Отговори
  • София
  • Мнения: 1 335
Искам да ви питам как се справяте със ситуациите, в които някое правило се нарушава, но ако нарушението се санкционира на принципа "действие/следствие", а не наказание в ъгъла и шамар зад врата, то последиците ще са за ваша сметка, а на детето ще му е все тая.

Давам пример, че неясно звучи: да кажем детето седи на стола си и се храни. в някакъв момент започва да се клати наляво-надясно, което след известно време би разбило стола. Казваш му "на стола се стои спокойно, ако се клатиш стола ще се счупи". Обаче детето продължава да се клати или спира за 10 секунди и после пак. Казваш му пак. И пак. Ако беше играчка, която умишлено чупи бих му я взела - "казах ти, че ако правиш еди какво си с играчката тя ще се счупи, респективно ако ги правиш ще я взема". По тази логика би трябвало ако се клати от стола да го сваля от него, обаче как да стане като се храни на него аджеба? Да го сваля и да го оставя гладен? Ами не е оферта, защото после той няма да дойде да иска храна, а просто ще стане нетърпим и аз ще трябва да понасям поведението му и да се справям с него, което прави мен санкционираната, не него...

Или пък детето се храни заедно с играчки. Винаги. (Нека хипотетично да приемем, че друг вариант няма) Обаче като му писне, хвърля играчки от масата на земята умишлено, макар че знае, че "ако не иска някаква играчка, трябва да я даде в ръката на мама и мама ще даде друга" + в кратце поучения за вредата от хвърлянето на играчки. Ако му кажа, че му взимам играчките щом хвърля, просто няма да си изяде яденето и пак стигаме до написаното горе.

Или пък пищи в израз на нежелание да изчака за нещо примерно или просто защото може. 156874 пъти съм казвала да не пищи и крещи, че това е неприятно, че никой в къщи не му вика и не бива той да крещи на другите хора, т.н. т.н. т.н. Ефект 0. Какво трябва да направя? Да изчакам 10ина годинки, за да израсте детенцето "лошия период"? Не ми се чака, нито ми се живее в такава среда. А голото повтаряне, без да мога да го санкционирам по никакъв начин ме поставя в позицията на бостанско плашило, дето гаргите му кацат по главата.

Същото и със защо да не рита с крак без прекъсване или да маха с ръка, тип "чао чао", докато го приспивам. Обясненията и кротко/твърдото отношение не дават резултат. Питах го много строго дали иска да го оставя сам да заспива, а аз да си отида отатъка и той взе, че се кротна... Обаче трябва ли със заплахи?
Да не говорим, че в 99,99% от случаите предупреждавам, че нещо ще се случи, ако наистина възнамерявам да го изпълня, а в този случай просто блъфирам. Той не може да заспива сам и ако го оставя няма да описвам какви драми ще се случат.

За други неща, за които знае, че не трябва да се правят, защото ще му ги взема или ще го махна отнякъде тенденциозно прави забраненото, със съзнанието, че така и така му е писнало - нищо не губи като направи белята все пак. Но изпълнението на следствието от негативното му действие не го спира да направи същото нещо следващия път. И аз пак ставам на плашило, а хич, ама хич не обичам да ми се качват на главата, пък аз кротичко да си седя с глуповата усмивка и лига, потекла в единия край на устата и да чакам "да мине периода".
Не ми се струва и смислено да го ограничавам завинаги от нещото, с което е сгафил, защото реално не е в негов интерес.

Пример: Докато му приготвям храната той се качва на едно столче до мен и гледа какво правя на шкафа. Говорим си, той "помага" и реално е доста готино. Обаче в някакъв момент решава, че ще подскача на стола, което си е опасно и аз му го казвам всеки път + че ако подскача ще го сваля. И го правя. И така до следващия път. Не искам да го лишавам завинаги от това, което правим, защото за него освен, че е интересно е и полезно и е приятно общуване, а и ми е под ръка и го знам какво прави.

Пример2: Има си едни магнитни букви, с които обожава да играе, обаче ги разпилява и с ръце по хлъзгавия под ги разпилява до всевъзможни краища на стаята. Много от тях влизат под дивана и ми е трудно и писнало, и дразнещо да ги вадя от там. Казах му, че ако ги разпилява ще се загубят и няма да има с какво да си играе. Йок. Казах му, че който разпилява, той събира. Йок. Събира си ги детето, но после пак ги разпилява. Вкл. непосредствено след събирането. Да му ги взема буквите - какво печеля? Че му отнемам нещо, което не просто му е интересно, но е полезно за него и го образова (научи всички букви от азбуката с тях без време).

