Отговори
# 60
  • Мнения: X
Контра-практически пример:
Подписваш договор за с разписана учебна програма в АК. За 5 години, за да не вземат нещо да те излъжат негодниците.
На първата година МОН любезно решава, че е крайно време да даде възможност на многото деца в АК, които мечтаят за кариерата на пиколо, да прекъснат образованието си в 10-ти клас и да се отдадат на практическо овладяване на професията, стажувайки по хотелите (и плащайки за това удоволствие). Поради което, наблъсква каквото може от програмата за 4-те години в 2. А за останалия материал предлага на всички отсега да изберат коя 1/6 от него искат да учат, с оглед избраната бъдеща професия. И от договора остава само парчето хартия.

Разбира се, възниква въпросът, не е ли по-лесно веднага да попитат кой ще става пиколо след 10-ти клас и да предложат променената програма само на него? Но кой ли ги пита родителите и учителите...
Питаха ги, когато документите бяха все още проект. Друг въпрос е колко от тях са реагирали  и доколко мнението им е било взето предвид.
Не знам чия е вината, че някое училище е предложило договор на база на старата учебна програма на ученици, които трябва да завършат по новата.

# 61
  • Мнения: 234
Странно е, че никой не вижда резон в аргументите на Ежко.

Виждаме ефекта от регулацията на държавните училища - една голяма част от тях са места, в които никой не би искал да запише децата си. Очевидно не искаме същото за частните училища. Какво искаме тогава?

Искаме да можем да променяме условия по договора, който подписваме и да сме равнопоставена страна. И знаем, че исканията ни са адекватни. Но представете си как всички родители, които засичате по коридорите по време на родителски срещи, имат същите права. Представете си как един договаря веган храна, друг договаря чиновете да са подредени предимно в кръг и по-малко на редове, а трети изисква да няма домашни (докато друг договаря да има много домашни, за да се утвърждава материала). Няма как да се угоди на всички родители и няма как да се вземат под внимание разнопосочни искания едновременно. Затова за мен лично е успокояващо когато училището има договор, който е валиден за всички родители и ученици. Стига, разбира се, този договор да се спазва.

Примерът с "Петър Берон" е за неспазване на договора от страна на администрацията и санкцията не закъснява: много семейства преместиха децата си от там и имиджът на училището никак не е розов. Ако то пак е пълно с ученици, това е само доказателство, че пазарът е недоразвит и предлагането е твърде малко за търсенето, от там и цялата истерия.

За другото, което Bliss споменава, съм мислила много - едногодишните договори да се заменят с дългосрочни, които дават спокойствие на родители и ученици. Но мисля, че е трудно приложимо по ред причини.

# 62
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Aхахахаха, Русалке, стига вкарва логика, хората нормално си говорят с двойно отрицание, като имат предвид единично такова.
Всъщност НВО не е ли достатъчен контрол? Има ги и олимпиадите и т.н. Аз не искам повече държавен контрол. Наистина има много бъгове в МОН, които не искам да се разпространяват.
Примерът на Дъждец за Швеция бе полезен, но ние сме още на обратната страна на махалото, преди да достигнем равновесната точка, а те са доста след равновесната точка в противоположната посока. Като се люшнем още малко, може да се запритесним за регулации, но засега сме on the safe side все още. Поне според мен.

# 63
  • София
  • Мнения: 2 925
Eжко, не се засягай. Няма нужда. Съвсем добронамерено (че и с леко благородна завист Simple Smile ) го написах с "Широкото около врата". Не знам защо отказваш да приемеш, че нещата са се променили откакто ти си правил избор за ЧУ. Като цяло, повечето пъти съм била съгласна с теб и сега също, но за друго иде реч. Никой в темата (доколкото ми е известно), не е фен на МОН и РУО-тата, и както сам писа, избирали сме ЧУ и с идеята да избегнем техните безумия. За друго става въпрос просто. Струва ми се, че обсъждаме различни неща. Когато навремето написах, че ЧУ са се самозабравили, не допусках до каква степен всъщност са стигнали нещата. Примерите описани от Блисс са показателни. Централизираните изпити (в нашия случай НВО, матури) очевидно не работят. Не са показател за качеството на обучение в дадено училище, а за съвсем други неща, защото зад постигането на високи резултати, всъщност може да стоят доста извънучилищни усилия.  И всъщност реален контрол на качеството няма и в ДУ. Затова и написах, че за контрола от страна на МОН в сегашния му вид си абсолютно прав. Безсмислен, че и нерядко вреден. Но ние просто коментираме, че е добре да има някакакъв контрол -  от кого и как е друг въпрос, поне за мен. Но Тинкърбел може би е права, махалото ни е в друга посока, да не кажа криво Simple Smile Засега май само тази тема дава някакви други отзиви за ЧУ, освен рекламните им сайтове. Ако това приемем за контрол Joy
В описаната от Блисс ситуация с храната, как предлагаш за редно да се постъпи например? Добронамерено питам. Приемаме, че си доволен от останалото, но децата стоят гладни, защото училището пести или не са си организирали програмата, така че да имат достатъчно време за храна. А в договора пише 3 или 4 хранения дневно. Тоест ти си платил за въпросните хранения, а не ги получаваш. При реакция от твоя страна, училището ти казва "Като не ти харесва - напускай". Как според теб могат да се случат нещата, така че да бъдат решени в полза на децата? Докато чакаме да се регулира пазара, то децата изкласили.

