Преобразуват помощните училища и други въпроси относно проекто закона образован

  • 93 091
  • 1 093
  •   1
Отговори
# 345
  • София
  • Мнения: 4 412
Лека , умерена и тежка / дълбока/ умствена изостаналост е диагноза и не се определя от условията на живот.

Това да си неграмотен не означава, че имаш умствена изостаналост.

Напротив, тази сутрин четох за умствените изостаналости. Неща, които съм знаела и преди, но исках да видя какво се пише към настоящият момент

Лека умствена изостаналост -
цитат "Причините, които могат да доведат до изоставяне в умственото развитие могат да бъдат: психосоциални,..."

Друг източник - http://consult.pumpelina.eu/docs/glava%20F70-F79.pdf

Цитат за леката умстевна изостаналост:  "В социокултурални условия, където не се държи много на учебните постижения, известна степен на лека умствена изостаналост може въобще да не представлява проблем" и още "Общо взето, поведенческите, емоционалните и социалните затруднения на лицата с лека умствена изостаналост, както и нуждите от лечение и подкрепа, свързани с тях са no-близо до тези на хората с нормалан интелект, отколкото до специфичните проблеми на лицата с умерена и тежка умствена изостаналост."

И защо при тази информация, децата с лека форма на умствена изостаналост се гледат в помощни училища. Поне на сайтовете на 3-4 училища прочетох, че при тях се отглеждат деца с лека умствена изостаналост.

За умерената умствена изостаналост

http://www.doctorbg.com/page.php?id=2516

Да , за нея не пише, че може да е в резултат на психосоциални фактори, но пък имам наблюдения, че децата със закъснение в говора може към 5 годишна възраст да попаднат в тази категория, а към 7-8 да излязат от нея. Говора е много определящ за тази класификация, а също и работата с детето.
Класификация за изостаналостите - http://www.doctorbg.com/page.php?id=2516 и за част от умерената
F71.0 Умерена умствена изостаналост, няма нарушение или е налице минимално нарушение на поведението
"Приблизителните нива на IQ са в границите между 35 и 49 (при възрастни лица това отговаря на умствена възраст от 6 до 9 години). Има вероятност да доведе до значително изоставане в развитието в детството, но голяма част от засегнатите могат да усвоят някои навици за самообслужване, адекватни умения да установяват контакти и елементарни училищни постижения."

Е, защо тези деца да не ги пробваме в масово училище, когато и родителите са заявили, че искат активно да участват. Написано е достигат ниво на 9  годишни, което както знаете е доста спорно, но да допуснем че е така. По сегашният проекто закон децата могат да учат с 2-3 години изоставане, т.е децата имат шанс да върви с около 3 години след връстниците си. И едно дете с УУИ може на 12 годишна възраст да достигне писаният му капацитет на 9 годишно. Н еми се вярва да му спре развитието и след това.

F71.1 Умерена умствена изостаналост, значително нарушение на поведението, изискващо грижи или лечение
Е тук вече трябва да се види какво е нарушението в поведението, но не трябва и двата вида да се слагат общо и да се гонят от училище.

При първите деца с умерена умстевна изостаналост пише  няма нарушение или е налице минимално нарушение на поведението и тези деца според мен трябв да имат шанс в масово у-ще.

# 346
  • Мнения: 2 510
Таня, никой не е казал, че леката и тежката умствена изостаналост са диагнози за цял живот и не преминават една в друга и не може детето да се развива, но е диагноза от лекари.
В едно семейство децата гледани при еднакви условия , съвсем не значи, че всички са с лека умствена изостаналост. Пример е и това което дава потребителката по- горе.
Това са диагнози по медицински справочник и не може просто да се явиш и да кажеш, че искаш детето да е в ПУ защото нямаш пари т.е. детето трябва да е с диагноза.
Какво се предлага на базата на тази диагноза е друг въпрос, въпреки, че моето мнение / не ми е известно мнението на лекарите/ дете с показатели за умерена умствена изостаналост не може да учи в масово училище при коеф. на интелигентност 40-46 и то все повече ще изостава от връстниците си в резултат на което и това което може да покаже няма да го изяви.

