оценка. Поне на голяма част. И отличниците стават доста по-малко. Поне като гледам списъците за стипендии по успех в гимназията, където учи детето.
От друга страна, да вземе да ми се притеснява и да реве за оценка, хайде няма нужда. Защото и такива случаи има. Аз искам здраво физически и психически дете, нищо че не е с 6 от горе до долу.

Скрит текст:
А за руския - едно време поне един език научавахме като хората. Имах прекрасна учителка в гимназията. Учехме руска литература, а тя разказваше страшно увлекателно. Да не говорим после колко руска специализирана литература изчетох по време на следването. На български тази информация я нямаше.

# 182
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Аз пак да кажа, но спорадичното (или не чак толкова) разказване на някой физичен процес или пускане на филм не носят точно онзи успех, който идвал сам. Разберете, че светът е такъв в момента, че се движи от оценката, а оценка се поставя на конкретни моментни знания (не на богата обща култура) и на справяне с конкретни формати. За да може после да приложи тази богата обща култура, следва да покаже първо хубави резултати на онзи изчанчен формат, наречен НВО в 7 клас. Чак след това разказания физичен процес може и да му влезне в употреба, грубо казано.
Обаче...  Simple Smile Ако чакаш да мине лелеяното НВО след 7ми клас, ще си закъсняла с години за филмите и обясненията. Само да кажа и аз Simple Smile.

Иначе, не, не разбирам. Нито за НВО, нито за оценката, нито за богатата обща култура. Любопитното дете се движи преди учебния материал по учебните предмети към чийто научки има интерес. Не е обща култура реално а предварително учене. Няма нужда да се случва, нито да е по всички клонове на знанието, но все някъде се случва спонтано и с жар. Ако детето има сили за това и не го изпитват и вкъщи примерно. НВО не е свързабо с обща култура, а със знания по 2 предмета /изпитните/ и познаване на /подоготовка за с други думи/ формата.

# 183
  • Мнения: 17 112
Ами не знам в кой век. Май беше 21? Или греша?
На ученик, на когото му пука за оценката и е свикнал да получава шестици, съвсем не му е комфортно ако случайно получи ниска оценка.
А другите, на които не им пука за поредната двойка, ами те са си свикнали на ниски оценки, подарени години, изпити. Защо да им пука. То на такъв и да му се караш, и да не му се караш, и на частни уроци да го пратиш - все тая, нито ще се стресне, нито ще стане отличник.
И си права, да се притеснява и реве за една оценка няма нужда. Макар, че веднъж и аз ревах за оценка по ... трудово в пети клас, при това петица, но за годината, а трябваше да е шест, но при прехвърлянето и смятането станала грешка. Ако не беше тази грешка щях да завърша с една петица и първа по успех, та майка ми най-после да е доволна. Ама на,някой сбъркал за моя сметка и останах втора. Та по пътя за вкъщи ревах като че ли са ме оставили да повтарям годината, от рев даже не видях едно стъпало, паднах и се върнах вкъщи и кървяща. Майка ми като ме видя се хвана за главата. А ревах, не защото имам пет, а защото бях ощетена, от обида и наранено чувство за справедливост.

# 184
  • Мнения: X
На ученик, на когото му пука за оценката и е свикнал да получава шестици, съвсем не му е комфортно ако случайно получи ниска оценка.
Мхм, особено ако е в начална степен, където подобни отклонения често наистина са случайност. Smiley

# 185
  • София
  • Мнения: 62 595
Тези митове и легенди от 80-те е добре да си останат в 80-те - те са за успокоение на тези, които не са готови да се помъчат. Обикновено тези, които са добре с точните науки са добре и по разказвателните, а доколкото има някакви разлики, те са като да имаш 5 или 6, а и то се компенсира със стратегии за учене и справяне в учебна среда и изпитване. Повечето отличници са отличници по всичко и не защото са зубрачи и не разбират, а защото са в общи линии хармонично развити или имат пълния комплект, така да се изразя. При нормални условия всяко дете може да стане отличник в смисъл да покрие материала за шестица. А ако случайно паметта му не е добра в помнене на години, намира начин да компенсира с устно изпитване или правене на някакви презентации. А математик с тройка по история няма да видите.