# 64
  • София
  • Мнения: 19 965
"Ще се изненадаш колко много от родителите в АК не желаят никога, ама никога да не чуват за МОН и РУО.
Тинкърбел, ама то даже е тройно отрицанието му..Simple SmileДано да носи на майтап, де.

# 65
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 613
Аз не знам защо се изкриви така въпроса. Контрол в социалните дейности, образованието и здравеопазването не означава ДУ, или държавни болници или държавна детска кухня. Означава контрол на своеволието и липсата на условия за осъществяване на дейността. И ред други неща. Бумащината в ЧУ не е по-малко отколкото в ДУ, нито щуротиите на програмата. Това не беше темата, която се повдигна. А механизмите за контрол над всеки който реши да наеме къща, две дипломи, иновативна стратегия и да започне. До първото НВО ще има доста щети.

# 66
  • Мнения: X
Аз не знам защо се изкриви така въпроса. Контрол в социалните дейности, образованието и здравеопазването не означава ДУ, или държавни болници или държавна детска кухня. Означава контрол на своеволието и липсата на условия за осъществяване на дейността. И ред други неща. Бумащината в ЧУ не е по-малко отколкото в ДУ, нито щуротиите на програмата. Това не беше темата, която се повдигна. А механизмите за контрол над всеки който реши да наеме къща, две дипломи, иновативна стратегия и да започне. До първото НВО ще има доста щети.

Абсолютно! Никой не говори за одържавяване. За съвсем друго иде реч, но Ежа пак си говори каквото му изнася на теорията и пренебрегва същината. Аз разбирам и другата страна. Съвсем не съм фен на МОН и РУО. Но поради отчаянието на родителите от действителността, са склонни да се доверяват на две дипломи и къщура, и куп необвързващи рекламни слогани.

А и HBO не винаги отразява образованието, което дава конкретно ЧУ. Едва когато има натрупана статистика за повече от 5-10 години за едно ЧУ на НВО може да се говори, че резултатите са до голяма степен дължими на конкретното училище, а не на частните уроци.

Последна редакция: нд, 17 мар 2019, 11:01 от Анонимен

# 67
  • София
  • Мнения: 2 925
Лейка, не знам, то винаги се изкривява, особено при писмена комуникация май е неизбежно.

change my mind, резон в аргументите на Ежко има, но те се отнасят до друг аспект, а не до този който Лейка засегна.  Не е въпросът в това, да може в движение някой да наложи на училището веган храна (примерно), а в това, че ако са ти обещали веган преди да се запишеш, то да получиш веган, а не китайско.

# 68
  • Мнения: 5 425
@sadlady
Не съм се засегнал. Но е наистина отчайващо човек да гледа как се настъпват едни и същи мотики...
Да, определени ЧУ се радват на голямо търсене и заради това си позволяват все повече волности. И въпреки това са предпочитани пред ДУ алтернативата. Може би, защото все пак предлагат повече от нея. При което звучат идеи да ограничим волностите на ЧУ, като въведем контрол от МОН и РУО? Да сте гледали филмчето "Умно село"? (има го в Ютюб).
Докарали сме го дотам, че трябва да сме доволни, ако получаваме поне образование от ЧУ. Неща като храна и сие се решават - в кутия, от вкъщи. Други (сградата например) ще трябва да се изтърпят. Защото алтернативите засега са по-лоши, а регулацията означава или закриване на ЧУ и бариера пред създаването на нови, или платени версии на държавните училища, или и двете.
А в крайна сметка и по двата начина вървим към създаването на образователни монополисти. С всички произтичащи, относно цена и качество.

ПС Интересно, защо никой не се напъва да променя договорите на Харвард и Оксфорд?

# 69
  • София
  • Мнения: 7 368
Ежко, защото са Харвард и Оксфорд. А колко от ЧУ в България са такива? Източникът на сегашния разговор бяха именно училища, които са много далеч от Харвард и Оксфорд. Затова твоето включване с аргументи как е в АК не е много съотносимо. Освен ако не целиш да направиш реклама на училището, но ние си знаем, че е хубаво училище Simple Smile. Поне стана интересна дискусия. Ето например аз като неюрист, научих нещо за разликата между регистрационен и лицензионен режим, както и че чудният двор на ПБ се отдава под наем Confused.

# 70
  • Мнения: 234
Аз не знам защо се изкриви така въпроса. Контрол в социалните дейности, образованието и здравеопазването не означава ДУ, или държавни болници или държавна детска кухня. Означава контрол на своеволието и липсата на условия за осъществяване на дейността. И ред други неща. Бумащината в ЧУ не е по-малко отколкото в ДУ, нито щуротиите на програмата. Това не беше темата, която се повдигна. А механизмите за контрол над всеки който реши да наеме къща, две дипломи, иновативна стратегия и да започне. До първото НВО ще има доста щети.

Това и сега би трябвало да е налице - някой назад спомена, че дори подаването на жалби е достатъчен повод ЧУ да се стегне и да си спази поетите ангажименти. Но аз разбрах от дискусията назад (може би неправилно), че искаме да променяме договорите, а не само да изискваме спазването им.

Всъщност една от причините за  упадъка на така наречените свободни училища в Швеция е  именно липсата на регулации от държавата.

Дъждец, тази тема ми е интересна - имаш ли подръка линкове към анализи или материали по темата за този тренд на образованието в Швеция (най-добре на английски)?

# 71
  • София
  • Мнения: 7 368
Change my mind, може да видиш това, ако не ти е попадало досега: https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/1042124 … ion-of-brats.html Не е точно за училищата, но говори за други проблеми, свързани с децата.

# 72
  • Мнения: 5 425
Ежко, защото са Харвард и Оксфорд. А колко от ЧУ в България са такива? Източникът на сегашния разговор бяха именно училища, които са много далеч от Харвард и Оксфорд. Затова твоето включване с аргументи как е в АК не е много съотносимо.
А колко университети в САЩ и Великобритания също не стават? И все пак не си и помислят да въведат регулация на договорите. Дали Харвард и Оксфорд биха могли да станат това, което са, в условията на подобни регулации?

Убеден съм, че идеята да прекъснат в 10-ти клас, за да отидат в кол-център, допада на СМГ-ейци също толкова много
Там обаче не подписват договори. Може би ПЧМГ би бил подходящия пример?

Change my mind, може да видиш това, ако не ти е попадало досега: https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/1042124 … ion-of-brats.html Не е точно за училищата, но говори за други проблеми, свързани с децата.
Да, говори се за проблеми в шведското общество. Породени междувпрочем от свръхрегулация. И то свръхдобронамерена регулация Simple Smile

# 73
  • София
  • Мнения: 7 368
А колко университети в САЩ и Великобритания също не стават? И все пак не си и помислят да въведат регулация на договорите.
 А ти сигурен ли си, че договорите им не са изпипани, дори на тези по-непрестижни университети? И сигурен ли си, че там (в САЩ) няма шум в системата? Аз не съм и не зная от къде ти имаш тази увереност.

И тук пак има някакво неразбиране. Едната страна говори за това, че средната класа изсипва един куп пари година за година, като си купува нещо, от което детето не получава достатъчно или поне не това, което е обещано - не получава храна, отопление, не се минава адекватно количество от материала по чужд език, децата не добиват базови умения, иначе защо от 6 клас тръгват на външни школи и пак не успяват да се класират за топ 3 гимназиите и др. подобни, и съответно иска да може да поправи това, а ти от друга страна пееш как що ли не ти се налагало да четеш договора си с АК. Ми аз да бях, и аз щях да подходя с доверие към АК. Едното няма нищо общо с другото. Ето дори и Пипи, която е супер прогресивно и либерално настроена, писа, че не би се доверила на Прогресивното в периода 5-7 клас. Т.е. от училище до училище може да има голяма разлика.

Това за 10 клас и СМГ не го разбирам в детайли. Не следя темата за СМГ и МОН-ската и не съм информирана, но ако някой има желание, може ли да сподели каква е драмата с 10 клас и СМГ? Изпити на края на годината ли ще има и те ли са проблем?

# 74
  • Мнения: 5 425
Договорът за АК е препоръчително да се чете с разбиране и в детайли.
Казах, че не ми се е налагало да се позовавам на него. Освен това съм имал договори и с други частни училища, в страната и в чужбина. И там не ми е трябвало да променям договора или да се позовавам на същия.
Колкото до договора с Прогресивното... Дали Пипи ще си смени мнението​ и ще си запише детето там, ако и позволят да промени договора?

Общи условия

Активация на акаунт