# 347
  • Мнения: 3 835

Аз не познавам дори родител, дето да е в час, че му се полагат от РЦ въпросните специалисти. А за обучения и подготовка на масовите учители, те даже не са си чели правилника, та да знаят, че им е в задълженията.
Е аз знам много добре че сина ми като дете с увреден слух има право... и какво получих след настояване - логопед 1 път седмично!!!! Извинявайте, ама за дете с лек говорен дефект 1 път седмично 40 мин. са крайно недостатъчни , а за дете със сериозни проблеми и сензорно увреждане - това е точно отбиване на номера! Не че не са добри логопедите , ама са крайно заети и нямат възможност да работят повече от 1 час седмично!Въпросната услуга може да бъде получена само на място- в рес. център,който е на другия край на града !  И забележете- нуждата от логоп. рехабилитация не се определя според вида дефицит или увреждане  ! За психолог- приятно съм изненадана от първи клас работи с такъв 1 път седмично , идва в училище. Забележката ми е че работи с него в учебно време- така сина ми изпуска 1 уч. час !


Мда, ти явно си по "по-светнатите" родители, като нашите, дето се самосветкаме, щото то няма кой друг да ни "светне", та една от нашите "светнати", като попитала: " А логопед...., имаме нужда...?" Отговорили й от РЦ: "Ти и логопед ли искаш....?!".  Ние лично, Алианса, във връзка с една благотворителна кампания, имаме изпратени множество фактури за логопедична работа, плащана от джоба на родител, за цяла година, по 12 лв. на сеанс. А това е черешката на сладоледа за тоя родител, с дете с множествени и тежки увреждания, близначка, самотен...... И за тоя скапан логопед, ние дарения трябва да просим, щото няма кой да го осигури в образователната ни система поне за децата с увреждания, останалите кучетата ни яли, щото все някак ще се оправим.

# 348
  • Мнения: 23
Здравейте, внимателно следя развитието на дискусията. Радвам се, че заедно с традиционното и емоционално махало, вече се появявят доста мнения, които показват нов прочит на проектозакона и задълбочен размисъл върху това, какво ще се случва с обучението на децата със СОП. Учудващо е как досега нито една от пишещите тук майки, не попита изявените виртуални "гл. експерти" в този форум, работещи толкова активно по проекта в МОМН и "представляващи" родителите на деца със СОП, какъв хонорар получиха за участието си от министерството през м. 12 м.г.??? Защото получиха добри възнаграждения, а не са работили на ползу роду, както се представят, докато много майки събират пари за терапията на децата си!
И още много неща правят впечатление, но за тях друг път!
Ще допълня само това сега, че заблуда и мит е, как специалистите ще следват или ще идват при детето в общообразователното училище. Ще Ви дам един пример: в РЦ-София са записани за т. нар. подпомагане над 1400 ученици със СОП. В гр. София по данни от РИО има над 200 училища, изключвам специални, професионални и профилирани - езикови и т.н. Как си представяте във всяко училище, където са записани 10 деца със СОП, да бъдат назначени кохорта от - логопеди, психолози, кинезитерапевти, арттерапевти, специални педагози и ресурсни учители? Защо се приемат добрите пожелания за реални възможности? Както всяка система, така и образованието е нормирана и регулирана система. Кой ще им плаща на тези специалисти? Вижте какви са разходните стандарти и не обвинявайте в нетолерантност! Пишещите тук за ПУ с добри впечатления имат право, ще се търсят тези училища, но ще бъде късно! Европа не е закрила специалното си образование!

# 349
  • Мнения: 3 835
Защо трябва ресурсен учител в детска градина?

Напълно съм съгласна с всичко останало написано от теб, само държа да уточня, че, "ресурсния учител" не е нищо повече или по малко от "специален педагог" завършил определена специалност от специалната педагогика в Университета. Специалностите там са страшно много, за въпросните специалисти. Просто няма търсене в системата, долу, от училищата/градините, няма я прословутата ви "интеграция", като реално действие, че да ги търси, има я само на хартия! Откъде ще ви се пръкнат въпросните специалисти, като няма търсене за тях, цялата ви интеграция, приобщаване и каквото се сетите в момента е само на хартия в някакви продънени от дупки и вратища закони и правилници, дето последното, което обслужват са децата и тяхното най-добро. 