Днеска му се карах и му виках злостно Cry Много скапано... от няколко дни е много, много труден и нетърпим и уморителен... И нервите ми не издържат, респективно реших, че днес, противно на последователната ми политика с безкрайното спокойно, но твърдо обяснение и действие, ще прави каквото кажа, защото така и точка Sad И той се шашка такъв и се гуши в крака ми, за да си върне пак доброто ми отношение... Обаче не е готино така и освен, че от страх ще направи или няма да направи нещо, последствията не ме удовлетворяват. Няма да остана такава, но далеч не изключвам пак да му се скарам, като се пробва да ме прави на маймуна Confused

Може би не е излишно да кажа, че темата не описва 100% от поведението на детето ми и не описва 100% от моето поведение. Т.е. той не се държи по този начин непрекъснато, нито живее без правила, нито пък аз съм неспособна да се справя с всички ежедневни ситуации. Като цяло обясненията помагат, съдейства ми детето и се отнася с разбиране, просто трябва известно време докато от пожелание се превърнат в правило. Но след това правилата са работещи, не се нарушават и ми допада как ни се получават нещата..
Просто съм описала няколкото конкретни моменти , в които наистина се чувствам безсилна и не знам как да постъпя...

Много... ама много се извинявам за хипер дългия пост... Знам, колко е досадно за четене.. но съм ужасно афектирана и наистина имам нужда някой да хвърли 2 лопати твърда почва под крачката ми...

# 1
  • София
  • Мнения: 38 811
Детето е само на 1.7 г. Въоръжи се с търпение и продължавай да повтаряш. Към 4 г. възраст ще има резултат. Mr. Green
А понякога може и да го оставиш да падне от стола...

# 2
  • Мнения: 798
Още не съм изчела подробно фермана, но ще пробвам да се включа поне по началните неща с личен опит.
Цитат
детето седи на стола си и се храни. в някакъв момент започва да се клати наляво-надясно, което след известно време би разбило стола
Освен твоята реплика бих добавила нещо от типа: аз не се клатя на стола, когато се храня (може и личен пример с елементи на смешка - баба ти не се клати...), ще вметна, че ми е неприятно (т.е. вербализирам емоцията) или ще го  попитам как се чувства като прави така (като ще предложа например да отидем на люлка в удобно време). Аз лично съм склонна да прекратя храненето, защото смятам, че за да се храни детето трябва да има видими признаци, че е гладно. Ако се разсейва - по-скоро не е, и затова може да прави нещо друго, а аз да имам едно наум да има на достъпно място плодове/ядки за по-късно.
Цитат
пищи в израз на нежелание да изчака за нещо
О, това при нас беше класика  Mr. Green В такъв случай помагам на детето да разбере какво се случва с него като му задавам въпоси-отговори от типа: вероятно си ядосан (недоволен, разстроен и др.), че еди какво си... Можеш да ми кажеш с думи какво чувстваш!
За заспиването въпросът е деликатен. Монотонни движения според мен успокояват и на мен махането с ръка ми прилича на такова.
Цитат
неща, за които знае, че не трябва да се правят, защото ще му ги взема или ще го махна отнякъде
Аз съм ограничила нещата, които не трябва да правят до 2-3 и така се живее мн. лесно. Не се пипа в контакта, не се пипа печката, не се пресича улицата сам. Това е - всяко си върви с поясненията защо не бива. АКо иска да си играе с нож - то обяснавам, че не е за игра, а за рязане и сътветно се ползва в кухнята на дъската с възрастен. Ако иска да скача - скача се на батут (малко е автогол, но си давам сметка, че със сигурност детето има много енергия щом скача вкъщи и верояно сме намалили разходките)
Разпиляните букви отдавна не ми правят впечатление. Събираме ги заедно. Наясно съм, че сам/сами няма да се справят, но е достатъчно, че се вкюлчват.
Цитат
Днеска му се карах и му виках злостно
Почна ли много да се карам, знам, че имам нужда от почивка  Peace

Това се сетих набързо, по-нататък си запазвам правото да се включа пак ако ми хрумне нещо още  Peace