В зубраческите гимназии, където вече оценките от годините отиват в дипломата, а много младежи кандидатстват в чужбина с тази диплома, освен със сертификати, шестицата си е важна и на когото му трябва си държи на нея. Може да не се впрягат и да не реват, но си гонят целите, а учителите са свикнали и го знаят.

# 186
  • Мнения: X
Анди, аха да се съглася с теб и се сетих, че познавам дете от СМГ, което има добри изяви в математическите състезания и олимпиади, но майка му нон-стоп виси при учителите по история, география и литература и ги моли да го изпитат пак и пак, за да му пишат заветната шестица за годиината. Младежът редовно първи срок има 4 или 5 по тези предмети, но след офанзивата, за втория срок и съответно за годината получава 6.

# 187
  • Мнения: 4 145
"Любопитното дете се движи преди учебния материал по учебните предмети към чийто научки има интерес. Не е обща култура реално а предварително учене."
Принципно е така. Но само принципно. Когато бъдат отвърнати от това любопитство и когато им отнема часове за нелюбопитния снесен материал, всичко се губи. Магията се губи. Рядкост са децата днес, които успяват да запазят това любопитство.

Andariel е много права, само с едно уточнение - да намериш вариант да си запушиш дупка и да компенсираш с друго понякога е невъзможно по ред причини, но все пак също е изключение.
За добрата оценка се иска комплект умения, за да дадат максимума за знания.

Последна редакция: вт, 10 окт 2017, 08:14 от smetanapalata

# 188
  • София
  • Мнения: 62 595
Ние не знаем какъв е конкретният случай. Да виси точно при учителите по история, география и литература може да означава всичко, а да има проблеми с разбирането на литературни произведения или да не може да научи географията или да не може да обработи няколко урока по история, а да е в СМГ, сори, ама дори не ми прилича на Аспергер. По--вероятно е момчето просто да не смята тези предмети за достатъчно важни, не си ли чувала "не ми е интересно" и т.н. Ако имаше някакви обучителни трудности, нямаше да може след седми клас да влезе в СМГ, защото щеше да се издъни на българския. Майката и тя иска шестици и ходи да се разправя, което пак е червена лампа. Какви неща се мътят там само те си знаят, но аз не бих го отнесла към невървене на причините, които сте описали.

# 189
  • Пловдив
  • Мнения: 10 468
mamaRu, ти съвсем в крайност изпадна. Какви поредни двойки, подарени години и изпити ... та чак и образователни проблеми при 5!!!!
Това е поредната тема, в която пишат майки-отличнички с деца малки гении.
Какво ли правя аз тук с моето 4,50 среден успех от 6 клас, че даже и не са ми повишили тон по случая. И не съм ревала, нито съм се пребила по улицата. И на детето ми не му пука от това, че не е с 6 от горе до долу. Че и на мен. И на всичкото отгоре в 10 клас все още не знае накъде да се насочи. Няма точно определени интереси, нито цели. Пфу, лелка смотана, дето пише в разни форуми, че и мнение изказва... 

# 190
  • Варна
  • Мнения: 4 295
Дунди ,не си сама ! В бг мама е "отличната "извадка от БГ то ни !  Wink И да успокоя .Много съученици и приятели на големия още не знаят какво и къде искат да учат ,а са вече на финала. Peace И съм сигурна ,че това са деца ,при които "наклона" от родители го няма,че и учат в най-реномираното у-ще в града ни (както и твоята  Laughing).  Wink

Последна редакция: вт, 10 окт 2017, 09:23 от Деска

# 191
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Какво ли правя аз тук с моето 4,50 среден успех от 6 клас, че даже и не са ми повишили тон по случая. И не съм ревала, нито съм се пребила по улицата. И на детето ми не му пука от това, че не е с 6 от горе до долу. Че и на мен. И на всичкото отгоре в 10 клас все още не знае накъде да се насочи. Няма точно определени интереси, нито цели. Пфу, лелка смотана, дето пише в разни форуми, че и мнение изказва... 
Аз защо мислиш спрях да пиша, просто не ми е мястото тук Joy