# 350
  • Мнения: 3 835
Лидия_тера, айде за първата част от поста си извадете някакви доказателства,  фактура, какво и да е, преводен документ, знам ли и аз как се плащат тия пари на НПО, вие сигурно сте запознат, някакъв документ представете.....

За втората част по-внимателно се запознайте какво точно има и се случва в Европа, те също си имат доста проблеми в сферата, изобщо не са цъфнали и вързали.

# 351
  • Мнения: 23
О, г-жо Тео7777(Пиралкова), пишещите и четящите тук са интелигентни хора, подценявате форума! Но както е казал народът, гузен негонен бяга! Да не се прикриваме зад НПО-та, включването в работни групи е персонално, както участието, така и хонорарите! И още нещо, много важно! Изрази като "айде" и написаното от Вас по-горе "и тоя скапан логопед", показват крещяща липса на култура! С такъв ли каруцарски език възпитавате децата си?

# 352
  • Мнения: 838
Здравейте, внимателно следя развитието на дискусията. Радвам се, че заедно с традиционното и емоционално махало, вече се появявят доста мнения, които показват нов прочит на проектозакона и задълбочен размисъл върху това, какво ще се случва с обучението на децата със СОП. Учудващо е как досега нито една от пишещите тук майки, не попита изявените виртуални "гл. експерти" в този форум, работещи толкова активно по проекта в МОМН и "представляващи" родителите на деца със СОП, какъв хонорар получиха за участието си от министерството през м. 12 м.г.??? Защото получиха добри възнаграждения, а не са работили на ползу роду, както се представят, докато много майки събират пари за терапията на децата си!
И още много неща правят впечатление, но за тях друг път!
Ще допълня само това сега, че заблуда и мит е, как специалистите ще следват или ще идват при детето в общообразователното училище. Ще Ви дам един пример: в РЦ-София са записани за т. нар. подпомагане над 1400 ученици със СОП. В гр. София по данни от РИО има над 200 училища, изключвам специални, професионални и профилирани - езикови и т.н. Как си представяте във всяко училище, където са записани 10 деца със СОП, да бъдат назначени кохорта от - логопеди, психолози, кинезитерапевти, арттерапевти, специални педагози и ресурсни учители? Защо се приемат добрите пожелания за реални възможности? Както всяка система, така и образованието е нормирана и регулирана система. Кой ще им плаща на тези специалисти? Вижте какви са разходните стандарти и не обвинявайте в нетолерантност! Пишещите тук за ПУ с добри впечатления имат право, ще се търсят тези училища, но ще бъде късно! Европа не е закрила специалното си образование!
Ливиа, вярно много са училищата, но и в момента не малко пари вървят след дете със СОП, друга тема е как се изразходват те.
Да, Европа не е закрила специалното си образование, но там то наистина е такова- ОБРАЗОВАНИЕ, за разлика от тук, и пак там за разлика от тук родителя не е лишен от право на избор в какво училище да запише детето си със СОП.
И извинете много, но за 10 деца със СОП в 1 училище, не е нужна кохорта от специалисти и тези специалисти могат да се ползват и от другите деца- един рехабилитатор например не е нужен само за сина ми с ДЦП, нужен е и на многото деца с гръбначни изкривявания или с наднормено тегло, за които в момента никой по никакъв начин не е поел ангажимент, психологът не е нужен само на детето с аутизъм или хиперактивност, а и на това с родител покойник, или на друго с родител насилник или трето несправящо се с пубертета който го тресе, а за логопеда има нон стоп работа.
Питам се все по-често защо когато нещо трябва да се свърши  винаги се почва с- ааа, това няма да стане, ама знаете ли колко е трудно и подобни, защо поне веднъж не си кажем- я да се понапънем да направим каквото трябва и да видим, дали няма да успеем? newsm78

# 353
  • Мнения: 7
Грешна Ви е информацията относно средствата предоставени за дете в ПУ.За дете дневна форма на обучение е 3600, колкото на дете в РЦ, а то е там сутрин при специален  педагог и следобед при възпитател също специален педагог, а освен това има логопеди, психолог и кинезитерапевт.Помощно-обслужващ персонал, та затова иде реч за яростната защита от страна на РЦ, защото там се наливат много пари "за самите тях", а в ПУ с тези пари се ремонтират и самите бази и се осигурява обяд и закуска за децата.Вие си направете извода.

# 354
  • Мнения: 3 479
Погар е права за специалистите в училище. В училището на едното ми дете има логопед от миналата година едва, но има страшно много работа - както писах в училището има няколко деца със СОП, но и много други деца имат  нужда от логопед. Напоследък все повече деца в норма имат проблем със слуховата преработка и затова имат нужда от логопед.

# 355
  • Мнения: 2 165
Законопроект прехвърля грижата за децата в неравностойно положение на общините
http://www.balkanec.bg/zakonoproekt-prehvyrlq-grijata-za-decata- … htinite-4101.html
Аз също съм на мнение, че има глад на специалисти, особено в малките градове.

# 356
  • Мнения: 1 738
Имам и аз какво да кажа, но все още се колебая, дали да скоча в този аквариум, където освен мълчаливи рибки плават и пирани.

DoctorAl, разсмя ме картината, обрисувана от Вас само с едно изречение. Представих си един доктор на възрастта на г-жа Пиралкова (не казвам каква, да не би да засегна нея или Вас), застанал на ръба на един аквариум и треперещ при вида на няколко пирани. Не възразявам да съм една от тях, въпреки, че подозирам, че може и да сте търсили закачка с фамилното име на тази госпожа.

Сега, сериозно. Предполагам, че и на други пишещи и/или четящи тази тема ще им е интересно да разберат какво мисли за проектозакона един човек, който (1) не е директно засегнат (имате, доколкото си спомням, племенник с аутизъм), но е емоционално и морално съпричастен с проблемите на децата със СОП и техните родители, (2) лекар, (3) един от малкото мъже, участвали в нашата тема.

Престрашете се и скочете! Разчитайте на мен като на колегиална пираня.

# 357
  • София
  • Мнения: 4 412
Таня, никой не е казал, че леката и тежката умствена изостаналост са диагнози за цял живот и не преминават една в друга и не може детето да се развива, но е диагноза от лекари.
...
Какво се предлага на базата на тази диагноза е друг въпрос, въпреки, че моето мнение / не ми е известно мнението на лекарите/ дете с показатели за умерена умствена изостаналост не може да учи в масово училище при коеф. на интелигентност 40-46 и то все повече ще изостава от връстниците си в резултат на което и това което може да покаже няма да го изяви.

Снежа, разбира се, че са диагнози от лекари, но при всяка медицинска диагноза се търси причината. И една от причините за "диагнозата лека умствена изостаналост е психосоциална". А в онези райони е казано, че и другите деца едва завършват основно образование, децата от ПУ поне учели 2 години след тях.
И още има и лекари и лекари, не знам хората от онези райони, така описани във фургони, без баня, ядат с дървени лъжици, 7-8 деца да са намерили пари за път до областен град за адекватна оценка. А знаем, че такава оценка най-добре се прави в няколко болници. Ето ти преди години си отишла в София, там да оценят детето ти. Дали тези деца от фургоните са оценени от подходящи специалисти.

Извинявай за личният въпрос, но този коеф. на интелигентност 40-46  на сина ти ли е бил при обследването в Сф. Доколкото знам това е било преди много време. Ти самата написа, че не е посещавал никакви терапии или училище в последните 3 години, защото не са намерили подход към него във вашият град. А също и че съвсем нормално се е чувствал през цялото време на детската градина.