# 3
  • Мнения: 798
Всъщност сега си дадох сметка, че детето ти е малко.
В такъв случай в част от ситуациите просто бих "сменила темата". Особено по отношение на скачане/клатене - не бих фиксирала разговора. А ако е до мен на плота да ми помага - връчвам една лъжица нещо да бърка и готово (едва ли е толкова сръчен, че да бърка и подскача едновременно)  Mr. Green

# 4
  • Sofia
  • Мнения: 4 514
Виждам, че децата ни имат разлика само няколко дни. ЕДва ли ще те успокоя, ако ти кажа, че аз не се справям и на половина добре колкото теб. Просто крещя и шляпам по дупето. Преди 2-3  месеца разбрах, че няма да съм такава майка каквато очаквах- че дете не се бие, не му се крещи и прочие. Изпускам се и бааам... Резултатът не е обнадеждаващ де - реве и на практика не ми обръща внимание просто. Според мен и да обяснявам, нито ме чува, нито разбира. Тези неща, които ти обясняваш на сина си, при нас просто не се схващат, с нищо не показва, че ме е чул. Всеки божи ден ревем до истерия, защото не иска да му облека грейката, якето, ботушите, да го сложа в количката и т.н. ЗА всяко нещо отделна истерия. Навън излиза на улицата редовно, връщам го - пак, и така докато не ми писне и не го сложа " наказан" в количката. Стои , реве, успокоява се. Обяснявам, че не трябва да ходи там, пускам го- пак там. И това е месеци. Ами вече не обяснявам- просто го вдигам за якето и го довлачвам обратно.
Щом имаш търпението за всички тези неща, бъди упорита- след време ще имаш успех.

# 5
  • Мнения: 25 765
Детето е твърде малко, а очакванията ти - твърде големи.
Не забравяй, че си родител и възпитаваш. Това означава и твърдост, и постотване на правилата, и забележки, и наказания, щом се наложи. Да, на никого не му е приятно да бъде порицаван и наказван и точно това е идеята. Постъпваш правилно - хвалят те. Постъпваш неправилно - карат ти се или те наказват. Принципът на "моркова и тоягата" винаги действа.

ПП Моля, "тоягата" да не се разбира буквално!  Peace

# 6
  • Мнения: 613
Stelfy, в примерите ти не забелязах някакви сериозни проблеми с детето, но когато
Цитат
някое правило се нарушава, но ако нарушението се санкционира на принципа "действие/следствие", а не наказание в ъгъла и шамар зад врата, то последиците ще са за ваша сметка, а на детето ще му е все тая.
, бих се обърнала към наказание в ъгъла.

По сериозен проблем ми се струва, че имаш с  храненето на детето, въпреки, че не е по темата в случая.

# 7
  • Мнения: 2 309
Детето е само на 1.7 г. Въоръжи се с търпение и продължавай да повтаряш. Към 4 г. възраст ще има резултат. Mr. Green
А понякога може и да го оставиш да падне от стола...

Подкрепям с две ръце. С изключение, че в нашия случай, след 4-те годинки това поведение се засили. Абсолютно всичко ми прави напук. Стигаме до ситуации, в които ще се напикае, но няма да отиде до тоалетната. И то само, защото съм й напомнила, че отдавна не е пишкала. И примери от сорта имам бол. Така че въоражи се с търпение и махвай с ръка на повечето неща. Ако се вглеждаш прекалено, ще се изнервите и ти и детето и става по-кофти. От опит ти го казвам.

# 8
  • София
  • Мнения: 7 209
 Thinking
Най-вече трябва повече демонстрация и светлинно шоу на тема "причинно-следствена връзка".  Laughing
В случая с клатенето и катеренето по столове аз лично бих се въоръжила с малка масичка и столче.
Ще оставя детето да се клати докато падне, за да може самО да рзбере възможните последствия от действията си.
При готвенето - дали са чудесен вариант с бъркането с лъжицата.
Когато крещи - хм, тук е по-трудно - но примерно "мама започва да плаче, защото я заболяха ушите".
Общо взето това е пътят, обаче не си преставяй, че детето ще расте и ще става все по-разумно същество.
Аз поне това очаквах, ама не е така.
Защото пък като придобиват житейски опит, започват да си мислят, че много знаят, та пак спорят и се инатят.
Абе сложна работа.