# 192
  • Мнения: 9 052
Аз не казвам нов, модерен, стар, грешен или правилен е този метод. Само констатирам, че има някакъв модел.
Ако трябва да направя сравнителен анализ на изпитите за езикова гимназия след 7 клас по мое време и днешните, то има огромна разлика. Най-малкото днес абсолютно всеки един ученик минава т.нар. НВО, няма не искам Simple Smile. По мое време беше развитие на литературен въпрос от конспект литературни произведения и 4 задачи по математика. Днес и по двата предмета е разделен на две части, като първата част е тест, който, както казах, си има правила и време за попълване. Въобще, успешното преминаване през този изпит с изход-класиране за добра гимназия, зависи както от знания, така и от умения да се справиш с конкретния модел на изпит. Не е само голо знание, богата обща култура и т.н. неща, които със спорадично разказване на урок по физика не се дава.

В специализирана гимназия дете с талант по специалността има едно самочувствие и методика на учене и потребности от едно дете без талант, но бутано от амбиции. Не би трябвало оценките да приравняват двете. Едното би трябвало да е оценка на талант и способности по специалността, другото да е оценка на други качества като амбиция, прилежност, гонене на целите. Обобщаващи оценки смесват боб с леща и получават зърнен продукт, но не можеш да ги вариш заедно. После трябва да ги разделяш по качества и тогава има сбъркано заети позиции, хора не на мястото си, тогава има неколегиално отношение и пр. проблеми.

Едно дете за да има самочувствие трябва да знае , че е на правилното за него място, че оценката е на неговите способности и че те са правилно споменати ...

Това да се докара успех на всяка цена ... дори когато мама тича из училището ще доведе до подобно поведение в службата и до ниско самочувствие  , несамостоятелна работа, лоши практики за постигане на целите. Това развалш екипите. Всеки може да се сети за подобно поведение на колеги в службата си. И не е приятно. Същия човек вероятно би показал качества в друга област и би бил много полезен по друг начин за проекта , но за престижа се набутва както е научен и взима нещо, което друг може да свърши по/добре.

А дете ходещо на олимпиади по математика да не може и да няма време да запомни няколко дати по история не може да бъде. Горкото сигурно се пече на такъв огън в къщи , но силиците и временцето му стигат само да симулира математиката.

Оценката не може да бъде обобщаваща оценка на различни качества  . Това опорочава процеса.



# 193
  • Мнения: 41 787
Това дето отличниците и отговорните се насочвали сами, според мен не е вярно. Насочват се изключенията - тези с изявени дарби. Останалите ги насочват. Мен ме насочиха; не обичам това, което учих и при възможност (печалба от билетче))), няма да работя. Имам колеги, които са ми споделяли, че се чувстват по същия начин. Познавам лекари, които не обичат медицината и работят по принуда (всъщност, 99% от населението на планетата работи по принуда). Под принуда, имам предвид, че им се струва неразумно да не си използват дипломата, а и имат нужда от пари (повече, отколкото падат от нископрофилните професии). Единият ми личен лекар беше споделил, че мрази професията си и родителите му са го накарали да стане лекар, а той е много добър и внимателен професионалист.

На мен пък изобщо не ми се работи - харесвам всякакви дейности и професии, например в последно време ми се иска да се запиша на курс по грънчарство. Искам да опитам и други неща, но само за известно време и за лично удоволствие, не за да печеля от тях. Не мисля, че ще се "ориентирам" към някаква любима професия в този живот  Relaxed

# 194
  • Мнения: 4 145
Bandiera rossa, не би трябвало да се приравняват децата, но се приравняват. При вход в училище не се гледат данни от предмет, или изпит+практически способности. Такава е системата, това са реалностите. Ако живееш извън реалностите, шансът да ти се получи е по-малък просто.
В случая, за езикова гимназия се взимат точките от 2БЕЛ и 2МАТ. За ТУЕС се взима пък 3МАТ, но-теста е един за всички. Няма практически изпит, за проверка на такива способности някакви.

Ако някой се чуди защо намесвам НВО-защото това е първия разпределителен етап, това е първата реална спирка, на която се нареждат децата и си чакат автобусите, така да се каже. Едно ще успее да се кажи  на СМГ, друго на ЕГ, трето може да остане да чака трамвая, който е в ремонт от 4 години и още не е пуснат.

Последна редакция: вт, 10 окт 2017, 09:48 от smetanapalata

Общи условия

Активация на акаунт