Диагнозата Умерено умствено изоставане има 3 под диагнози - за F71.1  е казано "няма нарушение или е налице минимално нарушение на поведението" и поне тези деца трябва да са в училище - това може да са деца със Даун, ДЦП, определени форми на аутизъм.
Поне в закона трябва да се даде право, че децата с F71.0 Умерена умствена изостаналост, няма нарушение или е налице минимално нарушение на поведението могат да опитат в масов клас. А за диагноза F71.1 Умерена умствена изостаналост, значително нарушение на поведението, изискващо грижи или лечение да ес търси специална паралелка. Тези диагнози се поставят от лекари в детските психиатрични клиники и особеностите се пишат в епикризата. Във всяка епикриза пише нивото на умствена изостаналост и вида на поведението.

n_alex76, понякога общините се грижат много по-добре за хората. Ето във вашата община си споделила - транспорт взима децата от държавната детска градина, води ги в център ДЦДУ, обучава ги 3 пъти по 2 часа, връща ги обратно в ДГ. Ако разчитахте на държавата, щяхте само да мечтаете за това. И това го няма в почти нито една община. Поне го няма в нито един от големите градове София, Пловдив и Варна.
И аз не разбирам къде е проблема от тези писания - парите отиват целево за децата в общинският бюджет, както не може кмета да пренасочи парите за образованието, така не може и за ресурсното образование.
А сегашните ресурсни центрове защо не помогнат да обяснят на общините как да си организират на място подпомагането. Те да не са завършили някакъв колеж за собствена сметка. Както до сега са организирали 6 г. ресурсно подпомагане в областните градове Благоевград, Търговище и други места, ще разкажат на кметовете в областта за особеностите и как да се организират в общините.

А освен нуждата от логопед и психолог по-големите деца на ресурсно подпомагане имат нужда от помощ по определени предмети - английски, физика, химия. Как ще стане това? Няма да се прави паралелно ресурсно училище.
Според мен е правилен подхода да се включат и редовните учители и те да са мотивирани да помагат, да се подобрят лабораториите по специалните часове. така и детето със СОП ще види опити на живо и ще си представи и детето без СОП и на него ще му е по-интересно.

Тео, относно финансирането, аз си го представям че трябва да е по нивото на умствена изостаналост. Тя се определя с документ от психиатър, дефинирана е в класификатора на болестите. При несъгласие родителя може да отиде при друг специалист и да я провери отново. Мери се всяка година и т.н. И допълнително трябва да се дава процент за съпътстващо заболяване.


Последна редакция: ср, 07 мар 2012, 10:50 от TanyaMG

# 358
  • Мнения: 2 165
n_alex76, понякога общините се грижат много по-добре за хората. Ето във вашата община си споделила - транспорт взима децата от държавната детска градина, води ги в център ДЦДУ, обучава ги 3 пъти по 2 часа, връща ги обратно в ДГ. Ако разчитахте на държавата, щяхте само да мечтаете за това. И това го няма в почти нито една община. Поне го няма в нито един от големите градове София, Пловдив и Варна.
И аз не разбирам къде е проблема от тези писания - парите отиват целево за децата в общинският бюджет, както не може кмета да пренасочи парите за образованието, така не може и за ресурсното образование.
А сегашните ресурсни центрове защо не помогнат да обяснят на общините как да си организират на място подпомагането. те да не са завършили някакъв колеж за собствена сметка. Ккакот до сега са организирали 6 г. ресурсно подпомагане в Благоевград, Търговище и други места, ще разкажат на кметовете в областта за особеностите.

А освен нуждата от логопед и психолог по-големите деца на ресурсно подпомагане имат нужда от помощ по определени предмети - английски, физика, химия. Как ще стане това? Няма да се прави паралелно ресурсно училище.
Според мен е правилен подхода да се включат и редовните учители и те да са мотивирани да помагат, да се подобрят лабораториите по специалните часове. така и детето със СОП ще види опити на живо и ще си представи и детето без СОП и на него ще му е по-интересно.
TanyaMG, сама си отговорила на въпроса.С проекта всичко е в ръцете на директорите на ДГ и у-ща, но някой от тях все още не са обучени и са с предрасъдъци към нашите деца. Убедих се лично, че имам подкрепа от страна на Общината.

# 359
  • Мнения: 1 738
Мами,
нещо загубих нишката и се обърках, коя от вас каква позиция заема. Ще се върна малко назад и след това ще напиша нещо за самостоятелното обучение. Но, ако не сте чели това, прочетете го. Защо момче с Аспергер не учи в масовото училище? http://temanews.com/index.php?p=tema&iid=28&aid=641

Общи условия

Активация на акаунт