Отговори
# 225
  • Мнения: 3 228
Ако си бяха проучили условията в банката, както и в другите банки, съответно ако бяха направили писмени запитвания, тогава нямаше да има разочарования към близките, които не искат да се обвържат с 9 годишно поръчителство, съответно и темата нямаше да я има

# 226
  • Мнения: 46 572
Но през пост да го пишеш става досадно...
Защото според мен крие нещо, което е основно.
Ако не е така се извинявам Peace

Че може-може, но не е гаранция. Аз самата на късмет проверих и се оказа, че не съм получила едно уведомление, не е регистрирано и щях да съм в просточие, ако по една случайност не минах за съвсем друго нещо и не ми хрумна ей така да проверя.  Laughing Peace

Ние сме със сметка, от която си теглят, когато трябва. Слагаме повече, за да има за такива случаи, като видим, че са пипали нещо повече проверяваме. Но, да не излезе, че всеки месец слагат по нещо - май само веднъж се е случвало Simple Smile

# 227
  • Мнения: 3 916
Всъщност това няма общо, не допускам да не са проучили. Това, че по места има служители, които не обясняват и не съдействат е факт, лично съм се сблъсквала.

# 228
  • Sofia
  • Мнения: 4 731
Не е нужно да минава през банката, може да се следи и през интернет.
Аз не само че не мога през интернет, но и на място ми отказват.  Confused Но е заплетена история и - предполагам - единичен случай. Въртях го служителя на шиш сума ти време, за да разбера покриват ли се вноските по кредита и има ли промяна в тях.

Авторката едва ли има проблем да ги следи тези неща.

# 229
  • Мнения: X
Аз пък, само като я чета авторката и не бих й станала поръчител, колкото и да ми е близка. Сякаш не се е информирала добре и не е направила необходимото, за да си оправи нещата с банката, преди да се обърне към трета страна за поръчителство. Необмислено ли, непроучено ли добре решение, ама не ми вдъхва доверие ей-така, на първо четене. Те тези неща са понякога и до усет, а щом усетът на всички роднини и приятели е еднакъв, заслужава да се помисли. На мен ми е интересно друго - освен в тази конкретна ситуация, друг път отказвали ли са й помощ и подкрепа близките? Имало ли е случаи да си задава тези въпроси за приятелството по друг повод?

# 230
  • Мнения: 46
Благодаря на всички включили се в темата. Вярвате или не това са условията. Темата започнах с кредит, защото не очаквах да изпаднем в такива подробности относно него. За това после дойдоха допълнителните обяснения и някои съфорумки вероятно решиха, че си противореча. Случаят ми е точно като описаният с 20лв. С едната разлика, че тогава съпругът ми движеше нещата, а аз бях спокойна, че плащаме и всичко е наред. Той съответно дълго време не е проверявал състоянието, а сумата се е натрупала. От банката любезно ни беше обяснено, че след като плащаме вноските си без просрочие, лихва върху тази сума не тече.  Условие обаче за погасяване е да се изплати от раз. Действително сумата не растеше, до скоро, когато пак проверихме и пак беше пораснала. Този път се оказа, че вече текат лихви. Служителката не ни даде адекватен отговор защо. На всякакви опити да разговаряме с някой който е по-запознат защо имаме лихва на тази сума, служителката отговаря, че банката няма такава практика и няма как. Така вече си имам една сума кредита, който си погасяваме редовно и още една сума на която вече текат лихви по необясними за мен причини. Договора вече е при адвоката ни и със сигурност няма да оставя нещата така със втората сума. Нямало е как да ни увеличат вноските по кредита, когато е имало движение на лихвените проценти, тъй като по договор ние сме задали една сума и сме казали да не се надвишава. Обаче банката е трябвало при всяко движение на процента писмено да ни уведоми, за да можем да реагираме на време и да увеличим вноската, вместо да я трупат като втора сума. Такива известия не сме получили нито един път. На въпросите защо, отговорите са нещо от сорта,аааа аз незнам каква ви е била кореспонденцията преди аз да дойда. Или в този смисъл. Когато настояваме за някакви отговори, стандартно се отговаря  това не зависи от мен, аз нищо не мога да направя, комисията ги решава тези неща и все в този дух. Надявам се да стана по-ясно защо са две сумите, за тези които си мислят че лъжа. Повече не мисля да влизам в подробности относно кредита. Искаше ми се темата по-скоро да завие в посока отношения.