# 9
  • Мнения: 8 250
Тази причинно-следствена връзка за малкия ми син е все още пълна загадка. Падал е от стола, падал е и със стола, и то няколко пъти. Как пък нито веднъж не му направи впечатление, че е паднал и се е ударил, не знам  ooooh! продължава да си разнася столове, да се катери някъде с тяхна помощ за да си вземе нещо, подскача на тях, скача от тях.
Stelfy, при големия ми син този така наречен "период" все още не е преминал, а е вече на 4 години. Има периоди на затишие, след това следва правене напук и нищо не помага. Той си беше такъв още от малък, инат в излишък. Малкият е много по-мек и разбран и при него "страшните" 2 години изобщо не са страшни.

# 10
  • Мнения: 6 713
Какво трябва да направя? Да изчакам 10ина годинки, за да израсте детенцето "лошия период"? Не ми се чака, нито ми се живее в такава среда. А голото повтаряне, без да мога да го санкционирам по никакъв начин ме поставя в позицията на бостанско плашило, дето гаргите му кацат по главата.

Според мен е и до дете. Има по-разбрани деца, други са по-"кисели"... Щерката такъв период има от около 3 месеца, че просто не знам ако това продължи и след 3-4 годишна възраст... ooooh!
Но като цяло разговарям и с други майки с деца на тази възраст, и при всички има такова поведение, къде повече, къде по-малко.... Изпитват ни децата, търсят границите, авторитетите.
Някъде ми попадна следното: детето се чувства по-добре ,когато има ясни граници, правила, когато усеща, че някой е по-силен от него (в случая родителя). Дори и да протестира, да се опитва да го заобикаля, авторитетът си има важното значение. Затова в крайна сметка, когато ми се налага да викам и да се карам, го правя, не ми е пирятно и аз се чувствам тъпо, но понякога не става другояче. Някой път е много лесно - като е послушна, само измислям някакво интересно обяснение защо нещо се прави така, или защо не се прави така, и вече се е научила.
Друг път става много трудно, минават седмици.
Моята размазваше храна по масата, буташе чинии, чаши, хвърляше вилици... Като дойдеше време за ядене и ми се подкосяваха краката. Е, спря, но кое точно помогна - обяснения, наказания, викане - не знам!

# 11
  • Мнения: 2 658
Ама как само си обяснила "(ферман)" още в zаглавието, хаха.. Много готино.. Аz пък обичам дългите постове, когато са добре формулирани.

Детето е твърде малко, а очакванията ти - твърде големи.

Ей с това съм напъъъъълно съгласна  Peace
Щото и аz често се хващам, че съм така и сега... С големия също  Rolling Eyes

А и... ами не zнам аz ли съм недобре, какво ли, обаче в целия ти пост не явиждам нищо чак толкова... ненормално или страшно  Blush Може би не zвуча успокоително, но...
Просто де да zнам, децата в реалността не са като по книгите и филмите, а и майките им не са  Wink . Не се раzвива всичко спокойно и прекрасно, докато майките/бащите обяснават спокойно, бавно и търпеливо.. Иначе е  Crazy

# 12
  • Мнения: 723
Ако на тази възраст децата бяха"разумни" щяха да спрат да растат....

# 13
  • Мнения: 7 821
"Периода" не свършва на 4  Wink, както някой вече беше писал, просто има затишия  Simple Smile. Почакай и ще чуеш "и какво от това" или "няма значение".

Моите са по-големи, но още се опитват да прекрояват правилата и да си измислят свои. Накрая съм сигурна, че през пубертета, аз ще се откажа, а не те  Simple Smile.

Говориш, говориш, наказваш, говориш, наказваш, наказваш, плескаш, оставяш го за една нощ на някоя баба иии пак говориш, говориш, говориш, наказваш ...


ПП Прави впечатление, че не малка част от проблемите са свързани с времето на хранене, дали пък детето не се опитва да стигне до това да го изгониш от масата Wink, защото не иска да е там?!

Последна редакция: ср, 05 яну 2011, 10:16 от .Ели.

# 14
  • София
  • Мнения: 38 811
Ааа, не съм казвала, че ще се свърши към 4.
Казвам, че тогава децата започват да чуват и да се виждат някакви резултати от възпитанието!
А иначе възпитанието си е доста дълъг процес, да не кажа безкраен.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт