Оценката – от какво значение е за вас?

  • 19 086
  • 264
  •   1
Отговори
# 165
  • София
  • Мнения: 62 595
Грам не вярвам на тези, които ми разправят, че само щели да подкрепят, ако детето реши да учи. Да не говорим за времето, когато е в училище. Вече всеки си приказва, че е либерал, не натиска, не иска, не... нищо, защото е модерно да се правиш на лежерен родител, който се води само по детето. На практиха е точно обратното - образован човек приема по подразбиране, че детето му също ще е образовано и дори да не се занимава лично с него, много държи на доброто училище и добрите учители. Макар че колкото повече хора са неамбициозни за децата си, толкова по-лесно ще е на амбициозните, дето се вика, балът в най-желаните гимназии ще падне. И за това как висшето било такова или онакова -- ще ги призная, че вярват в това, което пишат, ако си скъсат дипломите и се откажат от вече наличното им висше образование и станат фаянсаджии. Тъй де, човек не е това, което приказва, а това, което прави! Аз на приказки не вярвам.

# 166
  • Мнения: 19 137
Да, синът ми учи самостоятелно. Аз само изпитвам и ако не ми хареса как е научен урока го връщам да го научи хубаво. Ако домашното е написано грешно го връщам, за да си го коригира. Това е сега в 5-ти клас. Но, за да стигнем до това положение аз съм си направила труда да науча сина си да учи в първите 4- години в училище. Научила съм го, че това да е с написано домашно, с научен урок и с добре подредена раница е негов ангажимент .

Най-най-добронамерно ще ти дам странична гледна точка. Още не е научен да бъде с домашно и "хубаво" научен урок. Или /много по-вероятно!/ твоята летва е по-висока от училищната, т.е. може би ти си по-добра от учителите му. Ако не се обучава вкъщи това е излишно по скромното ми мнение,. Не за друго, а защото свиква с външен коректив дали е научило. А нелоша система е този контрол да се извършва в училище - с оценката. Лошото на външните стимули е, че те са основен залог за успех и отменянето им разваля изпълнението/ефекта.

Приемам коментара ти  Peace Но смятам, че все още е малък, за да може да е наясно дали един урок е научен достатъчно добре или не. И мен майка ми ме е изпитвала по разказвателните предмети и ме е връщала, ако прецени, че не съм научила достатъчно добре. И така с времето успях да изградя своя база за оценяване. Затова се надявам, че с времето това ще се случи и с него  Simple Smile

# 167
  • Мнения: 1 153
Духи-пухи, питах, защото имам приятелка със средно образование, също работи с Аутокад, проектира много хубави мебели. Уменията не зависят от оценките, образователния ценз. Много хора преди, по разни причини не са завършвали, но попаднали в подходящата среда се развиват. Други - куп дипломи и отлични оценки, са посредствени в работата си. Никога не прави заключения за човек само и единствено по образование и професия.
Андариел, аз съм такъв човек - захвърлил дипломата си след 17 години работа в сферата. Напуснах миналата година и сега си търся работа като хигиенист. Но пак пустата диплома ми пречи. Малък град сме, познаваме се и хората не могат да допуснат, че искам да работя точно това. И си седя безработна.

# 168
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 13 153
Ама не може всички да завършат висше образование.
Все пак трябва да има и строители , продавачки , готвачи,шивачки....
Колкото до фаянсаджията-чувам,че печелят  добре и не падали под 2000лв..на месец.
Естествено аз искам дъщеря ми да учи и да завърши висше ,но за това тя трябва да положи някакви усилия ,а аз и баща и трябва да я подкрепяме.
Защото ако носи слаби оценки,а ние не обръщаме внимание ,няма как да влезе в добро училище.
Добре, че детето е амбициозно.Поне засега.

# 169
  • София
  • Мнения: 62 595
Бандера, преди да пишеш за Колю Фичето, поне да се беше постарала да си напишеш домашното. Човекът е останал сирак на 3 години и за времето си е минал всички етапи на обучение в строителството, доколкото е позволявало образованието, така да го наречем в България. Да започнеш от прост чирак и да минеш през калфа на днешната гимназиална възраст и да станеш майстор на трийсет и няколко, за тогавашните условия е било все едно да завършиш УА или както го водят сега бившия ВИАС и да те вземат в някоя от найголемите строителни компании. Със сигурност, ако е имало кой да му плати образованието, е щял да учи в чужбина, на всичко отгоре е бил полиглот. Както сама се изразяваш - мисли малко педи да пишеш, поне се поинтересувай от човека, чиято биография даваш за пример, и направИ съпоставка между историческите периоди. На всичко отгоре Фичето не е от категорията на простия строителен работник, който стои до бетонобъркачката. Честно, изумяваш ме с всеки пост - мислех, че се правиш на незнаеща, но сега започвам да разбирам, че ти просто не знаеш, не искаш да знаеш и затова се опитваш да приравниш всички под незнанието си.