Анонимен написах вече. За пръв път моля за услуга.

# 231
  • Мнения: 3 819
Една статия, която ще е полезна за авторката
http://www.fincity.bg/show.php?storyid=2823
Слагам публикацията и в срит текст за тези, които не искат да правят трафик към сайта.
Скрит текст:
Седем разпространени заблуди на клиентите по отношение на просрочените кредити

Имам просрочие по кредит, но искам да изтегля нов кредит, с който да ги погася

Това е най-масовата "заблуда", в която изпадат хората. Няма банка, която да отпусне такъв кредит и презумцията е много логична: Как банката да е сигурна, че няма де спрете и това плащане!? Добре е да търсите преструктуриране и/или обединяване на кредити преди да сте изпаднали в просрочие. В този случай банката ще е далеч по-сговорчива и при равни други условия ще Ви влезе в положението. Масовата практика е да се обединяват кредитни карти в един потребителски или дори карти и потребителски в един ипотечен заем, чийто лихвени нива и срок са далеч по-изгодни от тези по потребителските такива, респективно месечната вноска по така обединените Ви кредити ще е далеч по-малка и поносима за семейния бюджет и не на последно място НЯМА ДА ВЛЕЗЕТЕ В ЧЕРНИЯ СПИСЪК НА НЕКОРЕКТНИТЕ ПЛАТЦИ. За да изтеглите кредит, е необходимо: (1) да имате достатъчни доходи в домакинството, (2) да бъдете на постоянен трудов договор или да намерите поръчители и (3) да имате редовни текущи кредити и чиста кредитна история. Ако имате просрочие, опитайте се да направите кредита редовен – разгледайте приходите и разходите в домакинството, въведете финансови приоритети, забавете ненужните покупки.
Не съм плащал вноските по кредита, защото банката не е коректна с мен

Не съветваме никого да върви на "инат" на обслужващата си Банка, независимо колко "некоректна" е тя!? Прочетете внимателно всички точки в договора, преди да го подпишете. Макар и "късно" направете същото, ако вече сте го подписали. Консултирайте се ако има клаузи, които не разбирате и едва тогава, и задължително ПИСМЕНО отправете своите въпроси и/или възражения към Банката. Нашия съвет е да търсите решение на проблемите си колкото се може по рано! За хубаво или за лошо Вашите проблеми са и проблем на Банката, така че винаги можете да намерите взаимноприемливо решение. Новите промени в закона за потребителския кредит осигуряват допълнителни законови защити в тази насока – най-малкото Ви осигурява 14-дневен срок, в който може да се откажете от кредита, без да дължите такси или комисионни.
Ако по някаква причина не можете да се разберете с Банката, можете да се обърнете за консултация към адвокат или кредитен консултант, с чиято помощ да обобщите проблема и като крайна мярка можете да се обърнете към "Банков наздор" на БНБ или към Комисия за защита на потребителите. Имайте предвид, че трябва да имате копие от всички ПИСМЕНИ документи, предмет на спора.
Ще внасям по няколко вноски наведнъж, но не всеки месец

99% от сделките на физически лица са с месечна погасителна вноска. Това означава, че трябва стриктно да спазвате както датата, така и размера на вноската, а в някои банки дори и номера на изрично посочената в договора сметка! В банковия софтуер е заложен график на този погасителен план и ако на фиксираната дата "машината" не намери сума равна или по-голяма на вноската Ви и то по сметката обслужваща кредита Ви, то автоматично излизате в ЗАКЪСНЕНИЕ и след първо число на следващия месец в ПРОСРОЧИЕ. В много случай това се случва дори ако по други Ваши сметки в същата банка имате достатъчно пари за вноската. Накратко - всяко отклонение от подписания погасителен план е за Ваша сметка и освен наказателни лихви за просрочие Вие, вече се "заклеймен" и като нередовен платец! Ако наистина Ви е по-удобно да плащате няколко вноски наведнъж с някаква цикличност различна от месец, то Вие имате ПРАВОТО да искате индивидуален погасителен план, като обаче трябва да дадете разумна причина за това. Презумцията за месечните погасителни планове е принципа на заплащане на трудовите отношения в страната и всяко отклонение трябва да се обясни, но по-важното е че то е ВЪЗМОЖНО, но само ако изрично го ИСКАТЕ. Трябва да знаете, че забавянето дори на 1 вноска ще направи вашия кредит нередовен и дава основание на банката да използва всички позволени от закона популярни и не толкова популярни мерки за събиране на дължимото. Нашия съвет е да не позволявате да се стигне до там. Обърнете се за съдействие към служител в банката или консултант и договорете с банката УДОБНИЯ Ви погасителен план. Инициативата трябва да е Ваша и за всяка постигната договорка трябва да имате подписан анекс и/или нов погасителен план.
Говорих за кредита ми със служителя от клона на банката и той каза "няма проблем"

Всички договорености по вашия кредит трябва да са единствено и само в писмена форма. Всякакви други уговорки нямат никаква тежест, и при проблем се "забравят". В много случай оперативно обслужващия Ви случител няма компетенциите да реши конкретен казус, а дори и да го е съгласувал с по-горно ниво, то решението трябва да се "узакони" в писменна форма с Вас и представляващ банката подпис. Това защитава интересите ви в най-голяма степен. Във всички случаи, всяка промяна на първоначалните условия по кредита се оформят като анекс към основния договор и се прилага нов погасителен план. В някой случай дори наличието на достатъчно пари по сметката не е достатъчно условие за обслужване на кредита Ви, ако е предвидено изрично уведомяване и нареждане за всака транзакция. Въпреки презумцията за наличието на необходимата сума, в крайна сметка ще се окажете с просрочен кредит! Съвета ни е отново да четете внимателно договорите си и да се консултирате с професионалисти.

Имам пари по другите сметки в банката, а кредитът ми е излязъл в просрочие

Практика на много банки в България е да разкриват специална разплащателна сметка, предназначена за обслужване на отпуснатия Ви кредит, като по нея се очаква да превеждате дължимите вноски. В самия договор е упоменат и начина на погасяване - дата и сума на вноската. Важно да си избере тази дата да е удобна за Вас така, че да е съобразена с изплащането на трудовите Ви възнаграждения например, или други регулярни приходи които имате. Ако тези плащания са по друга сметка, можете да наредите на Банката да извършва регулярно, автоматично прехвърляне на необходимата сума от "приходната" Ви сметка към същата обслужваща кредита Ви. Ако двете сметки са в различни банки си оставете и 1-2 дена буфер, в който самия превод ще се изпълни със сигурност. Нашия съвет е, като правило да превеждате малко по-голяма сума от точаната сума на вноската – тъй като, ако дори 1 стотинка не достига до сумата на вноската, банковата система за автоматично събиране няма да отчете плащане на месечната вноска. Няма практика някой да Ви уведоми за "недостига" на сумата, така че през следващите 3 дена последователно неотчитане на вноска по кредита, системата престава да търси посочената сума и кредита Ви ще излезе в просрочие. Имайте предвид, че лихвите за просрочие се начисляват върху размера на целия Ви остатъчен дълг, а не само върху размера на просрочената вноска и тази една стотинка ще Ви излезе много скъпо.

Банката е променила месечната ми вноска, но не ме е уведомила и аз продължавам да внасям старата

Закона задължава банката да публикува промените в прилаганите лихвени проценти на "Видно място в салона на Банката", с което регулаторните ангажименти на банката са приключени и се позовава на задължението Ви сам да се грижите за нещата си с презумцията за "грижата на добър стопанин". Съветът ни е да проверявате поне веднъж на 2-3 месеца за текущото състояние на кредита си дори по телефона на обслужващия Ви служител. Задължително информирайте банката при промяна на адреса ви за кореспонденция или телефоните ви, за да може при нужда да се свържат с Вас или дори, за да нямат извинение защо не са се свързали. Като цяло можете да се ориентирате към банки, чийто бизнес модел предполага индивидуално обслужване на клиентите с кредити, за да имате относително постоянно лице за контакт, запознато с Вашия конкретен случай.

Какво от това че съм в просрочие, нали банката има ипотека върху имота

Банките не са агенции за недвижими имоти. Най-важното обезпечение по кредита Ви за тях е наличието на достатъчни доходи за обслужване на задълженията. Наличието на друго обезпечение (в частност, ипотека) е вторична, допълнителна гаранция, която се ползва само в краен слечай с определено нежелание от банките. За да се премине към публична продажба на обезпечението - имота от страна на банката означава, че всички други възможности за комуникация и предоговаряне са изчерпани. Процедурата за публична продажба от съдия-изпълнител е неприятна и тежка както за клиента, така и за самата банка. При продажба на имот под стойността на кредита, вие продължавате да дължите разликата до размера на отпуснатия Ви кредит, заедно с лихвите и всички такси. Съвета ни е да направите всичко възможно да договорите с банката разсрочване, предоговаряне на вноски и погасителни планове и други взаимно приемливи отстъпки далеч преди да излезете в трайно просрочие.
Няма как да имате две суми по кредита.
Има редовна главница, просрочена главница, редовна лихва и просрочена лихва. Отделно според договора е вероятно да имате такси за управление на кредита, застраховка и т.н
И разбирам защо близките ти не искат да се ангажират с човек, който хал хабер си няма какво прави с кредита си, но искал да види, че някой ще си сложи главата в торбата заради него за следващите 9 години.

Последна редакция: чт, 28 юли 2016, 17:54 от Алиска

# 232
  • Мнения: X
Темата е за отношения, но при конкретен случай. Не знам защо авторката е решила, че всички трябва да помагат на всяка цена. Не знам и дали тя смата би помогнала на някой, ако е наясно, че става въпрос за лош кредит, както е в действителност тук. Това трябва да стане с ясното съзнание, че този човек, щом се е случило до тук да има забавяне е твърде вероятно да се случи отново и на поръчителя да му се наложи да плаща чужд кредит. В момента няма пари да се погаси просроченото задължение, следователно положението не е толкова розово, колкото се изкарва.
Братята нямат семейства, но 9 години са срок, в който е твърде вероятно да се замислят за такива.
Не мисля, че е правилно да се вменява на някой отказал при такива условия да се нагърби с чужд товар.
Както е нормално те да помогнат при нужда, така и отсрещната страна би трябвало да е отговорна към тях, за да не ги поставя в такова положение, което е също вид грижа.
Аз лично няма да поискам от роднина да си създаде проблеми заради мен.
Посоката на разговора се промени, заради желанието на някой хора да помогнат, предвид опита, който имат с ипотечни кредити. За мен тази помощ е единственото смислено нещо в темата и мненията към нея.
Жалко, че авторката май не го оцени. Жалко и че не си каза всичко за конкретния кредит точно, както си е в самото начало, а имам чувството, че и до момента има спестени неща, за да могат хората да й помогнат по-адекватно.
Хората са мислещи същества, роднини или съфорумци.

# 233
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Съгласна съм с анонимния.
Съпругът някак си не разбрал, че има да плаща още пари. В следващите 9 години това, ако се случи, ще дръпнат сумата от поръчителя.

# 234
  • Перник
  • Мнения: 211
Скрит текст:
Скоро аз се занимавах с кредити. Можех да търся поръчител, но предпочетох да не го правя, за да не въвличам още хора в рискови ситуации. Всичко се случва. Утре може да ме няма. Имаше как да се справя.

За много близък бих поръчителствала - семейството ми и още 1-2 приятели. Не се е налагало - вероятно по горните причини.

Преди много години близък на семейството ми стана мой поръчител. Не ме пита нищо, освен "Къде и кога да отида, за да се подпише всичко?". Вече не е сред живите. А договорът ми за заем с неговия подпис е едно от малкото неща, които имам от него Cry. И си го пазя до днес, след повече от десетилетие приключен кредит. Знам, че не са много хората, на които така мога да се облегна.

Миналата година брат ми изтегли кредит за мен - сума, равна на половин жилище. Банката го възприема за стабилен клиент и отпусна условия, до които аз нямаше как да стигна. Съответно нямаше как да стане нещо, което даже не смеех да се надявам. Той предложи  Heart Eyes Беше ме страх, предупредих го за всичко, което евентуално може да стане. Смее се и казва, че ако стане, ще се оправим.

Преди години е имало време, когато лев да имам, споделях с братята ми. Пак бих го направила, без оглед на семейно положение, ако се налага. Някога майка ми казваше "Мъжът може и да е до време, вие сте си всичко". Оказа се права към днешна дата.


За съжаление подобни семейства и отношения са на изчезване.
И темата е направо като социологическо проучване в доказателство на това....
Тъжно е някак.....знаеш, че уж имаш семейство до/зад теб, а всъщност, ако "залитнеш", се оказва, че няма кой да те "подпре".


 bouquet

Това обобщава всичко изписано по темата.

# 235
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Тъкмо са я подпрели да не залита в обвързване на семейството си, а да помисли да се справи сама.

Аз също бих преосмислила приятелството си с човек, който ме моли да ме обвърже дълги години с нещо, с което може да се оправи сам. Това не е помощ, това е избиране на по-лек вариант, без да си нарушаваш рахата, но пък да накараш близките си да се притесняват 9 години.

# 236
  • Мнения: 8 940
Съгласна съм с анонимния.
Съпругът някак си не разбрал, че има да плаща още пари. В следващите 9 години това, ако се случи, ще дръпнат сумата от поръчителя.

Човекът очевидно няма добра финансова култура, щом и в предишен кредит е имал проблеми и заради него изискват и поръчител освен ипотеката - поне аз така разбрах от авторката

# 237
  • в дяволитите очички на моето тормозче
  • Мнения: 1 001
Според мен, причината за батака не е, понеже съпругът не бил разбрал.
Подозирам, че авторката и съпругът й са попаднали във финансово затруднение, понеже са се разпрострели извън чергата си и съответно- вноските към банката са закъсали. Съответно, понеже на съпругът това му е втори път, яко са оцапали кредитното досие и оттам идват всички последващи проблеми.Даже се чудя, дали кредитът не е станал предсрочно изискуем и затова авторката да има такъв зор да рефинансира. Беше писала, че може да останат на улицата, ако не рефинансират или не намерят пари да платят. За да има опасност да загубят жилището, това означава, че кредитът е обявен за предсрочно изискуем, след което следват съд, изпълнителен лист и изпълнително дело...
Близките и приятелите им са осъзнали, че  семейството е финансово нестабилно и затъва и е логично да откажат да затънат солидарно с тях в батака.
 Ако обстоятелствата са такива, каквито мисля, че са, моят съвет е  да поискат от всички близки и приятели пари в брой на заем, за да погасят предсрочно изискуемото вземане; а после да връщат, каквото са взели.

# 238
  • Мнения: 46
Ваше право да вярвате в каквото поискате. Аз мога да докажа, че последната ми вноска е от този месец и че съм била изрядна. Както и мога да взема движение на сметката и пак да докажа. А вие можете да си развивате теории какъв е станал кредита. Мога също и предложих да изпратя какви условия ми предлагат. Но е по-добре да не се доказвам, а да си съчинявате както ви харесва. Нещата са такива, каквито ги представям. Ваше право е да ми вярвате или не. Да се съмнявате или не. Само не разбрах. Първо съм финансово стабилна и желанието ми за поръчител е каприз, за това никой не се навива да ми стане поръчител, а сега вече кредита е изискуем и аз съм на улицата, ама пак никой не иска да ми помогне. Според писанията, трябва да се помага на крайно нуждаещи се, а според Бронте вече съм крайнонуждаеща се, но пък тогава никой не ми помага, защото вече съм бита карта. Нищо не се е променило във форума Laughing

# 239
  • Мнения: X
Ами ето, имаш си цели две теории, по които да мислиш, като си задаваш въпроса защо така се е получило. За мен самия факт, че всичките ти приятели и роднини са единодушни в отказа си, дава доста материал за размисъл. Едно е сигурно - даваш доста противоречиви сигнали за финансовото си състояние, за страничен наблюдател. В този контекст, не е чудно това, което ти се случва, по-скоро е закономерно. 

Общи условия

Активация на акаунт