Тея, там е работата, че ти вече си взела от университета начина на мислене, начина на работа и т.н., а от това няма връщане назад. Защо непременно трябва да си хигиенистка?

# 170
  • Мнения: 2 026
Judi, и за гимназия получих под 5 на изпита по математика/ нямаше НВО тогава/, но за моята гимназия математиката не влизаше в бала.

# 171
  • Мнения: 1 153
Андариел, 17 години се наработих с хора и документи. Нагледах се, наслушах се на хорски неволи и проблеми, наносих се на отговорност за документи. Бърнаут може би се получи. Вечер се прибирах като смляна, не ми се говореше чак. Мъкнех работа у нас постоянно, няма събота, неделя. Осъзнах, че колкото и да ми харесва работата ми, не си струва, след като поне паричният израз не е нормален и не покрива нищо. Като чистачка ще получавам с около 60 лева по-малко, но психическата натовареност няма да е същата. Но хората не хващат вяра, че искам точно това.

# 172
  • Мнения: 9 725
Нямат оценки все още, но пък имат забележки. Не се карам, но започвам да водя разговор защо се е стигнало до там да получат тази забележка. Още от миналата година са предупредени, че със забележки не желаем да се прибират.  Разполагат с достатъчно време да си напишат домашните, да си научат уроците и да ходят на извънкласни дейности. Не ходят на занималня, така, че не ги оправдава факта, че нямат време. Наблюдавам процеса тъй като съм си вкъщи постоянно и ако видя някаква промяна съм готова да реагирам , като да ги отпишат от извънкласните дейности, да ги запиша на занималня.....

# 173
  • Мнения: 17 120
Не мисля, че си заслужава да се карам за оценки. Да набивам в главата колко е важно образованието - да. Да се интересувам защо оценката е ниска - ненаучен урок или неразбран материал - да. Да осигуря помощ, когато има затруднение - да. Но, ако разбера от учител, че аз давам пари за курсове и уроци, а отрочето лежи на това ухо и в час не внимава, закъснява, отсъства, прави нещо друго - категорично не! От школи и уроци за мен има смисъл в два случая - ако детето надгражда или има нужда от помощ, тъй като среща трудност. И не ми е драма каква професия ще има. Ако има амбиция и качества, ще подкрепям. Ако не му се учи или толкова може - да си избере занаят и да работи. Без средно няма да ги оставя, другото зависи и от тях. Това, за което съм непримирима и се карам от сега е мързелът и развяването на бяло знаме "не могаааа, трудно ми еееее, няма да го направяяя." Като й е трудно, ще се постарае да се научи, ще се упражнява повече. ДГ свърши. Там я оставиха да не учи, но в училище никой няма да я остави да работи ако иска. Та сега й е малко нанагорно в първи клас, но сама си е виновна.
Андариел, дали вярваш или не, си е твоя работа.  Образованието след 16г не е задължително. И разбира се, че бих предпочела да учат и висше, но не на всяка цена. Родителите ми са със средно. Майка ми много държеше да уча и аз учих, но защото аз пожелах и каквото аз си избрах. И не се правя на либерал. Нито съм либерал. Нито пък ще гледам студент просто за идеята, да има там някакво висше, просто за да се каже, че е студент.

Последна редакция: нд, 08 окт 2017, 08:09 от Mama Ru

# 174
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Заради темата потърсих тълкованието на амбициозен. Това, което намерих прави думата мръсна по отношение на образованието за мен. Да, искам децата да са знаещи и с широк мироглед, искам да мислят, искам да имат свободата да избират. Това не значи, че искам да са първи в класа, училището, града, страната... Мога да търся добро училище, добра среда, добри преподаватели. Това не значи, че ще държа да има пълно шест. Но, да не забравяме, че ако съм намерила горните неща, детето няма проблеми като дилексия и липса на концентрация и учи, пълното шест ще е почти даденост.

Това иобщо не е измиване на ръцете с училището или средата /понеже има подобни мнения по-назад/. Точно обратното -  това е причината да не се притиска дете, което съвестно учи, но не му се преподава читаво или за нещастие има проблеми с усвояването на материала. Там целите ще са детето да е стабилно и да напредва, а не да е първо. И няма да има стремеж към 6, а към отсраняване на проблемите. 6-тиците идват сами ако всичко е наред. Или никога не идват, ако учителят е решил, че няма да ги пише ако ще ѝ да си по-добър от него. Но няма да е така по всички предмети, нали, та там където има условия ще има 6, където няма, може да учиш с детето, за да си сигурен, че ще има 6 на теста по  някакво "човекът и...". Можеш. Но ще учиш ли напрактика, или ще му осигуряваш тестове, които да запемети? И това знания ли ще са? Понеже може и да му пуснеш образователен филм. Без да го изпитваш. Или да му разкажеш за някой физичен процес /без да го препитваш/.

# 175
  • Мнения: 17 120
Ом, +1
Не знам дали важи винаги, но когато аз бях ученичка ( 80-те години на миналия век) се смяташе, че много деца са силни по разказните предмети и езиците и пО не им се отдават природо-математическите или обратното. Приемаше се, че ако имаш 6 по физика, математика, химия си по-слаб по БЕЛ, ЧЕ, история и, че е рядкост на едно детеу да му вървят всички предмети еднакво. Не, че нямаше отличници, дори пълни. Част от тях наистина се справяха с лекота с всичко, други с повече усилие или "зубрене" по единия профил. И в нашия клас имахме такова момиче. Тя имаше по всичко 6 (казваше, че й трябва отлична диплома), само по физическо имаше 5, просто толкова можеше. А тогава се покриваха нормативи и оценката зависеше от тях, наистина се играеше, а не като сега - маркиране на присъствие в час. А за мен оценката по физика и химия, дори по математика не беше от значение, просто знаех, че това няма да ми трябва за в бъдеще, тъй като се бях насочила към хуманитарен профил. За това и не разбирах болните амбиции на майка ми да съм отличничка, при това без помощ за предметите, които са ми трудни.

# 176
  • Мнения: 4 145
Аз пак да кажа, но спорадичното (или не чак толкова) разказване на някой физичен процес или пускане на филм не носят точно онзи успех, който идвал сам. Разберете, че светът е такъв в момента, че се движи от оценката, а оценка се поставя на конкретни моментни знания (не на богата обща култура) и на справяне с конкретни формати. За да може после да приложи тази богата обща култура, следва да покаже първо хубави резултати на онзи изчанчен формат, наречен НВО в 7 клас. Чак след това разказания физичен процес може и да му влезне в употреба, грубо казано.

# 177
  • Мнения: 8 916
По мое време, 80те години, при кандидатстване се вземаше предвид цялата диплома (е, впоследствие това се промени към момента на завършването ми, но това не променя факта, че аз израстнах знаейки, че ми трябват отлични оценки по всичко) и аз си налягах парцалите и учех по всички предмети. Отделен е въпросът, че като се изключи руският език, който изначално ненавиждах само поради това, че ми беше задължително наложен, всички останали предмети ми бяха достатъчно интересни. До такава степен, че аз така и не можех да реша кой ми е най-любим. Не ми е било проблем да изкарвам шестици, но и никога не съм имала заяждащи се учители.

# 178
  • Мнения: 17 120
Безспорно имаш право. Макар, че тогаваше имаше тежки приемни изпити и оценката от дипломата беше само с 20-25% тежест в общия бал. Но доста се отклонихме от първоначалния въпрос: "Карате ли се за оценка?"
Аз съм от тези, на които им мърмореха за 5-ца и ми се караха, че и наказваха за <5. Но никога не са се интересували защо и как да помогнат. Нито пък аз съм залягала над учебник като не разбирам, трудно ми е или безинтересно. То общо взето едното води до другото. Ако не мога сама да се справя и няма кой да ми помогне от карането полза няма - урокът няма да се разбере сам, нито задачата ще се реши сама. А ученето без разбиране, т.е зубренето ми изкарваше тройката по физика на урок и ... двойка на задачите, щото те без разбиране кога, как и коя формула да приложиш не се решават.
Та да се карам - не виждам смисъл. Ако е ненаучен урок, научава се и оценката се поправя. Ако е нещо неразбрано, обяснява се. Ако среща трудности, осигурява се помощ. Не знам само мързел и незаинтересованост как се борят. А и да не забравяме факта, че ниската оценка и срама пред класа вече са наказание, защо да се карам на детето?

# 179
  • Мнения: 9 052
Аз пак да кажа, но спорадичното (или не чак толкова) разказване на някой физичен процес или пускане на филм не носят точно онзи успех, който идвал сам. Разберете, че светът е такъв в момента, че се движи от оценката, а оценка се поставя на конкретни моментни знания (не на богата обща култура) и на справяне с конкретни формати. За да може после да приложи тази богата обща култура, следва да покаже първо хубави резултати на онзи изчанчен формат, наречен НВО в 7 клас. Чак след това разказания физичен процес може и да му влезне в употреба, грубо казано.

Това е доста остарял принцип. Ако иская се информирай подробно, а и в немската тема се обсъждаше наскоро - оценява се не само знанието. В гимназията оценката се състои от 50% оценки от контролни и класни  и другите 50% са от представяне в час - написани ли са домашните , редовно ли се пишат, поведение в час, начин на представяне на знания - презентативни умения, участие в час, работа в екип, краснопис, поддръжка на тетрадките, концентрация и правопис ...
Т.е. отличен на класни и контролни може да стане на 4 ка ... Сина ми е получавал 0 точки на решена задача заради правописна грешка в изписване на термин. Една буква беше объркал.
...

При кандидатстване за работа се гледа диплома, но и софт скилс . Т.е. ако няма социални умения, способност за работа в екип и комуникативни и презентационни умения е много вероятно да предпочетат някой с не така престижна диплома и не така добър по специалността, но да оценят другите му качества.

 

Общи условия

Активация на акаунт